Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

ooit, bijna een halve eeuw geleden, heb ik mijn toenmalige vriendinnetje twee keer meegenomen achterop. Nu, anno 2000+ heeft ze daar nog steeds een trauma van en weigert ze pertinent om bij me achterop te stappen. Mij best en dikke prima, heb ik de tijd en de ruimte voor mezelf ☺️

Zij wil door examenangst en de leeftijd niet meer voor haar rbw,heeft het wel een paar keer geprobeerd. Nu dus maar iets anders bedenken want ze wil eigenlijk zelf dus wel rijden

ooit, bijna een halve eeuw geleden, heb ik mijn toenmalige vriendinnetje twee keer meegenomen achterop. Nu, anno 2000+ heeft ze daar nog steeds een trauma van en weigert ze pertinent om bij me achterop te stappen. Mij best en dikke prima, heb ik de tijd en de ruimte voor mezelf ☺️
Ik ben in m'n hele leven op een keer na nog nooit bij iemand achterop gestapt. Moet er niet aan denken..

Zij wil door examenangst en de leeftijd niet meer voor haar rbw,heeft het wel een paar keer geprobeerd. Nu dus maar iets anders bedenken want ze wil eigenlijk zelf dus wel rijden
Een ex-vriendin van me , lukte het ook maar telkens NIET om te slagen , ...nog niet eens voor die zgn "bijzondere verrichtingen". -O-
Ik heb toen bij me maatje een ouwe Honda CB 250 twin uit het oud-ijzer getrokken en die maar effe in zijn garagebedrijf lopend gemaakt.
Met een zooi pillonnetjes , thermoskan en broodjes naar een enorme verlaten parkeerplaats gereden ,...en maar vanaf begin af aan overnieuw begonnen met het ( zelf ) geven van rijles.
Die malle figuurtjes die je moet rijden had ik van 't internet gehaald ,.....pillonnetjes uitgezet op een ( totaal verlaten ) enorme parkeerplaats en "go".
Die gekkigheid was voor mij ook allemaal nieuw , want vroeger stapte je gewoon op de les-motor , ...en na 10 lesjes in het verkeer volgde daarop 't examen ,...en klaar ! :)
( het lesgeld wat ik betaalde was destijds 12 gulden voor een heel uur ) :)
Ik heb haar op die parkeerplaats toen eigenlijk ook maar "gewoon" leren rijden , mbv het uitzetten van een parcour ,.....want wat die officiële rijschool bij 'r teweeg had gebracht was werkelijk helemaal klote.
Die meid slaagde daarna in 1 keer . ;)

-----------------------------------------------------------------

P.S. : Het belangrijkste is om mensen met ( faal ) angst ,....altijd éérst zo goed mogelijk te kalmeren ,....want door de zenuwen en angst nemen ze anders niks nieuws op .

Laatst bewerkt:
Een ex-vriendin van me , lukte het ook maar telkens NIET om te slagen , ...nog niet eens voor die zgn "bijzondere verrichtingen". -O-
Ik heb toen bij me maatje een ouwe Honda CB 250 twin uit het oud-ijzer getrokken en die maar effe in zijn garagebedrijf lopend gemaakt.
Met een zooi pillonnetjes , thermoskan en broodjes naar een enorme verlaten parkeerplaats gereden ,...en maar vanaf begin af aan overnieuw begonnen met het ( zelf ) geven van rijles.
Die malle figuurtjes die je moet rijden had ik van 't internet gehaald ,.....pillonnetjes uitgezet op een ( totaal verlaten ) enorme parkeerplaats en "go".
Die gekkigheid was voor mij ook allemaal nieuw , want vroeger stapte je gewoon op de les-motor , ...en na 10 lesjes in het verkeer volgde daarop 't examen ,...en klaar ! :)
( het lesgeld wat ik betaalde was destijds 12 gulden voor een heel uur ) :)
Ik heb haar op die parkeerplaats toen eigenlijk ook maar "gewoon" leren rijden , mbv het uitzetten van een parcour ,.....want wat die officiële rijschool bij 'r teweeg had gebracht was werkelijk helemaal klote.
Die meid slaagde daarna in 1 keer . ;)

-----------------------------------------------------------------

P.S. : Het belangrijkste is om mensen met ( faal ) angst ,....altijd éérst zo goed mogelijk te kalmeren ,....want door de zenuwen en angst nemen ze anders niks nieuws op .
Waarschijnlijk heeft ze dan pech gehad met de rijschool of de instructeur. Er zijn namelijk veel rijscholen die een aangepaste opleiding verzorgen voor dergelijke mensen.
Hoe dan ook, ze heeft het gehaald en dat is wat telt!
Heb je dus goed gedaan!

Dit is helemaal geen zeldzaamheid hoor . :N
Het gebeurd op allerlei leesten .
Het heeft te maken met een gebrek aan mensenkennis waarbij meer dan een beetje "diepgang" wenselijk is .
Als het 1e deel aan leerstof bij een leerling niet , danwel nog onvoldoende binnen-gekomen is , dan is het 2e gedeelte nog niet aan de beurt.
Een goede leraar/instructeur dient dat op te kunnen merken , en gaat dan weer terug naar de stof van het 1e gedeelte zodat de stof van het 2e gedeelte zonder problemen opgepakt kan worden.
Dit noemt men een concentrisch leersysteem .
Dit systeem houdt 'r meer rekening mee , dat niet iedereen zomaar dezelfde interpretatie-snelheid heeft bij nieuwe leerstof.
Wordt er tijdens het leersysteem te snel doorgestapt dan komen leerlingen binnen de korste keren zodanig achterop dat ze binnen een groep niet meer mee komen . ( en met schaamte voortijds al rap afhaken )
( terwijl dat helemaal niet nodig had geweest )

----------------------------------------------------------

Een voorbeeld mbt het instappen van een rij-opleiding.

Het merendeel van de 18-jarige jongens hoefde in mijn tijd helemaal GEEN uitleg te krijgen hoe of de auto- of motorfiets-bediening werkte .
"Wij" reden vanaf 12-/13 jarige leeftijd al op braak-liggende cross-landjes met aftandse brommers en ouwe tering 2-takt motors die we op de stortbelt hadden buitgemaakt ( of voor een paar knaken zakgeld hadden gekocht ) en met hulp van de hele straat weer lopend hadden gemaakt.
Ook reden we voortijds stiekum al 'ns een klein blokkie om met pappies auto. :+
Voor meiden gold dit vrijwel nooit. :N

Laatst bewerkt:
Het merendeel van de 18-jarige jongens hoefde in mijn tijd helemaal GEEN uitleg te krijgen hoe of de auto- of motorfiets-bediening werkte .
"Wij" reden op 12-/13 jarige leeftijd al op braak-liggende cross-landjes met aftandse brommers en ouwe tering 2-takt motors die we op de stortbelt hadden buitgemaakt ( of voor een paar knaken zakgeld hadden gekocht ) en met hulp van de hele straat weer lopend hadden gemaakt.
Ook reden we voortijds stiekum al 'ns een klein blokkie om met pappies auto. :+
Voor meiden gold dit vrijwel nooit. :N
Dat was toen nog een traditionele rolverdeling.
Er is een hoop veranderd. :Y

Sjors,klopt wel een beetje wat je zegt, maar toen kwamen de kids en was het toch ff een andere wereld.want haar ex stond er sowieso niet achter.toen de scheiding en was het ff schrapen,dus geen geld voor lessen.daarna bij mij ingetrokken in de Randstad vanuit de binnenlanden van Friesland. 2keer aangereden tijdens de lessen hier door domme dozen die respectievelijk de poederdoos en telefoon belangrijker vonden dan op de weg letten,dus nogal angstig geworden.Nu met de Electra krijgt ze meer vertrouwen achterop, lessen gaat het niet meer worden,ze is 59.maar mss zo'n tri glide achtig ding vinden of zelf bouwen

Mijn vriendin is gelukkig motorgek 😂. Reed zelf jarenlang Ducati monster. Aantal keren met veel plezier in de Dolomieten. Tot die ene keer op de Manghen pas Touring car reed voor haar naar boven. Een aantal haarspeldbochten geen enkel probleem. Tot t moment dat een of andere kneus niet wist dat stijgend verkeer voorrang heeft. Dus in de bocht naar boven moest de bus dus in de ankers. Vast gereden door een camper die opweg was naar beneden !! Dus kwam ze in de bocht tot stilstand. Door de verkanting aan de binnenkant van de bocht moest de motor aan de rechterkant dus zoveel overbuigen om de voet aan de grond te krijgen. Dat ze heel langzaam de motor steeds verder richting asfalt voelde gaan. Gelukkig had ik de mijne snel genoeg op de jiffy en kon erger voorkomen. Voor de motor helemaal op t asfalt zou komen. Had ik hem te pakken. De schrik zat er dusdanig in. Dat we de dagen erna alleen een beetje in de dalen reden. Na thuiskomst ging de motor onder een hoes. Dit zou 2,5 jaar duren. Daarna de motor verkocht. Ze wilde geen motor meer rijden. Nu alleen nog als duo passagier. Door één klojo in een camper. 🤷🏻‍♂️

IMG_1811.jpeg
IMG_1812.jpeg
IMG_2131.jpeg
IMG_2596.jpeg
IMG_2768.jpeg

Weer aan het hobbyen geweest. De standaard olietank stak 1,5 centimeter buiten het frame aan beide kanten. Dus een stuk uit het midden gehaald. Achteraan de olietank weer een stukje erbij gezet omdat er anders teveel ruimte was tussen het spatbord en de olietank. Rechts komt olie in, links houd ik dummy waar waarschijnlijk het contactslot in komt.
Ook het spatbord ingekort en gemonteerd. En tenslotte de remklauw achter gewisseld voor een blank alu exemplaar, want voorop komt ook een blank alu klauw.
Volgende keer de mietjesbeugel maken.

Mooi project, alleen is mijn ervaring dat accu's slecht tegen warmte kunnen.
Of komt er nog een oliekoeler tussen?
Oliekoeler komt er niet op, tenzij dat later nodig blijkt. Ik ben ook maar een kleine accu nodig, elektrische starter komt er niet meer op. Alleen ontsteking en verlichting.
Ga de accu wel tegen wat neopreen aan zetten, soort van isolatie 🤓 herken trouwens jou probleem niet, bij mijn evo (waar deze tank vanaf komt) zat de accu ook gewoon strak tegen het metaal aan.

Terug
Bovenaan Onderaan