Hét Honda Fireblade topic, Voor alle modellen!

Oké je gaat voor een hele grondige opknapbeurt ☺️
Eigenlijk best wel 😅 was ook wel écht nodig ook. Wat een hoopje ellende was dat zeg.
het blok bestaat uit 2 delen en in allebei de delen staan nummers. Die nummers moeten overeen komen....maar ze hadden van 2 blokken, één proberen te maken en da’s geen goed idee. Met als resultaat dat een lagerschaal was mee gaan draaien.
Gelukkig bestaan er overmaatse lagers en kan ik veel zelf, want een krukas laten slijpen en balanceren is al duur genoeg...
 
Wielbasis wordt idd iets langer, denk wel dat het te verwaarlozen is, zeker met een andere zithouding.
Ik heb op de mijne ook een SB stuur zitten (verder standaard), maar lijkt mij ook hoor, maar is dan een beetje een principe kwestie... Hier in t dorp "rijdt" er trouwens ook eentje met een VFR brug erin en SB stuur, maar die heeft ook nog eens een 17" voorwiel....; ik zal eens vragen of niet een keer kunnen swappen onder een ritje, benieuwd of je dan wel verschil merkt, alleen lijkt het me zelfs al stug dat je het hier in NL al gaat merken op de normale wegen...
 
Eigenlijk best wel 😅 was ook wel écht nodig ook. Wat een hoopje ellende was dat zeg.
het blok bestaat uit 2 delen en in allebei de delen staan nummers. Die nummers moeten overeen komen....maar ze hadden van 2 blokken, één proberen te maken en da’s geen goed idee. Met als resultaat dat een lagerschaal was mee gaan draaien.
Gelukkig bestaan er overmaatse lagers en kan ik veel zelf, want een krukas laten slijpen en balanceren is al duur genoeg...4

doe je dit vanuit technische gedrevenheid? of loont het zich ook echt om zo'n blok weer op te frissen?
wel gaaf om te doen als je de tijd en ruimte hebt
 
Eigenlijk best wel 😅 was ook wel écht nodig ook. Wat een hoopje ellende was dat zeg.
het blok bestaat uit 2 delen en in allebei de delen staan nummers. Die nummers moeten overeen komen....maar ze hadden van 2 blokken, één proberen te maken en da’s geen goed idee. Met als resultaat dat een lagerschaal was mee gaan draaien.
Gelukkig bestaan er overmaatse lagers en kan ik veel zelf, want een krukas laten slijpen en balanceren is al duur genoeg...
Ow dat is een voordeel dat je zelf handig ben ik kom tot aan het kleppen stellen de rest waag ik me nog niet aan. Moet ook zeggen daar heb ik te weinig kennis van en een goede documentatie van uit een hayness boek kom ik niet. Miss als ze in kleur gedrukt waren de foto’s met een fatsoenlijke camera waren gemaakt en vertaald in het Nederlands 🤣🤣🤣
 
Ik heb op de mijne ook een SB stuur zitten (verder standaard), maar lijkt mij ook hoor, maar is dan een beetje een principe kwestie... Hier in t dorp "rijdt" er trouwens ook eentje met een VFR brug erin en SB stuur, maar die heeft ook nog eens een 17" voorwiel....; ik zal eens vragen of niet een keer kunnen swappen onder een ritje, benieuwd of je dan wel verschil merkt, alleen lijkt het me zelfs al stug dat je het hier in NL al gaat merken op de normale wegen...
Ik had er ook een voorpartij van een SP1 op, ook met 17“ voorwiel. Ik kreeg de zooi alleen niet gecentreerd waardoor ik er niet mee gereden heb. Blok had ook een gare 2e versnelling en er moest nog wat meer aan gedaan worden. Icm nog 2 motoren erbij die ik ook rijdende moest houden, heb ik ‘m uiteindelijk de deur uit gedaan :/
Zou best nog wel eens een project willen doen (cbx 1000, maar dan alleen wat moderniseren, niet het model wijzigen, of een SP1 ofzo), vond het toch echt wel leuk om te doen.
 
Ow dat is een voordeel dat je zelf handig ben ik kom tot aan het kleppen stellen de rest waag ik me nog niet aan. Moet ook zeggen daar heb ik te weinig kennis van en een goede documentatie van uit een hayness boek kom ik niet. Miss als ze in kleur gedrukt waren de foto’s met een fatsoenlijke camera waren gemaakt en vertaald in het Nederlands 🤣🤣🤣
🤣🤣🤣 ja die Heynes boeken zijn schandalig! Echt niet te doen gewoon de foto’s die erin staan.
Maar als je t kleppen stellen kunt en de principes van de techniek kent, dan is wat ik doe niet eens zo’n grote stap verder hoor. Zal niet zeggen dat ik t fluitend doe, maar veel veel inlezen en weten waar je op moet letten en je bent al over de helft 😉
 
🤣🤣🤣 ja die Heynes boeken zijn schandalig! Echt niet te doen gewoon de foto’s die erin staan.
Maar als je t kleppen stellen kunt en de principes van de techniek kent, dan is wat ik doe niet eens zo’n grote stap verder hoor. Zal niet zeggen dat ik t fluitend doe, maar veel veel inlezen en weten waar je op moet letten en je bent al over de helft 😉
Ja die helft is het probleem niet. Die andere wel. ;)

Hield zelf wel van de uitdaging. Blokken van een CB350 en CB750 uit- en in elkaar gezet maar sinds de Bol d'Or niet meer gedaan. En nu al helemaal niet meer. Van een blok blijf ik af op filters en bougies na, de rest pak ik nog wel op. Dat is nog te overzien. En zoals eerder opgemerkt, de foto's in het H-boek zijn gewoon slecht en helpen ook niet echt mee.

Petje af voor wat je allemaal doet, ben benieuwd naar het vervolg en het resultaat.
 
Ja die helft is het probleem niet. Die andere wel. ;)

Hield zelf wel van de uitdaging. Blokken van een CB350 en CB750 uit- en in elkaar gezet maar sinds de Bol d'Or niet meer gedaan. En nu al helemaal niet meer. Van een blok blijf ik af op filters en bougies na, de rest pak ik nog wel op. Dat is nog te overzien. En zoals eerder opgemerkt, de foto's in het H-boek zijn gewoon slecht en helpen ook niet echt mee.

Petje af voor wat je allemaal doet, ben benieuwd naar het vervolg en het resultaat.
Thnx! Maar als je die blokken wel uit elkaar kunt halen, dan is dit niet veel anders. Alleen heeft de kop meer kleppen gekregen, de krukas met drijfstangen enz is niet ingewikkelder geworden....
Ik heb de service manual gedownload en daar staan betere foto’s in en ook een betere uitleg. Het is eigenlijk ook noodgedwongen dat ik dit doe. De carterpan lag vol met koperdeeltjes en in deze staat was weer verkopen ook geen optie. En stiekem heb ik dit altijd al een keer willen doen, dus gelijk de kans maar gepakt.
Het in elkaar zetten zal even tijd gaan kosten, want ik ga alles drie dubbel keer checken voordat het blok er weer onder, of beter gezegd, tussen gaat. Ook schrijf ik alle aanhaalmomenten van te voren op, zodat daar niks mis mee kan gaan. En ik gebruik plastic gauge, om er zeker van te zijn dat de speling correct is.
Maar goed, eerst eens een adres vinden waar ik de krukas kan laten slijpen, daarna weer verder kijken.
 
Het uit elkaar draaien zal mij wel lukken maar het op de juiste wijze weer in elkaar zetten, daar ligt een uitdaging. Ik hou dan vast weer een ringetje of boutje over...Zelf wil ik ook graag de klepspeling kunnen checken, maar tot nu toe nog niet aangedurfd. En met haynes kom ik ook niet veel verder, leuk voor de aanhaalmomenten, maar de foto's zijn ruk.
Vorig jaar de blokken vervangen en de remklauwen eens mooi schoon gemaakt. Bij het weer vastdraaien dacht ik, dit bestaat gewoon niet. De momentsleutel gaf maar geen klik. In de bankschroef getest en blijkt die dus stuk/onbetrouwbaar ( was zgan!). Gelukkig bleef de draad heel, maar het had niet veel gescheeld. Maar dat soort zaken heb ik dus best vaak helaas. Ogenschijnlijk simpele klusjes lopen dan wat uit de hand :-) Deels door het gebruik van niet proffessioneel gereedschap. Zoiets wil je niet bij het werken een het inwendige van de motor.
 
Het uit elkaar draaien zal mij wel lukken maar het op de juiste wijze weer in elkaar zetten, daar ligt een uitdaging. Ik hou dan vast weer een ringetje of boutje over...Zelf wil ik ook graag de klepspeling kunnen checken, maar tot nu toe nog niet aangedurfd. En met haynes kom ik ook niet veel verder, leuk voor de aanhaalmomenten, maar de foto's zijn ruk.
Vorig jaar de blokken vervangen en de remklauwen eens mooi schoon gemaakt. Bij het weer vastdraaien dacht ik, dit bestaat gewoon niet. De momentsleutel gaf maar geen klik. In de bankschroef getest en blijkt die dus stuk/onbetrouwbaar ( was zgan!). Gelukkig bleef de draad heel, maar het had niet veel gescheeld. Maar dat soort zaken heb ik dus best vaak helaas. Ogenschijnlijk simpele klusjes lopen dan wat uit de hand :-) Deels door het gebruik van niet proffessioneel gereedschap. Zoiets wil je niet bij het werken een het inwendige van de motor.
*O* *O* *O*
 

Bijlagen

  • 97960561_2584191045180337_8564281091643408384_n.jpg
    97960561_2584191045180337_8564281091643408384_n.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 7
Het uit elkaar draaien zal mij wel lukken maar het op de juiste wijze weer in elkaar zetten, daar ligt een uitdaging. Ik hou dan vast weer een ringetje of boutje over...Zelf wil ik ook graag de klepspeling kunnen checken, maar tot nu toe nog niet aangedurfd. En met haynes kom ik ook niet veel verder, leuk voor de aanhaalmomenten, maar de foto's zijn ruk.
Vorig jaar de blokken vervangen en de remklauwen eens mooi schoon gemaakt. Bij het weer vastdraaien dacht ik, dit bestaat gewoon niet. De momentsleutel gaf maar geen klik. In de bankschroef getest en blijkt die dus stuk/onbetrouwbaar ( was zgan!). Gelukkig bleef de draad heel, maar het had niet veel gescheeld. Maar dat soort zaken heb ik dus best vaak helaas. Ogenschijnlijk simpele klusjes lopen dan wat uit de hand :-) Deels door het gebruik van niet proffessioneel gereedschap. Zoiets wil je niet bij het werken een het inwendige van de motor.
Ik gebruik ook www.cmsnl.com, zo zie je precies welke onderdelen er waar moeten ;)
Maar t is zoals je zegt, zonder goed gereedschap word t een ramp. Dingen zoals doppen, sleutels, momentsleutels of een micrometer dat koop ik van een goed merk. Maar gereedschap wat ik af en toe nodig heb, dan bestel ik gewoon op Ali.
 
Thnx! Maar als je die blokken wel uit elkaar kunt halen, dan is dit niet veel anders. Alleen heeft de kop meer kleppen gekregen, de krukas met drijfstangen enz is niet ingewikkelder geworden....
Ik heb de service manual gedownload en daar staan betere foto’s in en ook een betere uitleg. Het is eigenlijk ook noodgedwongen dat ik dit doe. De carterpan lag vol met koperdeeltjes en in deze staat was weer verkopen ook geen optie. En stiekem heb ik dit altijd al een keer willen doen, dus gelijk de kans maar gepakt.
Het in elkaar zetten zal even tijd gaan kosten, want ik ga alles drie dubbel keer checken voordat het blok er weer onder, of beter gezegd, tussen gaat. Ook schrijf ik alle aanhaalmomenten van te voren op, zodat daar niks mis mee kan gaan. En ik gebruik plastic gauge, om er zeker van te zijn dat de speling correct is.
Maar goed, eerst eens een adres vinden waar ik de krukas kan laten slijpen, daarna weer verder kijken.
Waar kom je vandaan volgens mij kan brons revisie dat in zeist
 
Het uit elkaar draaien zal mij wel lukken maar het op de juiste wijze weer in elkaar zetten, daar ligt een uitdaging. Ik hou dan vast weer een ringetje of boutje over...Zelf wil ik ook graag de klepspeling kunnen checken, maar tot nu toe nog niet aangedurfd. En met haynes kom ik ook niet veel verder, leuk voor de aanhaalmomenten, maar de foto's zijn ruk.
Vorig jaar de blokken vervangen en de remklauwen eens mooi schoon gemaakt. Bij het weer vastdraaien dacht ik, dit bestaat gewoon niet. De momentsleutel gaf maar geen klik. In de bankschroef getest en blijkt die dus stuk/onbetrouwbaar ( was zgan!). Gelukkig bleef de draad heel, maar het had niet veel gescheeld. Maar dat soort zaken heb ik dus best vaak helaas. Ogenschijnlijk simpele klusjes lopen dan wat uit de hand :-) Deels door het gebruik van niet proffessioneel gereedschap. Zoiets wil je niet bij het werken een het inwendige van de motor.
Ik heb een goede moment sleutel van gedore 2 keer laten calibreren was niks mis mee zo’n nieuwer model die je niet van spanning af hoeft te draaien. Klepspelling meten is niet zo’n probleem daar hoeft die niet voor optijd als je de kleppen deksel der af hebt En dan kijkt naar de nokken van de as. Als de nokken boven staan dus niet op de kleppen. voeler der tussen en kijken of die binnen de toleranties valt. Even door draaien en dan de volgende weer. Bij een goede Honda netjes warm gereden goed behandeld mankeert er vaak nooit wat. Als der wel wat veranderd moet worden dan zet je hem op de trailer en scheelt het een hoop arbeids loon omdat die uit elkaar is. Of je vraagt iemand om hulp.
 
Iemand ervaring van zelf een gelkussen in het bestaande zadel zetten?
Ik heb een gelmat besteld van 25x25x2 cm en ga deze infrezen in het zadel.
Ik heb 2 zadels dus als het mislukt is er nog geen nood aan de man.
Je kunt goed zien waar je echt zit,en op de foto staat de frees.
Ik heb gekeken naar een gel zadel, maar euro 300 ga ik daar niet aan besteden.
2e hands heb ik niets kunnen vinden of ze vragen er mijn inziens de hoofdprijs voor.
Een gelmatje kost 20 euro,dus daarvoor wil ik het wel proberen.
Als het matje erin zit maak ik wel weer een foto,als het niks is geworden of mislukt deel ik dat ook mee 😇
 

Bijlagen

  • 20210311_022021.jpg
    20210311_022021.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 8
  • 20210311_022545.jpg
    20210311_022545.jpg
    194,1 KB · Weergaven: 7
  • 20210311_022548.jpg
    20210311_022548.jpg
    61,7 KB · Weergaven: 6
  • 20210311_022555.jpg
    20210311_022555.jpg
    78 KB · Weergaven: 7
Iemand ervaring van zelf een gelkussen in het bestaande zadel zetten?
Ik heb een gelmat besteld van 25x25x2 cm en ga deze infrezen in het zadel.
Ik heb 2 zadels dus als het mislukt is er nog geen nood aan de man.
Je kunt goed zien waar je echt zit,en op de foto staat de frees.
Ik heb gekeken naar een gel zadel, maar euro 300 ga ik daar niet aan besteden.
2e hands heb ik niets kunnen vinden of ze vragen er mijn inziens de hoofdprijs voor.
Een gelmatje kost 20 euro,dus daarvoor wil ik het wel proberen.
Als het matje erin zit maak ik wel weer een foto,als het niks is geworden of mislukt deel ik dat ook mee 😇
Zelf geen ervaring mee, maar heb er wel positieve verhalen over gehoord. Geloof dat er iemand in het SP-topic het ook heeft gefixt. Voor die paar centen kan je er iig geen buil aan vallen :t
 
Vind die zwarte velgen bij de sc57 hrc erg mooi. Zelf heb ik de goudkleurige, maar vind die zwarte ook echt wel tof. Wellicht ook door het rode velglint.
 
Iemand ervaring van zelf een gelkussen in het bestaande zadel zetten?
Ik heb een gelmat besteld van 25x25x2 cm en ga deze infrezen in het zadel.
Ik heb 2 zadels dus als het mislukt is er nog geen nood aan de man.
Je kunt goed zien waar je echt zit,en op de foto staat de frees.
Ik heb gekeken naar een gel zadel, maar euro 300 ga ik daar niet aan besteden.
2e hands heb ik niets kunnen vinden of ze vragen er mijn inziens de hoofdprijs voor.
Een gelmatje kost 20 euro,dus daarvoor wil ik het wel proberen.
Als het matje erin zit maak ik wel weer een foto,als het niks is geworden of mislukt deel ik dat ook mee 😇
en het zit zo lekker*O*
kost wat maar dan heb je wel wat
Heb ik ook vaak naar gekeken maar nieuw vind ik ze allemaal wel erg duur. Ben benieuwd of het je makkelijk lukt. Zou ik vooral voor de DRZ ook wel willen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan