hard tikkend geluid in ketting?

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
6.415
1.051
Borger-Odoorn
Vandaag heerlijk weer voor een eerste ritje. Ging allemaal prima. maar toen ik thuis kwam en hem op zijn plaats duwde, had ik ineens een hard tikkend geluid (een paar tikken per seconde, afhankelijk van de snelheid) ongeveer ter hoogte van het voorste tandwiel. Dus met de motor uit. Het lijkt echt verband te houden met de ketting/tandwiel. Even wat geschakeld maar helpt niets. Helaas kan ik het voorste tandwiel niet zien.
Daar moet ik dus mee heen maar ik weet niet, of ik überhaupt wel naar de motorzaak kan rijden....wat zou het kunnen zijn?
 
Oplossing
Een hobbelende kiezelsteen tussen de ketting en het blok?
En dat was dus de oorzaak!
Mijn tracer 700 heeft 21000 op de teller; het voortandwiel kan ik niet zien maar het achtertandwiel en de ketting zijn nog prima. Vóór de rit gister was het geluid er ook nog niet; pas na terugkomst.

Ik ben niet al te zuinig met kettingvetten, waardoor er weleens wat vet weggeslingerd wordt her en der. Uiteindelijk bleek er bij het tandwiel vóór een kluit opgehoopt oud vet te zitten (je kunt er bijna niet bij en je ziet het niet) en hoogstwaarschijnlijk met een kiezelsteentje erin geplakt; klont vet eruit gehaald en de tik is weg! Pfff....
Vandaag heerlijk weer voor een eerste ritje. Ging allemaal prima. maar toen ik thuis kwam en hem op zijn plaats duwde, had ik ineens een hard tikkend geluid (een paar tikken per seconde, afhankelijk van de snelheid) ongeveer ter hoogte van het voorste tandwiel. Dus met de motor uit. Het lijkt echt verband te houden met de ketting/tandwiel. Even wat geschakeld maar helpt niets. Helaas kan ik het voorste tandwiel niet zien.
Daar moet ik dus mee heen maar ik weet niet, of ik überhaupt wel naar de motorzaak kan rijden....wat zou het kunnen zijn?

Dus.... na de winterstop op loop+motorduwsnelheid een paar tikken per seconde :?

Je loopt met de motor dus de versnelling staat in neutraal, iets aan het motorblok kan het dan al niet zijn.
Blijft idd je ketting / kettingwiel combinatie over.
Na de winterstop zou het kunnen duiden op een zgn ' harde plek' in de ketting, of zelfs meerdere als je het meerdere keren per seconde hoort.
Of ketting die niet helemaal goed uitgelijnd is en dus iedere keer over de tandjes van het kettingwiel valt.

Maar dan zou het geluid dus iig mee moeten gaan, sneller/langzamer met sneller/langzamer de motor vooruit duwen, dat kun je nog s uitproberen.

Heb je een middenbok op de motor ? Dan daar eens op zetten en je achterwiel draaien, luisteren of je het dan ook hoort.

Op zich zou ik me niet direct veel zorgen maken.
 
Ik heb dat ook eens meegemaakt. Waren tikken die van het kunststof kapje dat het voorste kettingwiel afdekt kwamen. De bout die het kettingwiel op z'n plek hoort te houden was losgelopen en die veroorzaakte dat.

Afhankelijk van het soort geluid ga ik dus niet mee met de onderste zin van de reply hierboven.
 
Ik heb dat ook eens meegemaakt. Waren tikken die van het kunststof kapje dat het voorste kettingwiel afdekt kwamen. De bout die het kettingwiel op z'n plek hoort te houden was losgelopen en die veroorzaakte dat.

Afhankelijk van het soort geluid ga ik dus niet mee met de onderste zin van de reply hierboven.

Jij had een motor waar het kettingwiel met een bout op z'n plek werd gehouden :? Wat voor merk/type is dat ?


Van de wat oudere Yamaha's weet ik wel dat die de neiging hadden dat de borgmoer eraf kon lopen. Heb t zelf wel eens gehad met een FZR maar gelukkig was de afdekkap dan wel weer dusdanig gevormd dat het kettingwiel hoe dan ook niet van de as af kon lopen, daar was gewoon geen ruimte voor met de bevestigde kap.
 
Van de wat oudere Yamaha's weet ik wel dat die de neiging hadden dat de borgmoer eraf kon lopen.
Ik héb een oude Yamaha.
De moer die het kettingwiel opsluit heeft een borgplaat die je over de moer moet omslaan na vastdraaien.
In mijn geval zou ik echt niet willen dat de moer losloopt. Dat eindigt dan wrs met een mega-klapper.

Maar voor @Lady_Di zou ik willen voorstellen om eerst alle kettingschakels te checken of die goed beweegbaar zijn en niet vast zitten.
 
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190128/123b174212396775115a86cc8b270f1b.jpg
Niet mijn foto, maar die bout was losgelopen en zorgde voor een tikkend geluid als hij langs het beschermkapje schraapte.

Duh...tuurlijk, ik was even ' overdwars' aan het denken |(
Ik héb een oude Yamaha.
De moer die het kettingwiel opsluit heeft een borgplaat die je over de moer moet omslaan na vastdraaien.
In mijn geval zou ik echt niet willen dat de moer losloopt. Dat eindigt dan wrs met een mega-klapper.

Maar voor @Lady_Di zou ik willen voorstellen om eerst alle kettingschakels te checken of die goed beweegbaar zijn en niet vast zitten.
:^ Had ik ook op FZR600.
Wilde weg na een dag hard werken, starten, in de versnelling...gas geven en.... niks :+
Heb echt even dom staan loeren voor ik in de gaten had wie/wat/waar.

In december nog een draadje gestart hierover. Bij mij was het een tikkend/knarsend geluid. Conclusie: nieuwe ketting en tandwielen
Dat zou mij nog veel te ver gaan om om die conclusie nu al te trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Wat ik zou doen, als ik niet het afdekkapje van het voortandwiel nuet los zou willen halen:
Kettingspanning controleren, op meerdere punten ( motor iets verzetten, speling controleren en dit een keer of 6 herhalen). Ook kijken-voelen naar schakels die sterk verroest zijn of niet meer soepel kunnen bewegen.
Motor niet alleen vooruit, maar ook eens achteruit duwen: nog steeds het tikkende geluid?
Met een zaklamp of iets dergelijks via de zijkant van het afdekkapje naar het voortandwiel kijken, misschien wordt er dan al meer duidelijk.

Maar wat is het probleem van het loshalen van het kapje van het voortandwiel nu eigenlijk? Is dat erg ingewikkeld, of vertrouw je je dat zelf niet toe? Geen, of te weinig gereedschap?
 
Wat ik zou doen, als ik niet het afdekkapje van het voortandwiel nuet los zou willen halen:
Kettingspanning controleren, op meerdere punten ( motor iets verzetten, speling controleren en dit een keer of 6 herhalen). Ook kijken-voelen naar schakels die sterk verroest zijn of niet meer soepel kunnen bewegen.
Motor niet alleen vooruit, maar ook eens achteruit duwen: nog steeds het tikkende geluid?
Met een zaklamp of iets dergelijks via de zijkant van het afdekkapje naar het voortandwiel kijken, misschien wordt er dan al meer duidelijk.

Maar wat is het probleem van het loshalen van het kapje van het voortandwiel nu eigenlijk? Is dat erg ingewikkeld, of vertrouw je je dat zelf niet toe? Geen, of te weinig gereedschap?
Soms moeten de voetsteun en het schakelpedaal er eerst af, en die zitten vaak vast met blauwe loctite.
 
Een hobbelende kiezelsteen tussen de ketting en het blok?
En dat was dus de oorzaak!
Mijn tracer 700 heeft 21000 op de teller; het voortandwiel kan ik niet zien maar het achtertandwiel en de ketting zijn nog prima. Vóór de rit gister was het geluid er ook nog niet; pas na terugkomst.

Ik ben niet al te zuinig met kettingvetten, waardoor er weleens wat vet weggeslingerd wordt her en der. Uiteindelijk bleek er bij het tandwiel vóór een kluit opgehoopt oud vet te zitten (je kunt er bijna niet bij en je ziet het niet) en hoogstwaarschijnlijk met een kiezelsteentje erin geplakt; klont vet eruit gehaald en de tik is weg! Pfff....
 
Oplossing
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190128/123b174212396775115a86cc8b270f1b.jpg
Niet mijn foto, maar die bout was losgelopen en zorgde voor een tikkend geluid als hij langs het beschermkapje schraapte.
Honda’s hebben dat, cbf1000 in ieder geval. Ze kunnen ook krom raken, verkeerde klinkschakel bij de ketting kwamen we later achter. Best raar om dat te zien als je er achter zit, ketting maakt een beste slinger dan, wel top dat de bout niet breekt. Onbewust heeft hij er toch wel wat km’s mee gemaakt.8)7
 
Van de wat oudere Yamaha's weet ik wel dat die de neiging hadden dat de borgmoer eraf kon lopen. Heb t zelf wel eens gehad met een FZR maar gelukkig was de afdekkap dan wel weer dusdanig gevormd dat het kettingwiel hoe dan ook niet van de as af kon lopen, daar was gewoon geen ruimte voor met de bevestigde kap.
Ik heb dit ook gehad met mijn vorige FZ6. Daar zat die moer dus spontaan compleet los. Bijzonder ontwerp als je het mij vraagt. Sindsdien check ik het regelmatig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan