Halflive doet het weer

In mijn zoektocht naar een andere schokdemper of veer kom ik deze advertentie tegen. Deze mijnheer heeft zijn EML van Wilber dempers voorzien en biedt het EML spul aan: EML Speed 2000 Beiwagen BMW K1200RS Gespann Fahrwerk Federbeine
Kennelijk is dit de EML manier om de achter demper aan te passen.
EML shock modificatie.GIF

Kennelijk heeft er iemand bedacht dat een vulring van een centimeter wel voldoende was om een K1200RS stabiel te houden. De verkoper had dus wel door dat er verbetering mogelijk was. En nee, dit was ik niet van plan. Er komt bij mij een zwaardere veer op of desnoods een hele demper.
 
Ik had op de cbrxx met span Wilbers laten plaatsen na dat ik vond dat de " verstevigde " originele demper belange niet voldeed !!
7cm bij het indrukken en 7cm bij het uitveren ...neen hoor , kan niet goed zijn ..
 
In mijn zoektocht naar een andere schokdemper of veer kom ik deze advertentie tegen. Deze mijnheer heeft zijn EML van Wilber dempers voorzien en biedt het EML spul aan: EML Speed 2000 Beiwagen BMW K1200RS Gespann Fahrwerk Federbeine
Kennelijk is dit de EML manier om de achter demper aan te passen.
Bekijk bijlage 1461149
Kennelijk heeft er iemand bedacht dat een vulring van een centimeter wel voldoende was om een K1200RS stabiel te houden. De verkoper had dus wel door dat er verbetering mogelijk was. En nee, dit was ik niet van plan. Er komt bij mij een zwaardere veer op of desnoods een hele demper.
Als een K1200rs veer past zou ik een K1200P(van politie) op zetten. Tot nu toe doet die het goed bij mij.
 
Hoi.

Zal me er toch eens tegenaan bemoeien hier, anders wordt het nooit wat.;)

Een wikkeling meer geeft meestal een slappere veer, als de draaddikte gelijk is.
Dat werkt ook omgekeerd, slijp van je bestaande veer een wikkeling af, en hij is zwaarder.

Hoeveel zwaarder wil je? 30%?
Ik ben 70% zwaarder gegaan op m'n GS.

En dan blijf je met de demping van de originele demper kloten, die staat std al bijna dicht, Bas heeft niet helemaal ongelijk.

Zo was mijn R1100RS EZS span ook 'aangepast', zwaardere veer op de OEM demper, daar heb ik niet lang mee rondgereden.
Toen nog in Florijnen 850 HFL afgetikt bij Technoflex, en goed was het.

En dan de voorkant? Die wel naar wens?
Dat OEM ding is ook al niet veel.

Moet het goed, kost het geld, zo simpel is het.

Groeten, Paul.
 
Ik zeg ook niet dat Bas ongelijk heeft. Ik hou alleen niet van de beweging "wij vinden het niet goed, koop maar een nieuwe". Als ik het gevoel krijg dat ik iets opgedrongen krijg wil ik eerst zelf overtuigd worden.
De voorkant zet ik eerst een bus onder naar het voorbeeld van Tripteq.Met de eerste rit had ik met de voorkant geen probleem maar hij zakt statisch wel erg in.
 
De voorkant zet ik eerst een bus onder naar het voorbeeld van Tripteq.Met de eerste rit had ik met de voorkant geen probleem maar hij zakt statisch wel erg in.

Dat heb ik met de achterschokker van mijn k1100 span gedaan, zakt niet meer in als ik erop ga zitten en voor (mijn) zijspan gebruik gaat het prima. Leuk detail, het is zo'n "pronomar" ring, soort tell-sell gevoel krijg ik daar bij. Doen ze rond waterleidingen om de moleculen één kant op te richten ofzo. Ik heb het idee dat ie op mijn achterschok meer nut heeft 8-)
 
bij mij zit er een koni onder en voldoet prima in de laagste stand. mijn vorige zijspannen waar de originele veren op zaten was de ene wel goed en de andere niet. weet niet of er een dikkere veer als standaard bestaat bij bmw
 
Zoals deze? De omschrijving is vaag, wat voor model zou het nu zijn? De veer heeft wel een wikkeling meer als de mijne.
Ja zo een heb ik er nu ook op, ik weet niet of de wikkelingen gelijk zijn....de kleur is zwart dat iig is anders..verder kan ik het zo niet zeggen.
 
Nog eens goed gekeken. De K1200 heeft de veer op de achterbrug/ tunnel zitten. De hefboom is dus veel korter en de veer kan evenredig slapper zijn. Dat gaat hem dus niet worden.
 
ik weet niet hoe groot je huidige veer is. Ik heb eventueel nog een oude veer van mijn k1200RS liggen. Is een Wilbers demper + veer geweest die op mijn EML span zat.. De demper was nog goed, die heb ik gehouden, de veer is gewisseld. Die heb ik eventueel los liggen. als je de maten van de veer die je zoekt even doorgeeft meet ik die van mij ook op. mag je zo hebben
 
ik weet niet hoe groot je huidige veer is. Ik heb eventueel nog een oude veer van mijn k1200RS liggen. Is een Wilbers demper + veer geweest die op mijn EML span zat.. De demper was nog goed, die heb ik gehouden, de veer is gewisseld. Die heb ik eventueel los liggen. als je de maten van de veer die je zoekt even doorgeeft meet ik die van mij ook op. mag je zo hebben
Ik ga halflive niet onder zijn veren schieten maar als die hem niet wil heb ik evt. Interesse...
 
Voorlopig ga ik de achterveer verzwaren. Waarschijnlijk gaat het Hagon of Jan Droog worden.
De laatste dagen heb ik besteed aan een ander stuur. Origineel hangt een RS stuur onder de kroonplaat in rubber. Daarbij hangen ook de clip ons naar beneden.
Tot nu toe heb ik een ritje gemaakt naar Dep Doc van 10 kilometer heen en weer terug, toen deden mijn polsen al zeer. Dat rubber was solo al vreselijk.
De oplossing:

Bekijk bijlage 1460535

De originele M10 tapgaten gevuld met aluminium draadeind, opnieuw getapt. En twee nieuwe gaten geboord.
Hoger, breder en meer naar me toe, het wordt al een echte oude mannen motor. Nu nog iets over de balhoofmoer verzinnen.

Wel de fijnste handvatten.
 
Goos Bos gaat er een andere veer op zetten. Standaard Tripteq werk. Ga ik komend jaar op mijn gemak zoeken naar een demper die uit elkaar kan. Eerst eens een jaartje rijden. Misschien bevalt de Tripteq veer ook wel prima, dan blijft hij.
 
Hoi.

Even de markt in de gaten houden, schokbreker R1100RS/RT/R, komt wel eens interessant spul voorbij, zeker als je de tijd hebt.

Ik vond een Öhlins voorschokker voor dat span, 100€
Model RS, net even korter dan de GS, ving ik mooi het hoogte verschil van dat 15" achterwiel op.

Hoefde ook verder niks aan aangepast worden, behalve wat extra demping en die mogelijkheid had ik nog, paar klikken erbij en goed was het.

Groeten, Paul.
 
zoiets hoop ik ook op. Dan mag het ook een lekke schokker zijn. De meeste van die multi instelbare dingen kan je zelfs zonder pers uit elkaar halen. Dan is een verse afdichting en wat olie zo gedaan. Ik denk dat het voor mij nog makkelijker is omdat de RT dezelfde lengte schokker heeft als de RS.
 
heb jij toevallig wat aan een voor, en achter, schokker van een 1100gs?
Ik heb nog een setje liggen dat niks doet.
Anders gaat het waarschijnlijk binnenkort de container in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan