had mijn val voorkomen kunnen worden?

schampie

MF veteraan
2 jun 2001
1.274
1
warnsveld
mijn val was (vermoedenlijk door iets van olie of steentje) op de weg werd me stuur uit me handen geslagen
had dit verkomen kunnen worden met een stuurdemper.?

wie heeft er ervaring met zon ding beinvloed dit het stuurgedrag?
wat kost zo,n ding.
enzt
 
Laatst bewerkt:
nee , dat houdt het niet tegen
dat voorkomt zwabberen van je fiets door een speedwobble of oneffenheid in de weg
dan schud je stuur heel hard en word door de demper voorkomen
vallen moet je zelf in de hand houden voor de rest
 
Volgens mij kan je aan dit soort ongelukken niets doen. Het is gewoon een kwestie van pech of geluk hebben. 80% van deze slippertjes loopt goed af en soms heb je gewoon pech. Een stuurdemper had hier niet kunnen helpen.
 
Ik heb sinds 2 maanden een stuurdemper, bevalt wel tot nu toe, echter nog niet zoveel uit kunnen proberen, , wat voorkomt een stuurdemper, het plotseling heen en weer slaan van je stuur, als jij zegt dat het stuur uit je handen werdt geslagen, had het geholpen lijkt mij, maar op het ook de val had voorkomen???
 
Thuis blijven , het is en blijft zwaar kl*te, het is ook wel een linke bocht als er vuil ligt of als het nat is.Was voorwiel bijna een keer kwijt.Zette even een stapje opzij.Als het nat is doe ik het iets rustiger aan.Heb je nog interesse in een VFR uit 1990 met kuipschade maar is wel technisch in orde.Moet ongeveer 2300 euro kosten.Imitatie kuip kost zo'n 400 euro.Heb je teminste wel een goedkope motor.Is van een maat van mij uit Zwolle.
 
Hmmm, volgens mij kun je hier beter niet te veel over nadenken aangezien je er niets meer mee opschiet. Feit is dat motorrijden risico's met zich meebrengt en dit is er dus één van. Hoe goed je je ook voorbereid en beschermd tegen dit soort dingen, er kan altijd weer iets anders gebeuren waardoor het toch nog mis gaat. (onder het motto: Vallen, uithuilen en opnieuw beginnen)
 
Door één steentje (geen komplete kruiwagen grind natuurlijk) ga je toch niet zo snel op je bek? Het voor- of achterwiel springt even weg, maar krijgt meteen weer grip. Zand of olie is veel vervelender. Dat blijft op de band zitten, waardoor de band niet opnieuw grip krijgt. Niets aan te doen.
 
Ik denk niet dat je er iets aan had kunnen doen... Lijkt me in elk geval sterk dat een stuurdemper geholpen had.

Zoal de anderen al aangaven werkt zo'n ding alleen tegen tankslappers e.d.

Denk je niet dat het stuur pas uit je handen werd geslagen toen je al aan het vallen was?
 
Waarschijnlijk niet, ik heb het vorig jaar ook gehad. Voorwiel begon met glijden, gevolgd door blokkeren en kreeg vervolgens weer grip. Gevolg stuur slaat zichzelf uit je handen, je parkeert je 2de CBR tegen een vrachtwagen en vraagt je af waarom je je niet hebt ziekgemeld die dag.
 
Ik heb ooit eens op tv gezien dat zo'n stuurdemper dempte bij abrupte bewegingen (die je dan ook bij tankslappers zou hebben) en dan kon het stuur niet meer hard gaan slaan.

Was volgens mij alleen bij goede dempers, die goedkoperen die dempten altijd even zwaar.

Maar of het geholpen had?? ik weet het niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan