hardheid brugbouten remklauw?

klont

Die hard MF'er
18 mei 2004
356
0
De twee delen van mijn achterste remklauw zitten met twee imbusbouten aan elkaar verbonden.

Één van deze bouten krijg ik met geen mogelijkheid los. Ik ben al in de weer geweest met kruipolie en een slagschroevendraaier, maar ik kom niks verder. Inmiddels is de kop verrot en heb ik een setje van twee linksdraaiende boortjes/ bout verwijderaars gekocht a 36 euri.

Deze zijn geschikt voor een hardheid tot 10.9 (welke schaal weet ik niet). Iemand enig idee wat de hardheid van zo'n brugbout ongeveer zal zijn? Werkplaatshandboek zegt hier ook niks over.

Anders kan ik het terug brengen voor ik dingen sloop.
 
Probeer eerst eens een engelse sleutel voordat je die dingen sloopt. Je weet wel zon joekel van een tang die een verwarmings monteur ook heeft.

En heeeel veel kruipolie en evt heetstoken van het stuk waar de bout inzit.

als het dan nog niet gaat kun je altijd nog die speciale tool gebruiken en evt slopen.

die hardheid zegt me niets iemand ????
 
Als je slim bent, regel je een luchtsleutel. Dan komt de moer er onbeschadigd uit. Laat de sleutel ene tijdje in de zwakste stand ratelen en de bout komt normaal gesproken vanzelf los.
 
Als je slim bent, regel je een luchtsleutel. Dan komt de moer er onbeschadigd uit. Laat de sleutel ene tijdje in de zwakste stand ratelen en de bout komt normaal gesproken vanzelf los.

Dat zou dan wel de beste oplossing zijn geweest inderdaad, maar weet niet hoe ik makkelijk zo'n ding zou moeten regelen. En de kop van de imbusbout is sowieso al verrot.

@Biglift: Ik ga nu met een dremel twee kanten van de kop afvlakken en dan met een bahco proberen. Bedankt voor de tip!

Als dat ook niet lukt moet de hele kop er maar af, dan kunnen de twee helften van elkaar en moet ik maar kijken hoe ik verder ga met het stuk dat dan uitsteekt.

Bedankt voor de reacties :)
 
Probeer eerst eens een engelse sleutel voordat je die dingen sloopt. Je weet wel zon joekel van een tang die een verwarmings monteur ook heeft.

En heeeel veel kruipolie en evt heetstoken van het stuk waar de bout inzit.

als het dan nog niet gaat kun je altijd nog die speciale tool gebruiken en evt slopen.

die hardheid zegt me niets iemand ????

ik denk niet dat je de bek van een moordenaar een beetje knap op een boutje in een remtang krijgt.
10.1 heeft een grotere treksterkte dan 8.8
 
@Biglift: Ik ga nu met een dremel twee kanten van de kop afvlakken en dan met een bahco proberen. Bedankt voor de tip!

Als je er met een bahco bij kan, moet je er ook met een vlechttang bij kunnen. Vlechttang op de kop van de schroef, haaks op de draairichting van de schroef zetten, flink knijpen en losdraaien maar.

9000208220.jpg


Succes!
 
Laatst bewerkt:
Ik timmer er in zo'n geval een torx bitje in, die net groter is dan de imbus. Goed vast slaan en dan gaat 'ie meestal wel los. zagen/boren kan altijd nog als dit niet lukt. Die torx gebruik ik toch nooit, dus is het niet erg dat 'ie misschien vervormd.
 
Dat zou dan wel de beste oplossing zijn geweest inderdaad, maar weet niet hoe ik makkelijk zo'n ding zou moeten regelen. En de kop van de imbusbout is sowieso al verrot.

@Biglift: Ik ga nu met een dremel twee kanten van de kop afvlakken en dan met een bahco proberen. Bedankt voor de tip!

Als dat ook niet lukt moet de hele kop er maar af, dan kunnen de twee helften van elkaar en moet ik maar kijken hoe ik verder ga met het stuk dat dan uitsteekt.

Bedankt voor de reacties :)



Een ferm geval voor hobbygebruik, kost je rond de 5 tientjes en voor dat soort bedragen, zie je ook steeds meer elektrische varianten verschijnen. Dat Ferm gevalletje werkt al zonder problemen op een hobby compressor van tussen de 5 en 8 tientjes.
Die dingen zijn bij elke gereedschapsboer te koop, die ook in budget gereedschap doet.

Eventueel een sleuf in de kop van de moer slijpen en daar een platte schroevedraaier in zetten. Terwijl je met de hamer achterop de schroevedraaier tikt, kracht uitoefenen.

Werkt minder goed als de luchtsleutel, maar wil ook nog wel eens uitkomst bieden.
 
Laatst bewerkt:
10.1 heeft een grotere treksterkte dan 8.8

10.9 = 1000 N/mm^2 treksterkte en de 9 staat voor de 0.2% rekgrens.

Veel bouten van remklauwbevestiging zijn 10.9 of zelfs nog erger.

Warmstoken en tikken. Daarmee krijg je alles los. En anders toch maar proberen uit te boren. Desnoods ten koste van wat boortjes
 
Gewoon de kop eraf boren, daarna zijn de twee delen van de klauw los van elkaar, en vaak (doordat de spanning van de bout af is) draai je het resterende/uitstekende draadeindje met de hand los, zoniet een dikke griptang erop (lekker goed vast klemmen) en dan draait ie makkelijk los
 
Hij is los! *D

Mijn goedkope dremeltje is oververhit. Maar toen ik eenmaal normaal kracht kon zetten met een bahco was hij vrij snel los, denk ook in combinatie met een week WD40.

Dat setje bout/ schroefverwijderaars heb ik ongebruikt terug gebracht, gelukkig geen probleem. Staat ook voor veel minder geld op internet.

Meteen een nieuwe bout besteld, levering kan jammergenoeg wel even duren. Volgens de monteur zijn verbindingsbouten van een remklauw dusdanig hard dat deze met professioneel gereedschap nauwelijks te slopen zijn.
Maar met een inbusset van 5 euro heb je zoveel speling tussen bout en sleutel dat het je toch lukt om deze verrot te draaien. En dat was bij mij dus het geval. :')

Maar goed, aldoende leert men. :)

Heb meteen maar een wat betere imbusset gekocht die ook onder een hoek te gebruiken is, was ik sowieso nog een keer van plan.
 
Maar met een inbusset van 5 euro heb je zoveel speling tussen bout en sleutel dat het je toch lukt om deze verrot te draaien. En dat was bij mij dus het geval. :')
Ik werk met een inbussetje van de lidl, daar heb ik al zoveel gekke dingen mee gedaan maar ze passen nog steeds perfect en nog nooit wat kapot gedraaid. Bij eentje (vrij dikke) heb ik er zelfs zoveel kracht op gezet dat de sleutel is getordeerd maar nog steeds perfect past.
 
Ik weet niet wat voor bouten erin zitten 8.8 of 10.9, .
Ik weet van de zwarte 10.9 bouten dat die niet gehard zijn maar wel een erg hard laagje op het oppervlak hebben. Dat kan een probleem geven met boren.
Met een gammaboor kom je er dan niet doorheen, ervaringsfeit. Met een proffesionele boor moet het lukken. De beste zijn de blank geslepen boren want die zijn niet iets harder en scherper dan de zwarte gesmede boren.
 
Ik werk met een inbussetje van de lidl, daar heb ik al zoveel gekke dingen mee gedaan maar ze passen nog steeds perfect en nog nooit wat kapot gedraaid. Bij eentje (vrij dikke) heb ik er zelfs zoveel kracht op gezet dat de sleutel is getordeerd maar nog steeds perfect past.

Ik heb er zelf ook nooit last van gehad. Merk wel dat de inbusbitjes die ik heb veel minder strak passen dan mijn imbussleutels. Omdat ik maar zo'n korte sleuteltjes had moest ik wel een bitje + ratel gebruiken. Vooral zo heb ik het verrot gedraaid.

Dat nieuwe setje heeft veel langere sleutels, dus hoop dat het daar in de toekomst wel mee lukt. Op een momentsleutel heb ik sowieso toch bitjes nodig, maar op zich hoef je met aandraaien nooit zo idioot veel kracht te zetten.
 
Hij is los! *D

Mijn goedkope dremeltje is oververhit. Maar toen ik eenmaal normaal kracht kon zetten met een bahco was hij vrij snel los, denk ook in combinatie met een week WD40.

Gebruik de volgende keer eens ECHTE kruipolie in plaats van universeel olie.
(WD 40 is GEEN kruipolie!)

IMAL moet je hebben. Ik Maak Alles Los.
Echte kruipolie gaat ook bruisen. WD40 niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan