H4 LED lamp

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.708
Andere kant van de evenaar
Mensen,

Tegenwoordig zijn er LED lampen te koop die je normale H4 halogeen lamp vervangt.

Iemand ervaringen met zo'n lamp? Wat voor soort licht geeft het?
Gaat zo'n lamp ook gauw stuk?

Ik heb mn brommert wat verbouwd en sindsdien gaan mijn koplampen gemiddeld zo'n 20km mee, een keer zelfs een kilometertje of 50.
Niet echt handig dus, lamp zelf in rubbers gehangen, maar dat mag niet helpen.

Nu zag ik die LED's en werd mijn nieuwsgierigheid gewekt.

Alvast bedankt.
 
Het komt eraan ja, maar mijn ervaring is dat het nog niet echt 'ready' is.

Als je iets wil monteren, pak dan de lampen met Cree leds (waar een koelblok en voorschakelapparatuur aanhangt). Die geven meestal evenveel licht als de halogeenlamp die hij vervangt. De lampen met SMD leds die je zo 1 op 1 vervangt zijn kansloos qua lichtopbrengst.

Dit moet je dus hebben:

[img=800]http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1168821287_1/Free-shipping-Car-Truck-H8-1800lm-cree-LED-headlight-50W-per-set-Cree-HeadLight-auto-H7.jpg[/img]

Maar overall blijft mijn mening nog steeds halogeen of xenon. LED in de vorm van een uitwisselbaar bolletje is er gewoon nog niet qua techniek. Echte LED koplampunits zijn dan ook totaal anders opgebouwd dan een halogeenunit, met een stuk groter oppervlak aan LED's en nogal wat voorschakel en bewakingsapparatuur. Gaat inderdaad een leven lang mee en geeft evenveel licht als een Xenon lamp, maar kost minimaal 5x dat wat een goed LED vervanglampje kost (+-€100).
 
Laatst bewerkt:
Aha, dus niet zo'n goedkoop ding dus, zoiets had ik wel verwacht.

Het gaat me vooral om wat een lamp aan trillingen aan kan, eigenlijk maakt het me niet uit wat voor lamp ik er in heb, als ie maar heel blijft. ;)
Ook enig idee wat Xenon qua trillingen aan kan?
 
:^

Voor de lol heb ik ook weleens Led vervangingslampen gekocht voor H1 en H7. Voor secundaire show verlichting is het geinig. De kleur is toch mooier dan gewone halogeen kleur.

Verder wordt je lichtbeeld volkomen verpest met een standaard halogeen reflector.
Ook xenon geeft 99/100 keer een foutief lichtbeeld in halogeen reflectors en dan wordt er gezegd dat het brandpuntafstand gelijk is als bij de halogeen lamp.
 
Aha, dus niet zo'n goedkoop ding dus, zoiets had ik wel verwacht.

Het gaat me vooral om wat een lamp aan trillingen aan kan, eigenlijk maakt het me niet uit wat voor lamp ik er in heb, als ie maar heel blijft. ;)
Ook enig idee wat Xenon qua trillingen aan kan?

Mijn xenon zit er nu 25.000 km in en die stuitert behoorlijk. Geen problemen. Er zit voor zover ik weet geen draad in omdat het gasontbranding.

Als je geen xenon wilt kan je nog eens longlife lampen proberen.
 
Ik had zo n cheapo led h9 als grootlicht. Leuk voor de sier maar hebt amper lichtopbrengst.
 
Maar eh, als je lampen maar 20 km mee gaan,
is het dan niet eerst goed om je electra eens na te kijken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
ik heb hetzelfde op mn SV, in minder extreme mate. afgelopen jaar 5x een halogeenlampje kunnen vervangen.

nu vervangen voor xenon en nergens meer last van. ik denk dat mijn boordspanning iets te hoog wordt als ik hoog in de toeren zit, hij klapt iedere keer als ik (Veel) toeren maak.
 
De spanning is goed, dynamo en spanningsregelaar zijn vervangen door iets wat beter schijnt te zijn dan origineel. ;)

Nog wat, het gaat me er eigenlijk vooral om dat ik overdag gezien wordt, 's nachts rijden hier is niet verstandig, te veel wild op de weg, wat wil oversteken, of al is dood gereden.

Dan valt xenon weer af, of niet?
 
Het komt eraan ja, maar mijn ervaring is dat het nog niet echt 'ready' is.

Als je iets wil monteren, pak dan de lampen met Cree leds (waar een koelblok en voorschakelapparatuur aanhangt). Die geven meestal evenveel licht als de halogeenlamp die hij vervangt. De lampen met SMD leds die je zo 1 op 1 vervangt zijn kansloos qua lichtopbrengst.

Dit moet je dus hebben:

[afbeelding]

Maar overall blijft mijn mening nog steeds halogeen of xenon. LED in de vorm van een uitwisselbaar bolletje is er gewoon nog niet qua techniek. Echte LED koplampunits zijn dan ook totaal anders opgebouwd dan een halogeenunit, met een stuk groter oppervlak aan LED's en nogal wat voorschakel en bewakingsapparatuur. Gaat inderdaad een leven lang mee en geeft evenveel licht als een Xenon lamp, maar kost minimaal 5x dat wat een goed LED vervanglampje kost (+-€100).


Zijn er ook bepaalde merken die beter zijn dan anderen?
 
De spanning is goed, dynamo en spanningsregelaar zijn vervangen door iets wat beter schijnt te zijn dan origineel. ;)

Nog wat, het gaat me er eigenlijk vooral om dat ik overdag gezien wordt, 's nachts rijden hier is niet verstandig, te veel wild op de weg, wat wil oversteken, of al is dood gereden.

Dan valt xenon weer af, of niet?
Waarom zou xenon dan afvallen? 3x meer licht dan halogeen, en mits in een fatsoenlijke behuizing niet storend/verblindend. En wel zichtbaar witter
 
Maat van mij heeft zijn bi xenon ook vervangen voor twee van die Cree Led lampen. Het is opzicht niet verkeerd maar het setje was 60 of 70 euro terwijl die xenon kit 35 euro was en toch echt meer licht geeft.

Of dit nu goed licht is laat ik in het midden maar datzelfde geldt nu voor de LED lampen.

Voordeel is dat er minder kabeltjes zijn!
 
Ik erger me trouwens dood van al die pipo's met zelfbouw xenon lampen.
Bij zowel brommers / auto's als motoren.
Veelvuldig wordt je gewoon verblind door het strooilicht.

En bij brommers en motoren is het helemaal een feestje als er nog een duo achterop zit.
Komt de lichtstraal nóg hoger !
 
Gewoon xenon met bijbehorende lenzen monteren, heb je geen strooilicht.

IMG_0410_zps6c53efa0.jpg
 
Ik erger me trouwens dood van al die pipo's met zelfbouw xenon lampen.
Bij zowel brommers / auto's als motoren.
Veelvuldig wordt je gewoon verblind door het strooilicht.

En bij brommers en motoren is het helemaal een feestje als er nog een duo achterop zit.
Komt de lichtstraal nóg hoger !

Ik ben zo'n pipo!

En.... I really don't care *O*
 
Ik vind het altijd wel erg irritant als ik zo'n Pipo tegenkom of als ie achter me rijdt. Maar ik ben niet zo iemand die meteen zit te seinen....
 
Een van mijn xenon lampen van de auto is stuk, misschien toch maar eens kijken of ik degene die nog werkt in de koplamp van mijn motor kwijt kan.
Probleem met xenon is dat dat overdag bijna niet opvalt, en dat moet nu juist.

@vonkenboer; daar komt inderdaad goed licht uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan