Handige Harry gezocht...

Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken dat hij tijdens het rijden uit versnelling schiet, je zult maar in de bocht zitten...
Nog erger is het als een nok/tand daarna afbreekt en werkelijk waar alles intern kapot gaat.
Ik heb zelf een ontplofte bak gehad op het rechte stuk, met een berucht type versnellingsbak. Je weet niet wat je overkomt kan ik uit ervaring zeggen en is heeeeeeeeeeeel kostbaar.
Volgens mij zijn er best wat tips gegeven en ook door experts, voor je eigen veiligheid ga er aub op in.

Als ik je verhaal zo lees en goed begrijp zit er aan deze fiets ook een heel stuk sentiment, dan is een blokrevisie (goede controle door te splitsen) het meer dan waard. Heb je nu geen of onvoldoende geld of is het vinden van onderdelen een obstakel dan werkt tijd in je voordeel want rijden doe je nu ook niet en verkopen zal ook niet in de planning zitten.
 
Ik vraag hier geen hulp om er niets mee te doen 😂. Dus dat komt wel goed.
verkopen doe ik m zeker niet, maar als ik niet weet of ik hem helemaal terug op kan bouwen vind ik t uit elkaar halen best een ding.
Maargoed, ik vraag niet voor niets of een kenner hem wil bekijken, want dat schakelen zou echt heel goed aan mij kunnen liggen 🙊
 
En als je manlief er op rijd schiet de motor dan niet uit z,n versnelling?
 
Die rijdt er niet op. Mijn motor 😂
Daarbij heeft hij geen a rijbewijs

die heeft hem alleen voor het inhouden een keer meegenomen naar het industrieterrein, maar dus geen lange stukken
 
Die rijdt er niet op. Mijn motor 😂
Daarbij heeft hij geen a rijbewijs

die heeft hem alleen voor het inhouden een keer meegenomen naar het industrieterrein, maar dus geen lange stukken
Wat ,geen A rijbewijs😱,wat is dat voor een vent😬,laat hem eerst eens een A rijbewijs halen:Y,en anders word het tijd voor een echte kerel met een A rijbewijs.🥰:+
 
Kleine ouderwetse 2 takt blokjes (brommers enz) willen nog wel eens uit de versnelling schieten door niet goed schakelen.
Het Minarelli AM6 (eigendom van Yamaha) is erg berucht op van uit de bovenste versnelling (6) te schieten. Komt door de constructie van de bak die veel kleiner en goedkoper moest dan vooral de grote moderne 2 takten.
Bij genoemde blok komt dat omdat hij eerst als 4/5 bak ontwikkelt is en er later een 6 tegenaan ontworpen is. Misschien dat bepaalde dingen hiervan ook bekend zijn van jouw type blok.

Ik zou er eens een dagje mee op pad en goed stevig in de versnellingen zetten.

Tussendoor even de bougies er uit. Als er niet 1 wit is zal er weinig ernstigs met de afstelling zijn.
 
Wat ,geen A rijbewijs😱,wat is dat voor een vent😬,laat hem eerst eens een A rijbewijs halen:Y,en anders word het tijd voor een echte kerel met een A rijbewijs.🥰:+
😂
Ik had die ook niet hoor. Tot ik een rd in de woonkamer had staan en toch stiekem wel wilde rijden. Vorig jaar dus maar m’n A gehaald 😂.
manlief heeft wel n motor (HD cagiva, 1cil) omdat een vriend van m ervan af wou. Maar hij heeft t veel te druk met de auto’s (oldtimers) en z’n puchjes 😂
 
Kleine ouderwetse 2 takt blokjes (brommers enz) willen nog wel eens uit de versnelling schieten door niet goed schakelen.
Het Minarelli AM6 (eigendom van Yamaha) is erg berucht op van uit de bovenste versnelling (6) te schieten. Komt door de constructie van de bak die veel kleiner en goedkoper moest dan vooral de grote moderne 2 takten.
Bij genoemde blok komt dat omdat hij eerst als 4/5 bak ontwikkelt is en er later een 6 tegenaan ontworpen is. Misschien dat bepaalde dingen hiervan ook bekend zijn van jouw type blok.

Ik zou er eens een dagje mee op pad en goed stevig in de versnellingen zetten.

Tussendoor even de bougies er uit. Als er niet 1 wit is zal er weinig ernstigs met de afstelling zijn.
Bougies zijn nieuw, nog geen 100 in oud. Recent nog gekeken, zien er als nieuw uit
 
Ok iets terug naar den beginnen uitleg dan (we zijn hier om te leren).

Een bougie gaat door de verbranding in de motor verkleuren. De tip wordt dan grofweg 1 van de 3: Zwart, te rijk te veel benzine. Koffiebruin, perfect. Wit, te arm, stoppen met rijden.
Beetje wittig gewoon rustig naar huis rijden.

We hebben het dan over het deel van de bougie is de cilinder.
a6e0fda65e690fd0f01a95a45d1c2639.jpg
 
Bougies zijn nieuw, nog geen 100 in oud. Recent nog gekeken, zien er als nieuw uit
Als ze niet kleuren is het ook niet helemaal goed hoor!
Moeten wel een beetje bruinig worden... ook binnen 100km... 100km is een wereldreis met een 2 takt :+

Maar eerlijk gezegd, met de achtergrond van je man denk ik dat het een kwestie van prioriteiten is; hij moet er gewoon even in duiken en met jou dat ding in orde maken.
Iemand die zowel aan auto's als 2 takt brommers kan sleutelen zal toch een RD wel aan het lopen krijgen?
En weten over mengsels, bougies, vastlopers, aanlopers, inhouden etc etc...

Zoek een goed werkplaatshandboek, zorg dat de basis goed is (carbs, filters, bougies, ontsteking etc) en afstelling zoals origineel en dan verder kijken!
 
Laatst bewerkt:
Als ze niet kleuren is het ook niet helemaal goed hoor!
Moeten wel een beetje bruinig worden... ook binnen 100km... 100km is een wereldreis met een 2 takt :+

Maar eerlijk gezegd, met de achtergrond van je man denk ik dat het een kwestie van prioriteiten is; hij moet er gewoon even in duiken en met jou dat ding in orde maken.
Iemand die zowel aan auto's als 2 takt brommers kan sleutelen zal toch een RD wel aan het lopen krijgen?
En weten over mengsels, bougies, vastlopers, aanlopers, inhouden etc etc...

Zoek een goed werkplaatshandboek, zorg dat de basis goed is (carbs, filters, bougies, ontsteking etc) en afstelling zoals origineel en dan verder kijken!
We zijn er mee bezig geweest, hij heeft eea geprobeerd maar komt er verder niet uit. Ontsteking heeft hij lang mee lopen klooien, maar krijgt de timing niet zoals hij wil. Met dus de opmerking: breng m maar weg naar iemand die er meer verstand van heeft😉
 
Wijze woorden van je vent natuurlijk. Juist kleine automaatjes en oldtimer auto mensen kijken vaak compleet verkeerd tegen schakel 2 takten aan, of het nu brommers of lichte motoren zijn.

Is wat aan de rijke kant of er komt (te veel) olie bij. Of je hebt hem nog niet warm genoeg gehad :9
Zou er iig niet bang zijn om mee te rijden om te testen.

Als je versnellingsbak olie niet af neemt is je krukas keerring iig niet lek. In dat geval kan het hooguit uit te veel 2 takt olie komen. Als je zelf mengt ipv oliepomp: NIET MEER dan in het werkplaatshandboek staan. Alle teveel aan olie wordt roet en dan slijt alles heel hard.

Ontsteking timing op origineel zetten, zullen markeringstekens voor staan, die Jap in de fabriek zal dat niet blind er op zetten en ook geen uren besteden aan afstellen.

Verder:
- Zoals gezegd even testen met stevig in de versnelling drukken.
- Carburateurs hadden jullie schoongemaakt toch?
- Al gechekt op valse lucht? Even met quick start er om heen spuiten. Deo wil ook wel iets werken maar net niet vind ik zelf.

Oude 2 takten hebben zoveel bijgeluidjes, nukjes etc dat een beginnend bestuuder die van een moderne lesmotor af komt zich al snel te druk maakt.
 
Even losgehaald:
Ik vind t nog koffiebruin maar wel goede sterke koffie😂Bekijk bijlage 1515496Bekijk bijlage 1515499

Denk dat deze niet heel slecht is maar beetje nat, waarschijnlijk mee gereden en even stationair laten tokkelen alvorens uit te zetten.
Als je de bougie wil uitlezen moet je ermee rijden, en na een stuk bijvoorbeeld hard rijden direct uitzetten en dan direct onderweg kijken.
dat zegt dan iets over het mengsel in dat toerengebied.
kan je ook doen met wat rustiger rijden etc
als het goed is is hij stationair altijd wel wat nattig..

Is in elk geval niet wit uitgeslagen en ook niet zwart verkoold.

welke puntenafstand heeft je man aangehouden?
het helemaal op zijn vroegst moeten draaien kan inhouden dat de puntenafstand onvoldoende is, dan raakt de nok de lifter te laat en verschuift dus het contactmoment mee naar achter (later).

Condensators niet goed zou inhouden dat hij te weinig kracht in de onsteking heeft m.n. merkbaar bij hoge toeren en dat hij daar te rijk staat.
maw als hij gaat 4 takten en walmen bij hoge toeren zou het kunnen dat het dat is, maar kan ook andere oorzaken hebben.
 
😂
Ik had die ook niet hoor. Tot ik een rd in de woonkamer had staan en toch stiekem wel wilde rijden. Vorig jaar dus maar m’n A gehaald 😂.
manlief heeft wel n motor (HD cagiva, 1cil) omdat een vriend van m ervan af wou. Maar hij heeft t veel te druk met de auto’s (oldtimers) en z’n puchjes 😂
Mwha,te druk is een slap excuus,zeker Puch maxi,s,brommertjes voor watjes,een echte vent rijd niet op een Puchje,tijd voor een A rijbewijs en
Puchjes de deur uit en op die Cagiva gaan rijden,en anders dat watje de deur uit schuiven. :+
 
Denk dat deze niet heel slecht is maar beetje nat, waarschijnlijk mee gereden en even stationair laten tokkelen alvorens uit te zetten.
Als je de bougie wil uitlezen moet je ermee rijden, en na een stuk bijvoorbeeld hard rijden direct uitzetten en dan direct onderweg kijken.
dat zegt dan iets over het mengsel in dat toerengebied.
kan je ook doen met wat rustiger rijden etc
als het goed is is hij stationair altijd wel wat nattig..

Is in elk geval niet wit uitgeslagen en ook niet zwart verkoold.

welke puntenafstand heeft je man aangehouden?
het helemaal op zijn vroegst moeten draaien kan inhouden dat de puntenafstand onvoldoende is, dan raakt de nok de lifter te laat en verschuift dus het contactmoment mee naar achter (later).

Condensators niet goed zou inhouden dat hij te weinig kracht in de onsteking heeft m.n. merkbaar bij hoge toeren en dat hij daar te rijk staat.
maw als hij gaat 4 takten en walmen bij hoge toeren zou het kunnen dat het dat is, maar kan ook andere oorzaken hebben.
Dat kan je niet zo testen met een gebruikte bougie,je moet dan beginnen met een nieuwe bougie en helemaal onderin op de isolator kijken hoe het mengsel is.
 
Ik ben na de laatste keer rijden (30km ong) vergeten t kraantje dicht te zetten. Dus we hebben m daarna idd even laten draaien om de benzine eruit te krijgen (hij staat in de woonkamer, dus hem met een volgelopen carb binnen zetten doen we liever niet 😷😂)

voor de rest kwa ontsteking zoals ik t begrepen heb... ding moet op n bepaald punt omhoog komen. Maar de ontsteking staat al op t uiterste afgesteld waardoor hij te vroeg(?) was. Sorry, hier houdt mijn kennis écht op.
image.jpg
 
Dat kan je niet zo testen met een gebruikte bougie,je moet dan beginnen met een nieuwe bougie en helemaal onderin op de isolator kijken hoe het mengsel is.
Dat zeg ik ook niet :P altijd even schoonborstelen met een koperborsteltje op zijn minst en/of even in de benzine de kool eraf weken.

Elke keer 2 nieuwe bougies steken is ook zo wat..
 
Wijze woorden van je vent natuurlijk. Juist kleine automaatjes en oldtimer auto mensen kijken vaak compleet verkeerd tegen schakel 2 takten aan, of het nu brommers of lichte motoren zijn.

Is wat aan de rijke kant of er komt (te veel) olie bij. Of je hebt hem nog niet warm genoeg gehad :9
Zou er iig niet bang zijn om mee te rijden om te testen.

Als je versnellingsbak olie niet af neemt is je krukas keerring iig niet lek. In dat geval kan het hooguit uit te veel 2 takt olie komen. Als je zelf mengt ipv oliepomp: NIET MEER dan in het werkplaatshandboek staan. Alle teveel aan olie wordt roet en dan slijt alles heel hard.

Ontsteking timing op origineel zetten, zullen markeringstekens voor staan, die Jap in de fabriek zal dat niet blind er op zetten en ook geen uren besteden aan afstellen.

Verder:
- Zoals gezegd even testen met stevig in de versnelling drukken.
- Carburateurs hadden jullie schoongemaakt toch?
- Al gechekt op valse lucht? Even met quick start er om heen spuiten. Deo wil ook wel iets werken maar net niet vind ik zelf.

Oude 2 takten hebben zoveel bijgeluidjes, nukjes etc dat een beginnend bestuuder die van een moderne lesmotor af komt zich al snel te druk maakt.

en dat laatste stukje is dus precies waarom mijn vraag is : wie wil m ff nakijken. Want jullie zullen wss direct weten of dit normaal of afwijkend is. Ik ben de naaimachine-lesmotor gewend. Die allereerst 4 takt is en daarnaast ook nog eens 43 jaar jonger dan de rd 😂
 
en dat laatste stukje is dus precies waarom mijn vraag is : wie wil m ff nakijken. Want jullie zullen wss direct weten of dit normaal of afwijkend is. Ik ben de naaimachine-lesmotor gewend. Die allereerst 4 takt is en daarnaast ook nog eens 43 jaar jonger dan de rd 😂
Tja die vraag is al beantwoord lijkt mij,neem het aanbod van Haga aan,is ook nog eens niet te ver uit de buurt.
Voor zover ik weet bijt hij niet 😬 ,dussssssssss.
 
Ik ben na de laatste keer rijden (30km ong) vergeten t kraantje dicht te zetten. Dus we hebben m daarna idd even laten draaien om de benzine eruit te krijgen (hij staat in de woonkamer, dus hem met een volgelopen carb binnen zetten doen we liever niet 😷😂)

voor de rest kwa ontsteking zoals ik t begrepen heb... ding moet op n bepaald punt omhoog komen. Maar de ontsteking staat al op t uiterste afgesteld waardoor hij te vroeg(?) was. Sorry, hier houdt mijn kennis écht op.
Bekijk bijlage 1515501
Zou eerst maar eens beginnen met verse punten,als ik deze vette bende al zie dan gaan m,n nekharen overeind staan,
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan