Hard tikkend geluid uit VTR 1000F

Saja01

Rookie
27 jul 2006
3
0
Schagen
www.zweef.nl
Tijdens het rijden kwam opeens een hard tikkend geluid uit het motorblok. Ik schat links bovenin. Motor direkt uitgezet, Wegenwacht gebeld, kon niet helpen. Motor was warmgelopen, gebeurde bij ca. 80 km/h, tussen 2- 3 duizend rpm.
Heeft iemand een idee, wat er aan de hand kan zijn? ;(
 

Marc Keijsers

MF veteraan
9 sep 2001
3.275
0
Sevenum
Die dingen staan bekend vanwege defecte nokkenaskettingspanners, wellicht dit met als gevolg versprongen timing. Maar het kan net zo goed 1000 andere dingen zijn, eerst graag wat meer info
 

Saja01

Rookie
27 jul 2006
3
0
Schagen
www.zweef.nl
Ik bedoel dat de motor op bedrijfstemperatuur was, je hoort nogal eens dat motoren tikken als ze koud zijn. Dat was dus niet het geval. Oliepeil en koelwater allebei ok.

Veel meer info heb ik (nog) niet. De motor start en loopt normaal (afgezien van het geluid) de ANWB wilde namelijk even luisteren. Ik heb hem daarna weer vlug uitgezet. Ik dacht meer in de richting van een gebroken klepveer.
 

toontjehifi

Die hard MF'er
1 dec 2004
426
0
amsterdam
tja wat meer info, maar dat je een probleem bezit is duidelijk.
nokkenas,ketting,klep verbrandt,of klepgeleiding,geloof dat dit type
er nog,al gevoelig voor was.

Loopt je motor nog netjes rondt,en als je wat gas geeft loopt het lawaai ook meer op, dan heb je een kleppen probleem.

Helaas zou de compressie meten,daaraan kan je al het ea aflezen.

maar ja is best '( hoor.
gr toontje :]
 

Jeroen

MF veteraan
31 aug 2003
4.526
2
44
Emmeloord
Die dingen staan bekend vanwege defecte nokkenaskettingspanners, wellicht dit met als gevolg versprongen timing. Maar het kan net zo goed 1000 andere dingen zijn, eerst graag wat meer info
Bij mijn weten heeft een VTR tandwiel aangedreven nokkenassen. Of heb ik dat nu helemaal mis?
Ik denk dat jij een Blackbird bedoelt. ;)
 

4x2

MF veteraan
12 feb 2002
3.096
0
35
Omg Eindhoven
De VTR1000F heeft gewoon 2 nokkenaskettingen en de spanners (waarvan die laatste heel waarschijnlijk kapot zijn in dit geval, omdat ie daar wel normaal mee blijft lopen), de VTR1000 SP1 en SP2 hebben idd tandwielaangedreven nokkenassen.
 

Saja01

Rookie
27 jul 2006
3
0
Schagen
www.zweef.nl
4x2 je had gelijk, de motor is naar de dealer geweest, en inderdaad een, een gebroken nokkenasketting spanner bij de voorste cylinder.
Gelukkig verder geen schade, anders was het een kostbare zaak geworden. De spanner is vervangen door een verbeterd type waarbij gelijk de spanner van de achterste cylinder is vervangen.
Het schijnt inderdaad een bekend probleem te zijn bij Firestorm blokken. Vanaf een bepaald serienummer (weet niet welke) zijn de verbeterde spanners standaard gemonteerd. :)
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
Achja... en wanneer gaan ze nou eens wat aan die verrekte spanningsregelaars doen... die zijn ook al sinds het ontstaan van Honda slecht.
 

robvangulik

CBR1000Forever
28 dec 2004
646
15
62
Den Dolder
Ik rijd al sinds 1975 op Honda's, maar moet de eerste defekte spanningsregelaar nog tegenkomen.
Kan natuurlijk puur mazzel zijn, maar heb in die tijd iets van 12 verschillende types gereden, had er toch wel 1 foute tussen moeten zitten })