Halflive doet het weer

[quote0WIE IS ED POLS?
In de zijspan- én Moto Guzzi wereld is de naam van Ed Pols een begrip. Deze 51-jarige, van oorsprong bouwkundige, motordealer begon zijn loopbaan in de motorwereld 15 jaar geleden, toen hij in Amsterdam (Oud-West) zijn gezellige zaak onder de naam Motertoer (met een e) begon.
Ed Pols specialiseerde zich daarbij in het 'echte' motorrijden, verantwoord motorrijden dus en natuurlijk zomer en winter door. Ed is zelf een hartstochtelijke zijspanrijder, heeft dan ook geen auto, en dat resulteerde 10 jaar geleden in de fabricage van een complete eigen zijspanwagen onder de merknaam 'Moturist'. Een destijds nieuw produkt dat eigenlijk ontstond uit onvrede over het materiaal dat op de markt te krijgen was en is. 'Ik verbeeld me dat ik de toename van de vermogens van motorfietsen vertaald heb in zijspannen met als gevolg de ‘Moturist', is een uitspraak die de man kenmerkt. Ed en zijn vrouw Netty (voor de insiders 'opa en oma') zijn met de afgelopen Kerst voor de negende maal met de (opvallend trouwe) klantenkring naar Zuid Duitsland vertrokken, om daar bij zestien graden onder nul 'echt zijspan te rijden', iets wat weinig dealers hem na zullen doen. Wie er over denkt om met zijspanrijders te beginnen (of dat al doet) kan bij Ed Pols voor advies terecht. Graag wel met serieuze plannen, maar dan krijgt ook iedereen ruim de tijd. Ed Pols en zijn zaak Motertoer zijn te vinden in de Van der Hoopstraat 95-99, Amsterdam (020-826493).

(Deze tekst werd geschreven in ca. 1985 en is uiteraard niet meer actueel.) [/quote]
Ok, 2020-1975=45
 
Het is gelukt!
Ik heb meteen het platte deksel gemonteerd. Het geeft me gelijk de mogelijkheid om het toespoor met een centimeter of twee te verkleinen. En de koffer heeft nog een behoorlijk volume. Halflive is een gelukkig mens.


Bekijk bijlage 1447713
Mochten er gegadigden zijn, ik heb een bol rechter deksel in de aanbieding en een vlak linker deksel.
Ik denk dat ik de tweede via Facebook sidecars aanbied. Misschien is er een Brit of een Aussie die er wat mee kan.
Staat er een oem nummer in de deksel?
 
Dat geloof ik direct maar ik had het nummer al eerder. Het deksel heeft BMW nummer 46542337020 Het heten city koffers/deksels
De goedkoopste heb ik bij Leebmann24 gevonden. Daar kosten ze iets over 70 euro. In Nederland bij de dealer 110.
 
Dat geloof ik direct maar ik had het nummer al eerder. Het deksel heeft BMW nummer 46542337020 Het heten city koffers/deksels
De goedkoopste heb ik bij Leebmann24 gevonden. Daar kosten ze iets over 70 euro. In Nederland bij de dealer 110.
Dank je, ik ga eens zoeken met het nummer.
 
Plaatjestijd!
IMG_20191207_133829863.jpg

Achter-boven, de moer van de schokdemper is vervangen door een dikke prop die op een plaat gelast zit. Het zware werk wordt gedaan door de twee M5-jes van de zadelhoogte. De gaffel zit op een 25mm buis waar twee koppelmoeren tegenaan gelast zijn.
IMG_20191207_133848971.jpg

Waar de buis overgaat in de strip zit een prop die in het frame gaat en aan de versnellingsbak. Er zit een lip aan de strip die achter de voetsteun aan de versnellingsbak gaat. Hiermee maak ik een hardpoint om de voorkomen dat het oog van de bak te zwaar belast wordt. De strip zit beneden aan de hoofdbuis met de kogels gebout.
 
IMG_20191207_133910758.jpg

De hoofdbuis, hier had ik al eerder een plaatje van gepost. Voor zit hij met een gelaste strip en bus aan het aangegoten oog van het motorblok. Bij een GS zitten de uitlaatbochten hoger en kan je de hoofdbuis op gelijke hoogte van het oog brengen.

IMG_20191207_133925536.jpg


Voor boven. Er zitten daar twee M10x100 sterkte 10.4 bouten die het carter bij elkaar houden. Bussen er tussen, plaat er over bouten M10x160 12.6 er in en twee M6-jes meepakken omdat die toch in de buurt zitten.
De ruimte is beperkt. Gelukkig heeft Ed Pols de schoorstang ver naar voren gezet. Maar als ik de combinatie breder maak komt de schoorstang onderuit en tegen de uitlaatbocht.
 
Voor de volledigheid, de linker plaat op het blok. Deze is eigenlijk alleen om de diagonaal op te vangen die de achterste kogel on het horizontale vlak afsteunt.

IMG_20191207_145244913.jpg

De grondspeling houdt niet over Stoeprandjes gaan spannend worden.
 
En ik zei: "Ik wil dat er licht is!" Toen was er licht. En ik zag dat het licht goed was.
IMG_20191229_151700666.jpg

Deze foto was een geheugensteuntje voordat ik de connector definitief in elkaar gezet heb. En natuurlijk om over vijf jaar nog te snappen welke kleurtjes het ook al weer waren. Rood is een extra draad die ik niet gebruik, die zou voor permanent stroom kunnen dienen.

Knipperlicht verwijderd en doorverbonden. Achter en remlicht afgetakt.
 
Een van de klusjes
lh-footpeg-jpg.1429925


Je kan de diepte niet zien maar het verlengde stangetje van de versnelingspook zit precies voor de plaat waarmee de voetsteun verlaagd is. Als je hem in zijn één wil trappen maak je een draaiende beweging en gaat het stangetje naar achter, tegen de tussenplaat aan. Hij gaat maar half in zijn versnelling.
Tijdens het proefritje had ik al bijna mijn reserve versnellingsbak gereviseerd maar ik kan het gelukkig met de slijptol herstellen.
 
Ik heb in april een week vrij genomen, dan wordt de bak zwart. Voor die tijd ga ik eerst nog even wat reparaties aan de gelcoat doen en een ander voorlichtje inbouwen. Maar ik moet even wat temperatuur hebben om te kunnen schilderen. We hebben nu eenmaal niet allemaal zo'n mooi verwarmd atelier.😊
 
Dat doet mij er aan denken dat ik zo de verwarming eens aan ga zetten zodat ik ook weer eens iets kan gaan knutselen in de garage. Atelier is een veel te groot woord voor mijn puinhoop.
 
Ik heb in april een week vrij genomen, dan wordt de bak zwart. Voor die tijd ga ik eerst nog even wat reparaties aan de gelcoat doen en een ander voorlichtje inbouwen. Maar ik moet even wat temperatuur hebben om te kunnen schilderen. We hebben nu eenmaal niet allemaal zo'n mooi verwarmd atelier.😊
Huiskamer kan ook
 
Ziet er werkelijk goed uit Halflive!
Ik heb de vid. stilgezet op 3 sec; en de hoek van het windscherm en de bakruit komen bijna met mekaar overeen. :}
Maakt het in mijn ogen echt een geheel zo.
 
Het valt mij ook reuze mee hoe het naast elkaar staat. De hoekige bak naast de ronde motor. De ruit van de motor is verstelbaar. Hij ligt nu plat omdat ik liever wind in mijn gezicht heb als tubulentie om mijn oren. Ik zie wat je bedoeld. Hopelijk kan het ruitje zo blijven als ik er een normaal stuur op ga zetten, dan kom ik wat hoger.
 
Ik vind het er keurig aan staan, leuk spul zo. Toch nog snel gedaan.
Veel plezier ermee in het komende jaar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan