Harde protector in motorbroek vervangen. Door wat?

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Ik heb in mei 2000 een zwaar brommerongeluk gehad (met 60 tegen de zijkant van een auto geklapt, 8 meter gevlogen inclusief salto, verkeerd geland), en sindsdien ben ik gedeeltelijk invalide; dit betreft voornamelijk het linkerbeen (knie, scheenbeen en enkel). Een van de problemen die ik heb is dat ik nauwelijks druk kan hebben tegen mijn linkerknie. Ik kan dus bijvoorbeeld niet meer op mijn knieen zitten.

Nu heb ik daar een klein probleempje mee. Mijn motorbroek, een Rev'It textielen broek, heeft harde protectoren bij de knieen zitten. Ga ik nu op de motor zitten, dan drukken die protectoren tegen je knieen aan. Je voelt 'm al aankomen: dit begint links op den duur knap zeer te doen. Niet bij een ritje van 50km, maar zo boven de 100km / dik uurtje op de motor begint de ellende. Pauzeren helpt maar gedeeltelijk.

Ik rij momenteel ongeveer 4000km per maand, dus een probleem dat 'een beetje vervelend' was, begint nu best irritant te worden.

Ik heb ook een 'motorspijkerbroek' van Gialis ofzo; een spijkerbroek met kevlar/aramide lagen onder de spijkerstof, welke ik gebruik als het echt warm is (30+ graden), of wanneer ik niet in de gelegenheid ben om een motorpak uit te doen op plaats van bestemming (ding kan doorgaan voor een normale blauwe spijkerbroek, DE reden dat ik 'm gekocht heb). Deze heeft geen knieprotectoren, en met deze broek heb ik geen last van dit probleem.

Nu, die textielen broek wil ik eigenlijk niet missen. 't is handig voor woonwerk (spijkerbroek eronder), en met dat ding aan maakt het me eigenlijk niet uit wat voor weer het is; hij beschermt prima tegen de elementen.

Nu ben ik al een tijdje aan het spelen met het idee om de harde protector te vervangen door een zachte, of de protector maar helemaal weg te laten.

Een ander idee is om de o-zo fijne ZZR in te wisselen voor iets waarbij de hoek die de knieen maken minder is. Ik zou alleen nog niet weten wat het dan zou moeten worden. 'k heb 3500km op een Deauville getuft, waar ik redelijk hoge verwachtingen van had kwa comfort. Maar dat ding is echt 100x niks. Choppers zijn ook niks (Virago iig); je gaat vanzelf aan het stuur hangen. een knappe Pan of BMW R/K1100 is me eigenlijk nog iets te prijzig. Een VFR750F is te sportief. Etc, etc.

Hoe zouden jullie dit probleem oplossen?
 
Een VFR750F is te sportief. Etc, etc.
Kan je die even toelichten :?
Bedoel je de zit :?
In mijn ogen zitten de ZZR en de VFR (en de thundercat) zo'n beetje in het zelfde segment.(sport-tour)

Helemaal verwijderen van protektie zou ik niet doen. Als je dan een keer valt ben je nog verder van huis.
Er worden ook een hoop pakken verkocht waar geen protektie in zit maar wel de vakjes om het in te stoppen.
Moet dus los te koop zijn maar of er ook CE-gekeurde zachte beschermers zijn :?
Ik heb hier anders nog wel schuimstukken liggen die in mijn oude textiele broek bij de heupen zaten. Misschien kan je er iets leuks van knippen.
 
Ik had dit zelfde probleem bij een spidi(hawk)-pak.(gewoon gevoelige knien, geen ongeluk gehad) Ik heb dit probleem bij Termaat in Nijmegen voorgelegd en heb toen materiaal meegekregen wat normaal voor een rugprotector gebruikt word. Dit heb ik thuis mooi op maat geknipt en dat heb ik er in gestopt. Het zal iets minder protectie geven, want het is zachter materiaal, maar het zal zeker niet doorslijten en dat is het belangrijkste. Het materiaal is een soort van stugge zwarte schuimsoort.
 
Ik had dit zelfde probleem bij een spidi(hawk)-pak.(gewoon gevoelige knien, geen ongeluk gehad) Ik heb dit probleem bij Termaat in Nijmegen voorgelegd en heb toen materiaal meegekregen wat normaal voor een rugprotector gebruikt word. Dit heb ik thuis mooi op maat geknipt en dat heb ik er in gestopt. Het zal iets minder protectie geven, want het is zachter materiaal, maar het zal zeker niet doorslijten en dat is het belangrijkste. Het materiaal is een soort van stugge zwarte schuimsoort.
Dat bedoel ik dus ook :)
full

Spul is 6 mm dik. Aangezien ik niet voorzien ben van het gebruikelijke pakje sigaretten maar even een floppy voor de maatvoering ;)
 
dr zijn nogal wat verschillende protectoren te krijgen... vna knox zijn er ook wat zachtere, maar misschien zijn juist hardere die wat beter in de vorm van je knie zijn (dainese heeft ze ook los) wel veel comfortabeler. ga es naar een motorzaak met die broek mee, trek m binnestebuiten en probeer wat verschillende protectie. er moet vast 1 tussen zitten die wel comfi is en toch de nodige bescherming geeft!!
 
Ik heb een Kushitani pak en daar zit wel bescherming in maar niet van dit harde, maar een soort "rubber" met masseerbultjes. Ik kan het helaas niet beter uitleggen. Dit voel je dus niet maar beschermt net zo hard.

Mijn pak komt bij Motoport vandaan, dus wellicht dat ze je daar meer kunnen vertellen. wwww.kushitani.com
 
Ik heb het zelfde probleem. Als ik de harde protectoren in mijn pak heb zitten heb ik er alleen maar last van, dit komt bij mij omdat mijn knie schijven aan de binnen kant licht zijn beschadigd. Tegenwoordig rij ik zonder protectie bij mijn knieen maar, ik ben ook wel benieuwd naar een oplossing.
 
ik heb een broek van difi daar kun je dmv ritsen de knieprotectoren eruit halen en evt makkelijk vervangen

Bij mij zijn de protectoren er ook makkelijk uit te halen. Volgens mij bij elke textielen broek; je moet het ding ook ooit kunnen wassen, toch?

Kan je die even toelichten :?
Bedoel je de zit :?
In mijn ogen zitten de ZZR en de VFR (en de thundercat) zo'n beetje in het zelfde segment.(sport-tour)

Yup, de zit. Vanwege het kloteweer vorige week en het nog bij de dealer staan van de ZZR had ik de CB700S leenmotor bij een vriend neergezet en zijn VFR750 meegenomen (een '95-er dacht ik). Kwa rijden was het top; ding ligt zo stabiel als een huis op de weg, bochten gaan bijna automatisch, en het blok is heerlijk; meer power dan nodig en zelfs nog koppel onderin.

Maar na 130km door de ochtendspits had ik last van twee dingen: tintelende/slapende handen vanwege de toch knap sportieve zit en bijbehorende belasting van de polsen/handen, en kramp in m'n linkerhand van het koppelen tijdens het langzaam-op-1-baan-vooruit-kruipen. De koppeling is best zwaar in de bediening.

Ik denk trouwens wel dat deze dingen wennen.

Helemaal verwijderen van protektie zou ik niet doen. Als je dan een keer valt ben je nog verder van huis.

Inderdaad. Daarom heb ik het ook nog niet gedaan.

Moet dus los te koop zijn maar of er ook CE-gekeurde zachte beschermers zijn :?
Ik heb hier anders nog wel schuimstukken liggen die in mijn oude textiele broek bij de heupen zaten. Misschien kan je er iets leuks van knippen.

Zouden zachte beschermers voldoende werken op die plek? 't is nogal een puntbelasting op die plek als je valt. Dit tegenover bijvoorbeeld de heupen; daar is het oppervlak dat geraakt word bij de val veel groter, en word de impuls uitgesmeerd over een groter oppervlak.

Ik zou met rev'it contact opnemen en het probleem voorleggen. Wellicht heb ze zo een oplossing voor je. www.revit.net/

Da's een goeie :)

ga es naar een motorzaak met die broek mee, trek m binnestebuiten en probeer wat verschillende protectie. er moet vast 1 tussen zitten die wel comfi is en toch de nodige bescherming geeft!!

Welke zaak heeft veel van dat spul liggen? Veel zaken hebben een uitgebreid kledingassortiment, maar missen nu juist dat soort dingen. MotoPort in Den Bosch heeft niet zoveel 'los' spul. Termaat misschien?
 
ik heb een beetje hetzelfde probleem, heb echter geen last van de protectie in de broek. mijn knieen kunnen gewoon geen sportieve hellingshoek aan, worden dan pijnlijk en stijf.

hierom heb ik een thundercat laten staan en heb ik een tdm gekocht. een VFR valt echter niet in dezelfde zit catogorie als de thundercat. waar de hoek van je knie bij een Cat behoorlijk scherp is, hebben je knieen op een VFR (750) een hoek van maar +/- 90 graden.

als je voor een andere motor gaat is de bandit een goed en niet te duur alternatief voor een motor met zeer ruime zitpositie.
 
ik heb ook zo iets gehad,toen heb ik de harde er uit gegooit deze er in gedaan en nergens meer last van gehad.
ik heb ze gekocht bij HG voor ik dacht 18.50€ :}
full
 
Oftewel, het is allemaal van dat soort schuimspul.

Koekum, heb jij die dingen nog liggen?
 
Je kunt overwegen de protector gewoon geheel weg te laten. Je linker knie is al verrot, dus als je met het vallen er nogeens op valt, kan 't er niet veel slechter van worden?. Of je pakt de oude protector en die er wat piepschuim of iets dergelijks achter. Beetje expirimenteren maar.
 
Je kan ook een 2 muismatjes op maat knippen en op elkaar plakken.
Hebbie een zachte en goedkope protector.

Of het echt voldoende bescherming biedt weet ik niet maar het
is beter als niets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan