Handen los en rechtdoor?

2wheels

MF veteraan
1 dec 2002
2.642
0
Gouda
Ik begin een beetje het gevoel te krijgen afgescheept te worden bij de motorzaak, wordt ik niet serieus genomen met mijn (net) 19 jaar en een 25 Kw motor? OF heb ik het mis en de motorzaak correct?
Dit komt niet alleen door het onderstaande maar dit is er 1 van.

Ik heb geleerd dat als je je handen loslaat je motor rechtdoor hoort te gaan, op deze manier heb ik een weg met bochten gereden zonder handen op een Appie RS. Op mijn ER-5 is het nu al vanaf het begin dat als ik mijn handen loslaat (ook op hogere snelheden) dat deze sterk naar rechts trekt. Zonder handen is eigenlijk niet te rijden als je niet helemaal naar links hangt/gaat zitten.

Mijn dealer verkondigt dat dit komt omdat een motorblok nooit recht in het frame hangt :? en omdat de uitlaat rechts van de motorfiets hangt wat dus meer gewicht aan die kant met zich meebrengt..... :?
Leuk, maar de Fazer van mijn ma kent dit probleem niet terwijl deze de uitlaat ook rechts heeft. Morgen eens aan mijn voormalig rij-instructeur vragen of ik ff een rondje op een van zijn ER-5'ies kan rijden om te testen

Mijn dealer verkondigt dat dit komt omdat een motorblok nooit recht in het frame hangt :? en omdat de uitlaat rechts van de motorfiets hangt wat dus meer gewicht aan die kant met zich meebrengt..... :?

Onzin! Zal invloed hebben maar niet op de manier zoals jij die beschrijft :?

Hou er overigens wel rekening mee dat een weg vaak naar rechts afloopt omdat 'ie afkantelt voor de waterafvoer etc.

[me]BGL Racing is ook 19 :X Dus zie maar wat voor waarde je aan deze reply hebt :+ [/me]

Zwaar geschapen en rechtsdragend. :+

Maar is allemaal gelul, ik heb een RF900 met een uitlaat aan de rechterkant en ik rijdt naar mijn werk met losse handen ware het niet dat ik dus af en toe gas moet geven.

Ja, ik kan me ook niet voorstellen dat het hierdoor zou kunnen komen, ik ben geen technibeet ofzo, maar ik wilde jullie mening gewoon ff horen. Mijn motor is nieuw afgeleverd en deed het toen al. Ik kwam er toen achter dat mijn achterwiel niet recht in mijn brug stond.

Reactie:
Owh ja, kan gebeuren, ik zeg niet dat het goed is maar het kan geen kwaad.

Ik:
Ohnee? xtra ketting en tandwielslijtage?
Nee dat liep allemaal geen vaart etc etc :(

Zie ook Wegligging na nieuwe BT45 banden. waar onder andere staat beschreven hoe mijn motor als goed rijdend bestempeld wordt terwijl het lijkt alsof hij continu over kinderkopjes rijd
EN last but not least, mijn voorband in de verkeerde draairichting monteren.

'k ga mijn volgende motor ergens anders kopen.

:(

Ik dacht dat het niet verplicht was bij dezelfde dealer te blijven. Garantie is fabrieks- en dus niet dealergebonden.
Of ben ik mis?
Ga dus eens langs bij een andere Kawadealer en hoor eens wat die zegt.
Of is het misschien een tweedehandse motor, dan geldt de garantie natuurlijk voor de dealer waar hij vandaan komt.

Met mijn motor (kawa KLE500) had ik ook de neiging naar rechts te trekken, wiel met de kettingspanners (en een lange lat om het te controleren) goedgezet in de brug en probleem was opgelost.

Wat een gelul zeg!! Hij moet echt gewoon rechtdoor gaan, ff andere dealer zoeken en daar ff aanspraak maken op je fabrieksgarantie. Het lijkt erop of je achterwiel er niet goed recht inzit oid. Ff laten checken!

t'Is geen ER5 maar bijna alle Fazer 1000's neigen naar rechts als je het stuur loslaat, met of zonder vervangingsdemper maakt niet uit. Als alles verder goed staat: niet iets waar ik me druk om zou maken :)

Mijn ER-5 doet het ook al altijd (tweedehands gekocht). Maar k geef graag af en toe gas dus t gebeurt nie zo vaak dat ik mijn stuur los laat ;) . Misschien is hij ooit eens gevallen en staat het frame een beetje scheef of zo, kweet nie, maar k trek het me eigenlijk nie aan, k heb er geen last van...

Mijn fiets wil ook een beetje naar rechts gaan hangen als ik het stuur loslaat, 1 vinger is genoeg om hem recht te houden dus dan zal het nog wel meevallen denk ik maar..

Volgens mij moet elke motor rechtdoor gaan als je het stuur loslaat.

De mijne gaat keurig recht (alleen jammer dat je af en toe moet gassen of remmen).

Enne, met die voorband moet je terug gaan hoor, dat is ook niet goed.

(nog beter ga naar een verse dealer, leg het hem voor en als ie ook maar een beetje commercieel talent heeft doet ie het als service voor je (want daarna heeft ie je als vaste klant))

(nog klein vraagje, je weet toch wel zeker dat de band verkeerd om is gemonteerd toch? Anders laat je meteen een mooie indruk achter bij je verse dealer)

Mijn motor is een schademotor, en die had het ook. Het frame was zo krom als een hoepel. Je kon er best mee rijden, maar je moest je handen niet los laten.

Nadat ik het frame heb laten richten gaat hij weer gewoon rechtdoor als ik mijn handen loslaat.

Zelfs met twee uitlaten aan de rechterkant. *D

edit:
Dat de meeste motoren naar rechts willen ligt misschien wel meer aan het wegdek dan aan de motor. :?

Kan ook zijn dat je voorband en de achterband niet sporen in een lijn.
Dit kun je controleren door met een lange rei langs de wielen te houden. Of de motor recht zetten en achter de motor gaan zitten en kijk dan of de wielen in een lijn sporen.
Als dit niet het geval is moet je het ook kunnen zien aan je achter tand wiel die moet dan overdreven scheef ingesleten zijn.

Grappig genoeg is het waar dat motorblokken en / of zelfs wielen opzettelijk uit het midden worden gezet om gewichtsverdeling te corrigeren (b.v. BMW boxers met enkelzijdige ophanging / cardan). Maar dat wordt dan JUIST gedaan om ervoor te ZORGEN dat de motor rechtuit gaat zonder correctie van de rijder. Ik denk dat die dealer een beetje in de war is.
In het ergste geval heeft de machine een ongeval gehad en is het frame en/of brug en/of vork krom. Check b.v. deuken / knikken in frames, roest op lassen (onder spanning zal daar de lak er het eerst afspringen), kijk of er stickers of beschermfolies over schade is geplakt, of bepaalde kuipdelen opvallend nieuwer zijn dan andere (of b.v. andere verschillen zoals kleur aan de binnenzijde of zelfs verschillen in materiaal).

Minder erg is dat b.v. een voorvork(brug) / wielas onder spanning is vastgeschroefd (b.v. als het wiel er uit is geweest), balhoofd- of wiellagers versleten zijn (let op "vaste" middenstand van je stuur, speling op wielen en vork etc), of misschien een defecte gordel in een band?

Laat desnoods de motor door een andere dealer nalopen, een beetje deskundige zal je zo vertellen wat er aan de hand is.
Veel succes!

Motor is nieuw gekocht met 0 Km op de teller. Denk dat het een banden probleem is geweest (hoe dat mogelijk is weet ik ook niet, maar met nieuwe is het over). Ben voor een second opinion naar een andere dealer gegaan en die heeft gezegd dat het idd mogelijk is door het gewicht van de uitlaat aan een kant en de plaatsing van het motorblok...klanten daar zaten ook raar te kijken....

weet niet hoe of wat maar het is over met nieuwe banden.

Nee naam v/d dealer zet ik hier niet neer omdat ik veel mensen ken die er zeer goed geholpen worden. Ik daarentegen niet, zal daarom mijn volgende motor daar niet kopen, maar wil andere mensen on-bevooroordeeld laten.

Reden voor mij:

- wordt niet serieus genomen
- laten me veel te lang wachten (3,5 uur!!)
- lees het verhaal over de BT-45 banden.....zucht
- motor wordt afgeleverd met het achterwiel scheef, damn dat kan ik zelfs

Terug
Bovenaan Onderaan