Handen los= licht bewegend/trillend stuur R6 2001

Franzzz

Die hard MF'er
30 jul 2003
663
2
Heerhugowaard
Als ik lekker aan het rijden ben op mn R6je en ik laat mn handen los van het stuur, bij bijvoorbeeld 80km/u of 100km/u om maar ff 2 snelheden te noemen, dan zie ik mn stuur lichtjes slaan van links naar rechts, beetje bibberen zeg maar. Ik vroeg me af of dit normaal is, ik dacht zelf van niet. Maar dan is de vraag waar ik dat allemaal in kan zoeken. Aan de bandenspanning zal het iig niet liggen als het daar al aan kan liggen?! Het is ook niet dat het optreed bij het remmen, dus mn schijven zijn niet krom. Waar moet ik het zoeken?
Bedankt. Frans :]
 
Shimmy-effect zeer waarschijnlijk. Is niks ernstigs.

Voor het geval je niet weet wat het is! (komt uit het werkplaatshandboek :+ )

Het stuur trilt of schud te veel... dit kan komen door versleten of niet gebalanceerde banden; in beide gevallen zal dit, vooral bij de voorband, bevorderen dat de voorvork en het stuur bij hogere snelheden gaat schokken en trillen.
 
Ok thnx mod. En shimmy effect is idd een mogelijke oorzaak. Heb de motor dan nog niet zo lang en achter ligt een metzeler band en voor een dunlop, misschien dat dat ook niet helemaal optimaal is.
 
Eigenlijk is het heel normaal bij een fiets die een aantal maanden heeft stil gestaan. Door het stil staan komt er een deuk in de band en dan is slingeren rond de 80 tot 100 km/h heel normaal. Daar boven en daar onder is er meestal niets aan de hand.
 
Komt bij héél veel fietsen voor. Ik heb twee Yamaha's gehad en daar lijkt het nog wat sterker aanwezig.
Heeft te maken met de stuurgeometrie in combinatie met slijtage van je voorband. Geen band slijt perfect en zal dus altijd wat onbalans veroorzaken. "Cuppen" van je voorband is ook een factor.
Zo lang het alleen optreedt met handjes los, is er niets aan de hand. Simpelweg de handen aan het stuur houden. Daar horen ze trouwens ook......

Uiteraard voor de zekerheid wél ff controleren op speling in de lagers (balhoofd en voorwiel), zeker als je wel eens een wheely trekt.
 
Ok thnx mod. En shimmy effect is idd een mogelijke oorzaak. Heb de motor dan nog niet zo lang en achter ligt een metzeler band en voor een dunlop, misschien dat dat ook niet helemaal optimaal is.

Dit is zeker niet optimaal! Ik heb het zelf ook eens een keer gehad met
de combi:pirelli/bridgestone met mijn vorige motor. Mijn stuur begon toen ook hevig te trillen en slaan bij 80/90 km.met losse handen.
Ik zou dus eerst er voor zorgen om 2 banden van hetzelfde type/merk
te monteren, dan denk ik dat het hele probleem opgelost is! ;) ;) !!
 
Ik heb het ook gehad met mijn BT010's, na het monteren en uitbalanceren van een nieuw bandje was het weg.
Nu liggen er Pirelli Diablo's onder, is mijn tweede setje en ze bevallen goed.
Heb geen last meer gehad terwijl ik er toch zo'n 6.500 km mee heb gereden.
Bij de BT's werd na ongeveer 4.500 km de voorband al minder.
 
Mogelijke controle punten:
- voorwiel laten balanceren (alleen bij bepaalde snelheden treed het probleem op).
- Voorband niet goed rond.
- Voorvering te hard (ik dacht rebound demping te hard).
- balhoofd lager vervangen
- remschijven (maar dat is het niet gaf je al aan).

Sucses!
 
ik ga morgen men vering is ff terug standaard zetten en is testen
volgende week moet de motor toch op onderhoud en ga ik het balhoofd is na laten kijken
dan komt er ook een setje gebruikte rensporten op en worden de wielen toch opnieuw gebalanceerd
ik ga het probleem wel ff melden bij de dealer
dus de oorzaak zal ik of hij wel vinden zeker
 
Mogelijke controle punten:
- voorwiel laten balanceren (alleen bij bepaalde snelheden treed het probleem op).
- Voorband niet goed rond.
- Voorvering te hard (ik dacht rebound demping te hard).
- balhoofd lager vervangen
- remschijven (maar dat is het niet gaf je al aan).

Sucses!

:^
Toen ik er last van had was het voornamelijk omdat de voorwiel niet goed gebalanceerd was en de remschijf een heel klein slagje had B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan