harde ratel, wie weet het (met geluidsbestand)

Klickstart

MF veteraan
21 aug 2003
5.058
36
Tongeren (Limburg, BE)
In het weekend wat zot gedaan op offroadwegjes en op de terugweg merkte ik een vies gevoel aan de motor.
Thuis even alles proper gemaakt en ketting gesmeerd en tijdens een proefritje was het nog niet weg.
Ik kreeg het gevoel alsof er iets los hing...of dat ik op hobbels reed. Balhoofd en voorwiel gecontroleerd op speling maar alles lijkt daar normaal te zijn. Er bougeert gewoon niks.

De aandrijfketting dan maar weer :?

Hier is het geluidbestand waar je kan horen hoe het klinkt (dikke 11MB = filmpje met fotocamera gemaakt, heb niks anders op het moment om geluid op te nemen, het beeld is zwart omdat ik de camera in een zakje aan de motor heb gehangen).
Ik loop er -zittend op de moto- achteruit, vooruit en weer achteruit. Achteruit is het dus erger. Ik heb de ketting wat slapper gezet (binnen de voorgeschreven normen) maar dat geeft weinig of geen verschil.
Herkent iemand het?
Misschien moet ik gewoon de kettingset vervangen? De tanden van het voorste kettingtandwiel ziet er niet meer zo goed uit.
Zou het kunnen dat er dieper iets beschadigd is? Voorbij het tandwiel dus...

Ik wil hier eerst eens wat horen voor ik naar een garage stap.

edit: ik heb het mpg bestand vandaag verwijderd wegens webspace full...

Laatst bewerkt:
Hmmm, klinkt wel "dof", denk dat een ratel van je ketting wat "scheller" zou klinken... Ik zou eens kijken rond het achterwiel, heb je achter een trommel of schijf rem? Ik heb zo'n paddock stand voor mn CBR, maar 1 van die klemmen/voetjes is te groot en als ik het wiel draai lopen die bouten waarmee het achtertandwiel vastzitten aan en dat klinkt bijna hetzelfde.. Of misschien dat er iets mis is met de dempers in je achterwiel (weet niet precies hoe die dingen heten)
Ik zou het persoonlijk niet bij de ketting gaan zoeken, maar wie ben ik :P
succes iig!

Ik heb de ketting losgemaakt en zo eens aan het achterwiel gedraaid. Dat draait perfect. Geen getik of wat dan ook te horen.
Uit nieuwsgierigheid dat wiel er maar eens afgehaald om de rest binnenin te bekijken. De lagers zien er goed uit. Demper ook.

Het voortandwiel, dat is wat anders: heel veel speling in alle richtingen en haaietandjes natuurlijk... ;(

Ik heb de ketting losgemaakt en zo eens aan het achterwiel gedraaid. Dat draait perfect. Geen getik of wat dan ook te horen.
Uit nieuwsgierigheid dat wiel er maar eens afgehaald om de rest binnenin te bekijken. De lagers zien er goed uit. Demper ook.

Het voortandwiel, dat is wat anders: heel veel speling in alle richtingen en haaietandjes natuurlijk... ;(

ik zou beginnen om de ketting en tandwielen eens te vervangen. als het voortandwiel zo slecht is, blijft de ketting 'haken' en schiet dan los bij elk tandje.
Gooi hem eens in een stuk hout en kijk of hij blijft hangen. als dat zo is, moet ie vervangen worden :+

Zo erg zal het wel niet zijn, maar hij zit wel behoorlijk stroef. Ben benieuwd hoe zo'n nieuwe ketting aanvoelt. Ik kan ook niet vergelijken, is mijn eerste (okkazie) moto. Zelf heb ik altijd goed op tijd de ketting gesmeerd (iedere tankbeurt en ik heb maar een klein tankje)
Er komt een nieuwe ketting en tandwielen en dan gaan we verder. Ik ben in elk geval gerust dat er niets aan de secundaire as is waar het kleine tandwiel op zit, die draait dus nu ook prima zonder tikken en takken.

Vreemd met die geluiden, ze lijken altijd van overal te komen...Al dat buizenwerk is een grote klankkast. Sta je van voor hoor je't van achter, sta je van achter hoor je't van voor.

Ik denk ook dat het je ketting / voortandwiel is kijk je ketting eens na of alle schakels wel scharnieren , dit heb ik ook gehad , de ketting zag er nog goed uit. Dus even met een tang alle schakels controleren of deze scharnieren een nieuwe set bij de dealer kost rond de 120 euro (ex montage ca 1 uur en 50 euro,s )

groetjes van Kleedje

Ik heb zojuist een xw-ring ketting van RK en nieuwe tandwielen besteld.
Is wel duurder maar schijnt veel beter te zijn dan o-ring ketting. 't Is maar omdat ik veel in de troep zit te rijden.
Kleedje, ik doe dat zelf wel hoor, dat is toch een kleintje met al die motor-forum tips hier :P

Moet nog paar dagen wachten maar wordt zeker vervolgd.
Zal dan nog eens een geluidje opnemen ;)

Ik heb ook de RK eronder zitten ( type 520 ) is inderdaad een X ringen ipv een O ringen zoals men doet geloven ( op de doos stond wel o ring maar deze heeft de vorm van een X zoals je duidelijk kunt zien) succes ermee

Nieuwe kettingset ligt erop en de ratel is inderdaad weg!
Dat hebben we weeral bijgeleerd.
Bedankt mannen :}

Oja Wuf, zelf gedaan hoor, methode gesloten ketting. Achterbrug los beetje wringen en sukkelen om die ketting er door te krijgen, dan weer achterbrug erop.
Niet gemakkelijk maar het ging. Iemand heeft me wel geholpen met die achterbrug. Alleen ging het zeker niet.

Weeral de dealer uitgespaard })

Laatst bewerkt:
Nieuwe kettingset ligt erop en de ratel is inderdaad weg!
Dat hebben we weeral bijgeleerd.
Bedankt mannen :}

Oja Wuf, zelf gedaan hoor, methode gesloten ketting. Achterbrug los beetje wringen en sukkelen om die ketting er door te krijgen, dan weer achterbrug erop.
Niet gemakkelijk maar het ging. Iemand heeft me wel geholpen met die achterbrug. Alleen ging het zeker niet.

Weeral de dealer uitgespaard })

hoop werk ik hoor het al. ik denk niet dat ik het zelf zou doen, zelfs niet met het broertje van jouwe, mijn gzp500tje
maar allee probleem is dus opgelost. fijn om te horen hoor ( eindelijk iets positiefs deze week )

Terug
Bovenaan Onderaan