Hard rijden hard bestraffen of oogluikend toestaan

Dus als méér mensen 200 km/u rijden, vermindert de kans op ongevallen... (wel in dezelfde richting hé)

Nee, alleen als ze het allemaal doen ;)

De 10% die afwijkt van het gemiddelde maakt het gevaarlijk. Dat gaat niet alleen om snelheid, maar om alle onverwachte verkeersgedragingen.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm. Volgens mij gaat het om waar, wanneer en wie. Trek je je supersnelle machine even open tot 200 of meer op een verlaten weg in een rustige provincie, in een mooi overzichtelijke situatie (bijvoorbeeld een vlak polderlandschap), zonder tegenliggers of andere weggebruikers, dan moet het toch even kunnen. Er zijn dingen gevaarlijker en er zijn dingen die minder gevaarlijk zijn.
Iedereen z'n gang laten gaan is niet goed, maar om domweg te zeggen dat het per definitie levensgevaarlijk is om 200 te rijden, dat is ook niet goed. Dan zou ik al lang niet meer in het land der levenden zijn.
 
Hmmm. Volgens mij gaat het om waar, wanneer en wie. Trek je je supersnelle machine even open tot 200 of meer op een verlaten weg in een rustige provincie, in een mooi overzichtelijke situatie (bijvoorbeeld een vlak polderlandschap), zonder tegenliggers of andere weggebruikers, dan moet het toch even kunnen. Er zijn dingen gevaarlijker en er zijn dingen die minder gevaarlijk zijn.
Iedereen z'n gang laten gaan is niet goed, maar om domweg te zeggen dat het per definitie levensgevaarlijk is om 200 te rijden, dat is ook niet goed. Dan zou ik al lang niet meer in het land der levenden zijn.
dit is gesproken en de enige juiste uitleg...naar mijn mening dan toch,waarmee ik niet wil zeggen dat dit dan voor iedereen zo moet zijn.
Het is en blijft altijd levensgevaarlijk om 200 te rijden maar waar het om gaat is dat je die keuze zelf maakt en dat het levensgevaarlijke aspect ervan enkel en alleen op jezelf mag terugvallen als het misgaat en niet op derden en dan moet het best kunnen dat je 't beestje is open trekt. Zo doe ik het ook *O*
 
Wat is eigenlijk de definitie van gevaarlijk? Is iets gevaarlijk als je gegarandeerd een ongeluk krijgt? Of is iets gevaarlijk als het risico dat er iets mis gaat behoorlijk groot is? Of is iets gevaarlijk als het risico niet groter is, maar als de gevolgen vele malen groter zijn als het mis gaat?

Is 200 rijden dan toch niet per definitie gevaarlijk, afhankelijk van hoe we gevaarlijk definiëren? :)
 
volgens mij is gevaarlijk,niet hoe groot de kans is dat het misgaat,want dan was proberen een muis te vangen ook gevaarlijk _O- maar wel : hoe groot zijn de gevolgen als het misgaat
Kijk, en met die redenering wordt 200 rijden toch al weer vrij snel per definitie gevaarlijk ;) Omdat als je 200 rijdt de gevolgen (volgens mij) altijd heftiger zijn. Of telt daar ook weer mee dat je er bij 200 in theorie ook zonder kleerscheuren vanaf kan komen?
 
Iedereen z'n gang laten gaan is niet goed, maar om domweg te zeggen dat het per definitie levensgevaarlijk is om 200 te rijden, dat is ook niet goed. Dan zou ik al lang niet meer in het land der levenden zijn.

Daar is geen zinnige uitspraak over te doen, omdat de populatie die jij nu aanhaalt 1 persoon bevat.



Ik zou een gevaarlijke handeling definiëren als (zoals ik hiervoor al heb gedaan): een handeling die een risico (kans x impact) op ongewenste gevolgen oplevert dat door een representatieve doorsnede van de populatie als onacceptabel wordt beschouwd.

Daarmee wordt ook duidelijk dat "gevaar" een subjectief begrip is. Of iets als gevaarlijk wordt beschouwd, hangt af van de mensen die je het vraagt.

Daarom is een redenering als: "ik rij vaak 200. Ik leef nog steeds. Dus is het niet gevaarlijk" ook zinloos. Statistisch is een populatie van 1 stuks volstrekt irrelevant.
 
Laatst bewerkt:
heb zo een sterk vermoeden dat de populatie(mooi woord trouwens)ver boven 1 stuks uitsteekt. maar ik geet toe het blijf gevaarlijk. Niettegenstaande ik in 18 jaar dat ik met de motor rij nog nooit iets voorgehad heb aan hoge snelheden maar wel al 5x aan lage snelheden. 't één doe je dan ook waar het kan en 't ander doe je in die drukke boel die wij 't verkeer noemen. Als je in 't drukke verkeer iets voorkrijgt aan normale snelheid mag je voor 80% stellen dat het de fout is van een andere weggebruiker. Krijg je aan hoge snelheden iets voor (ik praat dan wel over de stukken waar het kan...zie vorige berichten) dan zal het waarschijnlijk aan een mankement aan de motorfiets liggen en als je fietsje perfect onderhouden,gekontroleerd en verzorge word zoals het hoort,ga je eigenlijk,feitelijk sneller iets voorkrijgen aan 60 in 't drukke klotte verkeer dan tegen 200 op een verlaten recht stuk,zonder zijstraten,verkeerslichten en gezichtsbelemeringen. O ja mss ook even checken hoe het staat met de flitsbakken op dat recht stuk,want anders is't zeker gedaan met de fun :(
 
Daar is geen zinnige uitspraak over te doen, omdat de populatie die jij nu aanhaalt 1 persoon bevat.



Ik zou een gevaarlijke handeling definiëren als (zoals ik hiervoor al heb gedaan): een handeling die een risico (kans x impact) op ongewenste gevolgen oplevert dat door een representatieve doorsnede van de populatie als onacceptabel wordt beschouwd.

Daarmee wordt ook duidelijk dat "gevaar" een subjectief begrip is. Of iets als gevaarlijk wordt beschouwd, hangt af van de mensen die je het vraagt.

Daarom is een redenering als: "ik rij vaak 200. Ik leef nog steeds. Dus is het niet gevaarlijk" ook zinloos. Statistisch is een populatie van 1 stuks volstrekt irrelevant.

&@ anderen:

200 rijden is volstrekt ongevaarlijk.

De gevolgen van een ongeluk bij 200 zijn groot.

Het is gevaarlijker om 100 te rijden wanneer je oververmoeid bent of op een motor met slechte remmen, banden en vering dan 200 fit op een perfecte fiets die er voor gemaakt is. Of 100 in de stromende regen tegen op droog en schoon bij 200.

Wanneer je regelmatig 200 rijdt, is dat minder gevaarlijk dan wanneer je eens in de 3 jaar 200 rijdt.

Ik rijd regelmatig hard, zowel in auto als op motor, echter alleen wanneer het kan. Dat blijft een eigen inschatting. Wanneer het druk is, gaat het nooit hard. Want, automobilisten hebben geen idee van de snelheid van een motor en dat neem ik ze niet kwalijk.
 
&@ anderen:
200 rijden is volstrekt ongevaarlijk.
De gevolgen van een ongeluk bij 200 zijn groot.
Het is gevaarlijker om 100 te rijden wanneer je oververmoeid bent of op een motor met slechte remmen, banden en vering dan 200 fit op een perfecte fiets die er voor gemaakt is. Of 100 in de stromende regen tegen op droog en schoon bij 200.
Wanneer je regelmatig 200 rijdt, is dat minder gevaarlijk dan wanneer je eens in de 3 jaar 200 rijdt.
Ik rijd regelmatig hard, zowel in auto als op motor, echter alleen wanneer het kan. Dat blijft een eigen inschatting. Wanneer het druk is, gaat het nooit hard. Want, automobilisten hebben geen idee van de snelheid van een motor en dat neem ik ze niet kwalijk.
Wat wil je hiermee zeggen?

Trouwens, om te stellen dat 200 rijden volstrekt ongevaarlijk is, vind ik een beetje kort door de bocht.
 
&@ anderen:

200 rijden is volstrekt ongevaarlijk.

De gevolgen van een ongeluk bij 200 zijn groot.

Het is gevaarlijker om 100 te rijden wanneer je oververmoeid bent of op een motor met slechte remmen, banden en vering dan 200 fit op een perfecte fiets die er voor gemaakt is. Of 100 in de stromende regen tegen op droog en schoon bij 200.

Wanneer je regelmatig 200 rijdt, is dat minder gevaarlijk dan wanneer je eens in de 3 jaar 200 rijdt.

Ik rijd regelmatig hard, zowel in auto als op motor, echter alleen wanneer het kan. Dat blijft een eigen inschatting. Wanneer het druk is, gaat het nooit hard. Want, automobilisten hebben geen idee van de snelheid van een motor en dat neem ik ze niet kwalijk.

Belangstelling voor een college statistiek? :+


Je snapt toch zelf ook wel dat je redenering rammelt? ;)
 
Ik denk dat hier de volgende denkfout gemaakt wordt; de persoonlijke subjectieve risicobeleving wordt geëxtrapoleerd naar een objectieve algemene risicoanalyse. En dat gaat natuurlijk niet.



Los daarvan, ik vind 160 km/u rijden op zijn tijd ook erg leuk :Y .... ik hang er alleen geen pseudo-logica aan op om te "bewijzen" dat het objectief gezien niet gevaarlijk is.
 
Belangstelling voor een college statistiek? :+


Je snapt toch zelf ook wel dat je redenering rammelt? ;)

Statistiek, daar ben ik zelfs wat in onderlegd.

Maar ik ben blij dat ik hier nog wat kan leren :+

Maar tot nu toe wordt over de essentie heengelezen. ;)
 
Maar tot nu toe wordt over de essentie heengelezen. ;)

Wat is volgens jou dan de essentie?

Dat er andere zaken zijn, die gevaarlijker zijn dan 200 rijden? Dat bestrijd ik ook niet. Maar dat maakt 200 rijden niet minder gevaarlijk.

Ik ben het er ook mee eens dat snelheid nooit de oorzaak is voor een ongeval. Maar het is net als een analoog systeem met een aantal schuifregelaars waarmee je een stabiele toestand afregelt; als de ééntje ver uit de stabiele stand schuift, hou je voor de andere parameters maar een heel kleine marge over.
 
Het is niet hoe hard je rijdt, maar hoe snel je stilstaat ;-)
Verder, los van gevaar of andersinds enge dingen, hebben we in Nederland met elkaar afgesproken dat we op een snelweg maximaal 120 km p/u rijden (meestal langzamer maar goed). Gevaarlijk of niet maakt niet uit, het mag niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan