Haast tussen de files door

Wat doen jullie

  • Even opzij, doe het eens voor.

    Stemmen: 67 81,7%
  • Je bijt maar een stuk uit het stuur, ik rij voor

    Stemmen: 9 11,0%
  • Who cares, ik rij nooit in de file.

    Stemmen: 6 7,3%

  • Totaal aantal stemmers
    82
Toen ik nog met de Bandit 1200 Brugge-Brussel reed, kwam ik ook regelmatig van die slakken tegen op de ruimte tussen 2 en 3e rijstrook. Als ze niet vlot genoeg opzij gingen, deed ik soms een inhaalmanoeuvre tussen de auto's die op 1 en 2 reden, en dan onmiddellijk terug naar de ruimte tussen 2 en 3. Ik liet me toen niet echt ophouden, daar was die Bandit wel soepel genoeg voor... En die zeldene keer dat ik iemand achter mij had die NOG harder reed, dan deed ik wel een stopje tussen 2 wagens, en dan er weer achteraan...
 
af en toe moet je doodrijders tegen zichzelf beschermen en gewoon netjes voor ze blijven rijden, tussen de file door met een snelheid van + 5km die de file rijdt.



hahaha lachen dit....tenminste ik neem aan dat je dit niet serieus bedoeld maar meer om de zaak op te juinen!?
 
Ik ga meestal wel aan de kant als iemand harder wil, maar ik heb het eens meegemaakt dat diegene er daarna veel te hard vandoor ging en voor mijn ogen een rotklap maakte op een auto die van rijbaan wisselde. :r
 
Ik rij meestal wel vlot tussen de file door maar het moet wel veilig.
Mocht er toch iemand sneller willen dan laat ik 'm er tussendoor maar als hij/zij door te (te) hoge snelheid een ongeluk krijgt stop in (in tegenstelling tot een 'gewooon' ongeval) dus niet.
Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat de gemiddelde koekblikker niet altijd oplet of een motor tussen de file door verwacht.
Ga je sneller dan je kan overzien en/of reageren dan is het je eigen stomme schuld en dan ga ik m'n kostbare vrije tijd niet verdoen om te helpen.
Zie ik in andere gevallen een motorrijder met pech of meer dan stop meteen (mits het veilig kan). of ik draai om waar het wel veilig kan. Zie ik die persoon aan het bellen dan rij ik wel weer gewoon door omdat die dan niet helemaal verloren staat.
 
Ik ga altijd aan de kant voor anderen in de file, wel zo relaxed. Schrikt me alleen wel eens de tandjes van een andere motorrijder achter me. Heb in de file niet heel veel tijd om te spiegelen, concentreer me liever op de koekblikken voor me. En als je dan even spiegelt zie je ineens een mede motorrijder die bijna achterop je buddy zit. Rustig aan, ik ga heus wel aan de kant, even toeteren kan dat versnellen.

Tot mijn eigen verbazing rijd er ook wel eens iemand voor me die langzamer is als ik. Ik rij voilgens mij niet echt hard tussen al die koektrommels door (+/- 40), beetje voorzichtig, maar sommige overdrijven. Rijden zo voorzichtig dat het eigelijk geen nut heeft tussen de file door te rijden.

Vind file rijden trouwens erg vermoeiend. Altijd super alert zijn, handen aan koppeling en rem. En dan gaat het verkeer weer hard rijden, dan schuift het hele zooitje weer in elkaar. Nee, ik vind het niks. Maarja, alsfalt in NL zonder file is uiterst zeldzaam '(
 
Haast tussen de files door.................................helaas heb ik er nog een trauma van sinds 2 jaar geleden.

2 jaar geleden, het was op een vrijdagmiddag. Ik rij van Alkmaar naar Waalwijk en het is die dag stervensdruk. Dr staat een file van meer dan 30 km en het is snikheet.

Achter me komt een gozer op een R1 aan die werkelijk reed als een dolle. Links tussen de wagens door.....rechts, over de vluchtstrook. Efin, heb hem nog een poosje in het zicht en ik denk nog...........wat een dwaas. Verder stoor ik me nooit zo aan medeweggebruikers. Hij moet het zelf weten toch? Onderweg stop ik nog wat om te drinken, ik tank eens en stop nog een keer.

Een flinke tijd later bij Utrecht staat het verkeer wel heel erg vast en moeten we allemaal van 3 banen naar 2 banen. Ik balen want het is al zo heet en nu sta ik meer stil dan dat we rijden. We komen aan bij de wegversmalling en wat ik daar zag zal ik nooit meer vergeten. Dezelfde R1 lag op de vluchtstrook.........daar lag ook de berijder............en was nog net op tijd om te zien hoe ze een laken over hem heen legde.......zn laarzen staken er nog onderuit.

Het klinkt misschien stom maar ik heb echt met de bibbers op mn motor gezeten....ben bij de eerste pomp gestopt en heb es een lekker potje staan janken terwijl ik de goede man niet eens kende. Ik vond het zo confronterend om te zien hoe kwetsbaar je bent als motorrijder. Ik weet het..........gezien zijn rijgedrag zou de eerste conclusie zijn dat hij het aan zichzelf te danken had maar ik was er niet bij toen het ongeluk gebeurde dus iets zinnigs kan ik er niet overzeggen.

Moraal van dit verhaal voor mij in ieder geval was; rij rustig door de file, let goed op want het is 1 van de meest gevaarlijke situaties als je mij vraagt. Ik zelf probeer snellere motoren achter me altijd voor te laten. Ik word namelijk heel nerveus van het idee dat ik iemand ophou.
 
Laatst bewerkt:
Heb ooit wel eens een situatie als TS beschrijft meegemaakt, maar met een smal fietsje is er altijd wel een gaatje om zo'n chroomriddder voorbij te steken zodat je weer rustig je eigen tempo kunt rijden zonder overal achter te blijven hangen.

Ik maak het zelfs met mijn Pan regelmatig mee, dat er iemand niet tussendoor durft, het past bijna altijd, maar het zit vooral tussen de oren.

Opjagen doe ik dan niet, sowieso ga ik bij file liever de eerste afslag eraf om binnendoor te rijden.
 
@ster,

Ik hou mezelf aan de mag-regeltjes. Dwz tot 40 km/uur ertussendoor en dan met een klein snelheidsverschil. Meestal word ik ook opgejaagd in plaats van omgekeerd.
Maar, de situatie afgelopen dinsdag was dat de koekblikken vrijwel stil stonden en wij konden als motorrijder er gelukkig tussendoor. Alleen is zo'n HD zo onvoorstelbaar breed dat hij regelmatig moest stoppen. Het was ook een fully-loaded versie, zelfs met van die forse zijtassen (en keurige hdi-textjes).

Frappant was wel dat de BMW-rijder wel voor ons aan de kant ging, terwijl de BMW slechts door zijn relatief hoge koffers belemmerd werd.


En ja, soms verbaas ik mezelf over de snelheden die mensen aanhouden tussen de file. Donorrijders zijn dat. Ik weet nog een liefhebber voor een set goede nieren.
 
@ster,

Ik hou mezelf aan de mag-regeltjes. Dwz tot 40 km/uur ertussendoor en dan met een klein snelheidsverschil. Meestal word ik ook opgejaagd in plaats van omgekeerd.
Maar, de situatie afgelopen dinsdag was dat de koekblikken vrijwel stil stonden en wij konden als motorrijder er gelukkig tussendoor. Alleen is zo'n HD zo onvoorstelbaar breed dat hij regelmatig moest stoppen. Het was ook een fully-loaded versie, zelfs met van die forse zijtassen (en keurige hdi-textjes).

Frappant was wel dat de BMW-rijder wel voor ons aan de kant ging, terwijl de BMW slechts door zijn relatief hoge koffers belemmerd werd.


En ja, soms verbaas ik mezelf over de snelheden die mensen aanhouden tussen de file. Donorrijders zijn dat. Ik weet nog een liefhebber voor een set goede nieren.

De MAG regels zijn er niet voor niks zullen we maar zeggen ;)

En om toch ff te zeuren; ik ervaar dat Goldwing rijders vaak denken dat ze veel breder zijn dan dat het geval is? Dan sta je er stil achter terwijl er aan ieder kan nog bijna een motor tussen past. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik houd me ook wel aan de mag regeltjes als ik een andere motor in mijn spiegel zie aankomen ligt het er een beetje aan hoe snel ie inloop wil ik opzij gaan als ie heel lang nodig had om achter mij te komen (verschil <1 km/h)heeft het ook niet veel zin om opzij te gaan
 
Gebeurt niet vaak dat er 1 me wil inhalen, maar dat mag dan natuurlijk.
Vindt als veelrijder, filerijden eigenlijk best leuk koncentratie stuurkunst
en inschattingsvermogen.
Heb er loudpipes onder zitten en dat scheelt behoorlijk je merkt dat ook
al hebben ze hun radiootje aan, ze je toch aanhoren komen.
En met meerdere motoren vlak bij elkaar is het veiliger rijden, worden die
koekblikkers weer ff wakker.
Merk tegenwoordig dat steeds meer koekblikkers je er ruim doorlaten dat
mag ook wel eens gezegd worden.

@contact zou het heel vervelend vinden jou voor me te hebben.
 
Laatst bewerkt:
vandaag weer een paar motorrijders gehad die echt hard tussen de fille doorreden.

ik zat zelf in het blik en kijk echt goed in mijn spiegels voor motorrijders, maar soms vragen ze er gewoon om om tot appelmoes verwerkt te worden.

als jij links voluit door rijdt tot het begin van het verdrijvingsvlak, daar nog ff een auto in haalt om dan door te schieten naar de rechterbaan en er daar nog ff wat voorbij te gaan ben je volgens mij hard bezig om de verworven rechten die we als motorrijder hebben te verspelen.
 
Aaaargh, Laatst weer zo'n typische groot-ongeval file op de A12.
't was al donker

Ik rij er tussendoor en kom om de paar meter groepjes automobilisten tegen die staan te keuvelen op de middenas.

ZIJN JULLIE HELEMAAL LEVENSMOE?

Ik bedoel ik rij niet zo hard, maar goed zichtbaar zijn jullie nou ook niet.
En dan nog verbaasd staan te kijken als ik m'n claxon gebruik :(
 
Gebeurt niet vaak dat er 1 me wil inhalen, maar dat mag dan natuurlijk.
Vindt als veelrijder, filerijden eigenlijk best leuk koncentratie stuurkunst
en inschattingsvermogen.
Heb er loudpipes onder zitten en dat scheelt behoorlijk je merkt dat ook
al hebben ze hun radiootje aan, ze je toch aanhoren komen.
En met meerdere motoren vlak bij elkaar is het veiliger rijden, worden die
koekblikkers weer ff wakker.
Merk tegenwoordig dat steeds meer koekblikkers je er ruim doorlaten dat
mag ook wel eens gezegd worden.

@contact zou het heel vervelend vinden jou voor me te hebben.
Wat jij zegt klopt helemaal, zelf rij ik elke dag op de motort in de file en de automobilisten houden er de laatste tijd meer rekening mee. Vooral met dit weer, zolang het maar niet regent dan is het weer hopeloos.. en loudpipes helpen idd een hele hoop ;)

en ach.. rij standaard door de file met een lekker tempo als het verkeer weer een gangetje of 80 a 90 rijdt voeg ik weer in. vin ut wel best :)
 
mijne zwart/rood/wit links mooier dan rechts :(
herkenbaar aan de rijstijl rij vaak bij jou in de buurt
eerst hoor je me een hele tijd }) .........
 
Bij stilstaand (0-5 km/u) verkeerd rijd ik er met pak 'm beet 30 km/u doorheen, bij langzaamrijdend (tot ca. 35 km /u) rijd ik er met een verschil van ongeveer 20 km/u doorheen...
Als ik een motorrijder in mijn spiegel ontdek duik ik even tussen de auto's.
De winst die je maakt met harder rijden is zó miniem, daar ga ik niet moeilijk over doen.
 
mijne zwart/rood/wit links mooier dan rechts :(
herkenbaar aan de rijstijl rij vaak bij jou in de buurt
eerst hoor je me een hele tijd }) .........

.....en onderweg ff wisselen van 'brik'..... dat zal je niet tegenvallen 8-)
 
Ik heb werkelijk nog nooit iemand achter me gehad ? Ik stuit altijd op anderen (die dan zelden aan de kant gaan..) Maar goed, ik ga dan ook geregeld vrij rap door de files heen.
Vanochtend ook weer. Moet ik op zich wel mee oppassen denk ik nu ik dit allemaal zo lees ;)
Wurm me ook altijd tussen krappe plekken tussen twee vrachtauto's door. Misschien toch 's wat meer geduld kweken ofzo..

Of niet natuurlijk :+
 
Ik zit dagelijks in de file en ik rij als ik't van mezelf mag zeggen lekker door als de blikken stilstaan maar als de blikken rijden doet ik het wat langzamer aan. Ben nog niet geraakt in de file en wil dat graag zo houden. Iemand voor me zal ik niet snel willen inhalen, tenzij het een mastodont is met enorme van die enorme koffers (waar volgens mij bijna nooit iets in zit :+ ).

Mijn ervaring is dat de meesten wel rustig achter je aanrijden. Als er toch een klever achter mij zit zijn dat meestal de patsers. Vreemd genoeg heb ik van het bumperkleven in de winter nauwelijks last, juist in de zomer word ik gek van de R1 sjonnies en andere pk pakhuizen die er sneller doorheen willen. Die willen graag even laten zien dat ze sneller door de file heen kunnen. Dus die laat ik er dan altijd al vrij snel langs, om te zien dat 90% dan zelf meteen langzamer gaat rijden als zij voorop rijden tussen de auto's door.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit dagelijks in de file en ik rij als ik't van mezelf mag zeggen lekker door als de blikken stilstaan maar als de blikken rijden doet ik het wat langzamer aan. Ben nog niet geraakt in de file en wil dat graag zo houden.

Dat vind ik merkwaardig, want het gevaar is bij een stilstaande file juist groter dan bij een rijdende file. Dan kan het gebeuren dat er zomaar ineens een deur openklapt en dat zie je niet van te voren aankomen. Een auto die van baan wisselt geeft tenminste nog enige waarschuwing vooraf (bewegen in de strook, er is ruimte in de andere strook, etc.).
 
Dat vind ik merkwaardig, want het gevaar is bij een stilstaande file juist groter dan bij een rijdende file. Dan kan het gebeuren dat er zomaar ineens een deur openklapt en dat zie je niet van te voren aankomen. Een auto die van baan wisselt geeft tenminste nog enige waarschuwing vooraf (bewegen in de strook, er is ruimte in de andere strook, etc.).

Dat is volgens mij het meest vreemde argument wat ik ooit hoorde over een file :?

Ik heb nog nooooooooit in een file een deur zien open gaan. Als twee banen met auto's rijden dat wisselen auto's toch nog vrij vaak zonder richting aan te geven, of pas als ze halverwege de andere baan zitten. Helemaal link is het als een van de twee banen sneller gaat, je kunt er dan op wachten dat een koekblik opeens naar de andere rijbaan schiet om de snellere baan te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan