hardheid van remklauw bouten

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik ben bezig met het monteren van een digitale koso teller op mijn motor en hiervoor moet ik de magneetsensor in de buurt van mijn remschijf zien te bevestigen. Nu zit er een beugeltje bij die ik netjes tussen een van de remklauwbouten (gs500, voorrem) kan stoppen. Ik heb dan natuurlijk een langere bout nodig maar ik vroeg mij af of zo'n ding nog een bepaalde hardheid moet hebben. Ik krijg de indruk dat 8.8 standaard is, zijn remklauw bouten harder?
 
de beugel is redelijk dik en het schroefgat waar hij doorheen zit is standaard al niet erg diep, ik ga dus niet hetzelfde boutje gebruiken.
Ga ik morgen dan een 10.8 boutje kopen of een 12.8?
 
Remklauwbouten zijn inderdaad 10.8 of zelfs 12.8 :)

Je ziet ook wel koelkastmagneetjes o.i.d. in de originele bout ingelijmd. :)

Mocht je de originele -te korte- bout toepassen doe er dan wel loctite op. O-)
Heb ik nog nooit gezien :N
Sterker, een remtrommel en een zwevende klauw van een zijspan trekken vaak aan één enkele 8.8 bout. Zoek voor de grap de afschuifsterkte van een 8.8 bout eens op, :}
 
Hoe zit het trouwens met corrosiebestendigheid van die bouten. Als ik zo kijk naar boutjes in mijn gs500 gaan sommigen roesten en vastrotten (uitlaatboutjes bijvoorbeeld) terwijl de remklauwbouten gewoon helemaal niet oxideren. Die dingen krijgen stapels pekel en weetikveel wat voor de kiezen maar geven geen krimp. Hoe zit dat eigenlijk?

En die afschuifsterkte van een 8.8 bout, tja. Ik las hier en daar dat er hardere boutjes in remklauwen gebruikt worden, daar zal wel een goede reden voor zijn. Ik heb een tijdje terug nog een 10mm dikke 8.8 bout door midden getrokken die vast zat (twinnyload trekhaak klem), mijn voet op een ringsleutel en een ratel in mijn handen, dat boutje ging na wat zweten schoon doormidden. Als er normaal hardere boutjes gebruikt worden dan doe ik dat liever ook.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het trouwens met corrosiebestendigheid van die bouten. Als ik zo kijk naar boutjes in mijn gs500 gaan sommigen roesten en vastrotten (uitlaatboutjes bijvoorbeeld) terwijl de remklauwbouten gewoon helemaal niet oxideren. Die dingen krijgen stapels pekel en weetikveel wat voor de kiezen maar geven geen krimp. Hoe zit dat eigenlijk?

En die afschuifsterkte van een 8.8 bout, tja. Ik las hier en daar dat er hardere boutjes in remklauwen gebruikt worden, daar zal wel een goede reden voor zijn. Ik heb een tijdje terug nog een 10mm dikke 8.8 bout door midden getrokken die vast zat (twinnyload trekhaak klem), mijn voet op een ringsleutel en een ratel in mijn handen, dat boutje ging na wat zweten schoon doormidden. Als er normaal hardere boutjes gebruikt worden dan doe ik dat liever ook.
Met draaien zet je er totaal andere krachten op als een afschuifkracht, vandaar. Het is meestal ook echt niet nodig om het originele magneetje te gebruiken. eender elk magneetje werkt, als de ruimte tussen magneetje en opnemer maar niet te groot wordt. Zoals eerder geschreven wordt er vaak een magneetje in of op de kop van een remschijfbout gelijmd. werkt perfect.
 
Je ziet ook wel koelkastmagneetjes o.i.d. in de originele bout ingelijmd. :)


Met draaien zet je er totaal andere krachten op als een afschuifkracht, vandaar. Het is meestal ook echt niet nodig om het originele magneetje te gebruiken. eender elk magneetje werkt, als de ruimte tussen magneetje en opnemer maar niet te groot wordt. Zoals eerder geschreven wordt er vaak een magneetje in of op de kop van een remschijfbout gelijmd. werkt perfect.

Misschien begrijpen jullie de vraag niet. Het gaat verder niet om magneetjes oid, die zitten al op mijn remschijf. Het gaat om een bout waarmee de remklauw vast zit en waar nu een beugeltje tussen komt die de magneetsensor op zijn plek houdt.
 
Dat heeft denk ik ook te maken met het materiaal van de boutjes, bouten waar "veel" kracht op komt worden meestal van "gewoon" staal gemaakt, en die kunnen oxideren. Tegen het oxideren kan je ook bijvoorbeeld "bouten pasta" smeren tegen het vast roesten.
Als je dat soort bouten zou vervangen door rvs bouten, die dus niet oxideren, heb je het probleem dat rvs bros is en meestal dus niet de krachten aan kunnen.
Shoot me if i'm wrong, maar volgens mij is dit ongeveer het verhaal.

mzzl Floris
 
Dat heeft denk ik ook te maken met het materiaal van de boutjes, bouten waar "veel" kracht op komt worden meestal van "gewoon" staal gemaakt, en die kunnen oxideren. Tegen het oxideren kan je ook bijvoorbeeld "bouten pasta" smeren tegen het vast roesten.
Als je dat soort bouten zou vervangen door rvs bouten, die dus niet oxideren, heb je het probleem dat rvs bros is en meestal dus niet de krachten aan kunnen.
Shoot me if i'm wrong, maar volgens mij is dit ongeveer het verhaal.

mzzl Floris
RVS wordt af-fabriek vrijwel niet gebruikt, bijna alleen vernikkelde? bouten, maar er is (a) natuurlijk veel verschil in kwaliteit van de oppervlaktebehandeling, (b) boutjes die door gebruikers vaker los/vast gedraaid worden, daar zal deze oppervlaktelaag ook eerder beschadigen--> sneller roesten en (c) bouten die regelmatig heet worden en weer afkoelen roesten sowieso eerder.
 
Dat rvs minder sterk is was mij bekend en gezien de magnetische eigenschappen van die bouten weet ik dat het geen rvs is. Heet zullen ze denk ik niet worden. De bouten die er nu in zitten hebben een beetje donkergroene laag aan de buitenkant die onverwoestbaar lijkt. In een gs500 zijn nog meer van die donkergroene boutjes te vinden, die zijn echt niet kapot te krijgen. Iemand een idee wat dat is?
 
Je moet 8.8 bouten gebruiken.
Die zijn nagenoeg allemaal electrolitysch verzinkt tot M10 of 12 dacht ik . Daarboven zijn kunnen ze ook vuurverzinkt zijn.
Bij Hornbach zijn ze voor een redelijke prijs en ruim assort. te koop. Staat op de kop ingedrukt, 8.8 .

RVS niet toepassen in aluminium, het kan goedgaan maar de kans is redelijk groot dat ze echt vast gaan rotten. Als je de bouten dan loskrijgt zal je zien dat er wit poeder uit de draad komt, aluminiumixide.

De nummers slaan niet zozeer op de hardheid van de bouten als wel op de treksterkte.
Hoe hoger het nummer hoe sterker de bout.
 
de beugel is redelijk dik en het schroefgat waar hij doorheen zit is standaard al niet erg diep, ik ga dus niet hetzelfde boutje gebruiken.
Ga ik morgen dan een 10.8 boutje kopen of een 12.8?

Je kunt toch ook het materiaal rond het boutgat afvijlen. Zover dat de bout nog ver genoeg in het draadgat gaat!.
Zoveel zal deze beugel niet te verduren krijgen!.
Heb zelf een gs550,onderaan de onderpoot zit een draadoogje. Weet niet of dit ook bij jouw motor het geval is. Zoja kun je dit benutten!
 
Laatst bewerkt:
8.8 voldoet inderdaad goed, op verschillende fabrieks remklauw bouten kom ik die opdruk regelmatig tegen. Ook de boutjes van je remschijf zijn vaak gewoon 8.8

De mooie coating van de originele bouten is vaak niet het resultaat van een elektrolytisch proces zoals je dat op de bouwmarkt bouten tegenkomt. Het is me ooit verteld maar zeker weten doe ik het niet meer. Volgens mij ondergaan ze een soort anodisatie proces. Iemand die hier meer van weet? Ben ook wel opzoek naar een adres waar dergelijk gecoate bouten te vinden zijn.


Leon
 
Heb iets van 2 maanden een topic over geopend: Remklauw bouten

Ik heb uiteindelijk gewoon voor 12.9 bouten gekozen, omdat ik hier aan kon komen en je dan echt het beste van beste heb gekozen voor een dergelijk belangrijk onderdeel. Wel weet ik ondertussen dat mijn 'orginele' Kawa bouten 10.4 zijn.
 
Over RVS (bouten);
RVS is taai, de emodulus ligt wat lager dan staal waardoor ze eerder rekken.
Een A4-80 bout heeft wél dezelfde treksterkte als een 8.8 bout.

Een 12.9 bout in (giet?)aluminium draaien lijkt me wat overdadig, bij het voorspannen zou je al in de problemen kunnen komen.
 
Ik heb bij de plaatselijke boutjes handel een 8.8 boutje gehaald. Zit een goudkleurige laag op (verzinkt/gepassiveerd?) maar is een halve centimeter te lang. Ik rijd nog wel een keertje langs fabory in utrecht, volgens hun site hebben ze precies de lengte die ik zoek in het assortiment, en dan ook nog in 10.9. Is ook meteen een flensbout in tegenstelling tot deze.
 
Terug
Bovenaan Onderaan