handig hulpmiddel voor de mede brikkers ?

Duncan

MF veteraan
Donateur
19 mei 2001
16.212
12.766
Vanaf morgen bij de aldi :
Lasapparaat

• 230 Volt
• lasvermogen: 40-140 A
• max. vermogen: 2,5 kw
• 50/60 Hz
• voor laselektroden van 1,6-3,2 mm
• thermische beveiliging tegen oververhitting
• compleet met voorgemonteerde
klemmen, ventilator tegen oververhitting,
12 elektroden (2 mm), groot lasschild,
lasbikhamer en borstel

per stuk
64.99

Wat denk je, kan ik hier wat mee, wil wat dingetjes zoals beugeltjes lassen aan motorframe's ed. Kom ik dan weg met 140 amp ?
 
Mooi zo, ga dus morgen maar even langs. Heb nooit lasles gehad :) dus ik had geen idee of dit genoeg was. Pruts in de nachtdiensten op het werk wel eens wat aan elkaar maar dat is meer bakken dan lassen.... :)
 
Zonde van je geld wat mij betreft, en het staat bijna garant voor slechte poep lasnaden.
Ga gewoon naar een smid, die last jouw kleine dingetjes wel voor een paar euro met een veel beter resultaat.
Ook moet je die elektrodes in een speciale kast bewaren anders word het helemaal om te huilen '(
 
Maar da's lang niet zo leuk, als de vakantieperiode erop zit ga ik eens wat td' ers aan hun overall trekken voor wat laslesjes.En bij ons op het werk liggen de electrodes ook gewoon in de kast hoor, denk dat droog een vereiste is.
 
Laatst bewerkt:
Lassen met electrode is op zich wel te doen maar veelal kom je met dun materiaal niet weg met de electrode.Ik deel ook de mening van de vorige(naam ff kwijt sorry)laten doen voor een paar €uri heb je het netjes en goed(co² dan he')

Wat bewaren aangaat gewoon binnenshuis bewaren(en heb je een vochtige electrode dan ff laten plakken,dan zie je de damp eraf komen en hij is weer lekker droog :) :) )

Nog ff een vuist regel wat lassen aangaat de lengte van een electrode kun je verlassen op je werkstuk Dus electrode is 30 cm lang kunt je dus ook een 30cm lange las neer leggen
Indien je een correcte las hebt neergelegd zal, indien de stroomsterkte goed is
het slak omhoog krullen(m.a.w. men heeft geen slak inbranding of rand inkarteling)
Begin maar eens met een 2,5 mm electrode op 90 amp en laat de electrode zo'n 3mm van het werkstuk komen naar het aanstrijken........en tracht dit konstant te houden
SUC6 ermee :)
 
Ik kan het ook gratis laten doen door een kennis (mig en tig). Ik wil alleen self supporting zijn. En het is wel leuk om zelf dingetjes te kunnen maken. Bij mijn broertje bv is het subframe van zijn cb 750 bij de spatbord bevestiging kapot, een plaatje heb ik al maar het moet er nog wel op gelast worden. Dat zijn dingen die goed zelf te doen zijn, zit niet in het zicht, materiaal is tamelijk dik en draagt niet veel. Luidspreker steunen bv, materiaal kan ik aan komen, lassen in de baas zijn tijd kan niet altijd. Is ook goed zelf te doen. Wie weet , misschien word ik de nieuwe Herman Brood met het lasapparaat :) (wel eerst effe aan de drugs en een papagaai kopen)

Je zal hem vast geen 100en keren per jaar gebruiken maar voor 65,- is het wel te doen, mijn momentsleutel was net zo duur.
 
Zonde van je geld wat mij betreft, en het staat bijna garant voor slechte poep lasnaden.
Ga gewoon naar een smid, die last jouw kleine dingetjes wel voor een paar euro met een veel beter resultaat.
Ook moet je die elektrodes in een speciale kast bewaren anders word het helemaal om te huilen '(

Zo'n ding is goed om op te leren, zijn klein en handig, ik doe dun matriaal met TIG, maar dit electrodenijzer wou ik ook niet missen, vanaf 3 mm ideaal, diezelfde kleine zijn er ook in CO-2 uitvoering, heb ik ook gehad, maar was duur in gebruik, wegwerpflessen, en gasgevulde CO-2 draad werkt niet.
Electrodenopslag, gewoon op een droge fliering, doe ik. liggen al een jaar of drie een hele partij en last nog steeds goed.
 
En met een beetje geluk is het dezelfde maat als op het werk gebruikt word })
 
Ik heb van het werk een paar dozen RVS electroden, 2,6 mm, daar brandt ik alles mee, werdt daar niet meer gebruikt, we lassen alleen maare ALU meer, dus hebbe's en tot 5 mm dikke electroden past er gewoon in, als ze vochtig zijn en plakken (heb ik soms van mijn broertje, wat aftandse) vliegen er alleen de stoppen even uit, zorg dat je er een paar op reserve hebt. (25 Amp)
Goede laskap van belang, heb de oude automatische van het werk, maar voor gewoon electrodelassen = shade 9 genoeg, je last er toch geen uren mee (op het werk hebben we shade 13, TIG lassen, vliegtuigtrappen en bordessen)
 
Hoe zit dat met electrode diktes ? hoe dikker het te lassen materiaal hoe dikker de electrode ? of hoe groter de overbrugging hoe groter de electrode ?
 
Een dikkere las is beter te doen met een dikkere elektrode. Dunne zijn dus voor het kleine lichte werk aan 'dun' spul.
Ik zou trouwens wat RR elektrodes nemen (dubbel rutiel). Is goed voor alle staal soorten meen ik, hiermee leert men het op de mts (waar ik op zat).
 
[me]Bronco bezit een brik en heeft in het verre verleden op de MTS ook leren lassen, dus gaat morgen even shoppen bij de Aldi :P [/me]
 
Een dikkere las is beter te doen met een dikkere elektrode. Dunne zijn dus voor het kleine lichte werk aan 'dun' spul.
Ik zou trouwens wat RR elektrodes nemen (dubbel rutiel). Is goed voor alle staal soorten meen ik, hiermee leert men het op de mts (waar ik op zat).

Een dikker matriaal is beter te doen met een dikkere electrode etc.
Beneden de 3 mm oppassen dat je er nier doorheen brandt.
Eerst goed oefenen, oefening baat kunst, elec lassen went snel

Gouden regel, ik doe -bij lassen aan de motor- voor de zekerheid altijd beide accupolen los maken (ontkoppelen) om doorbranden zoi te voorkomen
 
Bedankt voor de tips, ga eerst oefenen op wat afval voor het echte werk.
 
Oke'have fun whit it
full
 
Ben ook al een beetje aan het spelen geweest. Moet alleen de automaat in de schuur vervangen door een 16 amp, 10 amp is teweinig, hij wil er nu wel uitslaan als ik echt ga verbruiken....
 
Doosje op reserve erbij leggen, ik gebruik 25 amp hier, ik de schuur, die ik niet bij huis heb, heb ik 380 V, maar thuis gewoon 220, en als ie blijft plakken vliegt de stop eruit, kost de wereld niet
 
Doosje op reserve erbij leggen, ik gebruik 25 amp hier, ik de schuur, die ik niet bij huis heb, heb ik 380 V, maar thuis gewoon 220, en als ie blijft plakken vliegt de stop eruit, kost de wereld niet
Gelukkig zit er een automaat in, hoef alleen maar het hendeltje terug te drukken. Moeten hier op zolder nog wel wat zwaardere liggen maar da's leuk voor het weekend.
 
Ik heb er geen verstand van, maar toch even dit.

Ooit heb ik het ook eens geprobeerd, lassen met elektroden.
Starten ging lastig ; ik zag geen bal door die donkere lasruit in de kap. Dus dan maar de start zonder kap en verder met dat ding voor mijn ogen.
Dat een keer of wat geprobeerd en toen gestopt.
enkele uren later in het ziekenhuis : lasogen!!

De moraal van dit verhaal : denk aan je ogen, houd altijd de laskap voor je gezicht!!!

Het lijkt me trouwens een van de moeilijkste lasprocessen om te leren.
Het beheersen van het smeltbad vind ik o.a. erg lastig.
Ik ben nu met autogeen bezig.
Wat is nu het minst moeilijke lasproces om te leren? TIG, MIG/MAG, Autogeen, elektroden?
 
Bij mij gaat altijd en de aardlek en de stop (huis + kast is ca 20 jaar oud)
Dat de stop eruit gaat komt omdat de stroomsterkte die je uit het net trekt te hoog oploopt.
Dat de aardlekschakelaar eruit gaat heeft daar niets mee te maken.
Een kleine uitleg.
Dat apparaatje meet continu de heengaande stroom naar een verbruiker en de terugkomende stroom van die verbruiker.
In een normale (veilige) situatie is dat verschil 0 Ampere. Is er nu een fout in het verbruikende apparaat, dan kan bijvoorbeeld een deel van de retourstroom "weglekken". Meestal gebeurt dit via de aarde.
Als deze verschilstroom een ingesteld maximum overschrijdt spreekt de aardlekschakelaar aan. Bij het meest voorkomende type aardlekschakelaar is de grootte van de ingestelde verschilstroom 30 milli ampere. Dit lijkt een heel klein stroompje, maar als het naar aarde "weglekt" via een menselijk lichaam loopt die persoon een grote kans eraan te overlijden door elektrocutie.
er is kennelijk sprake van een fout in je lasapparaat; dit kan heel gevaarlijk zijn.
Controleer of de aardleiding in het aansluitsnoer goed is aangesloten in de stekker en in het lasapparaat zelf. Meet de aarddraad in het snoer door; er kan een draadbreuk inzitten. Als dat in orde is lopp je in elk geval minder risco een flinke "opdonder" van je lasapparaat te krijgen.
Beter is natuurlijk om de fout uit het lasapparaat te halen, dan klapt die aardlekschakelaar er ook niet steeds uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan