Hallo mijn naam is Rob. Ik ben bezig met mijn motor (A) rijbewijs en ben opzoek naar een geschikte woon werkverkeer motor. Al het advies is welkom:)

Ik ben in de jaren 80 begonnen met alleen mijn motorrijbewijs. Autorijbewijs was niet nodig vond ik. Daar ben ik toch wel van terug gekomen na een aantal winters (daar zaten wel twee elfstedenwinters bij). Ik moest 2x50km naar mijn werk en geen OV beschikbaar. Als je dan een paar strenge winters hebt is de lol er snel vanaf. De laatste jaren is het qua winter wel meegevallen maar als er weken lang sneeuw ligt of als de temperatuur onder de -10 komt is het niet fijn. Over het algemeen is tegen kou nog wel iets te doen (tenzij extreme kou) maar gladheid en sneeuw is gewoon bloedlink. Als je de oprit van de snelweg pakt en je voorwiel voelt wegschuiven vanwege ijzel doet dat wel iets met je hartslag. Sneeuw kun je gewoon zien maar ijzel is altijd onverwacht. Ca. 4 maanden per jaar kunnen tricky zijn en dan is het fijn om een auto achter de hand te hebben voor het geval dat. Of OV als dat een optie is. Ik heb 4 jaar na mijn motorrijbewijs toch maar mijn autorijbewijs gehaald toen ik midden in de winter 's-avonds langs een plek kwam waar een vage bekende van mij net verongelukt was. Het bleek glad te zijn en ik had het niet eens gemerkt.
Het scheelt wel weer een paar graden als je in het westen, in de buurt van de zee, woont. Daar zijn de scherpe kantje aan de winter er net zo'n beetje af. Kortom, je kunt het hele jaar door met de motor rijden maar zorg dat je een alternatief hebt voor de slechte dagen/weken in de winter.
 
Ik ben in de jaren 80 begonnen met alleen mijn motorrijbewijs. Autorijbewijs was niet nodig vond ik. Daar ben ik toch wel van terug gekomen na een aantal winters (daar zaten wel twee elfstedenwinters bij). Ik moest 2x50km naar mijn werk en geen OV beschikbaar. Als je dan een paar strenge winters hebt is de lol er snel vanaf. De laatste jaren is het qua winter wel meegevallen maar als er weken lang sneeuw ligt of als de temperatuur onder de -10 komt is het niet fijn. Over het algemeen is tegen kou nog wel iets te doen (tenzij extreme kou) maar gladheid en sneeuw is gewoon bloedlink. Als je de oprit van de snelweg pakt en je voorwiel voelt wegschuiven vanwege ijzel doet dat wel iets met je hartslag. Sneeuw kun je gewoon zien maar ijzel is altijd onverwacht. Ca. 4 maanden per jaar kunnen tricky zijn en dan is het fijn om een auto achter de hand te hebben voor het geval dat. Of OV als dat een optie is. Ik heb 4 jaar na mijn motorrijbewijs toch maar mijn autorijbewijs gehaald toen ik midden in de winter 's-avonds langs een plek kwam waar een vage bekende van mij net verongelukt was. Het bleek glad te zijn en ik had het niet eens gemerkt.
Het scheelt wel weer een paar graden als je in het westen, in de buurt van de zee, woont. Daar zijn de scherpe kantje aan de winter er net zo'n beetje af. Kortom, je kunt het hele jaar door met de motor rijden maar zorg dat je een alternatief hebt voor de slechte dagen/weken in de winter.
Eens.
Ik kijk elke morgen naar de waarschuwingen van KNMI, en zodra geel vanwege gladheid ga ik alternatief.
Dat is uiteindelijk meestal maar een enkele dag, maar inderdaad ook wel eens een paar weken, dan moet je wel een alternatief hebben. Het is het waard vanwege de kans op langdurig letsel.
 
Inmiddels mn eerste motorrijlessen gehad en damn dat gaat mooi! Heb inderdaad wel besloten om mn bestelbusje aan te houden voor de barre dagen gezien de lange afstand. Inmiddels tig motoren gezocht online en het valt me op dat in het buitenland de motoren stukken goedkoper zijn. In België scheelt het soms al iets maar Italië/spanje zijn het flinke verschillen. Zijn er mensen die ervaring hebben met import van motoren en loont het tegenover de invoerkosten en het eventuele vervoer richting de thuisbasis? Pluspunt lijkt me dat in de warmere landen minder pekelschade zal zijn maar het is natuurlijk moeilijk op afstand de betrouwbaarheid van een dealer in te schatten.
 
Inmiddels mn eerste motorrijlessen gehad en damn dat gaat mooi! Heb inderdaad wel besloten om mn bestelbusje aan te houden voor de barre dagen gezien de lange afstand. Inmiddels tig motoren gezocht online en het valt me op dat in het buitenland de motoren stukken goedkoper zijn. In België scheelt het soms al iets maar Italië/spanje zijn het flinke verschillen. Zijn er mensen die ervaring hebben met import van motoren en loont het tegenover de invoerkosten en het eventuele vervoer richting de thuisbasis? Pluspunt lijkt me dat in de warmere landen minder pekelschade zal zijn maar het is natuurlijk moeilijk op afstand de betrouwbaarheid van een dealer in te schatten.
Er zijn allerlei voors en tegens de bedenken m.b.t. import-motoren, maar per saldo gaat het er natuurlijk om dat je je ervan kunt overtuigen dat de motor in kwestie in orde is. Je zult er dus naartoe moeten, of iemand sturen die je vertrouwd, en die er verstand van heeft. Net als in NL zijn er elders pareltjes te koop, en ook rommel.
Bedenk dat i.g.v. gebreken aan een (tweedehands) motor je v.w.b. eventuele garantie volledig aangewezen bent op de verkoper, en als die ver weg zit dan kan dat best lastig zijn. Fabrieksgarantie - indien nog van toepassing - blijft overdraagbaar, al moet dan wel kunnen worden aangetoond dat het ding conform de voorwaarden is onderhouden. Dat laatste - de herleidbaarheid van onderhoudshistorie - is niet altijd evident (maar dat kan je bij een NL-motor ook overkomen).

Hou er ook rekening mee dat bij die buitenland-prijs nog kosten komen, w.o. de BPM die je, afhankelijk van de leeftijd van de motor, met de fiscus mag afrekenen alvorens je van het RDW het kenteken krijgt (zie website Belastingdienst). Goed doorrekenen dus, vooraf. Soms loont het, soms ook helemaal niet.

Verder zijn er op MF specifieke topics die gaan over de ins en outs van het importeren van motoren uit diverse landen; mss even de zoekfunctie uitproberen...

Terzijde, gelet op de km’s die je verwacht te gaan rijden neem ik nog steeds aan dat je een jonge motor zoekt die je maar beperkte tijd houdt. Dan is pekelschade imho sowieso niet je grootste probleem, want die manifesteert zich snel genoeg om te kunnen zien, en je kunt er dus aan voorbij lopen. Maar je wilt vooral een motor die zo nieuw is als-ie je wordt voorgesteld, en liefst zonder stiekeme schade.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan