Halve draai gedoe

Zojuist (ben aan ut lessen *D ) voor het allerrrrrrrrreerst halve draai gedaan............ en zo te lezen is er nog hoop!!!!!!!!!!! :+
 
Mijn instructeur heeft me destijds mee achterop genomen tijdens de halve draai
en achtje, hij reed probleemloos de stepjes aan de grond.
Toen had ik zoiets: ik ga door tot ik dat ook kan....

Moraal van dit verhaal: je motor kan veel schuiner dan je denkt!

"Mensch durf te vallen"
 
Tja... wat zal ik zeggen... ik heb ook bij de instructeur achterop gezeten. Dat werkte goed voor de slaloms en de noodstop. Die deed ik daarna stukken beter en met plezier. Maar die draai...

En het al eerder genoemde door de bocht sleuren aan je arm is ook gedaan. Maar ja... je hebt een tik of je hebt 'em niet.
 
Zo te zien zijn er al een aantal belangrijke punten de revue gepasseerd. Ik doel hierbij natuurlijk op de "knieën tegen de tank" en "de bocht doorkijken naar de plek waar je heen wilt". Er is echter nog een goede tip te geven. Mijn instructeur heeft mij destijds gewezen op het vraagtekentje rijden. :?

Het doel is dat je motor makkelijker schuin kunt drukken (bij de bijzondere verrichtingen druk je de motorfiets richting het wegdek, ,terwijl jij zelf min of meer recht op blijft zitten. Dit is om het zwaartepunt van jij en de fiets precies boven elkaar te krijgen, waardoor je dus zo schuin kunt).

Wat is de bedoeling:
* je ziet het denkbeeldige 'U-tje' die je moet maken voor je (in dit voorbeeld
is dat een U-tjes naar links, voor velen de lastigste)
* Je gaat dan niet op de uiterste inkomende lijn rijden, maar een halve tot een
hele meter naar binnen (binnen de denkbeeldige U)
* Vlak voor het de bedoeling is dat je de motor in de bocht naar links gooit,
stuur je de motor eerst naar rechts tot aan de denkbeeldige inkomende lijn,
waarna je de motor in een klap naar links gooit. Hierdoor ligt je snel schuin
en vaak direct strak in de bocht. Bovendien ziet er heel strak en
professioneel uit en dat zien de examinatoren graag.
* Vervolgens door de bocht heen kijken waar je heen wilt en rustig uit
accellereren.
* Dit werkt natuurlijk ook voor het achtje en de 3 x 360 ;)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes!!

P.S. Vergeet die bijzondere verrichtingen niet. Oefen ze ook met je eigen motor, wanneer je die straks gaat rijden. Hiermee voorkom je dat stuntelige gestep tijdens het keren/parkeren/korte bochten!!!!
 
cj_38293.jpg
 
Wat een belachelijke instructeur, hij kan je beter dan wat lesjes extra geven en er voor zorgen dat je het wel onder de knie krijgt. Iedereen kan en moet het leren, dus waarom bij jouw niet?
 
Tsja... ligt denk niet eens zozeer aan de instructeur. Is volgens mij wel voer voor een aardige nieuwe topic.

Denk namelijk dat het vooral komt doordat "het examen" tegenwoordig "de examens" zijn. Eerst moet je een examen "voertuigbeheersing" doen en daarna mag je pas "verkeersdeelneming" halen. In theorie klinkt het goed.

In praktijk denk ik dat rijscholen vooral zullen gaan plussen en minnen om zo snel mogelijk dat eerste examen er door te gooien. Goed voor het slagingspercentage. Je krijgt namelijk 7 verrichtingen, moet er 5 voldoende hebben en hiervan zijn 4 verplichte geloof ik. Die weet je dus dat je ze sowieso krijgt. Vroeger kon je in aanloop naar "het" examen ook je zwakke verrichtingen nog wat bijschaven.

Bij mijn eerste rijles hoorde ik al wanneer het 1e examen zou zijn. En van anderen heb ik gehoord dat dat bij andere rjscholen vaak niet anders is.

Leuk dat je je examen hebt, maar die oefeningen zullen er niet voor niets zijn?

Mvg
 
In praktijk denk ik dat rijscholen vooral zullen gaan plussen en minnen om zo snel mogelijk dat eerste examen er door te gooien. Goed voor het slagingspercentage. Je krijgt namelijk 7 verrichtingen, moet er 5 voldoende hebben en hiervan zijn 4 verplichte geloof ik. Die weet je dus dat je ze sowieso krijgt. Vroeger kon je in aanloop naar "het" examen ook je zwakke verrichtingen nog wat bijschaven.

Bij mijn eerste rijles hoorde ik al wanneer het 1e examen zou zijn. En van anderen heb ik gehoord dat dat bij andere rjscholen vaak niet anders is.

Leuk dat je je examen hebt, maar die oefeningen zullen er niet voor niets zijn?

Mvg

je krijgt 7 oefeningen in 4 clusters, daarvan zijn 5 oefeningen verplicht. de 2 andere mag de examinator kiezen.
mijn rijschool heeft pas het examen aangevraagd toen ik alles kon. sommige mensen vinden dit geldklopperij, ikzelf ben blij dat ik al die oefeningen echt kan.
ondanks dat je je bv al gehaald hebt (ging het tijdens het examen wel goed?) is het misschien handig om eens te vragen om die halve draai nog eens goed te oefenen. ik stuurde eerst ook niet goed in bij bochten en rotondes, maar dit was verholpen na het oefen van de halve draai.
 
Ja, het examen ging goed.
Ik denk dat een goede rijschool ergens het midden moet houden tussen geldklopperij en meteen aanvragen. De school waar ik les staat goed bekend, maar toch was ik onaangenaam verrast door de snelheid van aanvragen.
 
ook ik had er in het begin wat mooite mee.
tot dat mijn instructeur het zat was en mij bracht naar een straat met mega stoep randen.

de tekst luiden als volgt.

nu plat draaien
of plat liggen :X

en raar maar waar het lukte halve draai 8tje
oke dit was wel met de les motor
maar gewoon blijven proberen
suc 6
 
• bocht door kijken.
• licht gas erop houden (trekkende motor).
• bocht door kijken.
• poot op je achterrem houden om de snelheid te controleren.
• bocht door kijken.
• voorrem met rust laten.
• bocht door kijken.
• motor van je af duwen.
• bocht door kijken. ;)

Moet 't vanzelf lukken!
:}
Ik had er ook problemen mee, maar mijn instructeur bleek ook VRO te geven, dus hij kwam met deze tip: Vast toerental en controleren met achterrem!!!

Succes ermee!!!
 
Bij bocht naar links: kijken hoeveel kleingeld je nog in je linkerachterzak hebt zitten.
Bij bocht naar rechts: kijken hoeveel kleingeld je nog in je rechterachterzak hebt zitten.
Klinkt maf, maar geloof me: krappe bochten draaien heeft ALLES met kijken te maken. Oh ja, en haaks (tegen) hangen wil ook nog wel eens helpen. Ga maar eens oefenen: niet nadenken over de bocht, en hoe krap die wel niet moet zijn, maar alleen oefenen op het tegenhangen. Zo diep en zo ver mogelijk: maak er een spelletje van! Je zult merken dat de bochtjes dan ook veel makkelijker gaan.
 
wat bedoel je met tegenhangen? Motor plat leggen en jezelf zo rechtmogelijk houden? Ik begreep eigenlijk altijd dat je met je motor mee "plat" moest (wat ook aardig lukte als ik die draai weer eens verziekte :? )
 
Voorbeeld: de motor moet plat naar links, dan ga je zelf zoveel mogelijk naar rechts hangen (idd, 'rechtop'). Bij lagere snelheden is dat noodzakelijk, omdat anders de motor omflikkert. Bij hogere snelheden moet je natuurlijk niet tegenhangen... Als je dit probeert, zonder je druk te maken over hoe krap je bocht wel niet is, zal later het bochten maken ook veel simpeler worden. Het is een beetje psychologisch: je bent bang dat je motor omdondert, en daarom hou je hem te rechtop, en daarom wil ook de bocht niet krapper.
 
Zal eens kijken of ik op les de gelegeheid heb het nog eens te proberen.
Wat noem jij lage snelheid? Wat doe jij bijv. in de stad op zo'n mini rotonde?
 
Gister ook 8jes en ook rondjes gedraaid om pion, ging verder perfect (1e keer by the way), het enige was bij mij ook het kijken, verder inderdaad zover mogelijk tegenhangen, knieen tegen de tank en als je linksom moet, linker arm proberen te strekken.
 
Lage snelheid: iets harder dan stapvoets: als je het een tijdje geoefend heb, zul je merken dat het ook stapvoets gaat lukken. Probeer ook je gas niet te laten 'schokken'. Gewoon iets meer gas, en met je achterrem bijremmen.
 
Behalve je knieën tegen de tank aanhouden helpt het ook om je hakken tegen de motor aan te drukken. Op die manier heb je je motor nóg weer iets beter "vast" en daardoor beter onder controle.
 
Hai met z'n allen

Even een bedankje voor alle tips.
Vanochtend "mocht" ik weer twee uurtjes en het bochten- en rotondewerk ging allemaal beduidend beter.

Mvg
 
Fijn te horen dat het beter gaat. :)

Nog een tip: stuur niet te krampachtig vasthouden.
Betrap mijzelf daar nog steeds af en toe op.
Maar die bochtjes gaan veel beter als je het stuur
"nauwelijks" vasthoudt.

En wat al eerder verteld: motor "wegduwen", dus platter
leggen, terwijl je zelf rechtop blijft zitten.
 
Hai met z'n allen

Even een bedankje voor alle tips.
Vanochtend "mocht" ik weer twee uurtjes en het bochten- en rotondewerk ging allemaal beduidend beter.

Mvg

Mooi! Krappe bochtjes gaan het beste zodra je ze leuk gaat vinden (zwiep zwap :) )

Of is het nou precies andersom? ...

In ieder geval, dat kijken is het allerbelangrijkste (wel op tijd het fietspad scannen in beide richtingen om geen scootertjes over het hoofd te zien), en de rest komt vanzelf zodra je meer gevoel voor je motor krijgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan