Harder optrekken én harder lopen is wel mogelijk

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.747
573
Snap er niks van maar weet wel wat ik gezien heb [ :o )]

Mijn katana (oude type gsx750f) heb ik vorig jaar eens getest in Duitsland, had m net en wou weten hoe hard dat ging. Had 240 km op de teller staan en na ongeveer 20 km ofzo klom die verder naar 245, de fut was er echt uit boven de 230. Deze snelheden allemaal op het tellertje dus echte kilometers wat minder.

Top doet me niet zoveel maar toch, wou het graag weten. Had geen idee wat ie zou moeten redden zodoende.

Nu heb ik tijdje geleden voor een kleiner tandwiel gemonteerd, een 14 ipv een 15 tands. Een wereld van verschil want mn bike trekt opeens als een beer [ :) ]

Theoretisch gezien zou die met een kleiner tandwiel harder trekken en minder hard lopen. Mijn motor trok m in de 6 echter niet tot in de begrenzer, had nog toeren over dus de kans was aanwezig dat ie mischien wel ietsjes harder zou kunnen lopen.

Vandaag maar eens de proef op de som genomen...

Nu heb ik het niet helemaal goed kunnen testen omdat mn zonnebril boven de 220 onder mn ogen begon te drukken en het best druk was maar...

Mn motor loopt nu zonder problemen de teller (die tot 260 gaat) uit en heb dan nog 1500 toeren over. Snap er helemaal niks van. Kreeg m eerst met geen mogelijkheid op 250 en nu met gemak boven de 260. Afgezien van die hogere topsnelheid heb ik dan nog gas over, moest helaas afremmen maar toen ik later de kraan weer open wou draaien, merkte ik dat ie bij meer dan 260 op de teller nog steeds als een idioot trok.

Iemand een verklaring ?

Had geen wind in de rug want is zo goed als windstil. Niks aan mn motor veranderd behalve een kleiner voortandwiel en ben ook geen 30 kilo afgevallen ofzo ;)

Daarnaast is het geen overdreven opschepverhaal ofzo want heb duidelijk mn wijzer boven de 260 uit zien komen ongeveer een cm. Had daarnaast nog wat gas over (waar die direct op reageerde en daarnaast nog 1500 toeren voor die in het rode gebied kwam.

Het resultaat van mijn test met het kleinere tandwiel is dus dat ie behoorlijk veel harder trekt, en gewoon óok nog eens aanzienlijk harder loopt :?

CatchDude

MF veteraan
12 apr 2003
6.023
0
Arnhem
Ben je vorig jaar niet gewoon een versnelling te vroeg opgehouden met opschakelen? :)

Aan de andere kant: 260 met zo'n oude GSX-f? :?

Nijlpaard

MF veteraan
26 feb 2002
21.969
41
45
Wordt je snelheid niet gemeten bij je tandwiel, wat dus per saldo inhoud dat je teller meer afwijkt :?

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.849
2
38
Onder een steen
Waar wordt de snelheid gemeten? Bij het voorwiel of in de aandrijving?
Als het in de aandrijving zit, dan geeft je teller teveel aan.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.747
573
Ben je vorig jaar niet gewoon een versnelling te vroeg opgehouden met opschakelen? :)
nee hoor hahaha

hij trok eerder vrij beroerd, had in de laatste versnelling (6) pas een beetje trekkracht boven de 160 km/h, nu met het kleinere tandwiel trekt ie al lekker vanaf 120. had verwacht dat ie al vrij vlot in de begrenzer zou vliegen maar dat was absoluut niet zo.

daarnaast vind ik het ook heel vreemd dat nu ik met rijden hoger in de toeren rijd dat ie echt zuiniger loopt. eerder liep ie korte stukken 1:16 en lange afstanden 1:17/18. Nu als ik flink aan het gassen ben loopt ie alsnog 1:17 waar ik eerder niet altijd aan kwam.

snap best dat het een heel wonderlijk verhaal is wat eigenlijk gewoon niet zou kunnen maar toch, tis geen onzin, zuig niks uit mn duim alleen heb er zelf ook geen verklaring voor.

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
0
42
Lienden
www.motor-forum.nl
[me]Orpheus gokt dat de opnemer voor je km-teller in de versnellingsbak zit.
[/me]

Door het monteren van andere tandwielen klopt de waarde die die aangeeft dan niet meer. Hij geeft een te hoge waarde aan.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.747
573
Wordt je snelheid niet gemeten bij je tandwiel, wat dus per saldo inhoud dat je teller meer afwijkt :?
nee is een oud fietsje met een wormaandrijving bij het voorwiel.

bedenk me nu dat ik vorig jaar wel een hogere band had, 80 en nu 70 maar zou dat op de teller meer dan 20 km kunnen schelen??

heb namelijk nu al meer dan 20 km verschil gezien en nog gas over. ben dus nog niet uitgetest al heb ik daar wel iemand anders bij nodig want aan uitspraken als: hij loopt bijna 3 cm de teller uit heb ik weinig :)

RemCoulD

MF veteraan
21 nov 2002
2.142
0
35
Hooglanderveen
kan het er ook niet mee te maken hebben dat hij nu meer kracht heeft om hem door te trekken in toeren waardoor hij dus Harder loopt.

Of je teller is meer af gaan wijken door een ander tandwiel ja.

RemCoulD

MF veteraan
21 nov 2002
2.142
0
35
Hooglanderveen

bedenk me nu dat ik vorig jaar wel een hogere band had, 80 en nu 70 maar zou dat op de teller meer dan 20 km kunnen schelen??

heb namelijk nu al meer dan 20 km verschil gezien en nog gas over. ben dus nog niet uitgetest al heb ik daar wel iemand anders bij nodig want aan uitspraken als: hij loopt bijna 3 cm de teller uit heb ik weinig :)

Wat geeft je teller aan als je een wheelie maakt van enkele km`s
(dan weet je zeker of je km teller in het voorwiel zit of niet) :X

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com

Probleem opgelost?, een lagere band geeft volgens mij een hogere 'snelheid' aan.
De omtrek wordt kleiner > maakt per meter meer omwentelingen

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.747
573
ja dat klopt wel maar zou dat zoveel schelen??

dat ie beter doortrekt is logisch en zal wel meer in de powerband zitten waardoor die zuiniger loopt vermoed ik.

dat het iets kleiner voorwiel (door de lagere band) 20-30 km per uur zou schelen lijkt me sterk, toch??

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
ja dat klopt wel maar zou dat zoveel schelen??

dat ie beter doortrekt is logisch en zal wel meer in de powerband zitten waardoor die zuiniger loopt vermoed ik.

dat het iets kleiner voorwiel (door de lagere band) 20-30 km per uur zou schelen lijkt me sterk, toch??
Ik denk dat je de afwijking die je nu geecreerd hebt procentueel moet zien. dus bijvoorbeeld bij 20 km/u > 2 km/u afwijking en bij 200 > 20.

d.i.b.

MF'er
30 jul 2003
181
0
44
Mijn gsxr rijd nu ook 20 km harder op de teller(1 tand kleiner voor) maar de snelheid is bij de uitgaande as van het voortandwiel gemeten.

Een andere bandenmaat kan zeker het het zelfde effect geven als op de vooras wordt gemeten.
het is wel handig de bekeuringen pakken nu veel lager uit!

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.747
573
Ik denk dat je de afwijking die je nu geecreerd hebt procentueel moet zien. dus bijvoorbeeld bij 20 km/u > 2 km/u afwijking en bij 200 > 20.
Hier kan ik me iets bij voorstellen.

Anderzijds denk ik wel dat ie harder loopt dan eerder al zal het dan niet de 20 of 30 km per uur harder zijn ;)

Fietsje blijf namelijk als een gek doortrekken wat ie eerder niet deed. Had veel toeren over maar hoe plat ik ook ging liggen hij trok het gewoon niet. Nu trekt ie het met gemak al betwijfel ik of ik m in de begrenzer trek :)

Denk dat de beste manier om erachter te komen is om eens met iemand mee te rijden die een nauwkeurige teller heeft (en uiteraard een snellere motor). Voorlopig ben ik wel even tevreden over mn nieuwe tandwieltje. Wil eerst een nieuwe achterband voor ik me weer in Duitsland waag en als die erop ligt dan nog maar eens gaan testen. Snap zelf wel dat ik met de waarden die mijn teller aangeeft weinig kan maar gaat me er dan nu om op hoeveel toeren ik kan komen :)

Voor de mensen die eroverheen gelezen hadden:

Het betreft een motor van 1990 met een wormaandrijving in het voorwiel waar dus een kabeltje aanzit die mijn kilometerteller aandrijft *D

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
1
40
Hengelo (ov.)
In elk geval klopt er iets niet:
1) Je trekt hem in de 6e versnelling niet de begrenzer in.
2) Fiets loopt wel de teller uit.

:?

Je teller zal idd wel wat anders aangeven vanwege die andere voorband.
Dat zou ook verklaren waarom het verbruik omlaag is gegaan (mits je je een beetje aan de snelheid houd rij je de laatste tijd dus langzamer).

Weet iemand hoe het zit met die maten? Kunnen we niet de omtrek uitrekenen van een '70' en een '80' band? Als dat procentueel in de buurt van de 10% komt is het duidelijk :) .

B6--> TDM850

Die hard MF'er
23 jul 2004
430
0
39
Amersfoort
als je je snelheid nauwkeurig(er) wilt meten kun je natuurlijk altijd zo'n fietscomputertje gebruiken. wordt redelijk veel gedaan geloof ik.

dat je fiets nu beter door de toeren heen trekt kan ook komen doordat je hem een beetje los hebt gereden. je zei zelf dat de eerste keer in duitsland was toen je de motor net had. als ie daarvoor lang heeft stilgestaan of er is nooit mee gereden boven de 6000 toeren ofzo, heb je best kans dat ie na een tijdje goed gebruik een beetje los is gekomen.

Vmaxxx

MF veteraan
17 jun 2004
1.522
7
Eindhoven
Weet iemand hoe het zit met die maten? Kunnen we niet de omtrek uitrekenen van een '70' en een '80' band? Als dat procentueel in de buurt van de 10% komt is het duidelijk :) .
Bij een 70 band is de hoogte 70% van de breedte en bij een 80 band is de hoogte 80% van de breedte. Ik zie daar een factor 10 :+

groeten,

martijn

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
Omtrek cirkel; pie X 2 X straal.

3,14x2x40=251.2
3,14x2x35=219.8

251.2/219.8 = 1.143 > 14,3 % afwijking (bovenop standaard afwijking?)

correct me if i'm wrong!

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.849
2
38
Onder een steen
Omtrek cirkel; pie X 2 X straal.

3,14x2x40=251.2
3,14x2x35=219.8

251.2/219.8 = 1.143 > 14,3 % afwijking (bovenop standaard afwijking?)

correct me if i'm wrong!
Leuke berekening hoor, maar een band heeft geen diameter van 70 of 80. Dat getal is de hoogte uitgedrukt in percentage van de breedte.
Er zit namelijk ook nog een 17 inch velg binnenin ;)

Vmaxxx

MF veteraan
17 jun 2004
1.522
7
Eindhoven
Als ik het allemaal goed op een rijtje heb is de uiteindelijke forumule voor dit geval (verschil tussen een '70' en '80' band):

100 * ((0.4 * Pi * x) / ((2 * Pi * y) + (3.2 * Pi * x))), met:
x = breedte van de band,
y = diameter van de velg.

Als ik dan een 17" velg neem (43.18 cm) en een 120 band (12 cm) kom ik op een verschil van zo'n 3.8%

Hij lijkt dus met een 14 tands tandwiel echt sneller te lopen! Maar het leukste is natuurlijk dat ie harder trekt bij het stoplicht en bij het inhalen })

groeten,

martijn

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.849
2
38
Onder een steen
Ik was het ook net aan het inkloppen. Het verschil is inderdaad een kleine 4%.
Het lijkt er inderdaad op dat de motor echt sneller is, alhoewel ik dit ten zeerste betwijfel.
Misschien een keertje met motorfiets rijden die en snel is en een gps aan boord heeft :)

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Als een versnelling tè groot is, dus bijvoorbeeld een te groot voortandwieltje, dan kan het zijn dat de motor nooit meer aan het volle toerental komt of alleen berg-af.