Harde schakelgeluiden CB750 SOHC

CB750F2

MF veteraan
20 jul 2006
1.122
5
Horn
Hallo,

ik heb een CB750 uit 1978 (SOHC dus) en hoor bij het schakelen behoorlijk harde klAk geluiden (vooral bij neutraal naar 1 en 1 naar 2 of 2-1 maar bijna alleen versnellingen).
Het schakelen zelf gaat niet zwaar of zo alleen gaat hij er nogal met hard geluid in. Misschien dat de koppeling niet helemaal vrij komt of zo maar bij zo'n degelijke bak zou het ook wel eens normaal kunnen zijn.
Schakelen deze motoren allemaal met flink geluid? Ervaringen?

Groeten,
Michiel
 
neutraal naar 1 is idd altijd een harde klak. 1 naar twee wat minder als het goed is. krijg je 'm bij stationair draaien makkelijk van 1 naar neutraal? (bij een stoplicht dus oid?) -> zo ja: niks aan de hand.
 
hij gaat wel redelijk makkelijk naar neutraal, niet zwaar dus. Je moet wel wat zoeken, maar dat is normaal bij deze motoren heb ik begrepen.

hoe stel je die koppeling dan af: bij het handvat kun je de kabelspeling verstellen en de grove instelling hiervoor zit onder op het blok. Ik neem aan dat je in ieder geval wat speling moet hebben anders kan hij gaan slippen, maar ook niet teveel want dan komt hij niet los. Heb hem volgens het wekplaatshandboek op 20 mm staan. Is er nog wat anders af te stellen?

bij neutraal naar 1 gaat idd het hardst, maar terugschakelen bijv van 3 naar 2 gaat iook wel met een flink geluid gepaard. Vaak "poets je een keer de tandjes": ratata-klak... maar voral de laatste klak is echt wel flink te horen.
 
de kloink van 2-1 of van neutraal naar 1 is idd standaard bij deze blokken :P , verder moet je probleemloos kunnen schakelen zonder tandengeknars uit de versnellingsbak

onder je koppelingsdeksel (chromen deksel bij je kickstart) zit een hevel met een instelbaar gedeelte( draadstang met sleufkop en een borgbout) waarmee je de koppeling af kunt stellen :) , staat goed beschreven in het werkplaats handboek :)
 
Ik heb hier de Bucheli Reperaturanleitung (duitse uitgave van Haynes) als werkplaatshandboek liggen. Veel meer als dat je de koppelingskabel moet stellen staat er niet in. En hoe je het hele blok uit elkaar haalt maar daar wil ik nog even mee wachten ;)
Hoe stel je de koppeling dan verder af? (of waar vind ik meer informatie hierover?)
 
De borgmoer op de hevel op het blok (achter de chromen plaat)lossen, met platte schroevendraaier centrale koppelings stift naar rechts draaien tot je weerstand voelt,kwartslag terugdraaien, borgmoer weer vast, klaar.
De rest stel je idd met de kabel :W
 
full
 
Ik heb de koppeling afgesteld, maar dat haalde jammer genoeg niets uit. Hij stond ook ongeveer goed.
Nu heb ik de koppeling er maar eens uitgehaald (binnentrommel, platen en drukgroep). De binnentrommel is van aluminium en je ziet daar de afdrukken van de platen in staan. De buitentrommel is van staal, maar daar is weinig slijtage aan te zien. Ik denk dat de koppelingsplaten in de deukjes van de binnentrommel blijven hangen tot de bak in de versnelleing gaat. Door de klap komen ze dan wel los. Dat wordt kijken voor een andere binnentrommel zo ziet het er naar uit.
 
Nog effe een update:
ik heb de koppelings binnentrommel en platen vervangen.
Zie foto's voor de oude trommel en de deukjes met bramen die er ingeslagen zijn.
full
 
en nog een:
full


de koppelingsplaten kunnen dus niet goed schuiven en daarom blijft de koppeling dicht totdat de versnellinbg de platen uit elkaar forceert.
Nu schakelt hij een stuk stiller en kan zelfs starten in de versnelling met de koppeling in (kon tot nu toe nog nooit).
 
Terug
Bovenaan Onderaan