Handig hulpstukje

Wrong Route

MF'er
4 aug 2013
202
0
Sleutelen gaat haast vanzelf met dit bijna 1 meter lange verlengstuk voor de dopsleutelset. Bouten, moeren en bougies zitten vaak zo vast dat je de grote hamer er bij zou willen pakken. Of gaat de klus van het olie verversen niet eens door omdat de aftap bout wel lijkt te zijn vast gelast? Doe het als volgt.

Borstel of blaas het werk goed schoon. Bevochtig de lastige bout of moer ruim van tevoren met kruipolie of desnoods wat andere olie. Dit om het de beste kans te geven en wanneer het kapot gaat dan hoeft dat natuurlijk niet meer. Schuif vervolgens een buis over de handgreep van je gereedschap en aan die buis trekkende zal je alles ineens gemakkelijk los kunnen draaien. Wil het zo nog niet direct, dan heb je echt een serieus probleem en zal je een deskundige moeten raadplegen, betere kruipolie en/of roestoplosser moeten gebruiken. Denk altijd aan de mogelijkheid van omgekeerd schroefdraad. Van sommige bouten is het bekend dat er een impact-wrench bij gebruikt zal moeten worden. Dit is een sleutel die gaat draaien als er op geslagen wordt. Met een buisje kan je alleen heel veel meer kracht zetten en zeker niet ieder probleem oplossen.

Hier een foto van mijn handige en slimme verlengstuk. Slim is die omdat het andere uiteinde ook een functie heeft.

259b9rn.jpg
125057t.jpg


Er zijn verschillende manieren om iets weer vast te draaien. Allereerst zou ik alle sleutels dicht bij het midden gaan vasthouden. Dan verklein je de kans dat je het schroefdraad kapot maakt. Je kan soms met een merkteken iets weer het zelfde vastzetten, Merken kan handig zijn bij bouten waar een zacht metalen ring onder zit of een rubber. Soms moet iets met een vooraf bepaalde kracht aangedraaid worden. Dan wordt het een klus voor een, dure, momentsleutel. Dit is precies wat je met het andere uiteinde van de buis kunt doen en waarom deze buis iets korter dan een meter is.

Met een veerunster (weeghaak) of bagage weger, aan het einde waar de ring (haak, inkeping of een gaatje) zit, trekkende oefen je met iedere kilo één Newtonmeter, Nm is de eenheid voor koppel of moment, uit op het draaiend middelpunt als dat middelpunt een meter vanaf het punt waar je de kracht zet ligt. Je weet zelfs precies hoe nauwkeurig het gereedschap is wanneer je eerst een paar liter water met de veerunster weegt. Elke extra liter is een kilo.

Klusjes waarbij je iets met een bepaalde kracht moet aandraaien kan je over het algemeen beter aan iemand met ervaring en inzicht overlaten maar het is wel mogelijk om met een verlengstuk het moment te meten.

Mijn buis is van een staande lamp gemaakt en overdreven groot misschien. Bij het gereedschap kan je ook een stuk metalen leiding bewaren voor wanneer iets niet los wil en daar loop je al snel tegenaan in geval je het nog niet weet. Groet. Alfred

Edit: Belangrijk. Een kilogram is haast 10 Newton (9,81). Dus als je ook iets vast wilt draaien op een bepaald aandraai moment, maak dan de berekening even anders. 0.10 kilogram is één Newtonmeter. Ik heb dat verkeerd begrepen. Ik draai zelf altijd alles op inzicht aan. Nauwkeurig is het wel en geschikt voor lage en hoge waarden. Bedankt voor de commentaren.
 
Laatst bewerkt:
opzich vind ik wel dat het idee met de veerunster slim bedacht is *D jammer genoeg wel verkeerd uitgevoerd, 1 kilo is 9,81NM vaak word hier dan voor het gemak 10NM van gemaakt dus als je je over een afstand van 1 meter (L) een kracht (F) uitoefen moet ik de formule Moment (M) = F x L gebruiken dus als ik een kracht van 8 kg uit oefen op 1 meter doe ik 8 x 1 x 10(die 10 moet ik doen om er NM van te maken) = 80NM. had er zelf nog niet aan gedacht om het zo met een veerunster te kunnen doen, het is niet DE manier maar als je toch ff snel wat moet is het nog wel handig ook !

Maar als je toch zoiets toch zo nu en dan nodig hebt kan je toch wel voor 30 euro een goedkope moment sleutel aanschaffen ? misschien als je de verkoper lief aankijkt krijg je er wel een wring ijzer bij _O- word je wederhelft ook niet boos dat je haar favoriete designer lamp sloopt :P
 
opzich vind ik wel dat het idee met de veerunster slim bedacht is *D jammer genoeg wel verkeerd uitgevoerd, 1 kilo is 9,81NM vaak word hier dan voor het gemak 10NM van gemaakt dus als je je over een afstand van 1 meter (L) een kracht (F) uitoefen moet ik de formule Moment (M) = F x L gebruiken dus als ik een kracht van 8 kg uit oefen op 1 meter doe ik 8 x 1 x 10(die 10 moet ik doen om er NM van te maken) = 80NM. had er zelf nog niet aan gedacht om het zo met een veerunster te kunnen doen, het is niet DE manier maar als je toch ff snel wat moet is het nog wel handig ook !

Maar als je toch zoiets toch zo nu en dan nodig hebt kan je toch wel voor 30 euro een goedkope moment sleutel aanschaffen ? misschien als je de verkoper lief aankijkt krijg je er wel een wring ijzer bij _O- word je wederhelft ook niet boos dat je haar favoriete designer lamp sloopt :P

Een momentsleutel van die prijsklasse kun je beter laten liggen, dat is meestal prulzooi. Kun je beter op je horloge kijken tijdens het aandraaien voor het juiste moment.
Een beetje een goeie sleutel begint bij minimaal 150 euro. Of je moet zn goedkope sleutel laten testen/ijken want het vervelende is dat er soms toch eentje bij zit die perfect klopt. Deze goedkope sleutels worden te grof en met te goedkope materialen in elkaar gezet en meestal geven ze te weing aan. Maar zitten er grote onderlinge verschillen in. '(
 
Ik vind een verlengde ratel of wringijzer soms wel handig hoor.
Voor losmaken.

Ik het er één staan met een 3/4" opname van ong 1,6 meter. Zo nu en dan nodig.

Dat is dan in situaties waar een Luftwaffetm van zot niet kan/mag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind een verlengde ratel of wringijzer soms wel handig hoor.
Voor losmaken.

Ik het er één staan met een 3/4" opname van ong 1,6 meter. Zo nu en dan nodig.

Dat is dan in situaties waar een Luftwaffetm van zot niet kan/mag.


Ken jij dan niet een paar sportschooljongens die dat even voor je losdraaien?


(en daarna al je koffie opzuipen en je koeken opeten.) '(
 
Een momentsleutel van die prijsklasse kun je beter laten liggen, dat is meestal prulzooi. Kun je beter op je horloge kijken tijdens het aandraaien voor het juiste moment.
Een beetje een goeie sleutel begint bij minimaal 150 euro. Of je moet zn goedkope sleutel laten testen/ijken want het vervelende is dat er soms toch eentje bij zit die perfect klopt. Deze goedkope sleutels worden te grof en met te goedkope materialen in elkaar gezet en meestal geven ze te weing aan. Maar zitten er grote onderlinge verschillen in. '(

Hmm, weer wat geleerd! je zou toch niet denken dat ze het dan als moment sleutel mogen verkopen :( ik weet wel dat als je hem na gebruik niet weer naar "0" draait dat je de veer kan uitrekken en dat hij onnauwkeurig word O-) nouja gelukkig zitten de wielen van de auto er nog onder na gebruik van een aldi moment sleutel _O- bij auto wielen komt het ook niet zo nauw als bij een cilinderkop natuurlijk :P
 
Borrol, wel een beetje overdreven hoor. Ik heb al een aantal mensen gelezen die een goedkope sleutel hebben laten testen en die kloppen vrij aardig. Bij mij idem ditto. Ik heb een paar goedkope (ca. 30 euro) en dure momentsleutels (>150 euro) in gebruik. Allen een keer laten ijken/calibreren bij een kennis die in de materie zit. Zowel de goedkope als dure hebben vergelijkbare afwijkingen en zijn allemaal goed in orde.

Niets mis met de goedkope sleutels derhalve. Denk dat de gemiddelde sleutelaar meer afwijkingen inbouwt door het niet goed schoon maken van schroefdraden en/of smeren van draadgangen met allerlei toevoegingen.

Voor normal gebruik prima te gebruiken, ook die goedkope sleutels.

Voor iedereen behalve Borrol, laat je niet te snel bang maken. Beter een goedkope sleutel die in de buurt komt dan op de hand vastzetten.

Er zijn zoveel mensen die gereedschap alleen goed vinden als het duur is dat ik me afvraag hoe mensen 50 jaar geleden sleutelden aan voertuigen :)

Benno
 
Borrol, wel een beetje overdreven hoor. Ik heb al een aantal mensen gelezen die een goedkope sleutel hebben laten testen en die kloppen vrij aardig. Bij mij idem ditto. Ik heb een paar goedkope (ca. 30 euro) en dure momentsleutels (>150 euro) in gebruik. Allen een keer laten ijken/calibreren bij een kennis die in de materie zit. Zowel de goedkope als dure hebben vergelijkbare afwijkingen en zijn allemaal goed in orde.

Niets mis met de goedkope sleutels derhalve. Denk dat de gemiddelde sleutelaar meer afwijkingen inbouwt door het niet goed schoon maken van schroefdraden en/of smeren van draadgangen met allerlei toevoegingen.

Voor normal gebruik prima te gebruiken, ook die goedkope sleutels.

Voor iedereen behalve Borrol, laat je niet te snel bang maken. Beter een goedkope sleutel die in de buurt komt dan op de hand vastzetten.

Er zijn zoveel mensen die gereedschap alleen goed vinden als het duur is dat ik me afvraag hoe mensen 50 jaar geleden sleutelden aan voertuigen :)

Benno

Ik heb een tot een jaar geleden ook momentsleutels en oa hijsmiddelen bij verschillende bedrijven getest (let op alleen getest niet geijkt). Eerst in de luchtvaart en later in de industrie.
En ik heb/had dus zelf ook een paar goedkope sleutels, van de hier wel bekende site's. En was dus erg benieuwd. En mijn sleutels heb ik inmiddels weg gegooid, die sloegen nergens op, had niets meer met een moment sleutel te maken.
Maar voor het bedrijf in de industrie hebben we voor een project meerdere merken en dan van ieder 10 stuks laten komen. Dure en hobby sleutels, om te testen.
De uitslag was dat bij de goedkope (zelfde leverancier als waar ik mijn sleutels had gekocht) er veel verschil in zat onderling, Maar zoals ik al eerder zei er zaten best goeie tussen, waar gewoon goed mee te werken was. Maar hier kon je niet blind op vertrouwen. En het meest opvallende was dat deze sleutels een lager moment aangaven als dat je daadwerkelijk trok. Je stelt de sleutel in op 10 Nm en je trok daadwerkelijk 14 of 15 Nm. Dus ik zeg niet dat goedkoop alleen maar slechte rommel is, maar dat het heel verstandig is om ze een x te laten controleren. En dat is vaak net zo duur als gelijk een goed merk kopen. Want de duurdere merken kloppen dus wel met wat de fabriekant garandeert.

Dus Benno alleen voor jouw: je kan mijn mening overdreven vinden, maar helaas heb ik uitgebreid gemeten en getest. En wat jij verder met die ervaring doet moet je zelf weten. Ik wil helemaal niemand bang maken, maar heb een hekel aan goedkope rotzooi waar je niets aan hebt. En als je een beetje gevoel hebt is er weinig mis door met de hand vast te zetten. Zeker bij lagerkappen in aluminium bijv. Waar 10 Nm voor nodig is wil je dus niet met 15 Nm aan trekken. :X . Maar ook de wielbouten van je auto wil dus op 110 Nm vast zetten en niet 40 Nm maar zeker niet op 140 Nm.

De beste sleutel die er is is de Stahlwille met zijn knik en arm systeem. Gewoon op moment weglegen en nooit verlopen :} . Maar dat heb je als hobbyist nu ook weer niet nodig, aan gezien je meestal de enige bent die er mee werkt. En dus zelf verantwoordelijk bent voor het netjes opbergen en terugschroeven/ontspannen van een gewone momentsleutel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan