hardsolderen

gasbrander

Die hard MF'er
7 dec 2019
502
518
Hardsolderen workshop

Er gaat een hardsoldeerworkshop gepland gaat worden
op zaterdagmorgen 3 april 2021.

Bij voldoende deelnemers kan het doorgaan.
Staal hardsolderen met messing en zilver.

De werkstukdelen zijn in bestelling
en zullen ruim voldoende aanwezig zijn.

Heb je interesse kijk even:
Hardsolderen
www.schoolmeesters-lasopleidingen.nl
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je dat hardsolderen of lassen moet noemen ?
Hardsolderen is met een vlam een messing draad met vloeimiddel laten smelten waardoor je verbinding een glad oppervlak krijgt.
Dit lijkt wel op Tiggen met een messing draad.
 
Hallo Jaap,

Of je messingdraad aan staal smelt met een gasbrander, tig-lasapparaat of inductief het blijft hardsolderen.
Als je messingdraad smelt om een verbinding te maken dan smelt je niet het staal.
Er is geen smeltbad van beide metalen.
Waar beide metalen gesmolten worden,
het toevoegmetaal en het werkstukmetaal,
dat heet lassen.
Zo kun je ook SUCI-lassen-hardsolderen, met koperceliciumdraad in een mig-mag apparaat.
Ook dan smelt het werkstukmetaal niet, dus hardsolderen.
Zie het las hotmelt, hetelijm verbinding.
Het messing kleeft als het ware aan het staal.
Dit kleven gebeurt in de porieen van het soldeeroppervlak.

Ga je koper-celicium hardsolderen met een pulserend lasapparaat krijg je ook schulpjes of als je wil een gladde naad.
Nadeel ten opzichte van solderen met een vlam en flux.
Het toevoegmetaal vloeit moeilijk of niet tussen de werkstukdelen.
De werkstukdelen moeten bij deze verbindingstechniek immer nauwsluitend zijn aan elkaar.
Nauwsluitend is dan een super sterke verbinding.

Veel motorplezier,
Gasbrander
 
waardoor je verbinding een glad oppervlak krijgt.

Er zijn drie mogelijkheden voor het uiterlijk bij messing hardsolderen van staal.
Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat de spleet tussen de te verbinden buisdelen absoluut volgevloeit is.
Is dit niet dan stop maar en begin opnieuw. Dit is de stevigheid 1).
Dit is nodig voor een onwrikbare en sterke verbinding.
Is deze hardsoldering goed dan kun je het al zo laten.

Wat daarna komt is uiterlijk.
Je kunt de aansluiting van de buisdelen mooi vol en hol aanvloeien 2).
Je kunt schulpjes leggen 3).
Keuze genoeg.
Deze twee aanvullingen geven (naast een mooi uiterlijk) nog iets extra sterkte.

Gasbrander
 
kan mij herinneren dat rudi ottenhof in Amsterdam een bmw racer aan elkaar geplakt had,
zag er best goed uit...

alleen achtervering was wat zwak..

(brak af na de training dacht ik)

wel toffe gast
 
Voor 42 jaar geleden heb ik dat een aantal jaar gedaan bij een groot copierbedrijf. Deurenhoeken van de copiermachines hardsolderen en zo gesoldeerd dat ze niet meer nageslepen behoefde te worden en meteen naar de spuiterij konden. Volgens mij verleer je dat niet als je eenmaal de slag te pakken hebt.
 
Hallo Jaap,

Of je messingdraad aan staal smelt met een gasbrander, tig-lasapparaat of inductief het blijft hardsolderen.
Als je messingdraad smelt om een verbinding te maken dan smelt je niet het staal.
Er is geen smeltbad van beide metalen.
Waar beide metalen gesmolten worden,
het toevoegmetaal en het werkstukmetaal,
dat heet lassen.
Zo kun je ook SUCI-lassen-hardsolderen, met koperceliciumdraad in een mig-mag apparaat.
Ook dan smelt het werkstukmetaal niet, dus hardsolderen.
Zie het las hotmelt, hetelijm verbinding.
Het messing kleeft als het ware aan het staal.
Dit kleven gebeurt in de porieen van het soldeeroppervlak.

Ga je koper-celicium hardsolderen met een pulserend lasapparaat krijg je ook schulpjes of als je wil een gladde naad.
Nadeel ten opzichte van solderen met een vlam en flux.
Het toevoegmetaal vloeit moeilijk of niet tussen de werkstukdelen.
De werkstukdelen moeten bij deze verbindingstechniek immer nauwsluitend zijn aan elkaar.
Nauwsluitend is dan een super sterke verbinding.

Veel motorplezier,
Gasbrander
Dit zijn bijna vergeten verbindingstechnieken, terwijl de techniek zelf geweldig is. Ik was laatst bij een auto restauratiebedrijf, stond de eigenaar de klagen dat ze moeite hadden om bij bepaalde auto's het roesten van de lasnaden aan de binnenkant carrosserie (onbereikbaar achteraf) te voorkomen. Zeg ik: Waarom bak je dat dan niet met CuSi in elkaar dan?

Met wat voor koe????
 
laatst ook op discovery

die gasten die auto's opknappen, ver-en-ombouwen...

naadje in t dak moest strak gemaakt worden..
warm maken en tin erover,
zag er heel strak uit!

mooi als je dat kan ..

maar deze dag is niet in de buurt van mijn postcode...
😕
 
vroegah ... toen ik nog in een automomobiel fabriek werkte :+ werden de overgangen tussen de verschillende assemblage delen gesoldeerd.
en dan vooral bij de treeplanken en bodemplaat, er zaten daar altijd rare overgangen in en die werden netjes met hardsoldeer dicht gemaakt.
Dat was dusdanig strak dat er niks aan nabewerken gedaan hoefde te worden.


btw, de Ford Transit hebben we het over
 
Dit zijn bijna vergeten verbindingstechnieken, terwijl de techniek zelf geweldig is. Ik was laatst bij een auto restauratiebedrijf, stond de eigenaar de klagen dat ze moeite hadden om bij bepaalde auto's het roesten van de lasnaden aan de binnenkant carrosserie (onbereikbaar achteraf) te voorkomen. Zeg ik: Waarom bak je dat dan niet met CuSi in elkaar dan?

Met wat voor koe????
Stuur ze dit linkje even

 
Vandaag een rotplek in een tank gerepareerd.
20210311_132246.jpg

Messing hardsoldeer met flux inwendig.
Het schoonmaken was meer werk dan het hardsolderen.
20210311_132239.jpg


Gasbrander
 
Hardsolderen workshop
Er is een workshop messing hardsolderen gepland.
Hier kan de echte instapper/beginner met hardsolderen ook terecht.
Mooi passende stalen buisverbindingen/delen worden met messingdraad aan elkaar gesoldeerd.
Natuurlijk zullen er ook plaatsolderingen gemaakt worden.

Gestart wordt er met een korte theorie waarna we zo snel mogelijk gaan solderen.
Pasklaren werkstukken liggen voor iedereen klaar.
De lasschool (www.schoolmeesters-lasopleidingen.nl) waar de cursus
gegeven wordt is ingericht naar de geldende voorwaarden.
Er kan en mag met de persoonlijke beschermmiddelen les geven worden.

Workshop is zaterdagmorgen 3 april 2021.
Tijd is 09.00- 13.00 uur
Heb je interesse kijk even op hun website:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan