Haarspeldbochten op een sportmotor

Yzf1kr

MF veteraan
28 aug 2002
2.090
1
Heerlen
Afgelopen weekend in de Alpen heb ik gemerkt dat haarspeldbochten op een sportfiets toch niet zo makkelijk zijn.

Ik heb voornamelijk moeite met het doorkijken van de bocht bergop. Je moet dan je hoofd vrij ver draaien en gelijktijdig omhoog kijken. En dat is bij een voorover gebogen houding best een ongemakkelijk.

Als ik naast de motor ga hangen wordt het allemaal nog een stuk moeilijker.
Aan het eind van de dag begon ik de bochten dan ook maar op de toerbuffel/chopper manier te nemen: rechtop zitten en inkantelen.

Hoe nemen julle haarspeldbochten?

Daarnaast had ik het probleem dat mijn achterwiel (BT020) nog al eens begon te schuiven in een linker bocht, die BT020 is nu bijna op dus ik denk dat er voor deze zomer een Piot Sport of zelfs een Pilot Power onder gaat. In de hoop dat hij dan wat minder schuift.
 
Je bent niet de enige...
Ik rij een triumph daytona T 595 en zijn een
tijdje geleden naar de Rijn geweest. Ik vond het zelf ook vies tegen
vallen...met vorige motor (chopper) geen probleem
in Italie veel passen kunnen rijden.
En nu met een sportmotor, dacht dat het trouwens
makkelijker zou gaan, ging het moeizamer. Mijn probleem
was ook het kijken in de bocht....is toch anders op
zo'n motor vond ik. Het zijn tuurlijk twee verschillende
motoren en deze motor heb ik nu drie maand in mijn bezit
dus moet de motor even leren kennen.
Maar dat kwam later wel in orde.... Ga over een aantal weken
via duitsland...oostenrijk naar Italie en Slovenie dusssss..
De mooiste passen komen nog voor mij.... :)

*O*
 
Mijn allereerste haarspeldbocht op motor ging al finaal mis..dus haarspeldbochten zijn geen hobby van me!! ;)

dit jaar opnieuw leren met mijn ZX6R is veel wendbaarder dan mijn ZXR 750 ...dus ik heb de hoop NOG niet opgegeven...al verwacht ik niet dat ik ooit plezier in haarspeldbochten ga krijgen '(
 
Bergaf zijn ze nog veeeeeel erger! :o Dan rij je zo het ravijn in omdat je motor totaal anders reageert dan je normaal zou verwachten.

Maar bergop zijn ze met mijn 400 redelijk makkelijk te nemen, vaak iets verder rechtdoor rijden en dan de motor naar binnen kwakken en gas erop, trek jem zo de berg op.
 
ik heb ze nog nooit mogen nemen op de motor, maar had er toevallig gister een discussie over en het lijkt mij ook niet echt wat... :S
 
Fijn dat ik niet de enige ben met dat probleem.

Bergaf heb ik geen problemen, gewoon een kwestie van op tijd klaar zijn met afremmen, klaarzitten, gewicht van je armen afhalen, inkanten en met neutraal gas de bocht door.
Berg af is het ook een stuk makkelijker om ver de bocht door te kijken, omdat je je hooft niet zo ver hoeft op te tillen.
 
Fijn dat ik niet de enige ben met dat probleem.

Bergaf heb ik geen problemen, gewoon een kwestie van op tijd klaar zijn met afremmen, klaarzitten, gewicht van je armen afhalen, inkanten en met neutraal gas de bocht door.
Berg af is het ook een stuk makkelijker om ver de bocht door te kijken, omdat je je hooft niet zo ver hoeft op te tillen.
Bergaf vind ik veel te gevaarlijk omdat je veel te snel veel te hard gaat. :X
Want ik heb 1x meegemaakt wat te laat remmen is bergaf en ik heb 1x gezien wat er dan kan gebeuren. '(
 
2 tips......
niet dat ik echt veel ervarig heb ;)
VER kijken zeker als je naar beneden gaat blijf je vaak kijken naar de binnenbocht waar het asfalt bijna verticaal staat. Dus lekker ver in de bocht kijken, net zoals met een vlakke bocht

Overdreven insturen en uitrijden op het midden van je rijbaan. Dus je begint altijd aan de buitenkant en bij het uitkomen van de bocht bevind je je in het midden van je rijbaan. Dit geeft het meeste ruimte aan fouten van jezelf en anderen.

dit oefenen met weinig snelheid en later kun je de snelheid opvoeren
 
Fijn dat ik niet de enige ben met dat probleem.

Bergaf heb ik geen problemen, gewoon een kwestie van op tijd klaar zijn met afremmen, klaarzitten, gewicht van je armen afhalen, inkanten en met neutraal gas de bocht door.

Tijdens onze motortrip in de Dolomieten kregen we het advies van de "lokale helden" om met een trekkende motor (licht de achterrem en gas geven) door de bocht naar beneden te gaan. Het viel ons op dat bijna iedereen van de lokale helden met 2-cylinders Allroads (BMW boxer, Vstrom, Varadero) in de bergen reed. Veel koppel bij weinig toeren en flink remmende werking op de motor bij gas los.
 
Ik ben net terug van een weekje Ardennen/Eifel en wij hebben nergens last van gehad? :?
Ik snap niet wat het probleem is? Een haarspeldbocht is toch niks anders dan elke andere bocht? Alleen iets krapper.
 
Haarspeldbochten in de Eifel/Ardennen? Waar dan?

Je bededoelt die bochten rond de Ruhrsee die even breed zijn als een 3 baans autoweg??? Dat is geen vergelijking, die zijn lang niet zo krap/steil als die heerspeldbochten die je in de Alpen/Pyreneeen tegenkomt.
 
Ik ben er toch wel degelijk een paar tegengekomen (geen brede) afdalend naar wat dorpen, maar misschien zijn die waar jij 't over hebt iets stijler (alhoewel die waar ik 't over heb ook niet echt vlak waren). Ik schakel in ieder geval terug naar z'n 1 en probeer 'em wat ruimer te nemen (als er geen overig verkeer is). Wat ook helpt is met slepende achterrem. Zeg maar zoals je een 8tje hebt leren te draaien bij 't lessen.
 
Afgelopen weekend in de Alpen heb ik gemerkt dat haarspeldbochten op een sportfiets toch niet zo makkelijk zijn.

Ik heb voornamelijk moeite met het doorkijken van de bocht bergop. Je moet dan je hoofd vrij ver draaien en gelijktijdig omhoog kijken. En dat is bij een voorover gebogen houding best een ongemakkelijk.

Als ik naast de motor ga hangen wordt het allemaal nog een stuk moeilijker.
Aan het eind van de dag begon ik de bochten dan ook maar op de toerbuffel/chopper manier te nemen: rechtop zitten en inkantelen.

Hoe nemen julle haarspeldbochten?

Daarnaast had ik het probleem dat mijn achterwiel (BT020) nog al eens begon te schuiven in een linker bocht, die BT020 is nu bijna op dus ik denk dat er voor deze zomer een Piot Sport of zelfs een Pilot Power onder gaat. In de hoop dat hij dan wat minder schuift.


Op de tourbuffel manier?
Dat is gewoon kijken, hangen en gaan }) :+

Pilot Power of anders Road Attacs, doen het goed.
Op mijn toerbuffel doet MeZ4 het uitstekend, ook in de haarspelden.

Oh, foto's van onze avonturen in Noorwegen van de afgelopen twee weken:
www.noorwegen2005.nl :] :]
inclusief alle haarspelden :9~
 
Het nemen van de bocht heb ik op zich geen problemen mee, maar wil je een bocht echt lekker kunnen nemen moet je hem ok volledig doorkijken kunnen. En daar heb ik problemen mee.
 
Het nemen van de bocht heb ik op zich geen problemen mee, maar wil je een bocht echt lekker kunnen nemen moet je hem ok volledig doorkijken kunnen. En daar heb ik problemen mee.
:? Als een bocht nu eenmaal zo ligt dat je 'm niet volledig door kunt kijken, dan doe je daar toch verder weinig aan?
Bij blinde bochten kun je zo lang mogelijk aan de buitenkant van de rijstrook blijven rijden (dus als de bocht al begint, volg je in feite de rand), totdat je het kunt doorzien. Dan kantel je verder in en ga je op het gas de bocht uit.
Dat is hoe je het leert bij VRO-achtige dingen.
Verder zijn erg krappe bochten inderdaad niet altijd even handig met een supersport, maar ach... wie mooi wil zijn... :+
 
Haarspeldbochten in de Eifel/Ardennen? Waar dan?

Je bededoelt die bochten rond de Ruhrsee die even breed zijn als een 3 baans autoweg??? Dat is geen vergelijking, die zijn lang niet zo krap/steil als die heerspeldbochten die je in de Alpen/Pyreneeen tegenkomt.


Die zijn er echt wel hoor. Ook wel in het Sauerland waar ik onlangs nog gereden heb.

Ik heb nu o.a. 2x in de Dolomieten gereden waar je haarspeldbochten met bosjes tegenkomt. Geweldig! Vooral bergopwaarts, want dat is makkelijker met een trekkende motor. Zorg dat je de bocht goed in-/doorkijkt. Zo ver mogelijk, maar wel het wegdek blijven zien (dus niet een stuk weg 'missen'). Je moet altijd kunnen zien waar je naartoe wilt.

Ook erg belangrijk: zorg dat je in de goede versnelling zit, want in de bocht schakelen kan wel, maar niet erg verstandig. En zorg dat als je iets groots tegenkomt als een bus, je blijft rijden, anders val je gemakkelijk om.

Ik rijd op een R6 en vriendlief op een RSV Mille en wij hebben geen problemen met onze SS-en te rijden in haarspeldbochten.

Geweldig om in berggebied te rijden. *O*


CAT
 
Ach we gaan het over een week of 3 gewoon weer eens doen..

En dan is het seizoen weer een beetje voorbij tot september, te veel sleurhutten, bussen, en koffiemolens op de paswegen.
 
Het is dat mijn vriendin niet wil, anders was ik al vertrokken.

Maar dan zou ik mijn motor ook meteen inruilen voor een LC8 of een 1200GS.
 
Ik heb dat met mijn Sprint ook gehad in de Ardennen.
In het midden van de bocht leek het wel of iets mijn motor naar beneden trok,
'k dacht eerst nog dat het mijn vrouw was maar die deed niet anders dan anders.
Met mijn vorige motor (NTV)heb ik dat ook nooit gehad,maar die had een naloop en balhoofdhoek van een olietanker,een sportmotor reageerd veel direkter.
Ik denk dat je idd meer vanuit je heupen moet sturen in die krappe hairpins,en een beetje gang houden.
Ik kreeg die tip van mijn zoon die achtjes heb gedraaid met lessen (kreeg je vroeger niet)
Het werkt op krappe rotondes ieder geval wel :Y :Y :Y
Ik ga het van de zomer nog in de Ardennen uitproberen. :W :W :W
 
ik ken van die haarspelbochten in frankrijk waar ik met de auto al niet lekker omhoog ging, laat staan met de motor...

:-S
Maar ja krijg nog wel wat leuke bochten denk ik (augustus naar schotland!)
 
Haarspelt bochten :} :9~ In de bergen rijden is hemels!!!

Goed de bocht doorkijken incombinatie met de ideale lijn rijden en je bent al een heel eind.


Zondag weer lekker wat haarspelt bochtjes pakken... kan nu al niet wachten om lekker de haarspelt bochtjes uit te acceleren :P :9~ :]
 
haarspeldbochten nemen is niet zo heel moeilijk.
bij de bocht aan komen rijden,zo ver mogelijk aan de buitenkant gaan rijden.
de juiste versnelling kiezen en goed door de bocht heen kijken,en de rest gaat vanzelf :)
bij bochten naar beneden laat ik de motor op de motor remmen door terug te schakelen naat de 1e versnelling,hij gaat wel wat loeien in de toeren maar dat maakt niet uit,en met de tip van hierboven trek je de motor zo door de bocht heen. :Y
 
Die bochetn in de Eifel en Ardennen hebik echt geen problemen, die doe ik nog met 2 vingers in m'n neus.

Deze jongens waren echt het zwaarste afgelopen week:

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan