Haperende ER-5

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.093
2.841
Erps-Kwerps
Mijn ER-5 hapert, bij bepaalde toerentallen.
Als ik optrek dan (schat ik, wegens ontbreken toerenteller) dan hapert de motor zo rond de 4000 á 5000 toeren. Ik heb het idee dat een cilinder dan even niet meer mee wil. Blijf ik gas houden dan trekt hij hem er wel door en begint dan boven de 5000 á 6000 toeren weer goed te lopen. Hij heeft het voornamelijk als hij koud is, maar warm doet hij het ook, hoewel de stottering dan minder hardnekkig is. Het probleem is een paar maanden geleden geleidelijk aan ontstaan en is langzaamaan erger geworden tot nu toe, nu is het vrij constant.
Ik heb afgelopen week de carburateurs er dan eens onderuit gehaald en grondig schoon gemaakt, hoewel er eigenlijk niks van verontreiniging te ontdekken viel. Ook de luchtmengselschroeven zijn volgens de manual afgesteld. Hierna was het euvel nog steeds onveranderd aanwezig. Maand of twee geleden zijn de carburateurs gesynchroniseerd, ook geen verandering. Nog eens een maand of twee daarvoor zijn de kleppen gesteld. Dat traject lijkt mij dus wel in orde te zijn.
Nu ga ik de bougies nog eens vervangen hoewel die nog niet zoveel kilometers hebben, maar ik kan niet echt iets anders meer bedenken.
Iemand nog suggesties?
 
Nog een kleine toevoeging, het doet zich enkel voor bij accelereren. Als ik geen gas bij geef en dus constant toerental houd is er niks aan de hand. Gas open, stotteren tot voorbij zo'n 5000 toeren, dan is alles weer normaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan