Handig hulpstukje

Wrong Route

MF'er
4 aug 2013
202
0
Sleutelen gaat haast vanzelf met dit bijna 1 meter lange verlengstuk voor de dopsleutelset. Bouten, moeren en bougies zitten vaak zo vast dat je de grote hamer er bij zou willen pakken. Of gaat de klus van het olie verversen niet eens door omdat de aftap bout wel lijkt te zijn vast gelast? Doe het als volgt.

Borstel of blaas het werk goed schoon. Bevochtig de lastige bout of moer ruim van tevoren met kruipolie of desnoods wat andere olie. Dit om het de beste kans te geven en wanneer het kapot gaat dan hoeft dat natuurlijk niet meer. Schuif vervolgens een buis over de handgreep van je gereedschap en aan die buis trekkende zal je alles ineens gemakkelijk los kunnen draaien. Wil het zo nog niet direct, dan heb je echt een serieus probleem en zal je een deskundige moeten raadplegen, betere kruipolie en/of roestoplosser moeten gebruiken. Denk altijd aan de mogelijkheid van omgekeerd schroefdraad. Van sommige bouten is het bekend dat er een impact-wrench bij gebruikt zal moeten worden. Dit is een sleutel die gaat draaien als er op geslagen wordt. Met een buisje kan je alleen heel veel meer kracht zetten en zeker niet ieder probleem oplossen.

Hier een foto van mijn handige en slimme verlengstuk. Slim is die omdat het andere uiteinde ook een functie heeft.

259b9rn.jpg
125057t.jpg


Er zijn verschillende manieren om iets weer vast te draaien. Allereerst zou ik alle sleutels dicht bij het midden gaan vasthouden. Dan verklein je de kans dat je het schroefdraad kapot maakt. Je kan soms met een merkteken iets weer het zelfde vastzetten, Merken kan handig zijn bij bouten waar een zacht metalen ring onder zit of een rubber. Soms moet iets met een vooraf bepaalde kracht aangedraaid worden. Dan wordt het een klus voor een, dure, momentsleutel. Dit is precies wat je met het andere uiteinde van de buis kunt doen en waarom deze buis iets korter dan een meter is.

Met een veerunster (weeghaak) of bagage weger, aan het einde waar de ring (haak, inkeping of een gaatje) zit, trekkende oefen je met iedere kilo één Newtonmeter, Nm is de eenheid voor koppel of moment, uit op het draaiend middelpunt als dat middelpunt een meter vanaf het punt waar je de kracht zet ligt. Je weet zelfs precies hoe nauwkeurig het gereedschap is wanneer je eerst een paar liter water met de veerunster weegt. Elke extra liter is een kilo.

Klusjes waarbij je iets met een bepaalde kracht moet aandraaien kan je over het algemeen beter aan iemand met ervaring en inzicht overlaten maar het is wel mogelijk om met een verlengstuk het moment te meten.

Mijn buis is van een staande lamp gemaakt en overdreven groot misschien. Bij het gereedschap kan je ook een stuk metalen leiding bewaren voor wanneer iets niet los wil en daar loop je al snel tegenaan in geval je het nog niet weet. Groet. Alfred

Edit: Belangrijk. Een kilogram is haast 10 Newton (9,81). Dus als je ook iets vast wilt draaien op een bepaald aandraai moment, maak dan de berekening even anders. 0.10 kilogram is één Newtonmeter. Ik heb dat verkeerd begrepen. Ik draai zelf altijd alles op inzicht aan. Nauwkeurig is het wel en geschikt voor lage en hoge waarden. Bedankt voor de commentaren.
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk, zo'n vrijdagmiddagtopic op de woensdag 8-) . Je zit er overigens wel factor 10 (ruwweg) naast met de low-budget-momentsleutel, corrigeer dat even voor het geval je mensen echt op een idee brengt..
 
Ja jeetje, heb ik een beetje een stel dure momentsleutels, slagschroevendraaier, slagmoersleutel met slagdoppen en wringijzers gekocht, kan het ook met een pijp... |(
Ik zal je matsen.
Ik heb nog wel een pijp van 1 meter die ik wil ruilen.
Ik moet dan wel gaan zitten tobben met een momentsleutel terwijl het zo makkelijk kan zijn met een pijp maar dat heb ik graag over voor de medemens.
 
Bouten trek ik altijd aan met een wringijzer en daarna nog een paar klappen met een slagschroevendraaier dan zit het pas echt goed vast


Duurt veel te lang joh, ik draai alles aan met deze:

Foto-4MFBYRQE-D.jpg


En ik maak alles los met deze:

Foto-HA4XD7VG-D.jpg


En als het echt niet meer lukt gebruik ik dit:

Foto-OUR4JPX6-D.jpg


Succes verzekerd.


:+
 
nu wachten op de eerste die zijn olie aftapbout ook weer vastgezet heeft met dit fantastische hulpstuk *D

"help! olie bout dolgedraaid! wat nu?"
Hoeven we in dit geval niet bang voor te zijn, dat van een staande lamp gebruikte pijpke vouw je bij 12 Nm wel dubbel. Tenzij dit een straatlantaarn geweest is. Toch zou ik dit perfecte en tot in details uitgewerkte idee zelf eigenlijk ook wel willen nabouwen (als er niet inmiddels patent op is). Maar helaas. Ik heb geen staande lamp. Eens kijken of er met een spotje of een TL-buis iets te fabrieken is.
 
Hoeven we in dit geval niet bang voor te zijn, dat van een staande lamp gebruikte pijpke vouw je bij 12 Nm wel dubbel. Tenzij dit een straatlantaarn geweest is. Toch zou ik dit perfecte en tot in details uitgewerkte idee zelf eigenlijk ook wel willen nabouwen (als er niet inmiddels patent op is). Maar helaas. Ik heb geen staande lamp. Eens kijken of er met een spotje of een TL-buis iets te fabrieken is.
Ik heb nog een leeslamp over, misschien kun je de kabel daarvoor gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan