H4D3S uit het gooi

Pfff, met m'n CXje trek je ook strepen op nat asfalt, dat zegt toch allemaal niks. Met elke motor kan je onderuit glijden. Of je nu 500pk of 5pk hebt, je moet blijven opletten. Het verschil zit 'm er alleen in dat je met die 5pk mischien meer ruimte hebt voor fouten en die te corrigeren. Maar nogmaals als TS zo'n Hayabusa wil als eerste motor, wat boeit dat nou.

Gaaf toch als iemand zijn eigen droom in vervulling kan laten gaan.
Als ie dat echt graag wil, moet ie dat idd gewoon doen. Maar persoonlijk lijkt het me niet echt een weloverwogen keuze. Zeker, wanneer je, zoals ie zelf aangeeft, geen benul hebt van (sport)motoren of rij eigenschappen. En verder kunnen we 'm toch op zijn minst wat redenen aandragen om zijn keus misschien eens te heroverwegen.

Allicht dat je jouw motor ook aan het glijden krijgt. Maar bij de BB van BertV of een Busa hoef je in zo'n geval maar een miniem streepje gas te geven en het is al teveel, waar je bij de jouwe (of de mijne) wel iets meer marge hebt op je gashand. Een overenthousiaste of ongecontroleerde beweging van de gashandle wordt door zo'n fiets gewoon eerder afgestraft dan door jouw CX of mijn CBR.
Verder heb je wel gelijk dat een moderne 600 qua stuureigenschappen extremer is dan een Busa. Maar het vermogen is wel een stuk lager, komt veel hoger in de toeren en is minder agressief. Het zal je dus minder snel verrassen. In die zin zijn ze een stuk eenvoudiger om te berijden.
 
Laatst bewerkt:
Heb je gelijk in Orpheus.

Ik stoor me alleen aan dat er weer behoorlijk wat reacties verschijnen waarbij de schijn wordt gewekt dat TS niet helemaal goed bij zijn hoofd is als hij besluit om als eerste motor een Hayabusa te nemen.

Of het een verstandige keus is? Och, dat moet TS voor zichzelf denk ik uitmaken aan de hand van het gevoel dat hij krijgt bij verschillende types motoren tijdens proefritten of als hij iets huurt.

Iedereen heeft een andere rijstijl, en stelt andere eisen aan een motorfiets, en zal aan de hand daarvan een keuze maken cq advies geven aan derden.

Wellicht een idee voor TS om de diverse motorbladen in de gaten te houden, wellicht worden er binnenkort wel weer demo-dagen gehouden van een of ander merk. Kan je redelijk eenvoudig met verschillende types van één merk rijden.
 
Heb je gelijk in Orpheus.

Ik stoor me alleen aan dat er weer behoorlijk wat reacties verschijnen waarbij de schijn wordt gewekt dat TS niet helemaal goed bij zijn hoofd is als hij besluit om als eerste motor een Hayabusa te nemen.

Of het een verstandige keus is? Och, dat moet TS voor zichzelf denk ik uitmaken aan de hand van het gevoel dat hij krijgt bij verschillende types motoren tijdens proefritten of als hij iets huurt.

Iedereen heeft een andere rijstijl, en stelt andere eisen aan een motorfiets, en zal aan de hand daarvan een keuze maken cq advies geven aan derden.

Wellicht een idee voor TS om de diverse motorbladen in de gaten te houden, wellicht worden er binnenkort wel weer demo-dagen gehouden van een of ander merk. Kan je redelijk eenvoudig met verschillende types van één merk rijden.
 
mooie discussie :)
het is ook niet zo dat ik er 1tje koop vanmiddag. anders had ik niet eerst hier een topic geopend natuurlijk :)
 
mooie discussie :)
het is ook niet zo dat ik er 1tje koop vanmiddag. anders had ik niet eerst hier een topic geopend natuurlijk :)

Als ik op mijn 18e genoeg geld had gehad, en er geen 25 kw regel was geweest, en geen ouders had die mij afremde, had ik ook een "R1" gekocht.

Proefritten, MF en wat rondkijken in het algemeen maakt je wat meer "motorfiel". (iemand die ook op andere motorfietsen valt) ;)
 
Hey mede Gooier :)

Ga maar eens wat proefrijden dan zal je zien dat een 600cc al zwaar genoeg is.
En werkelijk genoeg vermogen heeft om je hart heel snel te laten kloppen.

Ik ben zelf een paar maanden geleden op de R6 gestapt(eerste fiets)en die bevalt erg goed. En dat is ook geen ideale beginnersfiets zegt men, maar dat is best goed te doen.
Ik denk ook dat je met een wat "mindere" motor veel beter leert rijden en je kan later nog iets snellers kopen.

Veel succes met je keuze.

Xtra *D
 
mooie post, bedankt

ik snap niet dat mensen gaan oordelen over mij in persoon vanwege mij motor keuze.
of mijn top nou 300 of 350 is dat maakt mij toch niet uit? lijkt mij dat ik de komende jaren toch die snelheid niet ga halen...

Ik heb nog nooit op een andere motor gereden dan een crossmotor en mijn lesmotor (en m`n scooter dan :) ) Dus zal toch wel een paar test ritjes gaan maken.

Ik heb de hayabusa dus niet uitgekozen op zijn prestaties kwa vermogen en topsnelheid maar naar zijn uitstraling en prijs. Dat komt omdat ik er net mee bezig ben en geen flauw benul heb van rij eigenschappen etc etc.

Yep...
Klinkt als... net koekblikbewijs en direct een Ferrari F50 willen kopen... :)

Waarom niet eerst echt leren rijden op een goedkopere en vooral lichtere sportfiets... :?
Als je net begint met hardlopen, loop je toch ook niet gelijk de New York Marathon... :X :? ;)

Leer eerst maar eens fatsoenlijk rijden, voertuigbeheersing enz. enz. dan krijg je vanzelf dat benul waar je mee bezig bent en heb je minstens zoveel plezier... ;)

Of haal je strax ook je vliegbrevet in een Cesna en ga je direct erna een dikke Boeing vliegen... :?
Zeg het dan ff... hoef ik voorlopig geen vliegvakanties meer... :+
 
Als ie dat echt graag wil, moet ie dat idd gewoon doen. Maar persoonlijk lijkt het me niet echt een weloverwogen keuze. Zeker, wanneer je, zoals ie zelf aangeeft, geen benul hebt van (sport)motoren of rij eigenschappen. En verder kunnen we 'm toch op zijn minst wat redenen aandragen om zijn keus misschien eens te heroverwegen.

Die keuze komt vanzelf wel goed...

Als hij eenmaal gereden heeft op een Busa,
zal hij het waarschijnlijk zelf wel inzien ;)

Een Busa heeft in mijn ogen voor een beginner teveel koppel.
Het topvermogen is opzich niet eens het gevaarlijkste. Want met
het koude weer, en ruim 130Nm of wat heeft zo'n ding...Breekt het al
uit vanaf 4000tpm als je te lomp gas geeft.

Maar zo'n fiets kan met een onervaren bestuurder,
een hele leuke home video opleveren.
 
Yep...
Klinkt als... net koekblikbewijs en direct een Ferrari F50 willen kopen... :)

Waarom niet eerst echt leren rijden op een goedkopere en vooral lichtere sportfiets... :?
Als je net begint met hardlopen, loop je toch ook niet gelijk de New York Marathon... :X :? ;)

Leer eerst maar eens fatsoenlijk rijden, voertuigbeheersing enz. enz. dan krijg je vanzelf dat benul waar je mee bezig bent en heb je minstens zoveel plezier... ;)

Of haal je strax ook je vliegbrevet in een Cesna en ga je direct erna een dikke Boeing vliegen... :?
Zeg het dan ff... hoef ik voorlopig geen vliegvakanties meer... :+

Maar hij hoeft nou ook weer niet op een DL650 te beginnen hoor :W
 
jij bent appels met peren aan het vergelijken :P

voor alle verschillende vliegtuigen moet je een brevet halen voordat je erin mag vliegen :P
 
jij bent appels met peren aan het vergelijken :P

voor alle verschillende vliegtuigen moet je een brevet halen voordat je erin mag vliegen :P
Hmm ... soms krijg ik het idee dat dat voor andere voertuigen ook niet verkeerd zou zijn :N
Mag ik je nomineren voor een Darwin-Award :?
 
Mag ik vragen waar je op gelest hebt?

Want als iemand van een les er-5 of cb500 afstapt en op mijn 'brave' bandit 600 stapt, zeggen ze al dat hij zoveel vermogen heeft :) . en dat is nog minder dan de helft van zo een hayadinges. Dus ga gewoon eens proefrijden op een sportieve 600 en je zult je verbazen over het vermogen :)

edit: en dan bedenk je je dat een hayabusa het dubbele heeft en of dat verstandig is })
 
Laatst bewerkt:
Zet nou maar uit je kop, denk je nou echt dat je hem verzekert krijgt!!! Ik kan me het gesprek al voorstellen: Zo meneer dus u bent onder de 24 jaar heeft 1 maand uw rijbewijs de motor heeft meer dan 180 pk en de nieuwwaarde boven de 15.000 euries nou... geen probleem hoor dat wordt dan 150 euro per jaar all- risk veel rijplezier. :] :] :] :]

Ik mocht willen dat ik voor mijn motor €150 per jaar all risk betaalde, maar dat is dus niet zo :N . Ben wel ff iets (lees: veel) meer kwijt :X en dat voor een Honda CBR600RR ;) .
 
mjah je hebt zeker gelijk dat ik eens een ritje moet maken. Heb nog nooit op een andere motor gereden dus dat zal zeker wel tegenvallen jah.
Ik heb tot deze dag nog geen tijd gehad om te rijden ivm werk en regen.

Ik heb nog een coupon van mijn rijschool gekregen die een waarde heeft van: 1 dag een motor te huren van de lokale brommerboer hierzo :)
Ook wil ik wel een keer een motor huren voor de zondag en maandag.


weet iemand trouwens hoe dat zit als ik op zaterdag een motor huur voor 1 dag? Want op zondag kan je hem natuurlijk niet terug brengen omdat ze dan dicht zijn :P
 
ik zal mijn motor toch niet all risk verzekeren.
een beetje schade kan ik zelf wel betalen. Als je onderuit gaat denk ik toch wel dat het een hele nare ervaring is.
Ik ga natuurlijk ook heel wat minder km`s rijden dan dat ik in de auto doe.
Ga hem vooral gebruiken voor recreatie :)
 
mjah je hebt zeker gelijk dat ik eens een ritje moet maken. Heb nog nooit op een andere motor gereden dus dat zal zeker wel tegenvallen jah.
Als je de goeie neemt valt het dus niet tegen, maar geeft het een enorme kick.
Met een Busa zal je heel bang rijden en leer je het dus niet goed op denk ik.
Ik heb tot deze dag nog geen tijd gehad om te rijden ivm werk en regen.

Ik heb nog een coupon van mijn rijschool gekregen die een waarde heeft van: 1 dag een motor te huren van de lokale brommerboer hierzo :)
Vd Kuiner ;) Bij wie heb je gelest?

Xtra *D
 
ik zal mijn motor toch niet all risk verzekeren.
een beetje schade kan ik zelf wel betalen. Als je onderuit gaat denk ik toch wel dat het een hele nare ervaring is.
Ik ga natuurlijk ook heel wat minder km`s rijden dan dat ik in de auto doe.
Ga hem vooral gebruiken voor recreatie :)
_O- _O- _O-

a. wat noem je een beetje schade? (1 lullig kuipdeeltje: 500 euro)
b. heb je de illusie dat wanneer je minder rijd je minder kans op ongelukken maakt?
c. wist je dat motorrijden 12x gevaarlijker is dan autorijden?
d. ook met recreatie kun je hard op je muil gaan
 
a.mjah maar als je op je bek gaat dan kost dat gewoon geld. ik ben niet van plan om ieder jaar nieuwe kuipdelen te kopen. en moet het toch dan koop ik 2ehandse.

b. elke verzekering is gebouwd op aantal km die je maakt. als je per jaar 5000km maakt heb je minder kans op een ongeluk als je er 10.000 maakt

c. wist je dat je dat zelf in de hand hebt? er zit meer risico aan vast omdat je kwetsbaarder bent. Maar goed uit je doppen kijken heb je natuurlijk wel geleerd toch?

d. daar heb je helemaal gelijk in *D


@ xtra: ik heb bij sunny gelest. ik heb daar ook m`n b vandaan net als m`n zus daar haar a en b heeft gehaalt en mijn vader ook zijn a :)
kga vandaag ff bij vd kuinder kijken. ff rondje maken weer :)
 
Maar hij hoeft nou ook weer niet op een DL650 te beginnen hoor :W

Verstandig... die zijn ook te rap voor em... :)
Zondag nog ff aan het spelen geweest met zo een Gixxert K05 modelletje... :Y
Reed em op de dijk dus mooi zoek eejjj... de rechte stukkies zat ie op m'n plaat, na de bochten was ik em dus wel kwijt... zag ik nog vaag iets in m'n spiegeltjes... _O-

Nee... zo'n Strommetje is ook niet geschikt voor de beginnert... O-)

;)
 
a.mjah maar als je op je bek gaat dan kost dat gewoon geld. ik ben niet van plan om ieder jaar nieuwe kuipdelen te kopen. en moet het toch dan koop ik 2ehandse.

b. elke verzekering is gebouwd op aantal km die je maakt. als je per jaar 5000km maakt heb je minder kans op een ongeluk als je er 10.000 maakt

c. wist je dat je dat zelf in de hand hebt? er zit meer risico aan vast omdat je kwetsbaarder bent. Maar goed uit je doppen kijken heb je natuurlijk wel geleerd toch?

Je bent overduidelijk een noob in motorrijden, da's duidelijk... :)

Meestal gaat er meer stuk dan enkel kuipdelen als je valt, dus als jij zo'n dure en snelle motor wilt hebben, als een Busa... dan kan je die beter goed verzekeren... ;)

Aan de andere kant... als je echt wilt leren rijden, zodat je later wel in staat bent om een busa te beheersen... dan kun je nu beter een mindere en goedkopere motor kopen, als je daar mee pleurt, dan heb je idd weinig kosten... kan je soms beter direct een ander barrel kopen... :X

Goed uit je doppen kunnen kijken is mooi... maar helaas kijken er zoveel anderen niet uit hun doppen (koekblikken) en dus is het risico voor een motorrijder vele malen hoger, ondanks je goede (kijk)gedrag... :)

Je leest hier op MF niet voor niets regelmatig klachten van beginnende motorrijders, over slechtziende koekblikkers. Een ervaren motorrijder is het gewend en kijkt beter voor zich uit (anticiperen), die weet wat er kan gaan gebeuren en daar moet jij nog achter zien te komen... ;)

Ik krijg de indruk dat je alles al denkt te weten en de tips hier allemaal vrij licht opvat... -O-

Ik wens je veel succes... post je de gevolgen enz. enz. later ook... :?
Hebben wij ook weer wat om te lachen... :X
 
a.mjah maar als je op je bek gaat dan kost dat gewoon geld. ik ben niet van plan om ieder jaar nieuwe kuipdelen te kopen. en moet het toch dan koop ik 2ehandse.

b. elke verzekering is gebouwd op aantal km die je maakt. als je per jaar 5000km maakt heb je minder kans op een ongeluk als je er 10.000 maakt

c. wist je dat je dat zelf in de hand hebt? er zit meer risico aan vast omdat je kwetsbaarder bent. Maar goed uit je doppen kijken heb je natuurlijk wel geleerd toch?

d. daar heb je helemaal gelijk in *D


@ xtra: ik heb bij sunny gelest. ik heb daar ook m`n b vandaan net als m`n zus daar haar a en b heeft gehaalt en mijn vader ook zijn a :)
kga vandaag ff bij vd kuinder kijken. ff rondje maken weer :)
b. Niet persé... Mensen die veel rijden hebben vaak ook meer ervaring. Er gaan niet voor niks een hoop mensen op hun snufferd aan het begin van het seizoen als de motor net weer uit de winterstalling is.
c. 'Maar goed uit je doppen kijken heb je natuurlijk wel geleerd toch?'... Sprak iemand met net zijn rijbewijs. |( Met die houding ga je het wel redden. :X Ja, je hebt er zeker wel invloed op. Maar ook als je voorzichtig rijdt is het risico gewoon (veel) groter. Je hebt maar twee wielen, dus je hebt veel minder kans om te corrigeren. Als je eenmaal gaat glijden of je vergist, lig je met een motor al rap op je bek, terwijl er met een auto nog zat te corrigeren valt. Je bent veel gevoeliger voor vuil en diesel op de weg. En je loop ook gewoon (veel) meer risico om voor je fl*kker gereden te worden omdat je veel vaker over het hoofd gezien wordt.
 
of mijn top nou 300 of 350 is dat maakt mij toch niet uit? lijkt mij dat ik de komende jaren toch die snelheid niet ga halen...

Dat zeg je nu. Die Busa stampt voluit in 8 seconden van 0 naar 200 per uur.
Als jij maar een stuk rechte weg hebt waar het gas even los kan, is de 250 per uur snel bereikt en ook dan blijft die Busa nog trekken alsof er geen luchtweerstand is.

Maak van die jaren maar weken of (hooguit) maanden.

Ik zou op een lichtere fiets stappen, zowel qua vermogen als gewicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan