Handvatverwarming aansluiten

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.207
3.478
Utrecht
[EDIT 26-2-2023] dit is een oud topic, mijn laatste vraag staat in deze post. Dus de eerste 3 pagina's zijn oude reacties 😘

Hallo,

Ik heb deze handvat verwarming van Louis.de. Heb hem gemonteerd (Yamaha XJ600S Diversion ‘99) maar moet nu nog de elektra aansluiten.
Net even naast de motor gezeten met een multimeter en het elektrische schema.
6819F5CE-89AA-47B9-B8DF-50195AC9FA5F.jpeg
Ik wil geen relais er tussen zetten oid, maar wil de handvatverwarming wel achter het contact hebben.
Op welke draad zouden jullie deze HVV zetten? Op een. Van de willekeurige die van de “Main switch” afkomt? Die zitten allemaal achter het contact denk ik?
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
6F5A6549-FB75-4071-8353-F92AB9ECD3E5.jpeg

bij de grote rode plus kun je de plus van de hvv zetten
de min kun je op het frame vastmaken of een min dichtbij.
op standje 5 trekt hij maar 30 watt, gaat dus betrekkelijk weinig stroom door.

Je hvv doet het dan alleen bij ingeschakeld contact.

succes.
Nee, direct afgetakt. Die 2 a 3A (30W) kan prima is mijn ervaring.

Disclaimer: Wel op mijn oude oerdegelijke Honda, geen idee hoeveel op kabelbomen bezuinigd wordt in moderne fietsen. Maar ook dan is de boel gewoon afgezekerd, dus als die doorbrand, was t toch te veel.
Op die Diversion uit '99 zou ik t persoonlijk wel aandurven... Zelfde caliber motorfiets denk ik
Het kan wel maar de draden zijn erg dun en er niet voor bedoelt, je handvatten kunnen dan mogelijk niet zo warm worden.
 
Dat kan ook, maar toch zou ik het via een relais doen, want als je ledlamp ooit stuk gaat een je moet het vervangen onderweg dan is meestal alleen een halogeen beschikbaar....

Bekijk bijlage 1580765

Klopt, maar het leuke aan een VFR800fi is dat die 2 koplampen heeft die beiden hetzelfde doen. Dus als er 1 kapot is rij je gewoon door 8-)
Bikes.jpeg


Dus stelt zich dat probleem niet. Al zou ik ook een relais gebruiken al is het alleen maar voor de zekerheid.
 
Klopt, maar het leuke aan een VFR800fi is dat die 2 koplampen heeft die beiden hetzelfde doen. Dus als er 1 kapot is rij je gewoon door 8-)
Bekijk bijlage 1581287

Dus stelt zich dat probleem niet. Al zou ik ook een relais gebruiken al is het alleen maar voor de zekerheid.
Dat wist ik niet, maar dan kan het idd overbodig zijn.

Met relais heb je ook minder kans op lekstroom toch?

En wat hierboven geopperd is, hoe dikker de draad hoe sneller warm.
 
Laatst bewerkt:
Dat wist ik niet, maar dan kan het idd overbodig zijn.

Met relais heb je ook minder kans op lekstroom toch?

En wat hierboven geopperd is, hoe dikker de draad hoe sneller warm.
Al zou je zes kwadraat kabel gebruiken het stukje aan de regelaar is bepalend. Die zal niet meer dan een half kwadraat zijn. Nou kun je natuurlijk vallen over de lengte en daar zou je gelijk in hebben zodra die boven een bepaalde lengte komt. Zou @k0en vanaf de stekkerverbinding aan contactzijde de bruine draad met blauwe ring aftakken dan zit hij hele dikke prima en word er geen draad overbelast op basis van lengte of diameter. Een zekering van vijf ampère of zeven en een halve zou voldoende zijn voor de dertig watt die hij op vollast trekt. Dit is ook de situatie die hij naar mijn mening wil als ik, ik denk dat dat zo is, zijn vraag in de openingspost goed gelezen heb. Zou er een lekstroom lopen dan zou de regelaar zichzelf afschakelen omdat deze ver onder de benodigde stroom ligt.


Maar verbeter mij gerust, ik leer graag bij.
 
Ik 'zit' met hetzelfde probleem; ik wil ook handvatverwarming plaatsen maar ik wil niet in de bestaande bedrading van de motor iets wijzigen. Voor mij is de gemakkelijkste manier een ThundexBox plaatsen (zoek maar op TB-U01 in Google) Dat sluit je direct op de accu aan en detecteert als de motor niet loopt. In dat geval krijgen alle aangesloten accessoires ook geen stroom. Nadat de motor gaat draaien duurt het 5 seconden voordat de accessoires stroom krijgen, dus je voorkomt een piek tijdens het starten.

De TB-U01 kan maximaal 16A aan, er is een een 32A versie maar dat heb ik denk ik niet nodig.
 
Mss een knop er tussen maken? Tussen accu en schakelaar hvw?

Of gewoon rechtstreeks op de accu met zekering, het kan wel... Maar zou mijn voorkeur niet hebben.

Of idd door box kiezen leuk ding, nooit van gehoord.
De handvatverwarming heeft ook een knop,dus als je die vergeet af te zetten ga je die andere ook vergeten.
Oxford hvv schakelt ook automatisch uit,maar in de handleiding staat duidelijk dat er altijd een klein stroomverbruik blijft.
Daarom is een relais dus ALTIJD de beste oplossing,dat kun je niet vergeten en het verbruikt geen stroom als het contact af staat.
 
De handvatverwarming heeft ook een knop,dus als je die vergeet af te zetten ga je die andere ook vergeten.
Oxford hvv schakelt ook automatisch uit,maar in de handleiding staat duidelijk dat er altijd een klein stroomverbruik blijft.
Daarom is een relais dus ALTIJD de beste oplossing,dat kun je niet vergeten en het verbruikt geen stroom als het contact af staat.
Dan blijft over of die box of relais.... Ik zou dan toch voor relais kiezen
 
Als zo'n box effectief alleen op de accu aangesloten is zonder een geschakelde draad en zo automatisch detecteert dat de motor loopt,doet die in feite hetzelfde als de hvv van Oxford zelf al doet.
Dan heeft die box volgens mij zelf ook ALTIJD een klein stroomverbruik,dus daar win je niets mee,je bent alleen €73 armer.
 
Als zo'n box effectief alleen op de accu aangesloten is zonder een geschakelde draad en zo automatisch detecteert dat de motor loopt,doet die in feite hetzelfde als de hvv van Oxford zelf al doet.
Dan heeft die box volgens mij zelf ook ALTIJD een klein stroomverbruik,dus daar win je niets mee,je bent alleen €73 armer.
alleen google is of dat van oxford altijd wel werkt :N bekend probleem ,ik heb dat nu uitgeschakeld ,en gewoon via een relais ,werkt perfect
 
Terug
Bovenaan Onderaan