Harde tik in GSX400e blok

TripleSteve

MF veteraan
7 apr 2013
2.404
1.413
Grunn
Instagram
Beste heren (en wellicht dames) techneuten,

Zo ongeveer een jaar geleden tipte ik mijn maatje op een leuk uniek projectje dat voor een leuk bedrag was op te pikken. Project komt o.a. voor in dit topic en op deze foto pagina.


Maatje het ding opgehaald, helemaal uit elkaar getrokken, alles veranderd, nog meer veranderd, alles laten coaten, opnieuw spaken, nieuwe elektra en nog meer nieuw nieuw nieuw, en heel veel schuren, plamuren en lassen aan de tank.

En toen zag ie er zo uit:

e1039523-8fda-4a7c-a02f-42dad28bb526.jpg



Kortom, ding is klaar om lekker mee door Amsterdam te jagen of gewoon om naar te kijken, want hij is echt heul heul tof. Alleen volgende probleem:


Juist, dat is een hele nare tik. Dus, nokkenassen eruit, ketting gechecked, timing gecontroleerd, klepspeling gecontroleerd en gesteld en alles weer in elkaar. Maar helaas nog steeds zelfde geluid. Motor slaat meteen aan en loopt prima. Echter het blijft tikken.

Onderstaande filmpje geeft weer dat alle punten goed staan op het TDC en TBC. Nokjes tegenover elkaar, pijltje naar voren flush met cilinderkop, 20 schakelpennetjes tussen 3t en 2t


Alles nogmaals nagelopen en ook even gekeken wat de ketting doet, het lijkt namelijk alsof die over zn compressie heen slaat.


Wie heeft zin om hieronder eens wat te roepen of mee te denken zodat we dit nog ruwe diamantje weer de weg op krijgen?

Bij voorbaat heel veel dank!
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt wel of de klep de zuiger raakt zo dat het tikt, en ik heb zo eens door et verhaal gelezen nadat je de nokkenas tand versteld hebt tikt de boel.
Dus mischien al dan niet in combinatie met slappe ketting .
Kan je niet met een scoop even in de cylinder kijken word je een heel stuk wijzer van zou je zo een afdruk ven de klep herkenen.
 
Het lijkt wel of de klep de zuiger raakt zo dat het tikt, en ik heb zo eens door et verhaal gelezen nadat je de nokkenas tand versteld hebt tikt de boel.
Dus mischien al dan niet in combinatie met slappe ketting .
Kan je niet met een scoop even in de cylinder kijken word je een heel stuk wijzer van zou je zo een afdruk ven de klep herkenen.
Als de zuiger een klep raakt is ie krom, dat merk je dan wel aan de klepspelling.
 
Nokkenas stond een tand fout en die heb je verzet, gecombineerd met een spanner die zn werk niet doet. Ik gok dat de timing goed stond, maar je de timing hebt gecontroleerd zonder dat de ketting op spanning stond, danwel bij gebrek aan een werkende spanner de ketting niet strak had staan aan de aangedreven zijde.
 
Bedankt voor het meedenken allemaal!

@Squishy : de NAK is goed onder spanning van de veer van de goed gangbare NAKS. Je kunt hem wel vastzetten op een bepaalde spanning met een schroefje, en die stond vorige keer op de meest losse stand vast vanwege makkelijke montage.


@MasterTommy : de spanner is gewoon goed gangbaar en houdt de ketting nu netjes op spanning. Als ik de timing nu controleer staat die volgens de boekjes afgesteld.

Vlak voor het moment dat die dip in spanning in de NAK ontstaat, zijn de inlaatkleppen van de rechter cilinder aan het sluiten.


Het lijkt erop dat de klepgeleider of de klepsteel ergens klem loopt, en dan terugschiet tegen de nok aan. De klep komt in ieder geval niet tegen de zuiger aan.

Verder heb ik gisteren de inlaatnokkenas en tuimelaars gewisseld met het donorblok. Aan de nokkenas en tuimelaars die uit het blok kwamen was overigens niks geks te ontdekken. Na het wisselen deed hij exact hetzelfde. Als ik met de hand het wieltje net wat extra spanning op de NAKS zette, was de dip helemaal weg en liep het allemaal soepel.

IMG_20190719_215446.jpg


IMG_20190719_215714.jpg


IMG_20190719_215633_004.jpg


Helaas was na verder monteren en starten de tik nog steeds aanwezig. Extra spanning op de spanner maakt niet uit, het laat alleen bij veel spanning het toerental wat dalen.

Wat kan er verder nog aan de NAKS mankeren? Zou de veer te veel van zijn voorspanning kwijt zijn? Of is het toch de klepgeleider /-steel?
 
Laatst bewerkt:
Die (inlaat)tuimelaar vind ik ook wat vreemd terugspringen, zijn die 2 kleppen niet krom?

Wbt de spanner: zie de meerdere reacties hierboven, als je je eigen filmpje bekijkt zie je toch ook wel dat de inlaat nokkenas verdraaid tov de uitlaatnokkenas.
Tenzij je er een high-tech blok in hebt liggen met variabele nokkenastiming is dit niet de bedoeling.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat de klepgeleider of de klepsteel ergens klem loopt, en dan terugschiet tegen de nok aan. De klep komt in ieder geval niet tegen de zuiger aan.

neen.

de nok in het filmpje wordt in het begin tegen de draairichting in terug geduwd door de klepveer en doet in die situatie "hetzelfde" als de NAKS : hij spant de ketting tussen beide nokkenassen. de nok van de andere cylinder staat omhoog en heeft dus geen invloed.
eens de nok over zijn hoogste lift is, blijft de veer er uiteraard nog steeds op duwen, nu echter met de draairichting mee. DOORDAT JE NAKS NOG STEEDS NAAR DE KL*TEN IS, draait de nokkenas ineens door tot het punt dat de ketting strak staat tussen krukas en inlaat nokkenas, en kan je de kettingspeling zien tussen beide nokkenassen. waarom ? OMDAT JE NAKS NOG STEEDS NAAR DE KL*TEN IS.

hopelijk snap je het nu ?
 
De spanner mag wel niet goed meer zijn maar je zou de herrie die dat veroorzaakt weg moeten kunnen halen
door de spanner vast te zetten met de schroef,dat word het een handmatige spanner,dat werd in de jaren 70
al gedaan als tijdelijke noodoplossing,maakt de motor dan nog herrie dan is er een andere oorzaak.
Die spanners deugden in de jaren 70 al niet,maar Suzuki heeft het nog jaren volgehouden die klote dingen te gebruiken.
 
Die (inlaat)tuimelaar vind ik ook wat vreemd terugspringen, zijn die 2 kleppen niet krom?

Wbt de spanner: zie de meerdere reacties hierboven, als je je eigen filmpje bekijkt zie je toch ook wel dat de inlaat nokkenas verdraaid tov de uitlaatnokkenas.
Tenzij je er een high-tech blok in hebt liggen met variabele nokkenastiming is dit niet de bedoeling.

Even een aanvulling:

Als je tussen de nokkenassen de ketting naar beneden kunt duwen betekent dat dus dat de ketting bij de spanner strakker/rechter komt te staan.
Deze ketting loopt normaal gesproken in een bocht ( de kettinggeleider), dus als de ketting vanuit die "bocht"strak getrokken wordt gaat de stift v/d spanner
(push rod) naar achteren.
Dus zoals al diverse keren is gezegd, de spanner is stuk. Je kunt , zoals RG-gamma al voorstelt, de stift borgen met de lock-screw.
Als mijn engels goed is begrijp ik uit de beschrijving dat dit echter niet de normale manier is, dus als de tik er daarna nog in zit zet ik mijn geld toch op een
of meer kromme klep(pen).
 
Bedankt allen, een aantal mensen hier weten dus zo zeker dat het de NAKS is dat die maar eens vervangen moet worden.

Nou lijkt het mij het mooiste om er een handmatige spanner op te zetten.

Heeft iemand hier een idee welke modellen dezelfde NAKS'en gebruiken of weet iemand waar je zo'n ding kan kopen?
 
Bedankt allen, een aantal mensen hier weten dus zo zeker dat het de NAKS is dat die maar eens vervangen moet worden.

Nou lijkt het mij het mooiste om er een handmatige spanner op te zetten.

Heeft iemand hier een idee welke modellen dezelfde NAKS'en gebruiken of weet iemand waar je zo'n ding kan kopen?
Op zich maakt dat niet zo veel uit. Is gewoon een stukje aluminium met een bout er door.
Volgens is die van mij van MC Motorports. Zit er al in sinds 2013 en 40.000KM. Geen probleem.
Let er wel op dat je em niet te strak draait, dan mol je de boel zo. Zorg er voor dat hij stopt met ratelen bij een warm blok.

edit:
Weet alleen niet of die van de GS500 past? Kan eigenlijk niks vinden over een handmatige spanner specifiek voor de GSX400E. De spanner ziet er ook heel anders dan die van de GS500....
Anders kan je misschien gewoon een 2e hands spanner op de kop tikken, waarschijnlijk ook nog goedkoper.
Had je de zijdeksel van het blok er al af? Moet dan toch eenvoudig te zien zijn waar die speling op de ketting vandaan komt.
 
Laatst bewerkt:
Bij 2ehands moet je ook maar afwachten wat je krijgt,die spanners waren al vrij snel schrootrijp.
Maar zoals ik al eerder melde ,je kan van de originele een handmatige maken door simpel de schroef vast te zetten.
Je doet dan het zelfde als handmatige spanners namelijk de stift vastzetten.Het werd vroeger wel vaker gedaan bij de
originele spanners.
 
Dank allen.

Het handmatig vastzetten van de spanner heb ik dus al geprobeerd. Daar gaat de tik helaas niet van weg. Ik zal ergens een vervangende NAKS scoren. Hopen dat het probleem dan is opgelost.

Mocht dat het niet zijn dan moet denk ik toch de kop eraf.
 
Dank allen.

Het handmatig vastzetten van de spanner heb ik dus al geprobeerd. Daar gaat de tik helaas niet van weg. Ik zal ergens een vervangende NAKS scoren. Hopen dat het probleem dan is opgelost.

Mocht dat het niet zijn dan moet denk ik toch de kop eraf.
Nou dan ben ik bang dat een andere spanner je ook niet gaat helpen,waarschijnlijk zit de tik dan toch elders.
Heb je de spanner vastgezet als de ketting op zijn slapste punt staat?
 
Daarom zeg ik, haal het carterdeksel eraf en maak eventueel een video terwijl je het blok ronddraait, dan zie je vanzelf waar de speling zit.

Dat is een hele goede tip hoor, maar het is een hobby project en er zijn heel veel mensen die niet iedere dag tijd hebben om te sleutelen en/of het allemaal niet zo dicht bij huis hebben staan.

Soms duurt het dus even voordat tips in de praktijk kunnen worden gebracht en wordt er in de tussentijd hier op het forum wel doorgepraat, dat ga je niet tegen natuurlijk.

Naast dat alle tips die hier worden gegeven van een computer scherm zijn, en de eigenaar van het project er daadwerkelijk met zn handen en ogen inzit, dus die kan zelf bepalen wat en wanneer hij doet omdat het hem wel of geen goed plan lijkt om op dat moment te doen.
 
Dat is een hele goede tip hoor, maar het is een hobby project en er zijn heel veel mensen die niet iedere dag tijd hebben om te sleutelen en/of het allemaal niet zo dicht bij huis hebben staan.

Soms duurt het dus even voordat tips in de praktijk kunnen worden gebracht en wordt er in de tussentijd hier op het forum wel doorgepraat, dat ga je niet tegen natuurlijk.

Naast dat alle tips die hier worden gegeven van een computer scherm zijn, en de eigenaar van het project er daadwerkelijk met zn handen en ogen inzit, dus die kan zelf bepalen wat en wanneer hij doet omdat het hem wel of geen goed plan lijkt om op dat moment te doen.
Hm, bedenk me nu dat de ketting tussen de 2 cilinders loopt (m'n gsx400e is al een tijdje weg :$). Dus vraag me af hoeveel je gaat zien met carterdeksel er af. Waarschijnlijk niet heel veel. Als het vastzetten van je NAKS geen zin had zul je denk ik inderdaad verder moeten gaan graven om te zien waar de speling vandaag komt. Succes.
 
Hallo allen,

Inmiddels al even niet gereageerd. Dat komt vooral doordat ik erg druk ben met werk en helaas niet de luxe heb om elke dag te kunnen klussen.
Af en toe zijn andere dingen even belangrijker en ik heb de emailnotificatie uit staan. Desalnietemin dank voor de betrokkenheid bij dit project.
Zie ook onderstaand topic waarin naar deze draad gerefereerd werd.

Afgelopen weekend heb ik weer even de tijd gehad om te klussen. Nogmaals de boel open gehad om te kijken of er voldoende spanning op de nokkenasketting blijft staan. Als je hem handmatig opspant en vastzet met de lockscrew blijft die inderdaad mooi op spanning. Helaas was bij starten de tik/rammel nog steeds aanwezig. Het lijkt er dus toch echt op dat de NAKS ondanks alle suggesties niet de veroorzaker van het probleem is.
Daarop besloten de cilinderkop te verwijderen. Hierbij bleek een van de moeren op de tapeinden minder vast te zitten. Er zit een ringetje onder die bij voldoende speling mogelijk kan resoneren. Na alles gedemonteerd te hebben zag alles er vrij netjes uit en je kunt de kleppen een klein stukje indrukken zonder gekke weerstanden tegen te komen.

Het enige wat eigenlijk opvalt is dat de nokkenaskettinggeleider aan de achterkant vrij uitgesproken slijtage vertoont. (zie tweede foto)

IMG_20190803_001229.jpg


IMG_20190803_000827.jpg



IMG_20190803_001105.jpg


IMG_20190803_001201.jpg


De NAK loopt verder helemaal vrij over het tandwiel op de krukas. De cilinderwanden zijn van binnen mooi glad. Ik kan op de zuigers geen aanwijzingen vinden dat ze door een klep of een bougie worden geraakt. De kale puntjes in het midden wijt ik aan de afgeknipte spaak die ik gebruikt heb om TDC te checken.

Nu is het wachten tot een nieuwe pakkingset bezorgd wordt voordat ik de boel weer kan monteren. Hopelijk is de tik weg als alle 8 bouten met het juiste moment zijn aangedraaid.

Iemand nog een idee hoe ik met de boel zo ver uit elkaar small- en topend speling kan controleren?

Ik hou jullie op de hoogte, al kan het best even duren voordat er weer een update komt ;)

Joe!
 
Terug
Bovenaan Onderaan