Harde stukken in ketting DE oplossing

sjaak55

Die hard MF'er
2 mrt 2004
768
111
Bij 50.000 km met de ketting waren er schakels die moeilijk gingen draaien.
Er was echter geen speling en ook geen lengte toename.
Omdat de ketting dan ook nog niet versleten was
heb ik bedacht om de draaipunten op een andere plek te belasten
door de ketting om te draaien .
Zowel in richting als binnenste buiten.
Het voortandwiel was wel een beetje versleten.
En ik heb alleen het voortandwiel vervangen.

Nu bij 57.000 zijn de harde stukken verdwenen :]


Nu een jaar en 13000 km later
is de ketting nog perfect,
Dus 70 duizend km met een X-ring ketting.

 
Laatst bewerkt:
Bij 50.000 km met de ketting waren er schakels die moeilijk gingen draaien.
Er was echter geen speling en ook geen lengte toename.
Omdat de ketting dan ook nog niet versleten was
heb ik bedacht om de draaipunten op een andere plek te belasten
door de ketting om te draaien .
Zowel in richting als binnenste buiten.
Nu bij 57.000 zijn de harde stukken verdwenen :]


Veil jy ook profiel in je banden wanneer ze op zijn :+





sorry, kon het ff nie laten :X
btw, ik kan er niet over oordelen hoe die ketting is, maar wanneer je de ketting van het achterste tandwiel kan trekken (3/4 mm), dan is ie aardig versleten, en wanneer de tandwielen haaientanden zijn geworden ook, ook als je de ketting kan "wringen" en als er ongelijklopende stukken inzitten is ie aardig versleten.
Is dit allemaal niet zo, dan heb ik nix gezegd ;)
 
Veil jy ook profiel in je banden wanneer ze op zijn :+





sorry, kon het ff nie laten :X
btw, ik kan er niet over oordelen hoe die ketting is, maar wanneer je de ketting van het achterste tandwiel kan trekken (3/4 mm), dan is ie aardig versleten, en wanneer de tandwielen haaientanden zijn geworden ook, ook als je de ketting kan "wringen" en als er ongelijklopende stukken inzitten is ie aardig versleten.
Is dit allemaal niet zo, dan heb ik nix gezegd ;)

Al is het allemaal zo, het risico van breken is veel groter door het draaien van de ketting.
 
:X

Als we spreken over een rollenketting kan 'uitkoken' nog wel eens helpen zonder de ketting te draaien :z

Als dit een sealed ketting is... |( Je krijgt harde stukken in de ketting als je vet tussen de pen en de bus is gelopen, als het goed is houd je o-ring dit tegen. Zo niet, kan je straks wel eens met een gebroken ketting staan... en dat is auw als dat tijdens het rijden gebeurt, en dan heb ik het over een ketting die tegen je kuit slaat :X

Je sprak over geen verlenging, controleer even hoe het met je pennen is. Bekijk de klinksels van de ketting, deze moeten allemaal hetzelfde zijn, bij 4-voudig geklonken. Horizontaal/Verticaal (ja, als je op het horizontale vlak kijkt :z ), als je pennen gedraait zijn... oops...
 
Als dit een sealed ketting is... |( Je krijgt harde stukken in de ketting als je vet tussen de pen en de bus is gelopen, als het goed is houd je o-ring dit tegen. Zo niet, kan je straks wel eens met een gebroken ketting staan...
Sja, hoeveel vet zou je nog mogen verwachten in een ketting van 57.000 km? Als het een o-ring is die niet permanent gesmeerd wordt met dunne olie dan zorgt vuil er wel voor dat de o-ringen al binnen 10.000 km aangetast beginnen te raken. X-ring is al een stuk sterker, maar ook dan is 57.000 wel extreem.

Aan de andere kant, wel fascinerend dat-ie nog niet opgerekt zou zijn, hoe is dat mogelijk en hoe weet je dat zo zeker? Onder trekbelastng naast een nieuwe gehouden?
 
dan moet het om zon soort motor gaan.en ja die vreet geen kettingen nee :}
full
 
Sja, hoeveel vet zou je nog mogen verwachten in een ketting van 57.000 km? Als het een o-ring is die niet permanent gesmeerd wordt met dunne olie dan zorgt vuil er wel voor dat de o-ringen al binnen 10.000 km aangetast beginnen te raken. X-ring is al een stuk sterker, maar ook dan is 57.000 wel extreem.

Aan de andere kant, wel fascinerend dat-ie nog niet opgerekt zou zijn, hoe is dat mogelijk en hoe weet je dat zo zeker? Onder trekbelastng naast een nieuwe gehouden?
Ik meet de lengte tussen een aantal schakels
en vergelijk ze met de meting van het vorige jaar.
Bovendien is de ketting bij het achtertandwiel
nog geen milimeter naar achter te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Ik meet de lengte van een aantal schakels
en vergelijk ze met de meting van het vorige jaar.
Bovendien is de ketting bij achtertandwiel
nog geen milimeter naar achter te trekken.
:^

Zo test je het best op de fiets. Eraf halen en opmeten kan ook :z De codering op de schakel verteld wat de orginele lengte moet zijn.

Op de fiets de lengte van een schakel? Hmmmmmm, de afstand tussen twee pennne is altijd hetzelfde :z je moet tussen een aantal schakels en dan liefst zo lang mogekliijk. maar deze meting si niet zo betrouwbaar.

Nou ja, het zal wel :)
 
Bij 50.000 km met de ketting waren er schakels die moeilijk gingen draaien.
Er was echter geen speling en ook geen lengte toename.
Omdat de ketting dan ook nog niet versleten was
heb ik bedacht om de draaipunten op een andere plek te belasten
door de ketting om te draaien .
Zowel in richting als binnenste buiten.
Nu bij 57.000 zijn de harde stukken verdwenen :]

Nu een jaar en 13000 km later,
is de ketting nog perfect.
Dus 70 duizend km met een X-ring ketting.
:]
 
Laatst bewerkt:
doe je goed :}

ik heb zelf inmiddels een goeie 40.000 gereden met mn o-ring. begint wel ietwat te rekken maar geen onregelmatige slijtage. trek m achter ook amper van het tandwiel en kan dus nog een hele tijd mee. tandwielen zelf ook nog niet echt aan het slijten terwijl ik niet als een oud wijf rij maar onderhoud m wel secuur ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan