Handkappen voor winter?

sara321

Rookie
21 jan 2022
8
2
Hallo, redelijk nieuwe motorrijder hier... bij het motorrijden in de kou merk ik dan mijn hoofdzakelijke probleem koude vingers is, zelfs met dikke winter handschoenen. Bij scooters zie je af en toe grote handkappen die de wind weghouden van je handen, vraag me af waarom dit niet een ding is dat je vaak ziet bij motorrijders. Bij het googelen kan ik ook niet veel vinden, dacht misschien zo'n scooter versie op mn motor te gebruiken. Hebben jullie suggesties over watvoor spul ik het beste kan gebruiken hiervoor?
 
Laatst bewerkt:
Hallo, redelijk nieuwe motorrijder hier... bij het motorrijden in de kou merk ik dan mijn hoofdzakelijke probleem koude handen is, zelfs met dikke winter handschoenen. Bij scooters zie je af en toe grote handkappen die de wind weghouden van je handen weghouden, vraag me af waarom dit niet een ding is dat je vaak ziet bij motorrijders.
Als dat past op je motor is dat een prima idee.
Je houd je handen uit de rijwind en dat zal aanmerkelijk schelen.
Moffen zou ook nog kunnen, maar dat ligt eraan wat je zelf wil.
Moffen met handvatverwarming en je kunt zowat met zomerhandschoentjes blijven rijden!
 
Hallo, redelijk nieuwe motorrijder hier... bij het motorrijden in de kou merk ik dan mijn hoofdzakelijke probleem koude handen is, zelfs met dikke winter handschoenen. Bij scooters zie je af en toe grote handkappen die de wind weghouden van je handen weghouden, vraag me af waarom dit niet een ding is dat je vaak ziet bij motorrijders.
Omdat het “lelijk is”. Verder vooral doen, werkt uitstekend.
 
Moffen zou ook nog kunnen, maar dat ligt eraan wat je zelf wil.
Moffen met handvatverwarming en je kunt zowat met zomerhandschoentjes blijven rijden!
:^ :^

Stuurmoffen van drie tientjes helpen mij al minstens een decennium elke winter door. Gewoon met relaxte zomerhandschoenen. Ook zonder verwarming. Fantastische uitvinding.
 
Ik heb om mijn motor handkappen, werkt goed en over het uiterlijk... ik vind het meevallen. En als het nodig is, ze zijn er zo af.
20211031_104442.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij scooters zie je af en toe grote handkappen die de wind weghouden van je handen, vraag me af waarom dit niet een ding is dat je vaak ziet bij motorrijders. Bij het googelen kan ik ook niet veel vinden, dacht misschien zo'n scooter versie op mn motor te gebruiken.
Toch benieuwd hoe je tot deze conclusie komt.

Er zijn heel veel motoren, met name in de touring/allroad klasse die zelfs standaard met handkappen worden geleverd. Daarnaast zijn er aftermarket ook veel te vinden, bekendste zijn wat mij betreft 'barkbusters', die passen ook op heel veel motoren.

Qua warmte: verwacht geen wonderen ;). Het helpt zeker, maar ik heb bij <5C met kappen, herfst-handschoenen en handvatverwarming gewoon koude vingers hoor.

20220624_112237.jpg
 
Handkappen scheelt wel een beetje maar je moet echt flinke handkappen hebben om je handen uit de wind te krijgen. De meeste handkappen zijn daarvoor niet bedoeld. Die zijn bedoeld als beschermers tegen takken ed bij het offroaden.
Aandachtspuntje bij de aanschaf van handkappen is of ze niet tegen de ruit van de kuip aankomen bij vol insturen.
 
Goede handschoenen moet je zonder dat je speciaal aanpassingen aan de motor drie kwartier kunnen rijden zonder koude vingers.
Heb ik met mijn handschoenen BMW met Gore tex voering onder de 5 graden rustig een half uur tot een uur.
Heeft te maken of de zon schijnt of bewolkt en vochtig is.
Denk dat die kappen veel wind tegen houden, dat je koude vingers zult krijgen is wat het weer betreft niet zo vreemd als de rest van jou lichaam ook koud is dan is het tijd om op een andere manier te verplaatsen.
Bij woon/werk verkeer mag ik aannemen dat je ongeveer een half uur rijden moet.
Om met -5C te rijden is voor mij te extreme.
Rond het vriespunt met zon wil ik nog wel eens een dag toeren.
 
Als je koude vingers hebt helpt het om een extra laag bij je bovenlichaam te doen. Als je core warm is zal je lichaam meer warmte naar je handen sturen. Verwarmde handschoenen werken ook goed, alleen heb je het gerommel met draadjes (als je geen accus hebt). Handkappen en moffen heb ik zelf geen ervaring mee.
 
Ik blijf rijden tot temperaturen net boven nul. Maximaal een uur en dan is het met mijn winterhandschoenen (van die twee-vinger wanten) goed te doen. Handvatverwarming heb ik wel maar gebruik ik eigenlijk nooit. Simpelweg omdat de motor vaak langer stilstaat in de winter en de ritjes vooral bedoeld zijn om de accu bij te laden en wat peut door de injectors te laten gaan. Oh ja, handkappen heb ik ook niet.
 
Ik rij het hele jaar door en meestal met zomerhandschoenen.
Twee jaar geleden voor het eerst (AliExpress) handkappen sinds 1993, en dat deed mij toch meer dan ik had verwacht.
Een comfortabel gevoel. :t
PSX_20211016_211913.jpg

Op mijn andere motor de handvatverwarming na vier jaar voor het eerst gebruikt in de zomer nadat de race handschoenen door en door nat waren.
Die rij ik dan weer alleen van april tot september. :')
 
Handkappen helpen, maar zoals eerder gezegd wordt het niet ineens warm :). Gebruik zelf winterhandschoenen en handvatverwarming. Dat werkt prima. Ik vermoed wel dat ik met handkappen de buitenkant van mijn handen ook wat warmer zou houden. Volgende motor maar eens proberen. Lelijk vind ik de meeste kappen niet. Heb echt wel wat stoere motoren met handkappen gezien. Het ligt ook een beetje aan de handkap.
 
Toch benieuwd hoe je tot deze conclusie komt.

Er zijn heel veel motoren, met name in de touring/allroad klasse die zelfs standaard met handkappen worden geleverd. Daarnaast zijn er aftermarket ook veel te vinden, bekendste zijn wat mij betreft 'barkbusters', die passen ook op heel veel motoren.

Qua warmte: verwacht geen wonderen ;). Het helpt zeker, maar ik heb bij <5C met kappen, herfst-handschoenen en handvatverwarming gewoon koude vingers hoor.

Bekijk bijlage 1824770
Ik heb zelf barkbusters op mn motor maar dit helpt niet veel tegen de koude wind. Had het meer over kappen die over je hele hand gaan. Niet kappen die gemaakt zijn om je (en de hendels) te beschermen bij een val.
 
Zoiets ja, bedankt. Nu weet ik waar ik op moet zoeken... zat de hele tijd te zoeken naar "winter handkappen" enzo. Wat ik zoek moet wel compatibel zijn met redelijk grote handkappen die aan 2 kanten op het stuur vastgemaakt zijn. Heb je ervaring met degene uit de foto die je geeft?
 
Zoiets ja, bedankt. Nu weet ik waar ik op moet zoeken... zat de hele tijd te zoeken naar "winter handkappen" enzo. Wat ik zoek moet wel compatibel zijn met redelijk grote handkappen die aan 2 kanten op het stuur vastgemaakt zijn. Heb je ervaring met degene uit de foto die je geeft?
Gewoon regenwanten van 10 euro doen wonderen, ze blokkeren de luchtstroom. werkt super.
 
Of als je een beetje handig bent/kunt en wilt zijn dan zelf maken.
 
Zoiets ja, bedankt. Nu weet ik waar ik op moet zoeken... zat de hele tijd te zoeken naar "winter handkappen" enzo. Wat ik zoek moet wel compatibel zijn met redelijk grote handkappen die aan 2 kanten op het stuur vastgemaakt zijn. Heb je ervaring met degene uit de foto die je geeft?
Nee, mijn coolheid/comfort balans houdt op bij handkappen.
 
Ik rij het hele jaar door en meestal met zomerhandschoenen.
Twee jaar geleden voor het eerst (AliExpress) handkappen sinds 1993, en dat deed mij toch meer dan ik had verwacht.
Een comfortabel gevoel. :t
Bekijk bijlage 1824800
Op mijn andere motor de handvatverwarming na vier jaar voor het eerst gebruikt in de zomer nadat de race handschoenen door en door nat waren.
Die rij ik dan weer alleen van april tot september. :')
Is dat ook een GS van Ali?
 
Is dat ook een GS van Ali?
_O-

Alleen de handkappen, LED koplamp, valblokken, rimstriping, lamprooster, radiator covers, schakelpookje, tankstickers, stuurverhogers, spiegelverhogers, hoger ruitje, titanium rembouten, octaanpillen.. en nog wat meer. :+

Hier moet je verder voor langs de BMW dealer.
Nu vijf jaar garantie trouwens. 8-)

Ik had wel een volledige Hyperpro schokbreker en veren voor.
Na vier jaar afscheid genomen, nog geen idee over de opvolger.
Dezelfde nieuw is ook nog een mogelijkheid.

Gisteren wel een bijna complete S1000RR binnen via AliExpress. :+ ;)
PSX_20221121_095628.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan