Hardheid spuitverf

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
4
Dag mf-urs.
Wie heeft niet eens een keer zelf wat voor zijn motor gespoten?
Wat mij altijd dwars zit, is dat wanneer je het zelf doet, de verf lang niet zo hard is als de originele lak.
Dan heb je een mooi resultaat (heb ooit eens op z'n 'japans' gespoten; zilveren onderlaag met licht transparant kleurtje erover > zeer mooi metallic resultaat!)
en dan is het binnen de kortste keren weer helemaal beblust.
Ik ben dus benieuwd naar tips van ervaren spuiters. Wat kan je doen om de hardheid van je spuitverflaag te vergroten?
 
ik denk dat het probleem bij jouw ligt bij de kwaliteit van je lak. Ik kan uit je verhaal niet duidelijk opmaken of je nu een goede blanke lak laag hebt gebruikt, maar ik gebruik altijd 2 componenten blanke lak, deze is hard en kan tegen beitende stoffen als remvloeistof, benzine, enz. Waarschijnlijk spuit je ook met lak uit spuitbussen, probeer het eens met de compressor, vereist wel enige oefening maar het resultaat is zeker mooier en beter!!!
 
indien je wel 2 k gebruikt dan minder verdunning gebruiken
en ff de tussen lagen laten aandrogen (meerdere lagen is beter dan een dikke eind laag ,alhoewel dit afhangt van het systeem dat je toepast...
 
Kwaliteit van de lak, in de winkel ligt naar mijn idee geen 'idustrie' kwaliteit die je als originele lak op je motor hebt. En een compressor gaat me te ver..
Dus ik zou 2kp lak moeten gebruiken....?
 
tja, als je niet met de compressor wilt spuiten, dan moet je ook niet de kwaliteit van de fabriekslak verwachten. Lak van motip ofzo is wel redelijk, maar zeker niet zo goed.
maar je kan ook 2k blanke lak in spuitbussen krijgen van auto-k bijvoorbeeld, deze zijn van zeer goede kwaliteit en spuiten goed! Je kan ze kopen bij de betere autolakkenspeciaalzaak.
 
Hangt er van af wat je spuit natuurlijk....

Overigens gebruik ik altijd een "Preval" spuitje. Da's een spuitbus met een of andere vloeistof, die schroef je op een glazen potje waar de spuitklare verf in gaat. Verkrijgbaar in de verf speciaalhandel. Het gekke ding blijft druk houden tot ie vrijwel leeg is, in tegenstelling tot gewone spuitbussen. Is de enige manier waarop je professionele spuitverf óók mag verwerken.

Voorwerk is natuurlijk het belangrijkste. Werkstuk schoonmaken. Dan GOED ontvetten, dán schuren (eindig met tenminste 400 papier, liever nog wat fijner) Vlak voor het spuiten je werkstuk ff met een "kleefdoekje" (ook bij de verfhandel verkrijgbaar) afnemen tegen stof en vuil. NOOIT met je vette takken aan je werk komen....
Als eerste spuit je de kleur. Eerst een -dun- laagje spuiten. 2 minuten wachten, dan een dikkere laag. Dan een kwartiertje wachten en dan -in kruisgang- de laatste laag er op. Laat je werk ten minste 2 dagen drogen voor je weer gaat spuiten. Bescherm je werkstuk tegen vette handjes.
Daarna gaat de 2 componenten laklaag er op, op dezelfde manier.
Blijkt dat de laag niet goed is (zakkers oid) dan een dagje laten drogen, licht opschuren en een dag later weer spuiten. Verf heeft na het spuiten een dag of 3 nodig om écht uit te harden. Laat dus alles ff liggen en schroef het niet meteen weer op de motor.

Oh ja, spuit bij voorkeur midden op de dag, zeker in onverwarmde ruimtes wordt het vanaf een uur of 4 al weer behoorlijk vochtig, dat kan een "waas" op je verf veroorzaken.
Ik gebruik een stuk bouwplastic als "spuitcabine". Van te voren ff met een plantenspuit wat water vernevelen om het stof neer te laten slaan. Mooiste is natuurlijk een verwarmde spuitcabine met stofafzuiging....

Vaak is ongeduld de belangrijkste oorzaak van lelijk spuitwerk. Spuit je de nieuwe laag te vroeg dan krijg je vaak een sinaasappelhuidje. Dat wordt ook veroorzaakt door spuiten bij te hoge of te lage temperatuur.
 
Nu ik eindelijk een digi-camera heb;

full


ik weet het; het is gewoon een rotplek die snel beschadigd '(
 
Is inderdaad een rot plek. Aan de andere kant wél makkelijk bij te werken. Je hoeft niet het hele spatbord te spuiten.

Het vergroten van de hardheid is overigens ook geen oplossing, dan springt de verf er zó van af. Verf moet in enige mate flexibel zijn.

Zo te zien schraap je regelmatig ergens langs met dat spatbord. Misschien een idee om er na het spuiten iets overheen te maken, een beugeltje oid om het spatbord te beschermen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan