Halflive heeft een kleintje

halflive

MF fossiel
Donateur
9 apr 2004
35.087
9.307
Purmerend
Zoals al eerder aangekondigd, Halflive heeft weer een MZ.
Dit keer een ETZ250 Luxus. Ik heb mijn R100/Dnepr geruild met RobLC die graag wat meer vermogen wilde.

full


Ik heb het ding niet om wereldreizen mee te maken. Een MZ is gewoon een verschrikkelijk leuk ding. Binnendoor is hij vlot genoeg en op de snelweg kan je ook nog meekomen. Maar de lol zit hem in het kappen en draaien. En de RengDengDeng geeft altijd een goed gevoel. Pure liefde dus. *O*
Daarnaast mag je een 15Kw MZ met een modern A2 rijbewijs rijden, en mijn zoon heeft zo'n stappenrijbewijs.

Maar er zit natuurlijk nog wat werk aan een dertig jaar oude motorfiets. En ik heb zelf ook nog een wensenlijstje.
Vanmiddag de zijspanverlichting aangesloten. Alleen het remlicht werkt nog niet, dat lijkt via massa te schakelen.
Tevens het richtingaanwijzer relais vervangen door een Chinees scooter dingetje, het ritme is nu normaal.
DSCN0048.JPG

Nog te gaan in volgorde van prioriteit.
1. Pols platen
2. Deksels en tank grijs maken
3. Autowiel achter
4. 15 of 16 inch voorwiel
5. Velleman ontsteking, of anders, zonder contactpunten.
En nog allerlei rubbertjes en kabeltjes Bijvoorbeeld de stenen zekeringen vervangen door een steekzekeringenkastje.
DSCN0050.JPG


Stiekem denk ik er toch aan om er mee naar Zchopau te rijden. Ik ben met de Triumph naar Meriden geweest, met de BMW naar Spandau. Eigenlijk moet de MZ ook terug naar waar zijn wieg heeft gestaan.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! Leuk ding.

Velleman ontsteking zonder kontaktpunten willen we ook op de Suzuki bouwen. Ik heb net een opnemer besteld om wat mee te experimenteren. De ontsteking had ik al liggen.
 
Milieuterrorist :N :N

Leuk spannetje, viel spass damit. Zchopau moet lukken toch, als je vakantie lang genoeg is :+
 
Gefeliciteerd! Leuk ding.

Velleman ontsteking zonder kontaktpunten willen we ook op de Suzuki bouwen. Ik heb net een opnemer besteld om wat mee te experimenteren. De ontsteking had ik al liggen.
Wil je daar in je eigen topic wat meer over schrijven? Een Velleman op puntjes zal me nog wel lukken, maar ik kan nog niet uitvinden hoe je het dingetje naar een lichtsluis of nog liever een Hall sensor laat luisteren.

Milieuterrorist :N :N

Leuk spannetje, viel spass damit. Zchopau moet lukken toch, als je vakantie lang genoeg is :+
Milieu? Weet je wat je het milieu aandoet met die drie liter olie en dat filter dat je elk jaar vervangt? En die olie die je verbrand door blow by en klepgeleiders? Een tweetakt op bio olie is het meest milieuvriendelijke dat je kunt hebben. Daarnaast is het een klassieker, er zijn dus geen kilo's metaal voor omgesmolten met de bijbehorende Co2 uitstoot.
Ik ben dus heel milieuvriendelijk. :}

Ik heb op de terugweg van Zchopau naar Nederland een beetje zitten rekenen, ik denk dat het een dag of drie duurt, In een week vakantie zou ik dus heen, en weer kunnen.
 
Zodra ik e.e.a. werkend heb zal ik daar zeker over schrijven. Ik heb een proefopstellinkje en wil eerst één ontsteking proberen. Er komt in eerste instantie een Hall sensor-achtig opnemertje op.
 
Wat is overigens het verschil tussen een gewone MZ en een Luxus versie?
Is dat net als bij een Trabant iets heel banaals als een extra spiegel of een andere zitting?
 
Wat is overigens het verschil tussen een gewone MZ en een Luxus versie?
Is dat net als bij een Trabant iets heel banaals als een extra spiegel of een andere zitting?

Hangt helemaal van je referentiekader af wat je banaal vindt natuurlijk :+
 
Dat is waar.
De OostDuitsers hadden daar inderdaad een heel andere kijk op.
Als de enige optie een extra spiegel is en je daar nog 3 jaar langer voor moet sparen op moet wachten is het best luxus als je er toch 1 hebt.
 
Wat is overigens het verschil tussen een gewone MZ en een Luxus versie?
Is dat net als bij een Trabant iets heel banaals als een extra spiegel of een andere zitting?
Het verschil dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat de Standard een contactslot heeft, waar de Luxus een toerenteller heeft.

0016663_instrumentenhalter-mz-etz.jpeg


0010752_instrumentenhalter-etz.jpeg
 
Ein Drehzahlmesser!! Wow! Luxus!!
Zo'n fijne zwabbernaald die aangeeft dat je motor ergens tussen de 2000 en 5000 toeren draait heb ik ook een tijdje in de Trabi gehad.
 
Deze valt reuze mee. Hij geeft vrij nauwkeurig aan.
Hoewel het volkomen nutteloze informatie is, je rijdt op gehoor, en er zijn geen kleppen die kunnen zweven.
 
Standaard heeft de ETZ voor een trommelrem..zou het ff moeten opzoeken wat nog meer..of minder eigenlijk 8-)
Ik heb dacht ik nog een complete electronische ontsteking liggen..zelfs met bijbehorende draadboom...maar kan ook zijn dat het ook weer weg is...ff zoektocht in garage houden..
 
Standaard heeft de ETZ voor een trommelrem..zou het ff moeten opzoeken wat nog meer..of minder eigenlijk 8-)
Ik heb dacht ik nog een complete electronische ontsteking liggen..zelfs met bijbehorende draadboom...maar kan ook zijn dat het ook weer weg is...ff zoektocht in garage houden..
:}
 
Ik ga hem weer een schop geven. Eerst een samenvatting uit het topic van Leo dat gruwelijk vervuild is geraakt.
Nog wat verder gefreubeld met de ontsteking. Hoewel het geen probleem is dat de stroom door de bobine met een korte puls wordt onderbroken om de vonk op te wekken (ik ben er inmiddels achter dat niet alleen de Bosch ontsteking van de Guzzi V50 zo werkt, Lucas Rita doet het ook zo), baart het stroomverbruik me wel wat zorgen. Er komt geen dynamo op het blok dus alle stroom moet uit de accu komen en we willen die natuurlijk niet te groot hebben.
De Suzuki heeft 3 afzonderlijke ontstekingen, voor elke cilinder één, dus het stroomverbruik kan aardig oplopen. De ontsteking trekt nu tijdens het draaien ongeveer 3 ampère, dat maal 3 + het verbruik van de benzinepomp zorgt voor een flink verbruik. Door de contacthoek kleiner te maken verlaag je de gemiddelde stroom door de bobine. De uitdaging is om dat te bereiken op een zo simpel mogelijke manier (Ik ben een simpel mens, ik hou van simpele dingen :P )
Toen schoot me te binnen dat de ontsteking van onze BMW gebruik maakt van een speciale uitvoering Hall sensor. Normaal schakelt een Hall sensor in als er een magneet bij wordt gehouden en weer uit als de magneet wordt weggehaald. Bij de BMW wordt de uitgang van de Hall sensor ingeschakeld als er magneet met de zuidpool bij wordt gehouden en pas weer uitgeschakeld als er een magneet met de noordpool bij komt.
Om de Hall sensor van de BMW op de Velleman print aan te sluiten hoefde er niets aan de schakeling veranderd te worden, er moest alleen een extra magneet in de rotor komen. Bij het testen bleek de vonk nog even groot te zijn maar de stroom is nu nog maar ongeveer 0,9 A. *O* *O* [afbeelding]
[afbeelding]
Topic omhoog!
Ik ben aan het rondkijken om nu toch mijn MZ van een Velleman te voorzien en probeer te snappen wat je nu met de Hall sensor doet.
Als ik bovenstaande lees heb je een Hall sensor direct, zonder schakeling op de Velleman aangesloten. Klopt dat?
Heb je dan een nummertje van die sensor voor me?
Anders ga ik het schakelingetje maken dat je hieronder geschetst hebt:
full


De bobine wordt opgeladen als de schakelaar rechtsboven sluit.
De bobine kan alleen via de Velleman print zijn primaire spoel ontladen, waarbij de secundaire spoel van de bobine via de bougie ontlaad. De bougie vonkt daarbij.

De Velleman print moet dus de massa voor de primaire spoel sturen.
Daarvoor moet er een stuurstroompje door de transistor lopen, wat gebeurt, als dat stuurstroompje niet meer via de Hall sensor kan lopen.

Het stroompje kiest de weg van de minste weerstand, dus via 1 weerstand door de Hall sensor naar massa
Dankzij deze weerstand is er geen sprake van kortsluiting, als de stroom via de sensor loopt.

Als de Hall sensor het stroompje blokkeert, zal het stroompje, noodgedwongen, over twee weerstanden zijn weg naar de massa zoeken. Via de transistor dus.
En zo wordt de transistor geleidend waardoor de Velleman print de massa kan schakelen die nodig is voor het ontladen van de bobine.

Ik heb in eerste instantie een Hall sensor gebruikt die schakelt als er een magneet in de buurt komt. Daardoor is de tijd waarin de stroom door de bobine wordt afgeschakeld erg kort t.o.v. de tijd dat er stroom loopt door de bobine. Onze BMW maakt echter gebruik van een speciale Hall sensor die twee stabiele toestanden heeft, de uitgang wordt hoog als er een magnetische zuidpool in de buurt komt en wordt pas weer laag als er een noordpool bij komt. Je kan dus met twee kleine magneetjes de stroom in en daarna weer uitschakelen en zo kan je dus de lengte van de nok bij een puntenontsteking nabootsen.
De Velleman print is ontworpen om met contactpunten te werken en dat wilden we niet. De transistor in het schema neemt de functie van de punten over. Het weerstandje dat direct aan de transistor vast zit zorgt ervoor dat de transistor stroom doorlaat of niet, dus eigenlijk hetzelfde als de punten die open of dicht staan. De andere weerstand hangt aan de uitgang van de Hall sensor en die zou je kunnen vergelijken met een lampje die door de Sensor wordt in- en uitgeschakeld.
In theorie zou je de Velleman print met de Hall sensor kunnen schakelen, ware het niet dat de sensor niet genoeg stroom aan kan, daarom is de tussenstap met de transistor nodig.
Een typenummer van de sensor kan ik je zo niet geven, ik heb ze gekocht van de man die de ontsteking voor de BMW heeft gebouwd. Die is microprocessor gestuurd en kan 15 verschillende vervroegingscurves genereren, maar de Suzuki neemt genoegen met een vast ontstekingstijdstip, vandaar dat we gekozen hebben voor de veel goedkopere Velleman printjes.
Ik kan bij Conrad alleen de eenvoudiger Hall sensors kopen maar niet die met twee stabiele toestanden. Ik heb er ook niet erg naar gezocht omdat ik ze bij hem kopen kan en hij wil ze ongetwijfeld ook aan jou verkopen.
Nog even over de weerstanden, of ze nu blauw of beige zijn maakt voor de waarde niets uit, de waarde wordt aangegeven door een opgedrukte kleurcode.

Nog eens omhoog.
Ik heb de spulletjes. Met de Velleman ga ik er wel uitkomen, monkey see, monkey do. Met de uitleg van Frank snap ik ook wat het schakelingetje moet doen.
Maar de Hall sensor twijfel ik aan.
Ik heb een Hall sensor SS41, zuid aan, noord uit. Ik vind het een prettig idee om een dwell te hebben.
Op het schetsje lijkt het alsof ik de drie pootjes van de sensor gewoon rechtstreeks aan kan sluiten.
Maar ik zie bij de sensor dat de drie pootjes verschillend zijn. Links Vs, midden massa, rechts output. Als ik hem dus gewoon plat neerleg en soldeer heb ik de output aan de plus hangen.
Mij lijkt dat de output naar de transistor moet.
De massa naar de vaste massa
Vs zou dan aan de plus komen?
Ter decoratie, andere sensor, zelfde volgorde:
us1881-400x295.png

Help?!?!
 
Ik ben met het schetsje van Leo zelf aan het kleuren geweest. Zou iemand kunnen bevestigen dat mijn kleurplaat dezelfde functie vervuld als het schetsje?

full


De Massa loopt natuurlijk onder de weerstand door.
 
Terug
Bovenaan Onderaan