Handige jongens

Dandelion

MF'er
31 mei 2004
67
0
Enschede
Hai Brikkers,

ik lees nu een tijdje mee op dit deel van het forum en ik zie dat er veel gesleuteld wordt aan de brikken, er gaaf om te lezen moet ik zeggen.

Ik ben zelf nog bezig met lessen en heb nog geen motor. Maar straks moet er natuurlijk wel een komen *D . En "budget-technisch" gezien zal dat toch iets 'brikkerigs' worden. Alleen vraag ik me af of dit technisch gezien een verstandige keus is aangezien nou niet echt handig ben. Aan mijn auto(tje) kan ik inmiddels wat lichte klusjes zelf doen, maar aan het motorische heb ik nog niet geprutst.

Natuurlijk is alles te leren, maar waren jullie nu al zo handig toen je je brik aanschafte, of zijn er hier ook mensen van (bijna) nul af begonnen met knutselen?
 
euhm, ik weet niet of mijn ´advies´ helemaal goed is, omdat het niet echt te vergelijken is, maar ik zeg ut toch maar.

toen ik 16 was had ik een honda mtx, en ik had geen verstand van dat ding. (technisch gezien)
gelukkig kende ik ook iemand die er wat meer van wist, en samen zaten we dus regelmatig te sleutelen.
zo heb ik een hoop geleerd over dat ding.

Nou zal een motor wel wat ingewikkelder zijn, maar als je technisch inzicht heb, en je hebt iemand die er ´echt´ wat van weet, en niet te beroerd is om je wat te helpen en uit te leggen, dan kom je er wel.

als ik een eigen motor heb, dan ga ik ook samen met een kennis van me dr lekker aan sleutelen hoor :)
 
Met mijn 1e motor ben ik met 0,0 technische kennis begonnen met het kopen van het werkplaatshandboek en langzaam maar zeker met simpele klusjes begonnen en zo steeds uitgebreider en ingewikkelder. Ook mijn gereedschap heb ik op die manier aangeschaft, eerst het simpele (maar van goede kwaliteit) handgereedschap als een set sleutels, inbussleutels en schroevendraaiers en over e jaren steeds meer uitgebreid.
Inmiddels ben ik zo ver dat ik mijn complete blok uit elkaar heb liggen: Magna kapot :-(
 
Een motor kopen zonder boordcomputer of dat soort moderne techniek, en een werkplaatshandboek. Dan het lef om een bout en een moer los te draaien, en je bent een eind op weg.

Ik ben zelf ook nog altijd lerende en heb gewoon besloten dat ik alles zelf wil doen, dus met de jaren leer ik overal wel wat van.
Het is handig als je af en toe wat hulp hebt of kan vragen aan iemand die er meer verstand van heeft, maar daar is dit forum voor.

Succes.
 
op mijn 2e begon ik mijn vaders gereedschapkist uit en in te pakken, niet
dat hij daar zo blij mee was, maar sindsdien mee gekeken en later ook geholpen
met het uit en in elkaar sleutelen van crossers, straat-motoren, uitgebrande
auto's en we hebben ook wel eens van 2 auto's 1 gemaakt, de voorkant van de ene,
de achterkant van de andere. Maar wat voor jou denk ik het belangrijkste is,
goed handboek bij je motor kopen, als je het gereedschap nog moet kopen, koop
redelijk GOED spul, want je gaat je blauw ergeren als je goedkope rommel hebt.
Dan maar niet alle maten steek of ringsleutels, gewoon eerst die kopen, die je
het meest gebruikt. Dat is namelijk al duur genoeg...
Verder ken je misschien iemand die "alles" al heeft en kun je daar eens iets
lenen wat je nog niet hebt en wat je maar zo af en toe gebruikt!
Dan het sleutelen zelf, dat valt voor de meeste mensen wel te leren, je kunt
gaan kijken bij de ervaren mensen, (motordealer), mag je vast wel een paar keer
komen kijken, die lui hebben vaak handige trucjes en tips. Soms worden door
clubs ook sleutel-avonden georganiseerd. (Yamaha xs 650 club bijvoorbeeld)
Dan leer je zelf stapsgewijs het hele ding uit en in elkaar zetten.
Verder gewoon rustig blijven, ook als iets niet goed wil, niet gaan breken, want
vaak breek je meer kapot dan dat er gerepareerd wordt. Logisch nadenken en vraag
aan ervaren sleutelaars als je ergens niet uit komt. bijvoorbeeld via dit forum.
Er lopen hier een aantal motormuizen die nog tig keer meer ervaring hebben dan
ik, dus dat kan erg handig zijn!

Succes met je aankoop van een brik!!
 
DOEN, is makkelijk te leren, mits het juiste gereedschap bij de hand, en motormarkten afstropen voor goedkoop goed gereedschap, doe ik al ruim 20 jaar.
 
kan iedereen hier wel zo'n beetje bijvallen; ben zelf ook met kennis nul begonnen, koop alleen niets met ingewikkelde electronica (injectie etc etc)
begin simpel, bougietje vervangen, filtertje, klepjes stellen (dat was bij mij eerste Guzzi reuze simpel, kan bij een japanner met bovenliggende nokkenas mischien wat lastiger zijn)
gewoon niet bang zijn, vragen stellen en werkplaatshandboeken lezen
 
Waar ik ook al rekening mee heb gehouden voor ik wat kocht. Er gewoon niet van uit gaan dat je motor het altijd doet. Er zijn tijden dat je een probleem hebt waar je niet in 1 avond uit komt. dus als je dat al mee neemt zal het niet snel tegen vallen
 
Mijn vader sleutelde werkelijk aan alles (had ook een eigen garage) en zodoende was deze gozer gezegend met een mentor.

Die hem af en toe met een gloeiend hete soldeerbout op zijn poten sloeg of door een aquarium sloeg als die niet goed bijscheen. En op zijn 12e een boot met een snijbrander uit elkaar haalde..Dan leer je het wel..zie mijn pa nog liggen in de sneeuw op zo'n trolley onder een auto. "Geef mij eens een 13 steek" ..pak ik de sleutel blijft dat pokke ding aan mijn handjes plakken door de kou en hij maar sleutelen.

Heilig ontzag gekregen voor mijn pa. En later veeeel later werd die mijn grootste motorvriend maar dit alles nadat ik hem eerst een ram gaf toen die me weer eens knal wilde verkopen....en gelijk een jaar mocht wegblijven.

En man wat mis ik hem..

Bel ik laatst een vriend (ouwe plaatwerker met armen als kabels) van hem...Hey man hoe gaat het met je ...GVD wie is dit..????

met zijn zoon, de oudste...

Man gvd wat liet je me schrikken sprekend je pa...

Mooier compliment kon die me niet geven ;)
 
Nou gezien alle positieve reacties moet ik onderhand wel hè *D

@Fast Tommy: ik hoop dat je van dat aanbod geen spijt krijgt, want dat zal inderdaad wel eens gebeuren ;)

Gezien de reacties die me adviseren geen motor metingewikkelde electronica te kopen: Zijn er brikken met injectie en dergelijke? En zijn er motoren die 'makkelijker' zijn dan anderen?
 
Ik hen nu (nog) een FZR uit '92 en een XJ 550 uit 84. De XJ bv is een erg vriendelijke sleutelfiets, wel electronische ontsteking (dus geen contactpuntjes stellen) en carbs. ook zijn de kleppen makkelijk te stellen, bij de fzr moet je daar eerst de nokkenas voor uitbouwen. Heb inmiddels dankzij een paar P&P's
de kennis op bij de XJ dit zelf te doen (de fzr durfde ik nog niet maar die gaat er toch uit). Met een werkplaatshandboek, digitale camera en kladblok (waar de dus geen remvloeistof overheen moet knoeien, dan loopt de inkt weg :) ) ben ik in staat geweest de XJ helemaal te strippen en weer op te bouwen, zie www.motor-forum.nl/forum/topic/55997
 
Laatst bewerkt:
er is maar één motor voor jou geschikt jong : EEN CB natuurlijk !! veel sleutelplezier en problemen erreg makkelijk te verhelpen met een schaar, schroevedraaiert en een tangetje + bahco... 8-)
 
er is maar één motor voor jou geschikt jong : EEN CB natuurlijk !! veel sleutelplezier en problemen erreg makkelijk te verhelpen met een schaar, schroevedraaiert en een tangetje + bahco... 8-)


Tja mijn specialisatie ligt meer op het gebied van Ductape...
 
er is maar één motor voor jou geschikt jong : EEN CB natuurlijk !! veel sleutelplezier en problemen erreg makkelijk te verhelpen met een schaar, schroevedraaiert en een tangetje + bahco... 8-)


En er zijn velen met je, dus er is veel over terug te vinden, zodat je niet de fouten van een ander hoeft te maken.
 
Niet alleen de CB (zucht),eigenlijk voldoen alle eind '70/begin '80-ers aan dit profiel:
Honda's CB's,Suus GSsen,Kwak (GP)Z's,Yam's XS; gewoon leuke en makkelijke sleutel-multi's,die je niet snel in de kou zullen doen staan.
Okee, de prestaties (zowel rijden als remmen) zijn niet meer van deze tijd,maar je kunt er een hoop lol mee beleven voor betrekkenlijk weinig geld.
Ook het sleutelwerk is,door eenvoudige en overzichtelijke techniek, vaak kinderlijk eenvoudig.
En anders vraag je toch een handige buur?




P.S.:ja ook ik rij brik en woon in de buurt ;)
 
Ik ook ooit begonnen met een oude Mobyletje, zo'n EEG-tje. Ook nog aan een Solex geklooid, aan een Puch en aan een Kreidler (bak uit elkaar en nog gelukt ook!).

De basis van mijn vader geleerd en ja ook ik mis die man!!!!!!!!!!!!!!!

Nu alles zelf uitzoeken, met hulp van alle experts hiero :}
Wel een wph erbij...

Koop niets met ingewikkelde elektronica. Dat kun je zelf niet fixen en laten doen / nieuw kopen is ongetwijfeld afschuwelijk duur.

Koop Afthans Japans!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan