Harder optrekken én harder lopen is wel mogelijk

[me]Orpheus gokt dat de opnemer voor je km-teller in de versnellingsbak zit.
[/me]


Door het monteren van andere tandwielen klopt de waarde die die aangeeft dan niet meer. Hij geeft een te hoge waarde aan.
 
nee is een oud fietsje met een wormaandrijving bij het voorwiel.

bedenk me nu dat ik vorig jaar wel een hogere band had, 80 en nu 70 maar zou dat op de teller meer dan 20 km kunnen schelen??

heb namelijk nu al meer dan 20 km verschil gezien en nog gas over. ben dus nog niet uitgetest al heb ik daar wel iemand anders bij nodig want aan uitspraken als: hij loopt bijna 3 cm de teller uit heb ik weinig :)


Wat geeft je teller aan als je een wheelie maakt van enkele km`s
(dan weet je zeker of je km teller in het voorwiel zit of niet) :X
 
nee is een oud fietsje met een wormaandrijving bij het voorwiel.

bedenk me nu dat ik vorig jaar wel een hogere band had, 80 en nu 70 maar zou dat op de teller meer dan 20 km kunnen schelen??

Probleem opgelost?, een lagere band geeft volgens mij een hogere 'snelheid' aan.
De omtrek wordt kleiner > maakt per meter meer omwentelingen
 
ja dat klopt wel maar zou dat zoveel schelen??

dat ie beter doortrekt is logisch en zal wel meer in de powerband zitten waardoor die zuiniger loopt vermoed ik.

dat het iets kleiner voorwiel (door de lagere band) 20-30 km per uur zou schelen lijkt me sterk, toch??
Ik denk dat je de afwijking die je nu geecreerd hebt procentueel moet zien. dus bijvoorbeeld bij 20 km/u > 2 km/u afwijking en bij 200 > 20.
 
Mijn gsxr rijd nu ook 20 km harder op de teller(1 tand kleiner voor) maar de snelheid is bij de uitgaande as van het voortandwiel gemeten.

Een andere bandenmaat kan zeker het het zelfde effect geven als op de vooras wordt gemeten.
het is wel handig de bekeuringen pakken nu veel lager uit!
 
In elk geval klopt er iets niet:
1) Je trekt hem in de 6e versnelling niet de begrenzer in.
2) Fiets loopt wel de teller uit.

:?

Je teller zal idd wel wat anders aangeven vanwege die andere voorband.
Dat zou ook verklaren waarom het verbruik omlaag is gegaan (mits je je een beetje aan de snelheid houd rij je de laatste tijd dus langzamer).

Weet iemand hoe het zit met die maten? Kunnen we niet de omtrek uitrekenen van een '70' en een '80' band? Als dat procentueel in de buurt van de 10% komt is het duidelijk :) .
 
als je je snelheid nauwkeurig(er) wilt meten kun je natuurlijk altijd zo'n fietscomputertje gebruiken. wordt redelijk veel gedaan geloof ik.

dat je fiets nu beter door de toeren heen trekt kan ook komen doordat je hem een beetje los hebt gereden. je zei zelf dat de eerste keer in duitsland was toen je de motor net had. als ie daarvoor lang heeft stilgestaan of er is nooit mee gereden boven de 6000 toeren ofzo, heb je best kans dat ie na een tijdje goed gebruik een beetje los is gekomen.
 
Weet iemand hoe het zit met die maten? Kunnen we niet de omtrek uitrekenen van een '70' en een '80' band? Als dat procentueel in de buurt van de 10% komt is het duidelijk :) .

Bij een 70 band is de hoogte 70% van de breedte en bij een 80 band is de hoogte 80% van de breedte. Ik zie daar een factor 10 :+

groeten,

martijn
 
Omtrek cirkel; pie X 2 X straal.

3,14x2x40=251.2
3,14x2x35=219.8

251.2/219.8 = 1.143 > 14,3 % afwijking (bovenop standaard afwijking?)


correct me if i'm wrong!
 
Omtrek cirkel; pie X 2 X straal.

3,14x2x40=251.2
3,14x2x35=219.8

251.2/219.8 = 1.143 > 14,3 % afwijking (bovenop standaard afwijking?)


correct me if i'm wrong!

Leuke berekening hoor, maar een band heeft geen diameter van 70 of 80. Dat getal is de hoogte uitgedrukt in percentage van de breedte.
Er zit namelijk ook nog een 17 inch velg binnenin ;)
 
Als ik het allemaal goed op een rijtje heb is de uiteindelijke forumule voor dit geval (verschil tussen een '70' en '80' band):

100 * ((0.4 * Pi * x) / ((2 * Pi * y) + (3.2 * Pi * x))), met:
x = breedte van de band,
y = diameter van de velg.

Als ik dan een 17" velg neem (43.18 cm) en een 120 band (12 cm) kom ik op een verschil van zo'n 3.8%

Hij lijkt dus met een 14 tands tandwiel echt sneller te lopen! Maar het leukste is natuurlijk dat ie harder trekt bij het stoplicht en bij het inhalen })

groeten,

martijn
 
Ik was het ook net aan het inkloppen. Het verschil is inderdaad een kleine 4%.
Het lijkt er inderdaad op dat de motor echt sneller is, alhoewel ik dit ten zeerste betwijfel.
Misschien een keertje met motorfiets rijden die en snel is en een gps aan boord heeft :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan