Haperende/stotende CBR 600 bij continu vermogen

Larschz

Rookie
6 jul 2009
10
0
Amsterdam
Beste lezers,

Ik heb een '88 CBR 600F gekocht, welke is omgesleuteld tot naked/fun bike. Het fietsje heeft o.a. een 47 tands achtertandwiel en was helemaal vrij van accessoires. Ik ben haar weer een beetje aan het normaliseren, om welke reden ik er maar wat spiegels, een KOSO cockpit en een wat kleiner achtertandwiel (45 tands) voor heb gekocht. Sinds de KOSO erop zit zie ik daadwerkelijk hoe hard ik rijd, hetgeen best wel heel nuttig is. Ook heb ik een toerenteller functie in de KOSO, zodat ik een indruk krijg van RPM versus snelheid.

Op de snelweg vanaf ongeveer 90 km/u bij grofweg 4000 toeren begint de motor te haperen en stoten. Als ik vervolgens vol gas geef, trekt ze zonder problemen naar de 140 en wellicht verder (doe ik liever niet bij een fiets die ik slecht ken, zeker niet met deze leeftijd en configuratie). M.a.w. continue snelheid rijden bij 4000 toeren gaat nauwelijks (heftig hortend en stotend, gevaarlijk met achterop komend verkeer) maar accelereren is geen probleem.

Mijn KOSO meet de pulsen op 1 bougiekabel en rekent dit middels processoort (4-takt) een aantal cilinders (4) om naar de werkelijke omwentelingen van de krukas. Bij het haperen en stoten raakt de KOSO ook de weg kwijt (deviaties van 1000 tot 1500 r.p.m. in afleeswaarde) dus ik heb het vermoeden dat de motor niet de juiste ontstekingspulsen krijgt.

Klinkt dit iemand bekend in de oren en heeft iemand suggesties hoe ik verder kom in diagnose en probleemoplossing?

--> Wat eigen denkwerk...
Ik kijk zelf in de richting van ontstekingsproblematiek, maar dit hoeft natuurlijk niet.
Zou het ook in de brandstofvoorziening kunnen zitten? Als deze (4!) carburateurs een acceleratiepomp hebben (voor mij nog onbekend), zou het dan kunnen dat de motor accelereert op de brandstof vanuit de pompslag (door het open draaien van het gas) en vervolgens weer gaat haperen door brandstof tekort nadat de "acceleratiebrandstof" verbruikt is? Het haperen en stoten is vrij heftig (schoksgewijs), gebeurt dit bij brandstoftekort ook of is dat echt een teken van een probleem in ontsteking?

Vragen vragen vragen... Hoop dat iemand me op weg kan helpen!

Ik zal blijven posten tot het verholpen is..
 
Typisch,

Ik heb ook een CBR600F1, omgesleuteld tot naked/fun/stunt bike, 46 tands achterwiel en vrij van accesoires. En de mijne begint ook te haperen rond de 85km/u, wat mij opvalt is dat ik er 's ochtends, op de heenweg naar m'n werk minder last van heb als de terugweg. Ik heb het idee dat de tank rond dat toerental begint te resoneren.
 
Laatst bewerkt:
Da's wel heel erg maf. Nou ja, niet heel erg maf, maar alsnog behoorlijk maf...

Ik heb ook een 45 tands achterwiel (net binnen). Heb jij ervaringen met beter rijgedrag bij een andere tandwielcombinatie? En trekt die van jou wel "gewoon" als een raket?

Zit zelf aan een probleem in m'n CDI te denken. Ben al bij een dealer geweest om te checken welke CDI's compatibel zijn. In principe alle CBR600's tot 99 want toen kwamen de injecties.
 
Nee geen ervaring met een andere tandwiel combinatie, hij loopt verder gewoon clean. En met wisselend toerental geen problemen.

Die CDI is wel interresant trouwens, mijn F2 staat naast de F1 geparkeerd, dus die CDI kan ik nog wel een keer uitwisselen *D
 
Nou, als je resultaten hebt, post dan effe als je wilt!

Ik sta in dubio: CDI laten doormeten/testen (50 euro, 3 dagen weg) of 2e hands (75 euro, alle risico's van dien). Ken niemand met een vergelijkbare CBR600 in de buurt. Mochten mensen in Amsterdam zich geroepen voelen dan hou ik me aanbevolen...
 
De carbs hebben geen acceleratiepomp, een probleem met de cdi lijkt mij niet voor de hand liggend dan zou die het bij iedere toerental doen,haal eerst de pulsedraad van de toerenteller los en probeer dan weer.
Als die het dan nog doet de carbs laten(ultrasoon) reinigen en afstellen(co en synchroon).
 
Terug
Bovenaan Onderaan