Haal jij in op enkelbaans wegen?

Waar rij jij bij filevorming op een enkelbaans weg?

  • Ik rij links/rechts van de autos langzaam voorbij

    Stemmen: 136 84,5%
  • Ik rij over de vluchtstrook

    Stemmen: 2 1,2%
  • Ik wacht netjes in de rij

    Stemmen: 23 14,3%

  • Totaal aantal stemmers
    161

TheChief

MF'er
5 nov 2010
116
0
We kennen allemaal de situatie: Een file op een enkelbaans aanvoersweg naar de snelweg. Als beginnend motor rijder heb ik zelf volgens de theorie netjes geleerd dat inhalen op een enkelbaans weg niet mag aangezien twee motorvoertuigen niet dezelfde plek mogen innemen.

Verbaast was ik dan ook dat veel mede motorrijders de auto's gewoon links dan wel rechts inhalen of zelfs over de vluchtstrook rijden tot aan de invoegstrook voor de snelweg. Laatst nog een bepaalde oude aflevering gezien van Blik op de Weg waarin een motor rijder een boete kreeg omdat hij auto's op dezelfde strook inhaalde. Wettelijk gezien mag het blijkbaar dus echt niet.

Nu was ik benieuwd hoe iedereen hierover denkt en hoe jullie allen handelen in een dergelijke situatie.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er voorbij aan de kant waar het meeste ruimte is, is er rechts een vluchtstrook dan passeer ik langzaam de file ongeveer een halve meter over de lijn van de vluchtstrook.

Dat het officieel niet mag.. lekker boeiend
full
 
Er is geen enkel verbod om over een enkele rijstrook met een motorvoertuig langs een ander motorvoertuig te rijden. Juist het ontbreken van dat verbod is de basis dat tussen files doorrijden in Nederland legaal is.

In de situatie die jij schetst mag inhalen over dezelfde rijstrook dus ook, al zal het vaak aan de krappe kant zijn. Mijn oplossing is er langs als het kan en anders gewoon in de rij blijven. Over de vluchtstrook rijden zal ik niet snel doen, alleen in het geval dat ik op een gevaarlijke plek sta waar ik snel weg wil.
 
In eerste instantie zal ik keurig aansluiten. Na 2 minuten zal mijn geduld op zijn en ga ik er langs.
 
Ik ga er voorbij aan de kant waar het meeste ruimte is, is er rechts een vluchtstrook dan passeer ik langzaam de file ongeveer een halve meter over de lijn van de vluchtstrook.

Doe het dan goed en ga een meter of 2 de vluchtstrook op. Het verkeer dat je inhaalt ziet jou dan veel beter in de spiegels en mocht er iets op de vluchtstrook aan de hand zijn dan zie jij dat ook veel beter want hebt een onbelemmerd zicht.
 
tja volgens het boekje mag het niet :N maar denk dat als jij gewoon rustig
er langs rijd.
er geen agent je een prent zal geven hoor :N tenzij je een miere neuker
treft natuurlijk.
tenslote is dat ook een voordeel van een motor he, overal pas je tussendoor :Y
kijk is er een ongeval gebeurt , tja dan zou ik even braaf wachten.....
staat de boel gewoon stil door een file op de snelweg, dan gaan zou ik
zeggen :]
 
Ik kijk hoe ik er het makkelijkst/veiligst/snelst langs kan rijden.
Als ik achteraan wil sluiten ga ik wel met de auto :+
 
Rij er links voorbij, voordat er ingevoegd gaat worden ga ik er wel weer ergens tussen rijden. Nooit via de vluchtstrook ofzo, dan wacht ik wel gewoon :)

Zelfde geldt voor een stoplicht rechtsaf. Ik ga alleen vooraan staan als de rij echt lang is anders sluit ik gewoon achteraan.
 
Laatst bewerkt:
ik ben ook beginnend motorrijder en ik sluit op een eenbaansweg wel gewoon achteraan aan, maar ik zie idd ook iedereen erlangs rijden dus ik snap wel waarom TS deze dit topic gemaakt heeft ;)
 
Het is afhankelijk van de situatie. Als het lang duurt (lijkt te duren) en er is ruimte, dan zal ik zeker inhalen. Bij niet al te veel ruimte met klein verschil in snelheid, in het geval iemand een deur mocht openen.
 
Joepieeeeeee... weer een filediscussie *O*





-O-

Er is geen enkel verbod om over een enkele rijstrook met een motorvoertuig langs een ander motorvoertuig te rijden. Juist het ontbreken van dat verbod is de basis dat tussen files doorrijden in Nederland legaal is.

...
:^
 
Doe het dan goed en ga een meter of 2 de vluchtstrook op. Het verkeer dat je inhaalt ziet jou dan veel beter in de spiegels en mocht er iets op de vluchtstrook aan de hand zijn dan zie jij dat ook veel beter want hebt een onbelemmerd zicht.

Daar heb je een punt, Maar zou je hier niet eerder gezeur mee krijgen omdat je echt duidelijk op de vluchtstrook rijdt?

Puur vanuit de ogen van de politie gezien..
 
Ik blijf er gewoon achter, heb geen haast..

En je hebt altijd nog het algemene in-gevaar-brengen artikel :)
 
Daar heb je een punt, Maar zou je hier niet eerder gezeur mee krijgen omdat je echt duidelijk op de vluchtstrook rijdt?

Puur vanuit de ogen van de politie gezien..

Of je nou een halve meter of twee meter op de vluchtstrook rijdt, in overtreding ben je toch.
 
Het ligt compleet aan de situatie... Stel het staat stil vlak na een (onoverzichteijke) bocht, dan ga ik echt niet achteraan aansluiten... Levensgevaarlijk.

Staan er 3 auto's dan sluit ik netjes aan in de polonaise. Staan er 30 auto's dan ga ik er links langsheen, indien noodzakelijk over de vluchtstrook. Wel dan genoeg afstand houden dat "als" iemand het portier opdoet, dat ik er langs rijd. En ja, dat doe ik serieus, nee, niet door dat filmpje van: De file is voor iedereen.
 
Mike Schenk zei:
Er is geen enkel verbod om over een enkele rijstrook met een motorvoertuig langs een ander motorvoertuig te rijden. Juist het ontbreken van dat verbod is de basis dat tussen files doorrijden in Nederland legaal is.
Ah maar hier komt de crux: Tussen files doorrijden betekent dat je tussen 2 stroken in rijdt. Hier gaat het om toevoers wegen van snelwegen waar maar 1 baan is.

Technisch gezien zou ik zeggen: Als er niet expliciet in de wet staat dat het niet mag, dan mag het dus wel of wordt het op zijn minst gedoogd. Maar het feit dat in Blik op de Weg een agent een bon uitschrijft geeft me te denken dat er een wettelijke basis is om zo'n actie te rechtvaardigen.

Aan de andere kant: Ik heb mijn theorie boeken er nog eens op nageslagen en kan niks vinden dat het onderbouwt. Ik heb het nodige geGoogled maar ik zit echt in dubio op het moment.
 
Laatst bewerkt:
Of het mag of niet..ik doe het gewoon. Trouwens ook bv. bij een open brug, maar met een doorgetrokken streep, lekker overheen en rustig naar voren rijden..
Kwam vrijdag zeker een meter of 700 auto's voorbij bij de openstaande Julianabrug, staat er uitgerekend een motoragent helemaal vooraan..ook strak tegen de auto die daarachter stond. ik kon toen al niet anders meer, dan daar nog voor gaan staan :-)
Ben er niet voor aangehouden..tijd zal leren of er iets in de bus valt..
 
Geheel situatie afhankelijk of ik naar voren rij of niet....

Maar als ik de sitautie goed kan overzien en ik weet dat men, tot de tijd dat ik vooraan sta, toch niet gaat rijden....dan sta ik vooraan....anders sluit ik aan (bijv. bij een verkeerslicht, waarvan ik weet dat het niet lang meer op rood zal staan)
 
Ah maar hier komt de crux: Tussen files doorrijden betekent dat je tussen 2 stroken in rijdt. Hier gaat het om toevoers wegen van snelwegen waar maar 1 baan is.

Technisch gezien zou ik zeggen: Als er niet expliciet in de wet staat dat het niet mag, dan mag het dus wel of wordt het op zijn minst gedoogd. Maar het feit dat in Blik op de Weg een agent een bon uitschrijft geeft me te denken dat er een wettelijke basis is om zo'n actie te rechtvaardigen.

Aan de andere kant: Ik heb mijn theorie boeken er nog eens op nageslagen en kan niks vinden dat het onderbouwt. Ik heb het nodige geGoogled maar ik zit echt in dubio op het moment.

Het is gewoon NIET verboden om met twee voertuigen naast elkaar op een rijstrook te rijden en, zoals eerder al gezegd: dat is de basis waarom het door de file rijden is toegestaan.
Hoe wil je nu tussen twee stroken rijden. Bij mijn weten doen de wegenbouwers, althans in Nederland, er alles aan om de rijstroken naadloos op elkaar aan te sluiten. Daar zit echt geen richeltje tussen, laat staan dat er 'n motor tussen past. ;)
 
gewoon er voorbij. wel rustig en probeer het zo sosiaal mogelijk te doen dan is de kans op een bekeuring het geringst. seur je er voorbij alsof je achterwerk in de brand staat dan wordt de kans erg groot dat je een artikel 5 aan je broek krijgt. en de vluchtstrook probeer ik te mijden door 1 een te grote kans op een bekeurimg omdat dat wel expliesiet verboden is en 2 trek je daar enorm de aandacht mee omdat iedereen dat wel wil en ook auto´s er over passen en dat gunnen veel koekblikkers je dus niet met alle gevolgen van dien. een redressersrtook is in mijn ogen geen vluchtstrook en daar rij ik dus wel rustig overheen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan