Halflive heeft weer een Guzzi

9ah? voor een guzzi? zelfs de kleine modellen hadden een 28ah accu.......... je startmotor trekt zo alles weg en zeker een electronische ontsteking zal dan nooit oppakken..............
 
Daar ga ik ook van uit, dat hij een volt of tien moet hebben. Ik probeerde het eerst met een 9AH accu. Dan gaat de startmotor wel rond maar trekt natuurlijk alle spanning weg.
Bij mijn Breva die een extra zware accu heeft zakt de spanning naar 10 volt, daaronder hoor je alleen nog een klik dat doet de ecu. Je hebt minstens 200 cca nodig.
 
De accu is ook voornamelijk om te experimenteren. Het verbaasde mij ook dat hij het blok vrij makkelijk rond kon sleuren. Origineel gaat er 18Ah in deze motor. Twee kleine accu's parallel geschakeld.
De Valeo startmotor heeft ook veel minder stroom nodig dan de oude Bosch of Lucas.
 
De accu is ook voornamelijk om te experimenteren. Het verbaasde mij ook dat hij het blok vrij makkelijk rond kon sleuren. Origineel gaat er 18Ah in deze motor. Twee kleine accu's parallel geschakeld.
De Valeo startmotor heeft ook veel minder stroom nodig dan de oude Bosch of Lucas.
18 ah is standaard in mijn Breva, heb er zelf een 20 ah ingezet met extra cca. Die accu gaat nu al 5 jaar mee, die andere amper 2 jaar steeds.
 
om te experimenteren zou ik er gewoon iets van een oude autoaccu naast zetten, nu veroorzaak je problemen en twijfels voor jezelf die ook veroorzaakt kunnen worden door een te lage accu-capaciteit......... experimenteren altijd met een vergelijkbare of zwaardere accu, nooit met een kleinere.... tenzij je alleen maar wilt weten of de verlichting brandt...........
 
Daar heb je gelijk in. Maar een auto accu heb ik niet rondslingeren. Dit 9Ah dingetje nog wel. En het ging in den beginne ook om zaken als verlichting.
 
Helaas, ik heb alleen ommanteling losgeknipt. Daar heb ik al veel ontdekkingen gedaan. Maar ik heb nog geen nieuwe onderbrekingen of verbindingen gemaakt.
Ik heb wel ontdekt dat als je het stekkertje van de neutraalschakelaar en de startmotor wisselt dat hij dan niet start maar wel een zekering opblaast. |(
En dat drie keer toch?
 
Ik ben vorige week weer ernstig met de Guzzi bezig geweest. Voor de winter was het probleem nog dat de bendix van de startmotor wel uit kwam, maar niet wou aangrijpen. Dus eerst maar aan de auto accu gehangen. Dan ging hij wel rond, maar soms niet. Dus eerst de startmotor maar open gemaakt. De collector was ernstig vervuild en de contacten van het relais baggervet.
Vervolgens de carburateurs, die zaten helemaal volgeklonterd met witte drab uit de benzine.
Daarna benzine er in, startkabels op de startmotor, motor accu'tje aangesloten op het systeem. Benzine er in. En geen klap geven! De startmotor jengelt hem nu prima rond, maar vonken zijn geheel afwezig.
Nu ben ik er klaar mee, dinsdag gaat hij naar de ontstekingsgoeroe uit Heino.
 
Ik heb van alles geprobeerd, van alles gemeten en geen vonken. Toen ben ik gaan googelen en kwam mijn eigen topics tegen waarbij ik vorig jaar dezelfde metingen heb gedaan met dezelfde conclusies. Dan is het dus echt stuk, of gaat mijn kennis (en die van het collectieve internet) te boven.
Dan blijft als laatste optie over om er geld tegenaan te smijten. Ik ben daar diep, diep allergisch voor, maar soms moet je erkennen dat je verslagen bent.
 
En zo belachelijk duur is Anne ook weer niet. En prima aftersale service indien nodig.
De aftersale is belachelijk.
Hij wilde zelf de ontsteking inbouwen maar ik zag geen kans om de motor langs te brengen. Nu was hij zijn aantekeningen kwijt. Bovendien wilde hij proberen om de vliegwielsensor te gebruiken als trigger. Nu heeft hij een aanhanger geregeld en komt zelf de motor ophalen, onbetaalbaar! Zijn idee is een vervanger voor de Digiplex te maken, op dezelfde multistekker.
 
Laatst bewerkt:
Beide bobines zijn intussen in rook opgegaan, maar voor het eerst in twee jaar heeft hij weer gelopen.

Als er nog iemand een stel Ducati bobines BAE 850 AK heeft liggen of een alternatief weet hou ik me aanbevolen.
Er gaat nog wat R&D plaatsvinden op de ontsteking, maar dit geeft hoop.
 
Laatst bewerkt:
Nee, er zit origineel ook een elektronische ontsteking op. Maar deze klapten bij het testen van het circuit. Een programma'tje "continu vonken" deed de rook uit de Fets ontsnappen. Jammer maar helaas. Liever nu als honderd kilometer van huis.
 
IK HEB ER OOK EENTJE STAAN EN VRAAG MIJ AF OF JIJ OOK IETS AAN DE VERSNELLINGSBAK GAAT DOEN.
BEDOEL DAN HET ENORM SLECHT SCHAKELEN.
 
Slecht schakelen komt meestal door de koppeling. Deze fietsen staan er om bekend dat de vijfde versnelling giert, maar niet dat ze slecht schakelen. Het is natuurlijk geen vier in lijn Japanner met een natte koppeling. Maar ik ben BMW's met een zwaar vliegwiel gewend.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Sinds kort rij ik met 75w140 in versnellingsbak.
Wat een wereld van verschil , vooral in het opschakelen ook bij warme motor. Terugschakelen wat stroever maar het blijft natuurlijk een guzzi.
die 75w140 raden ze ook aan bij bmw .
Ze kost wel stukken van mensen maar ik wil geen ander meer .
 
Slecht schakelen kan ook komen door teveel speling op de verschillende kogelkoooen en vorkjes tussen het pedaal en de bak..
 
Terug
Bovenaan Onderaan