Handelingen aanschaf motor....

svenc

MF'er
13 jun 2008
32
0
Ik ben nu al enige tijd bezig met het orienteren van wat te doen bij het aanschaffen van een motor maar zit ik met de volgende vragen:

- Als je een motor van een particulier koopt die vrij ver weg woont neem ik aan dat je niet bijv 100km over de snelweg gaat rijden met een motor die je niet goed kent, of heb ik het nu verkeerd :), wat te doen?

- Indien je een overeenkomst met de particulier heb bereikt welke papierzaken moeten geregeld zijn voordat je daadwerkelijk mag rijden, overschrijving, verzekering etc...?

- wordt het aangeraden om de motor te laten checken bij aanschaf door een dealer?
 
Hmmm ik reed met m'n motor 80 km over de snelweg naar huis op een motor die ik niet kon en zonder rijbewijs, dus jou gaat 100 km zeker wel lukken hoor.

Edit, over de rest:

Verzekering is vaak één telefoontje. Je zit dan in een tijdelijke verzekering. Overschrijving regel je ter plekke door met de papieren naar het postkantoor te gaan.
 
Laatst bewerkt:
- gewoon doen, uiteindelijk ben je toch van plan er op te rijden of?
- Overschrijving, vaak kun je nog op zijn verzekering naar huis rijden, of overschrijven -> belletje naar verzekering, binnen 5 minuten geregeld.
- Je kunt het wel laten checken, kost geloof ik tussen de 50 en 125 euro ofzo, kosten koper lijkt mij.
 
- tuurlijk rij je gewoon terug met je net gekochte motor.. leer je de fiets meteen een beetje kennen..
- overschrijving moet / kan je samen doen.. verzekering ff opbellen, dan is ie direct verzekerd op de dag. op mondelinge wijze wel te verstaan, maar dat volstaat ook.
- je kan hem laten checken, of je neemt iemand mee die er verstand van heeft. is net wat je zelf wilt. je heb toch garantie tot de deur particilier.
 
Ik ben nu al enige tijd bezig met het orienteren van wat te doen bij het aanschaffen van een motor maar zit ik met de volgende vragen:

- Als je een motor van een particulier koopt die vrij ver weg woont neem ik aan dat je niet bijv 100km over de snelweg gaat rijden met een motor die je niet goed kent, of heb ik het nu verkeerd :), wat te doen?
heb ik geen probleem mee met terug rijden.... aankoop keuring moet toch kunnen?
 
Laatst bewerkt:
Ikke ook antwoorden :)

- Tuurlijk wel lekker zelf rijden, leuk toch?! (tenzij je geen geldig rijbewijs (nog) hebt, tenzij de motor nog niet verzekerd is)

- Overschrijven op het postkantoor. Dan is 'ie van jou! :) En uiteraard moet je de motor verzekeren. De meeste verzekeringen vinden het oke als je vantevoren even belt, alle gegevens doorgeeft. En dan de dag dat je hem ophaalt even een belletje dat 'ie vanaf dat moment gedekt is.

- Langs een dealer rijden kan je doen. Je kan ook zelf wat dingetjes checken, daar zijn geneog 'checklists' voor op het forum. Even de zoekfunctie gebruiken :)
 
thnx voor de reacties...

Met mijn eerste opmerking bedoelde ik bijvoorbeeld wanneer de verkoper aangeeft dat de motor enige tijd heeft stil gestaan of kleine mankementen vertoont....
 
Ik ben nu al enige tijd bezig met het orienteren van wat te doen bij het aanschaffen van een motor maar zit ik met de volgende vragen:

- Als je een motor van een particulier koopt die vrij ver weg woont neem ik aan dat je niet bijv 100km over de snelweg gaat rijden met een motor die je niet goed kent, of heb ik het nu verkeerd :), wat te doen?
Waarom koop je 'm?
Om in de kamer in een hoekje te zetten?
Nee? Nou, rijden dan! :)
Met mijn eerste opmerking bedoelde ik bijvoorbeeld wanneer de verkoper aangeeft dat de motor enige tijd heeft stil gestaan of kleine mankementen vertoont....
Afhankelijk van die mankementen zet ik 'm eventueel op een aanhanger en kijk 'm thuis eerst even na.
- Indien je een overeenkomst met de particulier heb bereikt welke papierzaken moeten geregeld zijn voordat je daadwerkelijk mag rijden, overschrijving, verzekering etc...?
Verzekering is meestal met een telefoontje te regelen. (Zeker bij de tussenpersoon waar je al een verzekering hebt lopen)
- wordt het aangeraden om de motor te laten checken bij aanschaf door een dealer?
Als je zelf onvoldoende kennis van zaken hebt zou je dat kunnen doen, gemakkelijker is misschien iemand meenemen die er wel kijk op heeft.
 
Laatst bewerkt:
tuurlijk rij je met je net aangeschafte motor terug naar huis. Als je niet van verrassingen houdt, hou je niet van motorrijden :)
 
gewoon naar huis rijden. Of je nou de eerste dag 100 km rijdt of de volgende dag. Dat maakt ook niet zoveel uit.
En zowiezo je hebt je rijbewijs dus je kan motor rijden. Tuurlijk zal het even wennen zijn en ben je niet zo snel als op de les motor, maar een motor blijft een motor. Binnen enkele kilometers zal je al redelijk door hebben hoe die reageerd
 
Voor die controle:

alle controles die je op de rijschool geleerd hebt(banden,olie,...) +
lak controle
remmen/remvloeistof(kleur)
balhoofdlager
als je bekabeling zie kijk er ook is naar, vaak zijn er prutsers die de kabelboom al naar de kloten hebben geholpen en dat zie je aan de extra draden en hoe die bevestigd zijn
zwetende voorvork, is ze al uitgezweet :)
roestvorming
de staat van de uitlaatleidingen
de motor moet altijd koud staan als jij er mee wilt test rijden, warme motoren duiden vaak al op oplichters
koppeling, gaat die gemakkelijk...

en als ik dan nog iets vergeten ben moet de rest maar aanvullen

En ja vraag achter het onderhoudsboekje... En bekijk eventuele facturen eens. Als in het onderhoudsboekje al staat dat ze vanalles vergeten zijn of de facturen zijn verdacht zoals dat bij mijn laatste aankoop is moet je dat ook duidelijk uitspelen naar de verkoper en de prijs eventueel naar die mankementen zetten. Bij mij waren de remmen niet in orde en waren de kleppen nog nooit gesteld(30 000km).
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je wel begrijpen hoor, svenc. Waarschijnlijk is het je eerste motor? Ik moet zeggen dat ik mijn eerste motor ook door de eigenaar naar huis heb laten brengen. Er zat al wat tijd tussen het behalen van mijn rijbewijs en het kopen van die eerste motor en ik was ook niet 100% zeker van mezelf. Ik zag het ook niet echt zitten om direct door het drukke verkeer te rijden maar zou thuis wel eerst wat rustige baantjes opzoeken.
Dus, doe gewoon wat je denkt dat het beste is. Als je het nog niet direct ziet zitten om zover te rijden, laat hem dan maar thuisbrengen. Het zou zonde zijn om bij je eerste rit een ongeval te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan