Harde tik in GSX400e blok

TripleSteve

MF veteraan
7 apr 2013
2.403
1.413
Grunn
Instagram
Beste heren (en wellicht dames) techneuten,

Zo ongeveer een jaar geleden tipte ik mijn maatje op een leuk uniek projectje dat voor een leuk bedrag was op te pikken. Project komt o.a. voor in dit topic en op deze foto pagina.


Maatje het ding opgehaald, helemaal uit elkaar getrokken, alles veranderd, nog meer veranderd, alles laten coaten, opnieuw spaken, nieuwe elektra en nog meer nieuw nieuw nieuw, en heel veel schuren, plamuren en lassen aan de tank.

En toen zag ie er zo uit:

e1039523-8fda-4a7c-a02f-42dad28bb526.jpg



Kortom, ding is klaar om lekker mee door Amsterdam te jagen of gewoon om naar te kijken, want hij is echt heul heul tof. Alleen volgende probleem:


Juist, dat is een hele nare tik. Dus, nokkenassen eruit, ketting gechecked, timing gecontroleerd, klepspeling gecontroleerd en gesteld en alles weer in elkaar. Maar helaas nog steeds zelfde geluid. Motor slaat meteen aan en loopt prima. Echter het blijft tikken.

Onderstaande filmpje geeft weer dat alle punten goed staan op het TDC en TBC. Nokjes tegenover elkaar, pijltje naar voren flush met cilinderkop, 20 schakelpennetjes tussen 3t en 2t


Alles nogmaals nagelopen en ook even gekeken wat de ketting doet, het lijkt namelijk alsof die over zn compressie heen slaat.


Wie heeft zin om hieronder eens wat te roepen of mee te denken zodat we dit nog ruwe diamantje weer de weg op krijgen?

Bij voorbaat heel veel dank!
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad ook meteen even een lektest op de kleppen doen. Ik heb meegemaakt dat de zuiger kleppen krom geslagen heeft en dat het nauwelijks te zien was aan zowel kleppen als zuiger.
 
Je zegt dat 1 van de tapeinden nauwelijks vast zat. Heb je het dan over de uitlaat bevestiging of over de kop op het blok bevestiging?
Een veel voorkomend verschijnsel bij mensen die een tik in hun blok horen is dat er eigenlijk alleen maar een uitlaat pakking lekt.
 
Van de week weer even tijd gehad om te klussen.

Lektest van de kop was goed. Bij volgieten met benzine van de in- en uitlaat kanalen geen lekkage.

Toen het cilinderblok eraf kwam werd er wel eea duidelijk...


De NAKS is dus niet de oorzaak geweest van de tik. Het zat iets dieper.

Ik heb niet eerder zoveel big end speling gezien in een blok. Kan ook niet helemaal verklaren waarom hij eerst best mooi liep, aangezien zoveel speling niet van het een op andere moment ontstaat.

Afijn, we hebben weer een klusje erbij. Volledige blokrevisie ✔

Ik zal voor de geïnteresseerden proberen een fotoverslag bij te houden van het proces.
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Nouja als de bigend lagers daar nog niet volledig op zijn moet het kunnen. Zou ze dan wel gelijk even vervangen. Misschien zelfs meer om je achterhoofd en onderbuik in het gareel te houden dan wat anders
 
Jazeker! De big-ends uit het donorblok waren spelingsvrij, dus ik heb de krukas omgezet met nieuwe lagers en het blok opnieuw opgebouwd. Blokje loopt prachtig zonder de vervelende tik.

De tank die erop zit is een verbrede Moto Guzzi tank. Helaas is het lassen niet super gedaan, en ondanks een dubbele tanksealer resulteerde dat na de eerste keer voltanken in blazen op de tank in het verloop van de lasnaden. Die zal dus weer helemaal kaal moeten, opnieuw open worden geslepen en dit keer laat ik hem dan dicht TIGgen alvorens hem opnieuw te spuiten. Mooie klus voor het voorjaar, al heb ik ook een Moto Guzzi project staan die de nodige aandacht vraagt.

Ivm drukte met opleiding heb ik er helaas te weinig mee kunnen rijden afgelopen jaar, ongeveer 250km kleine ritjes. De geplande DGR heb ik ivm COVID en slecht weer helaas ook moeten verzaken. Gelukkig heb ik vanaf komende zomer m'n garage aan huis, en kan ik ook gemakkelijker in de avonduurtjes verder klussen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan