Hardtail Suzuki Savage

Nikor1

Die hard MF'er
6 nov 2009
383
1
Beste Luitjes,

Waarschijnlijk het zoveelste hardtail topic hier, maar ik wilde hem jullie toch niet achterhouden.
Wilde al jarenlang een mooie hardtail bouwen, echter gaat dit vaak gepaard met hoge uitgaven en keuring etc. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een ongewild model met veel potentie een leuke bobber te worden. Dan kom je al snel terecht bij Yamaha XS'jes enzo. Echter had een maatje van me een savage staan waar ik best wel potentie in zag. En op deze manier dus op zoek gegaan naar ook een savage.

Na googelen kom je al gauw terecht op de ombouwkits van Ryca, welke ook weer een leuk prijskaartje met zich meebrengen. Zit al een tijdje in de metaal en heb toegang tot goed gereedschap dus naar mijn mening moest dit geen probleem zijn.

Dingen die ik graag wil/wilde doen:

Hardtail conversie
Kleinere tank
Ander spatbord
lager stuur
kenteken naast achterwiel
wilde de riem behouden, maar hierdoor werd wielbasis te kort wat een raar zicht gaf.
dus toch ombouwen naar ketting
Ander zadel

enfin en nog een hoop kleine afwerkingen.

Heb hem zo gekocht:
Foto550-VZT3NAZV.jpg


De huidige status:
Foto550-DWYLKOZR.jpg
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk dus een nette savage gevonden waar buiten de accu om niks mis mee was;

Foto550-VZT3NAZV.jpg
 
Na duizend jaar denkwerk vooraf in een klein avondje de motor helemaal gestript.
Metalen kokers besteld voor het maken van een hulpframe en buizen voor het subframe.

Op onderstaande foto is het hulpframe om het motorframe gebouwd

Foto550-GWUVOCYS.jpg
 
Simpelweg d.m.v. de ketting en tandwielen van een GS550 over te zetten (passen precies) en op spanning te zetten heb ik de positie bepaald waar de achteras moet komen.

Foto550-GC4WQZNU.jpg
 
Omdat de ketting een stuk dunner is dan de riem heb ik de vulbus aan de riemzijde een centimeter ingekort en aan de andere zijde een nieuwe vulbus van een centimeter langer gemaakt. uiteraard gezorgd dat het wiel in centerlijn van de motor komt te staan.

Hieronder buisjes aan t buigen

Foto550-THHG3QCD.jpg
 
Subframe is klaar, vulbussen moeten nog gedraaid worden, maar de afwerking kan beginnen. Eerst de motor opbouwen om te kijken wat er allemaal nog aan ophangbeugeltjes bij moet komen en wat er weg kan. Dan weer alles uit elkaar om t frame te laten coaten.

Foto550-PZDVKYLE.jpg
 
thanks allen:D leek mij dus ook een leuk instap projectje. Wil ooit nog wel van top tot teen eentje bouwen
 
Ziet er goed uit en als je nog info hoor ik het wel zal zeker deze volgen
Mijne is bijna klaar wielen gaan dit weekend erin alleen ga ik het stuur aanpakken alles eraf en inwendig gas maken
 
Ik ben daarom op zoek gegaan naar een ongewild model met veel potentie een leuke bobber te worden. Dan kom je al snel terecht bij Yamaha XS'jes enzo.

Zo heel ongewild zijn de XS-en eigenlijk al niet meer...


Maar dit wordt een tof project. Gelukkig een echte hardtail i.p.v. met van die lelijke struts ;)
 
Ja klopt, ik bedoelde het ook in tegenstrijdige zin. waardoor ik de prijs van een XS kunstmatig te hoog vond.
 
Ja, heb inderdaad dezelfde achteras expres gebruikt om mij werk te besparen, wel heb ik de vulbus aan de kettingkant 1 centimeter ingekort, en aan de andere kant een nieuwe bus van een centimeter breder gedraaid. ik vond dat er anders te veel ruimte aan de kettingkant zou zitten. (aangezien er eerst een riem zat).

Ik zal kijken of ik morgen even een fototje voor je kan maken.
 
Oke ik had get geluk tot ik een as had liggen waar ik aleen schroefdraad op heb gedraaid met draaibank.
Maar heb je link en rechts van de band even veel spelling tussen de brug dus band in midden van de brug
 
Ok, bij mij staat die niet in hetmidden nee, dat wilde ik in eerste instantie wel, maar vond t niet mooi als er te veel ruimte aan de rechterkant zou komen. dus in dit geval even voor een compromis gekozen om enigszins iets meer te centreren. maar toch de originele as te behouden (niet dat dit een ramp had geweest).

maar heb de schetsplaten ook tegen de orignele achterbrug aangezet bij het hechten(deze waren precies 10mm dik) zodat de brug precies 10mm opschuift.
 
Even een kleine impressie als de onderderdelen er (ongemonteerd) op liggen.

Ik ben nog niet tevreden over de radius van het achterspatbord, deze wil ik verkleinen door in de opstaande randen verspreid inkepingen te maken van 1mm (met slijpschijf) en dicht te lassen.

Tankje mag ook iets lager aan de zadelkant.

Foto550-A7QEM73V.jpg
 
Daarnaast ben ik alvast aan het nadenken over de kleur van het frame, kom er nog niet echt aan uit.

Twijfel over staalkleurig (donkergrijs), donkergroen of bruin..
 
Terug
Bovenaan Onderaan