Halflive heeft weer een Guzzi

De koppelingsplaten zijn nieuw. Alle roest is van het stilstaan en oud stof van de meenemer. De vorige eigenaar zei dat hij een week of vier stil stond maar de spinnen nesten, mos en andere tekenen wijzen meer op een jaar onder een zeiltje.
 
IMG_20210417_182255.jpg

Zoonlief ook van die Italiaanse meuk aangeschaft, toch iets verkeerd gedaan met de opvoeding B|
 
Als het helemaal niet loopt koop ik een batterij Mikuni's van een GSX750. Dat zijn 38mm CV's en kosten geen drol. Maar ik heb wat rondgelezen, ik zie niet waarom die 40mm Dellorto's niet gaan werken.
Ik ben ooit eens begonnen aan een setje van een gsxr 1100 meen ik...mocht je er iets in zien wil ik wel eens wat fotoos van maken?
 
Dat zijn zeker interessante foto's. Ik hoop er niet aan toe te komen maar als je ze wil plaatsen, graag.
 
Ja, die wieltjes is wel een issue. Zo'n batterij Japse carburateurs hebben natuurlijk maar één wieltje. Bij een Tonti zou je dan een stangetje met kardannetjes tussen de carburateurs kunnen maken maar bij zo'n Dr John frame zit die ruggegraat in de weg. Dan moet je elke carburateur een wieltje geven.
 
Ja, die wieltjes is wel een issue. Zo'n batterij Japse carburateurs hebben natuurlijk maar één wieltje. Bij een Tonti zou je dan een stangetje met kardannetjes tussen de carburateurs kunnen maken maar bij zo'n Dr John frame zit die ruggegraat in de weg. Dan moet je elke carburateur een wieltje geven.
Wij dachten hetzelfde 😁
 
Afgelopen zondag heerlijk aan het knippen geweest. De kleppen zijn gesteld, de carburateurs zitten er op, Vers filtertje en olie in het blok.
Dan zou hij moeten starten. Helaas. Geen vonken.
De Magneti Marelli Digiplex2 (Whats in a name) neemt wel stroom aan maar doet er vervolgens niets mee.
De enige hoop die ik nu nog heb is dat de spanning te laag is. Morgen ga ik het eens met de auto accu proberen, anders vrees ik echt dat het kastje overleden is.

Oh, ja, dat knippen, ik heb alles opengemaakt wat er aan de draadboom geknutseld was. Ik heb nu dus overal kleurtjes hangen.
 
Helaas, ik heb alleen ommanteling losgeknipt. Daar heb ik al veel ontdekkingen gedaan. Maar ik heb nog geen nieuwe onderbrekingen of verbindingen gemaakt.
Ik heb wel ontdekt dat als je het stekkertje van de neutraalschakelaar en de startmotor wisselt dat hij dan niet start maar wel een zekering opblaast. |(
 
Alles hangt weer in het frame, kleppen gesteld en olie gevuld. Ik krijg controlelampjes en de startmotor gaat rond. Tot zover alles in orde. Maar geen klappen. Ook niet op remmenreiniger. Dus de vonken.

Inderdaad, geen vonken. Ik heb alles gemeten wat naar mijn kennis en mening tot vonken zou moeten leiden.

Er staat 12V op de bobines, stekker (11) doet het dus.

Met ferro metaal voor de krukas sensor (14) wapperen heeft geen vonk tot gevolg

De motor heeft drie identieke Bosch relais. Alledrie de relais van positie gewisseld, geen verschil, je hoort/voelt ze ook schakelen.

Op positie 10 van de Digiplex is verbinding naar massa.

Op positie 6 komt (over het relais) spanning te staan over het contact. (12) doet het dus ook.

Digiplex_2_Ignition.jpg


Zijn er manieren om de Digiplex 2 door te meten zonder testkast? Heeft visuele controle van de inhoud zin? Heeft er nog iemand nog een ander helder idee wat ik zou kunnen proberen?
 
Ik heb ergens gelezen dat Carmo die repareren kan. Als er eventueel een niet ingegoten printplaat inzit kun je mogelijk de soldeerpunten over solderen. Er zijn er ook die een printplaat even in de oven leggen ( net boven de smelttemperatuur van soldeertin). Als er dan al koude lassen in zitten zijn die in 1x verholpen.

grtz,
Cees
 
Heb je ruimte voor de oude ontstekingstoren? dan heb ik nog wel een semi-electronische ontsteking liggen hier: optische opnemer met de originele mechanische vervroeging, gemonteerd in de originele ontstekingstoren. Heeft altijd goed gewerkt en is feitelijk alleen vervangen onder het mom van "als ik nu toch bezig ben" zit nu een programmeerbare ontsteking in.

komt uiteraard inclusief toren met alle mechanische ingewanden.
 
ps: heeft jouw boom nog een stop-knop aan het stuur? bij de oudere tonti guzzi's willen die nog wel eens problemen geven; ik heb 'm standaard doorverbonden zitten. Motor uitzetten kan ook met contact tenslotte. Die schakelt namelijk alleen de ontsteking af, alle andere dingen werken dan nog, dus daar kan je je ook helemaal de blubber naar zoeken..........
 
Carmo kan dit ding inderdaad repareren, als hij stuk is tenminste. Maar dat weet ik nog steeds niet. Ik weet wel dat ik er niet zoveel geld aan uit ga geven. Ik weet een heel goede digitale alternatieve ontsteking voor een redelijke prijs. Ik heb intussen ook wat plaatjes van de ingewanden van het ding gevonden. De harslaag schijn je te kunnen oplossen door de printplaat in benzine op te weken. Als ik eenmaal weet dat hij echt stuk is ga ik dat proberen.

Ik weet niet of ik een toren kan plaatsen. Op die plek zit een blindplaat. Maar of er ook een aandrijving achter zit weet ik niet. Als experiment zou het leuk zijn maar ik allergisch voor dingen als mechanische vervroegers. Dus ik zie het niet als blijvende oplossing.

Op mijn stuur zitten Japse schakelaars. Da's origineel zo. De dodemansknop functioneert zoals het hoort, dan is de startmotor ook uitgeschakeld. Een contactslot heb ik niet meer. De vorige eigenaar heeft die vervangen door een enkelvoudige schakelaar. De blokstekker van het contactslot ziet er uit alsof dat al jarenlang zo is.
 
Toren was ook niet als blijvende oplossing.. meer als een test-ontsteking om gerichter te kunnen zoeken...
Aandrijving zit aan de toren, onder de blindplaat zit alleen een gat. Aandrijving in carter is wormwiel op nokkenas volgens mij.. niets meer

Je kan m zo komen halen of ik gooi m af als ik in de regio ben.. alleen voorlopig zit ik in Den Haag voor de baas
 
Ik heb net de motor aan de auto gehangen. Dan geeft hij af en toe een knal maar soms draait hij een paar slagen op eigen kracht. Het lijkt er dus op dat de Digiplex een minimale spanning nodig heeft om te vonken.
Ik durf er nu in ieder geval verder mee te gaan. Nu zat de tank er niet op maar alleen de vlotterkamers gevuld met een restje benzine. Ik ga nu rustig verder bouwen, isolatie sleeve bestellen en de volgende keer met verse benzine proberen.

Ik denk dus niet dat ik van je aanbod gebruik ga maken. Nog afgezien van de mogelijke problemen. Ik weet niet of de nokkenas wel het wormwiel heeft. Dat lijkt me wel omdat deze in allerlei modellen zit, maar of het ook ingefreesd is?. En de bobines hebben waterdichte stekkers Daar kan ik niet zomaar een draadje op zetten.
 
Hoi.

Ik heb net de motor aan de auto gehangen. Dan geeft hij af en toe een knal maar soms draait hij een paar slagen op eigen kracht. Het lijkt er dus op dat de Digiplex een minimale spanning nodig heeft om te vonken.

Meet eens je boordspanning tijdens dat starten via de autoaccu.
En de motoraccu loskoppelen, een brakke accu vreet vermogen weg van de donor.

Die Digiplex ken ik niet, maar een minimale spanning wil zulk spul altijd wel hebben, ik roep maar wat, 10V?

Groeten, Paul.
 
Daar ga ik ook van uit, dat hij een volt of tien moet hebben. Ik probeerde het eerst met een 9AH accu. Dan gaat de startmotor wel rond maar trekt natuurlijk alle spanning weg.
 
Hoi.

Geloof nooit dat een 9AH accu een Guzzi rond gooit.
Bosch of Valeo starter?
Indien Valeo, accu van de RS, is iets van 19AH, en ook een Valeo

Groeten, Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan