Haperen/sputteren bij lage toerentallen en warme motor

Me

Die hard MF'er
16 mrt 2004
272
0
Hoogvliet (R'dam)
:W

Sinds een maand rijd ik een GSX750ES (eerste zware motorfiets, jawel *O* ), en dat bevalt prima. Nu heeft deze motor het volgende:
- sputtert lichtelijk bij toerentallen tot 3000 tpm
- loopt onregelmatig stationair (schommelt tussen ~700 en 1200 tpm), en slaat uiteindelijk af
- bij gebruik van de choke bij koude motor slaat hij af

Dit gebeurt altijd nadat hij warm begint te worden, ongeveer na een kwartier rijden.

Wat heb ik gedaan tot nu toe?
- bougies vervangen
- luchtfilter niet zichtbaar vies
- deodorant langs inlaatspruitstuk spuiten om evt. lek te ontdekken
- carb cleaner door benzine (motor is niet veel gebruikt voorheen)

Nu vroeg ik mij af of iemand dit probleem herkent, en misschien een oplossing heeft. Vooral dat het gebeurt bij warme motor is misschien een aanwijzing?

Kan het misschien te maken met de vlotterafstelling, aangezien ik een keer de benzinekraan per ongeluk op de 'doorloop'-stand (PRI staat er) in plaats van de reservestand heb laten staan, waarna een of de caburateur(s) begonnen te lekken.

Alvast bedankt en :}
 
klinkt als teveel brandstof vlotternaalden mogen niet doorlekken dus sowieso de hoogtes en de toestand van de naalden kontroleren carbs ook reinigen en afstellen.
 
:W

Sinds een maand rijd ik een GSX750ES (eerste zware motorfiets, jawel *O* ), en dat bevalt prima. Nu heeft deze motor het volgende:
- sputtert lichtelijk bij toerentallen tot 3000 tpm
- loopt onregelmatig stationair (schommelt tussen ~700 en 1200 tpm), en slaat uiteindelijk af
- bij gebruik van de choke bij koude motor slaat hij af

Dit gebeurt altijd nadat hij warm begint te worden, ongeveer na een kwartier rijden.

Wat heb ik gedaan tot nu toe?
- bougies vervangen
- luchtfilter niet zichtbaar vies
- deodorant langs inlaatspruitstuk spuiten om evt. lek te ontdekken
- carb cleaner door benzine (motor is niet veel gebruikt voorheen)

Nu vroeg ik mij af of iemand dit probleem herkent, en misschien een oplossing heeft. Vooral dat het gebeurt bij warme motor is misschien een aanwijzing?

Kan het misschien te maken met de vlotterafstelling, aangezien ik een keer de benzinekraan per ongeluk op de 'doorloop'-stand (PRI staat er) in plaats van de reservestand heb laten staan, waarna een of de caburateur(s) begonnen te lekken.

Alvast bedankt en :}

Wat ik zou doen als ik jou was:

- nieuw luchtfilter erin. kan vervuild zijn ondanks dat het op het oog niet vuil is.

Daarna laten synchroniseren.
Eventueel je carbs voor synchroniseren ultrasoon laten cleanen.

Als je em op PRI hebt gezet en je hebt em weer op ON staan en al even gereden dan moet dat niet meer uitmaken.
 
Bedankt voor de reacties. Bobine zou het dus ook kunnen zijn...in ieder geval gaan de carburateurs er binnenkort af om ze schoon te maken, en de vlotterhoogtes te controleren. Mocht dat niet werken dan ga ik het zoeken in de bobines! Ik zal nog even aan de vorige eigenaar vragen wanneer het luchtfilter voor het laatst vervangen is.

Hoe zie je overigens of een benzinenaald versleten is?
 
Heeft je motor veel km's gereden?

mijn vorige motor (gsx 600 F) had ongeveer 70 dkm gereden en die viel bijna niet eens meer te synchen. Die was echt toe aan nieuwe gasnaalden en sproeiers.

Wellicht ook nog een ander uitlaat systeem op de motor zitten waar deze nooit op is afgesteld?
 
Klinkt als teveel brandstof:

Onder de 3000 toeren krijgt hij de brandstof moeilijk verwerkt en een warme motor heeft minder brandstof nodig dan een koude dus als hij t doet als de motor warm wordt lijkt het daar aan te liggen.

Je gasbuizen/emulsiontubes/weetikveelhoejulliezenoemen kunnen uitgeleuterd zijn (vervangen in combinatie met je gasnaalden)
 
Hij heeft ongeveer 57 duizend kilometer gelopen, en is van 1986. Zoals jullie al aangeven zou het wat te maken kunnen hebben met iets dat versleten is in de carburateur, zeker gezien de leeftijd.

Er is een werkplaatshandboek onderweg, en zodra ik deze binnen heb gaan de carburateurs eraf. De vorige eigenaar heeft de bobines doorgemeten, en die waren goed. Kan dus weinig anders meer zijn dan luchtfilter en/of carburateurs!

Bedankt voor de tips, zodra ik iets heb gevonden zet ik het hier neer!
 
Zo dan, carburateurs zijn eraf, heb ze open gehad, en op het oog zien de gasnaalden er niet versleten uit; er zitten geen sleepsporen op.
- sproeiers eruit gehad om ze door te blazen;
- kanaaltjes in carburateurs zelf doorgeblazen;
- vlotterplunjer en zitting schoongemaakt met thinner;
- vlotterhoogtes afgesteld.

Op alle vlotterplunjers zat een klein 'groefje' in de rondte; dat zal het punt zijn waar ze altijd op de zitting rusten. In mijn ogen hoeft dit geen verontrustende slijtage te zijn, maar toch lekken er drie van de vier caburateurs als ik ze nu aansluit op de benzinetank, en deze op de PRI-stand zet (constant doorlopen, buiten het vacuumsysteem om).

Nu ga ik toch sterk het doorlekken van de carburateurs verdenken voor het onregelmatige stationair lopen. Alleen vraag ik me af wat ik hiertegen kan doen, anders dan de zittingen schoonmaken en de vlotterhoogtes afstellen. Misschien dat de vlotterplunjer/zitting vervangen moeten worden?
 
Jawel, een erg oude oma ;)

Carburateurs heb ik inmiddels eraf gehad, sproeiers schoongemaakt en doorgeblazen. Hij blijft echter nog steeds rottig lopen (stationair en lage toerentallen dus), vooral als het vochtig weer is buiten heb ik gemerkt. Dan duurt het starten ook erg lang, één keer heb ik hem twee minuten o.i.d. door moeten laten starten, voordat ie draaide. Vandaag nog even geprobeerd, en hij start nu binnen no time (zonnig weer, niet vochtig dus!).

Nu heb ik de bobines ook doorgemeten (hoewel ik heb gelezen dat dit niet perse een goede indicatie is), en tussen de contacten is de weerstand goed. Tussen de bougiedoppen meet ik echter niks...vreemd?

Nu vraag ik mij af of het een punt is als het plastic om de bougiekapjes ontbreekt, omdat dit bij eentje het geval is. Zou dit een oorzaak kunnen zijn van het slechte lopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan