Halflive doet het weer

Ik ben wel verder gekomen maar nog geen plaatjes, sorry. Het span zit er nu aan en alle vier de punten zitten degelijk. ik kan gaan afstellen. Dat hoop ik over twee weken te gaan doen, dan zal ik ook wat plaatjes maken.
Ondertussen ben ik aan het denken over de achterveer. Je merkt nu goed dat hij veel te slap is. Ik heb een veer van een 1200 liggen, die is zwaarder. Maar als ik een andere moet gaan kopen, hoeveel zwaarder moet die dan? 30%, 50?
Heeft iemand daar ideeen of berekeningen voor?
Ik dacht dat ik een artikel in MG had maar ik kan het niet vinden.
 
Bij mijn oude Mono R100 RT span was de nieuwe Achterveer 30% zwaarder.

Van de jongens bij Hyperpro begreep ik dat die op mijn 1200RS span maar een 20-30% zwaarder is dan de originele die BMW monteerde.

Op mijn russen gebruik ik achter ook ongeveer 20% meer dan zij en voor. 35 om 30 kg/cm.

Ik weet niet of die getallen representatief zijn maar anders een telefoontje naar Hyperpro doen, die kunnen je vast wel op weg helpen.

Benno
 
ben voor enkele weken naar Frankrijk naar het zijspan salon geweest en heb daar enkele zijspannen bekeken en vooral de achterschokdempers
omdat ik binnenkort de k1200gt zijspan ook laat verbouwen , ALLE zijspannen die er stonden staan zo hard afgeveerd dat je ze bijna niet kan in veren
en zo is het dat het moet zijn , als je achter de motor , zeg maar zo iets , 10 cm kan induwen ben je niet goed bezig of uit de veren trekken idem ....
 
tja, dat een aantal moderne zijspanbouwers alles kneiterhard willen maken voor een zo strak mogelijke wegligging is hun keus natuurlijk maar ik vind een beetje rijcomfort toch ook wel belangrijk, mijn nieren in mijn nek hoeft voor mij niet. Liever een cm of 10-15 veerweg dan 5 om het zomaar te zeggen. Een standaard soloshock is te slap dus iets meer moet je wel doen anders wordt het een hobbelpaard.
 
Dank, mijn idee was ook 30 0/0 zwaarder. Maar als ik daar iets onder ga zitten moet het ook nog gaan. Ik wil wel graag negatieve veerweg over houden maar niet hellen in een rechter bocht, compromis zoeken dus
 
Want een stabilisatorstang is te moeilijk?
Als je zelf een hulpframe kan maken moet dat zeker lukken
 
Waar heb je die stabilisator stang van gemaakt(materiaalsoort en afmeting graag).
 
Materiaalsoort geen idee. Diameter 16 mm.
Ik heb hem van de achteras van een honda concerto.
Incl ophangbeugels/ rubbers en de stangetjes naar de wielen toe. Volgens mij heb ik hem iets moeten inkorten, maar dat weet ik niet meer zeker.
 
tja, dat een aantal moderne zijspanbouwers alles kneiterhard willen maken voor een zo strak mogelijke wegligging is hun keus natuurlijk maar ik vind een beetje rijcomfort toch ook wel belangrijk, mijn nieren in mijn nek hoeft voor mij niet. Liever een cm of 10-15 veerweg dan 5 om het zomaar te zeggen. Een standaard soloshock is te slap dus iets meer moet je wel doen anders wordt het een hobbelpaard.
ik heb ook een grote veerweg vanwege comfort. achter zit wel een Koni waarvan ik niet weet of die een zwaardere veer heeft als standaard. deze staat nog steeds in de laagste stand alleen de demping wat hoger ( ja ik weeg ook niet zoveel maar het span wel) voor zit een Honda balckbird demper die ook best soepel is met een veerweg van ca 13 cm. het zijspanwiel heeft een oude koni solo demper in de laagste stand, veerweg ca 12 cm en zonder bijstellen kan ik er 2 pers en bagage in vervoeren zonder aan te slaan terwijl hij toch zeer soepel is
 
Want een stabilisatorstang is te moeilijk?
Als je zelf een hulpframe kan maken moet dat zeker lukken
Het zal ook wel lukken. In mijn optiek is een stabilisatorstang ook een ideale oplossing. Ik heb alleen geen zin om het allemaal uit te dokteren. De moturist heeft een hele korte swing arm, de BMW een hele lange. Er is vrijwel geen ruimte in de wielkast en de grondspeling is ook niet veel met dat 12"wieltje.
Ik kon op de K75 leven met de harde vering, daar hou ik het maar op tot ik nieuwe inspiratie krijg.
 
de lengte van de swingarm is niet zo belangrijk lijkt mij.
Ik heb ze gewoon bij beide wielen ter hoogte van de wielas zitten.
Met te weinig grondspeling is het wel lastig ja.
 
Vandaag weer een paar uurtjes verspijkerd.
Vorige keer heb ik hem breder gezet om de koffer er tussen te krijgen. Helaas is de koffer bol op dezelfde plek als de Moturist. Dat resulteert dus in een belachelijk brede combinatie. Maar wat erger is, de voorste schoorstang komt zover onderuit te staan dat hij tegen de uitlaatbocht aan komt.
Vandaar vorige week de beslissing genomen om het bolle kofferdeksel te vervangen door de platte politie versie.
Vandaag heb ik dus weer liggen schuiven, trekken en draaien. Het klopt nu allemaal ongeveer. Ik denk dat ik met 4cm nog teveel toespoor heb maar ik ga het eerst proberen.
Van de week nog even langs de Hornbach voor M12x50 en plastic doppen. Dan kan ik weer verder met plastic kuipwerk figuurzagen.
 
Dan wens ik je veel succes met zoeken naar die koffer. Ik zoek al maanden naar zo'n deksel of hele koffer om dezelfde rede.
 
Als het goed is gaat er vandaag zo'n deksel naar mij op de post. Ik ben aan het Googelen en cross posten over een aantal fora geweest en daar reageerde iemand op die een politie motor had omgebouwd.
 
Het is gelukt!
Ik heb meteen het platte deksel gemonteerd. Het geeft me gelijk de mogelijkheid om het toespoor met een centimeter of twee te verkleinen. En de koffer heeft nog een behoorlijk volume. Halflive is een gelukkig mens.


Bekijk bijlage 1447713
Mochten er gegadigden zijn, ik heb een bol rechter deksel in de aanbieding en een vlak linker deksel.
Ik denk dat ik de tweede via Facebook sidecars aanbied. Misschien is er een Brit of een Aussie die er wat mee kan.
 
Mooi! Ik snap alleen niet wat het toespoor met een koffert te maken heeft:? Ik neem aan dat je bij do'n Moturist het toespoor toch onafhankelijkvan de bak in kunt stellen? Of heb ik dat mis?
Je versteld het toespoor door de onderste horizontale buizen in, of uit te schuiven. Ik heb nu meer toespoor dan wenselijk. Dan zou voor naar buiten moeten waardoor de combinatie breder wordt en de voorste schoor onderuit, beide niet gewenst.
Dan blijft over om de achterste in te schuiven. Dat wordt gelimiteerd door de koffer. Die komt dan tegen de bak. Zoals hij nu staat past het originele deksel er niet eens meer op. Met het platte deksel kan ik weer twee of drie centimeter naar binnen.
Omdat het mijn vakantie voertuig is wil ik de koffer niet missen.
 
Je versteld het toespoor door de onderste horizontale buizen in, of uit te schuiven. Ik heb nu meer toespoor dan wenselijk. Dan zou voor naar buiten moeten waardoor de combinatie breder wordt en de voorste schoor onderuit, beide niet gewenst.
Dan blijft over om de achterste in te schuiven. Dat wordt gelimiteerd door de koffer. Die komt dan tegen de bak. Zoals hij nu staat past het originele deksel er niet eens meer op. Met het platte deksel kan ik weer twee of drie centimeter naar binnen.
Omdat het mijn vakantie voertuig is wil ik de koffer niet missen.
Duidelijk. (Wij, van 3States verstellen toespoor met een excentertje O-) )
 
Tja, het ontwerp van de Moturist is ook al weer 35 jaar oud. Zelf had ik een lange swing gemaakt zoals Tripteq en Enigma.
 
Terug
Bovenaan Onderaan