Halve draai gedoe

Tuckson

Kawasaki VN900 Custom Special
5 okt 2004
2.227
80
Woudenberg
Hai,

Ben momenteel bezig met les. Heb 2 van de 3 papiertjes op zak. Eind deze maand moet de 3e komen, goed voor het roze briefje.

Nou heb ik even een vraag. Tijdens de oefeningen voor het examen voertuigbeheersing (de bijzondere verrichtingen voor de ouwe rotten onder jullie) had ik grote problemen met de "halve draai" om van het achtje nog niet te spreken. Gezien de tijd is mijn instructeur gaan plussen en minnen en heeft me extra laten oefenen op de andere dingen. Dat ging dus op het examen ook goed.

Maar nou rijd ik tijdens de lessen dus gezellig rond en dan kom op van die kleine pestrotondetjes. En dan merk je ineens dat die halve draai toch handig was geweest. De instructeur hamert wel op "bocht doorkijken" en "juiste plek op de weg" en dat soort bekende kreten, maar op de 1 of andere manier zet ik hem er niet echt door.

Idioot, want beide slaloms waren probleemloos.

Iemand slimme tips, op- of aanmerkingen? (Even lachen mag ook hoor, ben erg makkelijk in die dingen ;-)

Mvg
 
Ik ben ook aan het lessen maar de halve draai ging vanaf het begin probleemloos.
Af en toe kijk ik nog een beetje geobsedeerd naar een pion en rij ik daar vervolgens natuurlijk ook overheen :+

Wat mij HEEL ERG helpt: voor je kijken, kijk waar je naar toe wilt!! Kijk waar je uit wilt komen en waarempel, je komt er nog uit ook ;)

Nog iets: KNIEEN TEGEN DIE TANK!! Als ik me onvast op de motor voel dan laat ik soms mn knieen los van de tank waarmee ik het mezelf moeilijker maak. Je hebt de motor beter onder controle met je knieen tegen de tank. Rechterbocht, duwen met linkerknie en andersom ook.

Succes.
 
Ik denk ook dat het grotendeels aan het kijken ligt.
Je gaat echt naar de plek waar je naartoe kijkt.
Je moet alleen wel vertrouwen hebben in het materiaal waarmee je op de weg rijdt en vertrouwen krijgen in het schuin hangen zonder te vallen. Het went echt als je het maar vaak genoeg doet. Rustig het gas erop houden.Bij voorkeur niet ineens veel gas bijgeven en niet het gas abrupt loslaten. Enneh, natuurlijk van de rem afblijven tenzei je echt wilt keren op de weg of het 8je moet doen :)

Succes ! Gaat lukken :)
 
Nog iets: KNIEEN TEGEN DIE TANK!! Als ik me onvast op de motor voel dan laat ik soms mn knieen los van de tank waarmee ik het mezelf moeilijker maak. Je hebt de motor beter onder controle met je knieen tegen de tank. Rechterbocht, duwen met linkerknie en andersom ook.

Succes.

:^
Idd vooral je been aan de binnenkant van de bocht wil je nog wel eens uitsteken :P
 
Ik moet zeggen dat het mij vrij makkelijk afging (dus ik kan niet echt zeggen hoe ik mijn "problemen" heb opgelost), maar soms ging ik nog wel eens de fout in door net voor mijn voorwiel te kijken...je moet echt je hoofd weg draaien en kijken waar je heen wilt, dus een halve cirkel verder...

Daarnaast drukte ik de motor naar beneden middels mijn heupen en drukte ik het stuur/motor naar beneden door mijn armen...dus echt doordrukken zeg maar...

Het ging mij allemaal vrij goed af, behalve op het examen natuurlijk ;)

Succes

ps: ik denk dat ik het nu niet meer kan op mijn eigen motor O-)
 
Nog iets: KNIEEN TEGEN DIE TANK!! Als ik me onvast op de motor voel dan laat ik soms mn knieen los van de tank waarmee ik het mezelf moeilijker maak. Je hebt de motor beter onder controle met je knieen tegen de tank. Rechterbocht, duwen met linkerknie en andersom ook.

Dat kan ik me inderdaad ook nog herinneren van mijn lessen, verder gewoon oefenen op een gegeven moment kom je erachter dat die bochtjes veel makkelijker gaan op de juiste manier, en als je het eenmaal 1 keer heb gedaan wordt het steeds makkelijker. Dit in combinatie met goed kijken en dan lukt het wel.

Groeten en suc6 verder
 
• bocht door kijken.
• licht gas erop houden (trekkende motor).
• bocht door kijken.
• poot op je achterrem houden om de snelheid te controleren.
• bocht door kijken.
• voorrem met rust laten.
• bocht door kijken.
• motor van je af duwen.
• bocht door kijken. ;)

Moet 't vanzelf lukken!
 
....Je moet alleen wel vertrouwen hebben in het materiaal waarmee je op de weg rijdt en vertrouwen krijgen in het schuin hangen zonder te vallen....

dat was bij mij heel erg het geval, ik reed 2 jaar terug op een oude cb250 met jojo-veren van hier tot tokio, terwijl al mijn brommers en scooters waar ik voorheen op reed veel stugger geveerd waren.

altijd als je hem omver gooide voor hetzij slalommen of bochtjes, stuiterde dat ding nog 2 seconde na...
 
Enige advies dat ik heb is kijken. Kijk echt haaks opzij, over de rotonde en je zal merken dat het een stuk makkelijker gaat. (Maar wel weer op tijd voor je kijken hé ;) )
 
"Leuk" dat ik laatst probeerde een halve draai linksom te maken ipv rechtsom :X
Weg was meter of 5a6 breed en ik ging gewoon de weg af het zand in :X
 
wordt saai maar door de bocht/draai kijken is het advies.je hoeft niet naar de motor of naar je voorwiel te kijken want als het goed is weet je waar die zijn.en waar jij naar toe stuurt daar gaat het voorwiel naar toe dus niet op letten op dat ding.constante snelheid controleren met de achterrem en niet met het gas dat wil ook wel eens helpen om niet te schokkerig te rijden waardoor het ook moeilijker wordt.
 
Ik rij al een jaartje of 12, maar het gekke is dat ik ook nog wel eens moeite heb met een halve draai. Uiteraard zit het tussen je oren, maar een beetje soepele motor die niet erg nukkig is helpt wel.
Met de VFR750 van mijn vrouw heb ik geen enkel probleem met een halve draai.
Terwijl ik op mijn eigen RSV daar veel meer moeite mee heb. (ben ik nu een levensgevaarlijk ongeleide projectiel op de weg, of hebben meer mensen met een supersport problemen met keren op de weg)
 
ik wou opgeven met je motorrijlessen.. zo te horen word het toch niks








:+
nee ik zou gewoon de bochtdoorkijken en steeds jezelf controlleren dat je je knieeen tegen de tank aanhoud. Dit zal je sowieso veel schelen. En wat bij mij veel hielp was niet zo geconcentreerd luisteren naar die instructeur tijdens het draaien.. ik geef toe in het begin ging het bij mij ook niet vlekkeloos. Maar nadat je jezelf een beetje hebt geleerd te spelen met de motor kom je een stuk verder alsdat je als een houtenpop op die tweewieler zit. Beetje durven te spelen. Dan komt het goed.

Groetjes Stephan


Ik rij al een jaartje of 12, maar het gekke is dat ik ook nog wel eens moeite heb met een halve draai. Uiteraard zit het tussen je oren, maar een beetje soepele motor die niet erg nukkig is helpt wel.
Met de VFR750 van mijn vrouw heb ik geen enkel probleem met een halve draai.
Terwijl ik op mijn eigen RSV daar veel meer moeite mee heb. (ben ik nu een levensgevaarlijk ongeleide projectiel op de weg, of hebben meer mensen met een supersport problemen met keren op de weg)

komt omdat je je voorwiel niet goed ziet.. met mijn CBR heb ik dat ook.. moeilijker alsdat je keert met een naked CB ofzo..
 
kijken....de juiste positie... het is allemaal mooi gezegd, maar je moet het gevoel krijgen. Zelf heb ik net mijn rijbewijs (Miss Goalie stelt zich voor) en heb ik het 8-je en U-tje geleerd doordat mijn instructeur in het midden ging staan en mij om zich heen TROK. Natuurlijk schrok ik de eerste keer wel, maar dan weet je wel hoe schuin je kunt.... En dat is verder dan je denkt! Ik had dan ook geen enkel probleem met het u-tje en 8-je en vond het zelfs fijn als ik de bijzondere verrichtingen had gedaan, want dan voelde ik me ook in het verkeer weer veiliger en wendbaarder.

Mijn zus heeft het geleerd door bij haar instructeur achterop te zitten bij die verrichtingen en dat kan natuurlijk ook. Maar ik zou zeggen...probeer het iig nu je aan het lessen bent. Je kan beter die lesmotor op zijn kantje gooien dan straks die van jezelf!!
 
Ik rij al een jaartje of 12, maar het gekke is dat ik ook nog wel eens moeite heb met een halve draai. Uiteraard zit het tussen je oren, maar een beetje soepele motor die niet erg nukkig is helpt wel.
Met de VFR750 van mijn vrouw heb ik geen enkel probleem met een halve draai.
Terwijl ik op mijn eigen RSV daar veel meer moeite mee heb. (ben ik nu een levensgevaarlijk ongeleide projectiel op de weg, of hebben meer mensen met een supersport problemen met keren op de weg)

Korte draaien op een supersport zijn lastiger omdat de stuuruitslag anders is als bij een toermotor.
En een supersport reageert veel directer op het gas.

Kon destijds tijdens het lessen met de ER-5 rondjes draaien op de helft van de diameter van het uitgezette rondje, maar met de RR lukt me dat van zijn levensdagen niet.
 
Op m'n lesser, GS650, had ik geen probleem met halve draai. Gewoon snelheid constant, juiste balans tussen achterremdruk en gas. Vervolgens blijven kijken naar de pion die je als eerste gepasseerd bent!

Enne, op m'n R6 lukte het me gisteren voor t eerst probleemloos toen ik moest keren. Maar op zo een supersport is het toch ff lastig als je net je rijbewijs hebt en de motor nog aan het leren kennen bent.
 
Whoa... wat een reacties meteen. Tof, bedankt.
De boodschap lijkt me duidelijk.

Gisteren wilde het niet erg vlotten. Nou zeg ik er ter verdediging bij dat het wel lekker regende en donker was.

Maar dat neemt niet weg dat ik me in scherpe (langzame) bochten gewoonweg niet lekker voel nog. Krijg trouwens ook altijd te horen dat ik de bochten teveel afsnij. Een soort rechtdoor rij manie :] (of tik als je wilt) zeg maar.

Enniewee, ik ga proberen nog meer op dat kijken te letten en zal een biljet van 50 tussen m'n knieën en de tank klemmen. Helpt misschien ;-)

Mvg
 
je kunt ook proberen om tijdens het draaien de motor een beetje naar de grond te drukken (wel de motor trekkende houden!!!) hierdoor wordt je draaicirkel kleiner, en inderdaad het kijken is heel belangrijk, ook moet je een beetje met je heupen meesturen
 
Wat ik deed, en dat werkte prima was ver doorkijken, knieen tegen de tank,
de motor naar beneden/schuin drukken en het boeltje trekkend houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan