Harde knal uit uitlaat na loslaten gas

Londen

MF'er
31 mrt 2015
205
6
Amsterdam
Als ik een poos op de snelweg heb gereden (boven de 4K toeren), en dan het gas los laat komt er vaak een keiharde knal uit de uitlaat.
Ik kan me miet voorstellen dat dit onschuldig is, en ik vroeg me af of iemand een idee heeft van hoe ik het kan oplossen. Ik neig zelf naar de afstelling van de carbs.

Het gaat om een Honda NTV650 Revere uit 1988.
Heeft een K&N luchtfilter (in de ori box) en een BSM Future uitlaat.

Ik dacht eerst dat het mogelijk lag aan een lekke pakking bij de demper, maar na het vervangen daarvan heb ik het nog steeds.
 
als jij het gas loslaat, dan gooi je de vlinderklep dicht, en zuigt je motor aan alles wat hij maar kan zuigen, dus komt er benzine in je cilinder die door gebrek aan zuurstof niet ontbrandt.
Dat wordt ook zo weer de uitlaat in geblazen, ( tis maar weinig want hij kan ook niets aanzuigen) en dan komt het in een OPEN uitlaat, en ergens is er een punt waar jouw uitlaat de onverbrandde benzine met de lucht in de uitlaat weer een ontbranding krijgen, of dat nu door de wasted spark komt of door de hitte in je uitlaat, maakt nu even niet uit, maar dat is de oorzaak
 
Als je motor netjes is afgesteld knalt hij niet gas dicht maar nemen de toeren gewoon langzaam af. Als hij erg knalt en het ontstekingstijdstip is verder goed, zou het kunnen duiden op een te arm mengsel. Als je nu open k&n filters hebt en de sproeierbezetting van je carbs niet hebt aangepast is dat al snel het geval. Met een hoop geknal al gevolg als je het gas dichtdraait.
 
Ik ken de motor niet maar heeft volgens mij 2 carburateurs. Ik denk dat de sproeier bezetting anders zou moeten maar op mijn ouwetje uit 1971 als de mengselschroeven te arm staan gaat hij ook knallen. Als ik hem dan iets rijker zet is het afgelopen. Zo kun je hem eigenlijk ook wel afstellen. Althans zo doe ik dat.
Dat zou dus nog een optie kunnen zijn.
 
Is dit iets dat opgelost moet worden? Als het een afterfire is en geen backfire (waar het op lijkt) , hoeft dit toch niet per sé schadelijk te zijn?

Onder het motto "if it ain't broken, don't fix it".
 
Als je motor netjes is afgesteld knalt hij niet gas dicht maar nemen de toeren gewoon langzaam af. Als hij erg knalt en het ontstekingstijdstip is verder goed, zou het kunnen duiden op een te arm mengsel. Als je nu open k&n filters hebt en de sproeierbezetting van je carbs niet hebt aangepast is dat al snel het geval. Met een hoop geknal al gevolg als je het gas dichtdraait.

Mijn eerste motor was in het bovenste gebied van de toeren te rijk afgesteld en deze knalde alsof het oorlog was bij gas dicht (vanuit de hoge toeren). Die stond zeker niet te arm.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan