Halogeen naar LED verlichting

Michael150

MF'er
30 jun 2020
83
78
Zoetermeer
Vanwege de vele informatie op internet zie ik door de bomen het bos niet meer. En ik had al niet veel verstand van verlichting types.

In mijn koplamp unit (CB 650 F, 2015) zit standaard mooi en "modern" LED in de hoeken. Maar de dimlicht/grootlicht is gewoon een halogeen H4. Persoonlijk vind ik deze combi niet heel erg mooi. (Foto genomen bij daglicht zodat t verschil beter te zien is)

EAFE9469-DF37-4D3C-B0D4-108411E7307D_1_201_a.jpeg


Nu heb ik dus al hier op t forum gekeken naar info over LED verlichting als vervanging van de halogeen en ben al zo ver dat ik weet, dit niet zomaar kan. Moet dus wel zo'n lampje zijn met ventilator er aan vast. (Toch?)
Maar kan dit met elke H4 LED met zo'n ventilator er aan? (Die zie je veel op de NL websites van o.a de bekende lampen merken)
Of moet dit zo'n setje zijn specifiek voor de CB 650 F?
Daar van kan ik nl iets minder vinden maar kom eigenlijk steeds op deze website uit:



Nou weet ik dus niet wat t verschil is tussen die 2, en wat het verschil is met bijvoorbeeld zo iets:


Als ik naar de plaatjes en aansluitingen kijk lijkt het dat, dat gewoon het zelfde is en zou het ook moeten passen of zie ik dat verkeerd?

Ik vind het verschil in prijs eigenlijk erg groot €48/65 voor 1 of €27 voor 2 stuks. Niet dat ik de laatst genoemde ga halen, maar ik vraag het me gewoon af of ik dus iets "Specifiek" voor de CB 650 F moet halen of dat het ook gewoon kan met zo'n andere LED lamp zo lang het maar voor een H4 is en met ventilator is?

Ik wil wel kijken naar iets met een E-keur, dat zal er niet voor niets op moeten zitten.

|(
 
Het wordt verleidelijk. Volgens mij plenty ruimte tussen de connector op de lamp en het afdekrubber. Bekijk bijlage 1634681
Ik vind de foto niet erg duidelijk.
Maar heb wel een vraag:
Zit de H4 bulb rechtstreeks in een fitting? Of zit de H4 bulb in een houder, en is het de houder die in de koplampunit gaat?
In geval van dat laatste is het niet vanzelfsprekend dat je eender welke after market LED kan monteren.
 
Ik vind de foto niet erg duidelijk.
Maar heb wel een vraag:
Zit de H4 bulb rechtstreeks in een fitting? Of zit de H4 bulb in een houder, en is het de houder die in de koplampunit gaat?
In geval van dat laatste is het niet vanzelfsprekend dat je eender welke after market LED kan monteren.
Zo te zien rechtstreeks (zie metalen clipjes), alle ruimte voor een heatsink.

Aan topicstarter: maak het jezelf niet te moeilijk. Zoek op AliExpress voor H4 LED ZES (ZES is t type chip wat goed werkt, te herkennen aan een klein reepje ledjes aan iedere kant van de printplaat) en zoek er één uit. Kies er één met koellichaam en/of fan (zonder weet je zeker dat het troep is). Je kan lichtkleur kiezen (4500K - 5000K (wit zoals daglicht) is wat je bij de meeste auto's/motoren standaard ziet, hoger is blauwer en lager is geler). Laat je niet afleiden door gekke vormpjes of kleurtjes, zie je toch niks van zodra ze in de motor zitten. Voor een goed setje (gaan vrijwel altijd per 2) ben je rond de 20 tot 30 euro kwijt. Monteren kan iedereen.

Verder: Ja, een fan gaat ooit stuk, maar als jij gemiddeld 40km/u rijdt (aannemelijk), dan is zelfs een vrij karige 1000 uur levensduur al 40.000 km voor je motor. Een setje is 2 lampen, dus je hebt er één klaarliggen voor de 40.000km erna.

Voorbeeldje: 12.21US $ 25% OFF|Zes Chip H7 Led Auto Koplamp Lampen Mini H4 Led H11 H8 HB4 H1 H3 HB3 9005 9006 880 881 H27 20000LM Led Lamp Voor Auto|Car Headlight Bulbs(LED)| - AliExpress
 
De foto is naadje inderdaad. Mijn Huawei bleef maar scherpstellen op de rand van het instrumentenpaneel. Ik heb het erop gewaagd, en de Osram set aangeschaft. Ik heb geen projectorlamp, en dus luistert de overeenkomst met een H7 gloeilamp erg nauw. De Deauville heeft een H7 koplamp, en er zit een veerklem dat de flens van de lamp tegen het reflectorhuis aan drukt. De veer scharniert aan de ene kant, en de andere kant haakt achter een haakje. Je moet de veer dus indrukken en zijdelings uit het haakje bewegen.

En je kan kijken naar de afmetingen van de "prop" waar het koellichaam, de driver en de fan in zit. Dat is 38mm. Daarmee blijft er voldoende ruimte over (gok ik) tussen de achterste uitblaasopening en de rubberen afdekkap. En inderdaad: je moet erop letten dat het gele fluoriserende materiaal qua positie en afmetingen overeenkomt met een gloeidraad., of kleiner is. Zonder ventilator kan je wel vergeten: ofwel je LED fikt af, ofwel het vermogen en de opgegeven lichtstroom is de optelling van een grootverpakking van 10 lampen.

Het grootste probleem is het gepriegel. En voor de grootlicht unit moet ik ofwel mijn dochter vragen met haar kleine vingers, of ik moet de kuip demonteren. Of ik laat de halogeenlamp gewoon zitten, en bied de lamp via marktplaats gewoon te koop aan.

Totaal debiele aanschaf natuurlijk - maar goed, ik doe lang met mijn auto's en motoren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens led lampen in een Deauville gezet. Daar was wel genoeg ruimte voor een heatsink. Tegelijkertijd ook bij een pan lampen gemonteerd maar nu weet ik niet meer bij welke van de 2 ik de heatsink finnen wat moest bewerken zodat de clipjes de lampen goed borgen… Dat was wel een dingetje los van of er ruimte voor was of niet.
 
Ik heb een oranje jas gekocht, met veel, heel veel reflecterende strepen, voor tussen avondschemer en ochtendgloren, al die stekeblinde motorrijders mollen hier in Nederland maar een beetje helpen het onderscheid tussen een zeecontainer, een voetganger of McDonnalds terug te krijgen...

Dus als de hemel oranje kleurt en een zilverreflecterend boter kaas en eieren doemt 4 kilometer ver aan de horizon op dan is dat geen zeecontainer of Burger King, hou daar rekening mee en zwaai effe naar me

Bekijk bijlage 1634428





Bekijk bijlage 1634429

"Oh, sorry, ik had u niet gezien."
Je keek niet eens !
 
Nu ja, ik verwacht de Osrams in de loop van volgende week. Ik heb ook maar een Haynes manual besteld zodat ik de kuipdelen netjes in de goede volgorde kan demonteren ( en ook zelf het basic onderhoud kan verrichten). Ik zal een paar foto's maken en plaatsen. @RmK: dimlicht is eenvoudig bereikbaar, het grootlicht is (geen) feest. Ik ga gewoon rustig de kuipdelen verwijderen zodat ik ook de motor leer kennen en de koelvloeistof kan checken, enz enz.
 
Wat minder slechte foto's. De eerste foto toont de positie van de dimlicht unit en daaronder de high-beam unit. De tweede foto toont een orde-grootte meting van de afstand reflector-rubber afdekkap. Dat is ongeveer 4,5 cm. Hou ik dus 0,7 cm over tussen de kap en de uitblaasopening van de koeler.

Twee conclusies:
a) De Osrams lijken qua diepte te passen
b) Wil ik ook de high-beam unit van LED voorzien dan moet de kuip en de instrumentunit eraf
DSC02465.jpg


Diep verscholen onder de dimlichtunit: de high-beam unit. Niet-bij-te-komen.

DSC02466.jpg


Ongeveer 4 ...4,5 cm beschikbare inbouwdiepte



DSC02463.jpg
 
ik ga weer verkeerd zijn ik voel het al , zal op de verkeerde forum .mijn vraag gaat over relais en verstralers , iemand heeft me verteld dat ik het beste de verstralers aansluit voor het contactslot en er een relais moet tussen zetten , ik weet dus niet de welke relais natuurlijk en hoe ik dit moet aansluiten ben er een leek in ,maar doe zoon dingen wel graag , als iemand mij daar goede raad kan in geven en een plannetje of zo altijd welkom ,alvast vriendelijk bedankt Jelthing
 
ik ga weer verkeerd zijn ik voel het al , zal op de verkeerde forum .mijn vraag gaat over relais en verstralers , iemand heeft me verteld dat ik het beste de verstralers aansluit voor het contactslot en er een relais moet tussen zetten , ik weet dus niet de welke relais natuurlijk en hoe ik dit moet aansluiten ben er een leek in ,maar doe zoon dingen wel graag , als iemand mij daar goede raad kan in geven en een plannetje of zo altijd welkom ,alvast vriendelijk bedankt Jelthing
6191A637-7996-43A4-B8BD-6BA61A43FD65.jpeg
 
ik ga weer verkeerd zijn ik voel het al , zal op de verkeerde forum .mijn vraag gaat over relais en verstralers , iemand heeft me verteld dat ik het beste de verstralers aansluit voor het contactslot en er een relais moet tussen zetten , ik weet dus niet de welke relais natuurlijk en hoe ik dit moet aansluiten ben er een leek in ,maar doe zoon dingen wel graag , als iemand mij daar goede raad kan in geven en een plannetje of zo altijd welkom ,alvast vriendelijk bedankt Jelthing
Waarom maak je niet even een nieuw topic aan? Dan is het beter te vinden voor anderen en blijft dit topic logisch, mocht iemand nog aanvullingen hebben op de originele vraag in dit topic
 
Ik raad geen van beide aan.

Deze is véél beter!

Past ook gewoon 1-1 in uw H4 fitting.
Prachtige cut-off line, perfecte lichtbundel, en niks strooilicht.

Edit: ik heb er twee in mijn motor zitten. En die zijn zónder vervelend ventilatortje. Ik heb mijn LED's trouwens geel gemaakt. Maar dat laatste is slechts een persoonlijke keuze ;)

kleine toevoeging; bij grandado= morgen besteld, over 2 maanden in huis…
ik ben benieuwd!
 
Wat een moeite allemaal om een lampje......koop gewoon een witte H4 halogeen en probleem is opgelost en je zich in het donker is ook nog beter ook.
Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten.
En witte halogeen geeft nauwelijks meer licht en gaat meestal een stuk minder lang mee gaan een gewone halogeen.
Een ledlamp heeft vaak bijna het dubbele aan licht en gaat veel langer mee.
Zoveel moeite is het niet.
Je koopt gewoon een goede led lamp en plaatst die.(natuurlijk de afstelling vergelijken voor en na plaatsen)
Zelfs op AliExpress vind je led lampen met een goede lichtopbrengst en verdeling. (Ik heb er 4j mee rondgereden in m'n vorige auto en voor de keuring was het lichtbeeld altijd goed. Beter dan met de originele halogeen lampen zelfs)
 
Correctie. Geen 2 maanden…maar 10 dagen.
maar in m’n R1100RT past ie niet..(te lang in de lampunit)
Voorin de unit, of ivm het afdek kapje?
Bij mijn r1200rs heb ik grotere kapjes met de 3d printer gemaakt:
Links origineel, rechts geprint:
i-XrsQ9m5-X2.jpg


zo zit dit op de unit:
i-xTQBq2j-X2.jpg

Geprint in ABS ivm hitte e.d.

Wat een moeite allemaal om een lampje......koop gewoon een witte H4 halogeen en probleem is opgelost en je zich in het donker is ook nog beter ook.
Als je een goede xenon of LED lamp koopt (welke van goede kwaliteit is en goed lichtbeeld geeft, zijn testen genoeg te vinden) dan is dit zeker niet altijd waar.
Een goede xenon of led lamp heeft een hogere lichtopbrengst dan welke halogeen lamp dan ook.
En als het lichtbeeld goed is, zal het licht ook komen waar het moet en dus is het zicht beter

het is een kwestie van een GOEDE lamp kopen.
En ja..... dat is soms gokken en testen.
Ik heb HEEL veel testen gekeken en gelezen over de verschillende lampen (destijds xenon, tegenwoordig LED).
 
Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten.
En witte halogeen geeft nauwelijks meer licht en gaat meestal een stuk minder lang mee gaan een gewone halogeen.
Een ledlamp heeft vaak bijna het dubbele aan licht en gaat veel langer mee.
Zoveel moeite is het niet.
Je koopt gewoon een goede led lamp en plaatst die.(natuurlijk de afstelling vergelijken voor en na plaatsen)
Zelfs op AliExpress vind je led lampen met een goede lichtopbrengst en verdeling. (Ik heb er 4j mee rondgereden in m'n vorige auto en voor de keuring was het lichtbeeld altijd goed. Beter dan met de originele halogeen lampen zelfs)
Gelukkig weet jij precies waar ik verstand van heb......:t
 
  • Verdrietig
Waarderingen: K@W@
Gelukkig weet jij precies waar ik verstand van heb......:t
Gezien de opmerking van hieronder:
Wat een moeite allemaal om een lampje......koop gewoon een witte H4 halogeen en probleem is opgelost en je zich in het donker is ook nog beter ook.
tjah... de uitspraak die je hier doet is (aantoonbaar en bewezen) niet in alle gevallen correct.
Dus begrijp ik de uitspraak van @kirill007 wel :)
 
Je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten.
En witte halogeen geeft nauwelijks meer licht en gaat meestal een stuk minder lang mee gaan een gewone halogeen.
Een ledlamp heeft vaak bijna het dubbele aan licht en gaat veel langer mee.
Zoveel moeite is het niet.
Je koopt gewoon een goede led lamp en plaatst die.(natuurlijk de afstelling vergelijken voor en na plaatsen)
Zelfs op AliExpress vind je led lampen met een goede lichtopbrengst en verdeling. (Ik heb er 4j mee rondgereden in m'n vorige auto en voor de keuring was het lichtbeeld altijd goed. Beter dan met de originele halogeen lampen zelfs)
Linkje?

De LED H4 die ik een motor gezet heb vernaggeld het lichtbeeld zo dat ik alleen nog maar met daglicht mee durf te rijden, bij schemer gaan mensen als naar me flitsen :X En dat was niet eens een heel goedkope.
 
Terug
Bovenaan Onderaan