Beste lezers,
Ik heb een '88 CBR 600F gekocht, welke is omgesleuteld tot naked/fun bike. Het fietsje heeft o.a. een 47 tands achtertandwiel en was helemaal vrij van accessoires. Ik ben haar weer een beetje aan het normaliseren, om welke reden ik er maar wat spiegels, een KOSO cockpit en een wat kleiner achtertandwiel (45 tands) voor heb gekocht. Sinds de KOSO erop zit zie ik daadwerkelijk hoe hard ik rijd, hetgeen best wel heel nuttig is. Ook heb ik een toerenteller functie in de KOSO, zodat ik een indruk krijg van RPM versus snelheid.
Op de snelweg vanaf ongeveer 90 km/u bij grofweg 4000 toeren begint de motor te haperen en stoten. Als ik vervolgens vol gas geef, trekt ze zonder problemen naar de 140 en wellicht verder (doe ik liever niet bij een fiets die ik slecht ken, zeker niet met deze leeftijd en configuratie). M.a.w. continue snelheid rijden bij 4000 toeren gaat nauwelijks (heftig hortend en stotend, gevaarlijk met achterop komend verkeer) maar accelereren is geen probleem.
Mijn KOSO meet de pulsen op 1 bougiekabel en rekent dit middels processoort (4-takt) een aantal cilinders (4) om naar de werkelijke omwentelingen van de krukas. Bij het haperen en stoten raakt de KOSO ook de weg kwijt (deviaties van 1000 tot 1500 r.p.m. in afleeswaarde) dus ik heb het vermoeden dat de motor niet de juiste ontstekingspulsen krijgt.
Klinkt dit iemand bekend in de oren en heeft iemand suggesties hoe ik verder kom in diagnose en probleemoplossing?
--> Wat eigen denkwerk...
Ik kijk zelf in de richting van ontstekingsproblematiek, maar dit hoeft natuurlijk niet.
Zou het ook in de brandstofvoorziening kunnen zitten? Als deze (4!) carburateurs een acceleratiepomp hebben (voor mij nog onbekend), zou het dan kunnen dat de motor accelereert op de brandstof vanuit de pompslag (door het open draaien van het gas) en vervolgens weer gaat haperen door brandstof tekort nadat de "acceleratiebrandstof" verbruikt is? Het haperen en stoten is vrij heftig (schoksgewijs), gebeurt dit bij brandstoftekort ook of is dat echt een teken van een probleem in ontsteking?
Vragen vragen vragen... Hoop dat iemand me op weg kan helpen!
Ik zal blijven posten tot het verholpen is..
Ik heb een '88 CBR 600F gekocht, welke is omgesleuteld tot naked/fun bike. Het fietsje heeft o.a. een 47 tands achtertandwiel en was helemaal vrij van accessoires. Ik ben haar weer een beetje aan het normaliseren, om welke reden ik er maar wat spiegels, een KOSO cockpit en een wat kleiner achtertandwiel (45 tands) voor heb gekocht. Sinds de KOSO erop zit zie ik daadwerkelijk hoe hard ik rijd, hetgeen best wel heel nuttig is. Ook heb ik een toerenteller functie in de KOSO, zodat ik een indruk krijg van RPM versus snelheid.
Op de snelweg vanaf ongeveer 90 km/u bij grofweg 4000 toeren begint de motor te haperen en stoten. Als ik vervolgens vol gas geef, trekt ze zonder problemen naar de 140 en wellicht verder (doe ik liever niet bij een fiets die ik slecht ken, zeker niet met deze leeftijd en configuratie). M.a.w. continue snelheid rijden bij 4000 toeren gaat nauwelijks (heftig hortend en stotend, gevaarlijk met achterop komend verkeer) maar accelereren is geen probleem.
Mijn KOSO meet de pulsen op 1 bougiekabel en rekent dit middels processoort (4-takt) een aantal cilinders (4) om naar de werkelijke omwentelingen van de krukas. Bij het haperen en stoten raakt de KOSO ook de weg kwijt (deviaties van 1000 tot 1500 r.p.m. in afleeswaarde) dus ik heb het vermoeden dat de motor niet de juiste ontstekingspulsen krijgt.
Klinkt dit iemand bekend in de oren en heeft iemand suggesties hoe ik verder kom in diagnose en probleemoplossing?
--> Wat eigen denkwerk...
Ik kijk zelf in de richting van ontstekingsproblematiek, maar dit hoeft natuurlijk niet.
Zou het ook in de brandstofvoorziening kunnen zitten? Als deze (4!) carburateurs een acceleratiepomp hebben (voor mij nog onbekend), zou het dan kunnen dat de motor accelereert op de brandstof vanuit de pompslag (door het open draaien van het gas) en vervolgens weer gaat haperen door brandstof tekort nadat de "acceleratiebrandstof" verbruikt is? Het haperen en stoten is vrij heftig (schoksgewijs), gebeurt dit bij brandstoftekort ook of is dat echt een teken van een probleem in ontsteking?
Vragen vragen vragen... Hoop dat iemand me op weg kan helpen!
Ik zal blijven posten tot het verholpen is..