Handige Harry gezocht...

ToscaRD

Die hard MF'er
27 aug 2018
385
621
Etten-Leur
Hoi!

omdat mijn RD 200 nog niet helemaal goed loopt en wij het probleem niet kunnen vinden (En we er gewoon ist aan toekomen) zoek ik eigenlijk iemand(liefst omgeving Breda ) die hem een keer voor me na wil lopen. Misschien is het probleem wel puur t tweetakt wat anders loopt dan we gewend zijn, maar daar ligt onze kennis en ervaring niet. Nu vertrouw ik het fietsje niet helemaal waardoor ik er niet ver mee weg durf. Dat is zonde! Ik wil lekker gaan pruttelen ermee

ik zoek dus iemand die m even na wil lopen, kijken of alles werkt zoals het hoort en mij op t hart kan drukken dat ik veilig de wereld rond kan zonder de motor om zeep te helpen 😂. Uiteraard kijk en leer ik graag mee.

problemen:
- Hij houdt in bij hogere toerentallen (Volgens manlief, ik merk t met rijden niet zo maar trek m misschien ook niet genoeg door)
- Na n eindje rijden blijft hij stationair hangen (probleem zit m in gaskachel die wat blijft hangen)
- Hij walmt, rechts meer dan links
- Hij schiet soms tijdens t rijden uit z’n versnelling
- Hij heeft 13 jaar zonder goed onderhoud stilgestaan 😉. Dat is t stukje vertrouwen. Ik heb even iemand nodig die m naloopt en zegt dat hij goed is, evt wat onderhoud geeft.

is er hier iemand met de kennis en ervaring met rd’tjes die mij hiermee op weg zou willen en kunnen helpen? Of weet iemand een goede zaak met kennis van oud spul. Gasten bij motorport hebben volgens mij alleen maar kennis van modern spul...
 
Ik ben geen expert van dat soort motoren, maar over het algemeen worden die niet gebruikt om veel en ver mee te rijden, zelfs niet toen ze nog nieuw waren.
 
Het gaat mij erom dat hij gewoon goed is. En ook met een rd moet ik verder durven te rijden dan n rondje door de omliggende dorpjes 😉
 
Hoi!

omdat mijn RD 200 nog niet helemaal goed loopt en wij het probleem niet kunnen vinden (En we er gewoon ist aan toekomen) zoek ik eigenlijk iemand(liefst omgeving Breda ) die hem een keer voor me na wil lopen. Misschien is het probleem wel puur t tweetakt wat anders loopt dan we gewend zijn, maar daar ligt onze kennis en ervaring niet. Nu vertrouw ik het fietsje niet helemaal waardoor ik er niet ver mee weg durf. Dat is zonde! Ik wil lekker gaan pruttelen ermee

ik zoek dus iemand die m even na wil lopen, kijken of alles werkt zoals het hoort en mij op t hart kan drukken dat ik veilig de wereld rond kan zonder de motor om zeep te helpen 😂. Uiteraard kijk en leer ik graag mee.

problemen:
- Hij houdt in bij hogere toerentallen (Volgens manlief, ik merk t met rijden niet zo maar trek m misschien ook niet genoeg door)
- Na n eindje rijden blijft hij stationair hangen (probleem zit m in gaskachel die wat blijft hangen)
- Hij walmt, rechts meer dan links
- Hij schiet soms tijdens t rijden uit z’n versnelling
- Hij heeft 13 jaar zonder goed onderhoud stilgestaan 😉. Dat is t stukje vertrouwen. Ik heb even iemand nodig die m naloopt en zegt dat hij goed is, evt wat onderhoud geeft.

is er hier iemand met de kennis en ervaring met rd’tjes die mij hiermee op weg zou willen en kunnen helpen? Of weet iemand een goede zaak met kennis van oud spul. Gasten bij motorport hebben volgens mij alleen maar kennis van modern spul...

Weet Rob niet een goed adresje?
 
Tja, zoals al eerder aangegeven, het blok van een tt die heel lang stil heeft gestaan kun je beter uit elkaar halen en opnieuw opbouwen.
Moet nu waarschijnlijk toch gebeuren, want uit de versnelling schieten zou wel eens een kromme schakelvork kunnen zijn. In dat geval kunnen gelijk de keerringen vervangen worden.
Het inhouden is waarschijnlijk carburatie. Mengsel misschien iets te arm?
Walmen zou ie niet meer moeten doen als het blok warm is. Afstelling oliepomp?

Jullie weten waar mn telefoon woont...}) (consult is gratis)
 
En zeg tegen je man niet meer volgas te rijden zonder dat hij is nagekeken,inhouden bij hoge toeren is zoalsGV al aangeeft waarschijnlijk
een te arm mengsel,grote kans dat de motor dan een keer vastloopt bij voluit rijden.Voor de rest sluit ik me aan bij de opmerkingen van
Dhr Vijs.Hopelijk is het nog te reviseren ,dat zal afhangen van de verkrijgbaarheid van de onderdelen.
 
Blok uit elkaar en opbouwen is op zich leuk, maar ik ben al lange tijd op zoek naar alle pakkingen ringen ed om het weer op te bouwen. Heb eea, maar lang niet alles.. of denk ik nu te moeilijk?
Mengsel hebben we al mee gespeeld, maakt weinig verschil. Ontsteking heeft hij geprobeerd af te stellen maar lukte niet naar zijn zin. Zaten ook 2 verschillende bougies in, die uiteraard vervangen.
Je hebt inderdaad gelijk, als hij warm is is het walmen minder. Vind t alleen opvallend dat dat aal 1 kant meer is dan de ander 😂
 
En zeg tegen je man niet meer volgas te rijden zonder dat hij is nagekeken,inhouden bij hoge toeren is zoalsGV al aangeeft waarschijnlijk
een te arm mengsel,grote kans dat de motor dan een keer vastloopt bij voluit rijden.Voor de rest sluit ik me aan bij de opmerkingen van
Dhr Vijs.Hopelijk is het nog te reviseren ,dat zal afhangen van de verkrijgbaarheid van de onderdelen.
Manlief rijdt er überhaupt niet op 😂. En ik ben in die zin een ‘slome’. Veel te voorzichtig en zuinig om m vol gas te trekken.
 
Pakkingen en dergelijke zal nog wel aan te komen zijn,het probleem is eerder de versnellingsbak onderdelen of die nog te krijgen zijn.
 
Net ff gekeken op CMSNL,valt nog mee,alle schakelvorken zijn nog te krijgen,tanwielen een aantal nog wel,maar niet allemaal meer,als hij uit z,n 5 schiet dan
is dat een probleem,dat tandwiel is niet meer te koop,misschien nog via E bay.
Wat het roken betreft,dat doen meer 2takten,zolang er geen vies ruikende blauwe rook uit komt en het bakolie peil
niet lager word is dat niet erg,is dat wel het geval heb je een lekke krukaskeerring.
Motoport kan je wel vergeten,die werken niet aan zulk oud spul,en een 2takt al helemaal niet.
 
Laatst bewerkt:
Net ff gekeken op CMSNL,valt nog mee,alle schakelvorken zijn nog te krijgen,tanwielen een aantal nog wel,maar niet allemaal meer,als hij uit z,n 5 schiet dan
is dat een probleem,dat tandwiel is niet meer te koop,misschien nog via E bay.
Wat het roken betreft,dat doen meer 2takten,zolang er geen vies ruikende blauwe rook uit komt en het bakolie peil
niet lager word is dat niet erg,is dat wel het geval heb je een lekke krukaskeerring.
Motoport kan je wel vergeten,die werken niet aan zulk oud spul,en een 2takt al helemaal niet.
Ik weet t niet meer zeker, maar dacht dat t z’n 4 of 5 was 😂.
buiten pakkingen en olie, wat heb ik nog meer nodig als het blokuit elkaar gaat? Blijft trouwens Wel hetzelfde probleem, ik heb de kennis en hij de tijd niet 😉.
Dit is wat ik liggen heb, maar geloof nooit dat dat alles is...
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    3 MB · Weergaven: 9
Wat dacht je van de keerringen,schakelvork komt niet alleen,het bijbehorende tandwiel is vaak ook uitgesleten,maar
dat zie je vanzelf.
 
En andere onderdelen? Of ben ik met pakkingen en een schakelvork al een eind op weg?
Dat kan je niet vooraf zeggen denk ik.

Deze motor 'nalopen' kan op zich altijd, maar stel dat de conclusie is dat hij open moet dan moet je toch naar iemand die wat meer verstand heeft van 2 takten en de staat van de krukas/lagers, zuigers/cilinders etc kan bepalen (meten, kijken) en eventueel reviseren.
Kan zijn dat het heel erg meevalt, ook slecht schakelen kan beinvloed worden als een motor niet goed loopt, maar je weet het vooraf gewoon niet..

In het ergste geval moet je dus ook de krukas reviseren de zuigers vervangen en de cilinders boren, de keerringen vervangen en dan is er nog de koppeling, de bak tandwielen etc etc :+ maar laten we het positief houden :P

Denk dat je moet beginnen bij het controleren van de ontsteking en carburatie, dan naar het blok.
Zit er een punten ontsteking op? zijn die nog goed, klopt de timing?
Carburatie, sproeier bezetting origineel en alles schoon? Links en rechts gelijk en synchroon?
Uitlaat niet verstopt.. juiste mengsmering.
Dit zijn wel dingen die je van een oude 2takt als eigenaar zelf eigenlijk dient te weten en kunnen... in hoeverre lukt dat?
 
Blok moet sowieso uit elkaar als hij uit z,n versnelling schiet,je kan daar mee door blijven rijden,maar word op een
gegeven ogenblik alleen maar erger.
 
Als de versnelling goed ingelegd wordt, pakt, gas erop en er dan uit schiet wel ja,
maar als bijvoorbeeld de berijder niet doortastend genoeg schakelt omdat die een soepelere, moderne motor gewend is, of omdat het gas niet goed dicht valt en niet pakt, kan het ook een andere oorzaak hebben.
Dat zou je nog even kunnen uitsluiten... anders wel ja.
 
Daarom de vraag, want als ik niet de onderdelen heb om het weer in elkaar te zetten, haal ik het ook niet uit elkaar 😉
 
houd goed het olie-nivo van de bak in de gaten, dat extra roken van de rechtse (en inhouden) kan wijzen op lekker keeringen van de krukas.

ik trek ieder 2-taktblok dat bij mij komt sowieso open, tenzij er harde bewijzen zijn van recente revisie. en zeker 1 dat 13 jaar heeft stil gestaan.
 
Daarom de vraag, want als ik niet de onderdelen heb om het weer in elkaar te zetten, haal ik het ook niet uit elkaar 😉

ik denk alleen dat het niet de gangbare en haalbare manier is om alles vooraf te bepalen.

maar ook dat je hem niet zomaar helemaal uit elkaar moet trekken voordat je er iemand naar hebt laten kijken die er wat van kan zeggen. Als je er zelf geen verstand van hebt.

Een 2 takt rijden (is wat anders dan hebben..) vereist wel wat kennis.. vroeger was dat vrij normaal.. en ging het ook vaak fout haha... want er werd natuurlijk lang niet door iedereen juist mee om gesprongen
 
Als de versnelling goed ingelegd wordt, pakt, gas erop en er dan uit schiet wel ja,
maar als bijvoorbeeld de berijder niet doortastend genoeg schakelt omdat die een soepelere, moderne motor gewend is, of omdat het gas niet goed dicht valt en niet pakt, kan het ook een andere oorzaak hebben.
Dat zou je nog even kunnen uitsluiten... anders wel ja.
Dat speelt ook zeker mee. Van de lesmotor naar de rd is een grote overgang 😂. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet genoeg rijd (want, ik wil dat ding is nagekeken) om dat goed uit te sluiten. Het gebeurd nl niet altijd. En ben me inmiddels bewust van het feit dat ik m er echt goed in moet trappen. Heb alleen te weinig gereden om nu dan te weten of het daarmee is opgelost.

vandaar de vraag of iemand met ervaring met deze motoren hem wil nalopen, mee wil rijden om te voelen of de dingen die ik merk gewoon bij een oude tweetakt horen of dat er inderdaad wat aan mankeert.

dit staat dus volledig los van het hele verhaal over het reviseren van het blok 😉. Dát stukje moet in de winter nog wel lukken (mits alle benodigde onderdelen voorhanden zijn).
 
Je hebt profiel- en persoonlijke berichten uit staan dus ik kan je niet bereiken anders dan zo,
ik woon in Tilburg, niet heel ver van Breda (of kom je uit Etten Leur zo te zien?), als je met de motor hier kan komen wil ik met alle plezier even kijken maar wat ik kan doen voor je daar durf ik geen garanties op te geven...
voel je vrij, ik zag ook al andere "aanbiedingen", geen idee waar die mensen allemaal wonen ;-)

ik zit niet zo in de 2 takten momenteel en weinig specifieke RD kennis maar vroeger wel 10 jaar met 2 takt karts geracet dus het is nou ook weer niet helemaal nieuw voor mij :+

Of meld je eens bij Dave; HOME - Dave's Classics
Denk dat die je wel kan helpen, maar niet gratis..
 
Dat kan je niet vooraf zeggen denk ik.

Deze motor 'nalopen' kan op zich altijd, maar stel dat de conclusie is dat hij open moet dan moet je toch naar iemand die wat meer verstand heeft van 2 takten en de staat van de krukas/lagers, zuigers/cilinders etc kan bepalen (meten, kijken) en eventueel reviseren.
Kan zijn dat het heel erg meevalt, ook slecht schakelen kan beinvloed worden als een motor niet goed loopt, maar je weet het vooraf gewoon niet..

In het ergste geval moet je dus ook de krukas reviseren de zuigers vervangen en de cilinders boren, de keerringen vervangen en dan is er nog de koppeling, de bak tandwielen etc etc :+ maar laten we het positief houden :P

Denk dat je moet beginnen bij het controleren van de ontsteking en carburatie, dan naar het blok.
Zit er een punten ontsteking op? zijn die nog goed, klopt de timing?
Carburatie, sproeier bezetting origineel en alles schoon? Links en rechts gelijk en synchroon?
Uitlaat niet verstopt.. juiste mengsmering.
Dit zijn wel dingen die je van een oude 2takt als eigenaar zelf eigenlijk dient te weten en kunnen... in hoeverre lukt dat?
Sorry, lopen wat berichten door elkaar.

dit zijn dus dingen die ik graag wil leren. Motor heb ik niet gekocht omdat ik kennis en ervaring heb met oude tweetakten. Zie voor t hele verhaalhet topic over de rd😉. Samengevat: de motor van mijn overleden vader teruggevonden en gekocht na 13 jaar ‘kwijt’. Ik heb er dus de ballen verstand van maar wil t ding in ere herstellen en het dus graag leren. Met een monteur met heel veel kennis van oude auto’s (en dus carburateurs etc) komen we een eind. Maar een motor is geen auto en een tweetakt is ook weer eens wat anders. Daar lopen we dus op vast.
Vandaar dus de vraag om hulp/begeleiding.

de timing op de ontsteking is hij laatst mee bezig geweest, maar die kreeg hij niet zoals hij wilt. Hij heeft t idee dat daar iets niet in klopt. Hij staat ook op z’n uiterste ingesteld, en volgens hem zou dat niet moeten/nodig zijn. Ik heb nog een ontsteking liggen, maar daar zit niets meer op. Punten en condensatoren etc.

sproeiers zijn (dacht ik) schoon en hebben we(gelijk) afgesteld
 
ah ja, ik heb het even terug gelezen. Leuk verhaal, mooi motortje ook nog.

Nou in elk geval, met een hoop algemene uitleg en nakijken van afstelling carbs en ontsteking kan ik altijd wel helpen.. en leuk dat je/jullie dit zo willen leren!
Je moet ergens beginnen he, zo is het ook weer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan